m
2019

Alpina har redan varit på uppdaterade BMW 7-serie
Får 600 hästar och toppfart på 330 km/h

För några veckor sedan presenterade BMW en faceliftad version av 7-serien och den har nu Alpina lagt sin hand på. I sedvanlig ordning får bilen ett nytt kjolpaket runt om, karaktäristiska Alpina-fälgar, sobert uppdaterad inredning och prestanda som passar Autobahn. Priset är 141.700 dollar och för det får du en modifierad 750i med 600 hästar under huven och en toppfart på rimliga 330 km/h. Allt detta kanske gör att man ser förbi njurarna och istället njuter av bilens lyx, flärd och uppumpade V8:a? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2016

Asfalt kör klassikern Alpina B7 Turbo
Vilken härlig maskin

Asfalt Motormagasin fortsätter att kabla ut trevliga inslag med klassiska bilar och i det senaste som är dagsfärskt provkör man en Alpina B7 Turbo - en atlet i skräddarsydd kostym. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Det här kommer vi att få se i motorprogrammet Asfalt
Snart premiär

Den 4 mars har säsong tre av motorprogrammet Asfalt premiär på de lokala Tv-kanalerna 24nt och 24Corren och nu får vi reda vilka bilar som kommer att medverka. Och det blir en rejäl blandning - från Volvos absoluta fiasko 480 Turbo till en av världens hetaste bilar - Porsche 959. Varje avsnitt är omkring 15 minuter långt och de är tio till antalet. Oavsett om du är bilentusiast eller helt okunnig om bilar men gillar dessa tingestar ska du kunna uppskatta programmet. Bilarna som kommer att vara med är följande: Alpina B7 Turbo Ariel Atom BMW Z4 Ford Capri (försmak nedan) Indigo 3000 Lancia Delta HF Integrale / Toyota Celica GT4 Carlos Sainz Maserati Ghibli Peugeot 205 GTi Porsche 959S Volvo 480 Turbo Det första programmet kommer att läggas upp på YouTube den 5 mars. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Det närmaste du kommer en BMW M7
Det här är nya Alpina B7

Det är oklart om M-epitetet även kommer att komma till 7-serien och orkar man inte vänta på att BMW själva ska koka ihop en sådan bil kan man vända sig till Alpina. De presenterar nu nya Alpina B7 xDrive och det är för tillfället det närmaste du kan komma en M7. Alpina har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter och gett den en extra knuff. Effekten anges till 600 hästar och 800 Nm i vrid. En uppgradering av luftintag, kylning, turboaggregat, kolvar och ett komplett sportavgassystem ligger bakom den nya kraften. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som utvecklats av Alpina själva tillsammans med ZF. 0-100 km/h ska gå på kvicka 3,7 sekunder och toppfarten sägs vara hela 311 km/h. Bilen har även fått en omarbetad fjädring som fortfarande ska vara oerhört behaglig under långfärder men samtidigt erbjuda skarpa köregenskaper. Här finns även adaptiva dämpare, aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning. Utseendemässigt är det klassiskt Alpina med stora 20-tummare i hjulhusen och överlag ett diskret lyft av hela exteriören. Den som har koll ser direkt att det är en Alpina det handlar om. Som lackalternativ finns Alpina Blue Metallic och Alpina Green Metallic. Bilen är topputrustad från start och har all möjlig lyx man kan tänkas behöva. Premiären äger rum på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0
2012
2010

Alpina B5 Bi-Turbo
Så nära M5 du kan komma

Nu visar Alpina upp sin förfining av senaste 5-serien med modellbeteckning F10. Baserad på 550i blir den det närmaste M5 du kan komma, då BMW själva inte lyft på locket till denna prestandamodell än. Alpina är världskända för sitt hantverk och sin breda kunskap när det kommer till BMWs modeller. De senaste 35 åren har de förädlat bilmärket och under den tiden har Alpina modifierat fem generationer 5-serier. Nya femman får samma motor som ganska nyligen presenterade Alpina B7 fick. Detta betyder V8:a med dubbla turbo på 4,4 liter och 507 hästar och 700 Nm. Kraften skickas till bakhjulen genom en åttastegad automatlåda, en låda som har testats och anpassats tillsammans med tillverkaren ZF. B5 gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och toppar 307 km/h. För att få stopp på besten har det monterats massiva 370-millimeters ventilerade skivor fram och bak. Bilen har nu även ställbar fjädring och 20-tums lättviktsfälgar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Alpina B7 står sida vid sida med övriga modeller
Den förädlade 7-serien blir en del i BMW-familjen

BMW har gått ut och berättat att Alpina B7, den förädlade versionen av 7-serien, kommer att förenas med BMWs resterande modellutbud för årsmodell 2011. Bilen gjorde världsdebut förra året på bilmässan i Genève, och gör sitt första framträdande i USA på bilmässan i Chicago nu i februari. Då får vi också reda på lite mer om bilen gällande pris med mera. Alpina B7 har en moddad variant av BMWs dubbelturbo-V8:a på 4,4 liter under huven. 500 hästar och nästan 700 Newtonmeter plockar man ut ur spisen och 0-100 km/h avverkas på 4,5 sekunder. Bilen får sig också en sänkning på 10 millimeter fram och 15 millimeter bak, och använder sig av en omarbetad version av BMWs adaptiva fjädring. Tre olika inställningar finns, Comfort, Normal och Sport. Fronten och baken får ett lite annorlunda utseende i sann Alpina-anda. Avgaspiporna integreras i bakspoilern och bilen får nya 20-ekrade fälgar som mäter 21 tum. Alpina B7 kommer att finnas tillgänglig i all de färger nuvarande 7-serien har men finns även i en unik färg kallad Alpina Blue Metallic. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2009