Quantcast
m

Alpina presenterar B5 och D5 S
Förfinade versioner av nya BMW 5-serie

För knappt två veckor sedan rullade BMW ut nya 5-serien och nu presenterar Alpina sina versioner av modellen. Här erbjuds B5 och D5 S och gemensamt för båda är som vanligt uppdaterat utseende, vassare maskineri och ännu mer förfinad insida. Under huven på B5 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 630 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det sistnämnda finns tillgängligt redan från 2000 varv. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder för sedanen, 3,6 för kombin. Toppfarten anges till 330 respektive 322 km/h. D5 S som går på diesel får istället en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Här är effekten 352 hästar och vridet som är 730 newtonmeter finns där från 1750 varv. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder för sedanen, 4,6 för kombin. Toppfarten ligger här istället på 286 respektive 283 km/h. Oavsett vilken du är sugen på så går de att beställa nu och de första kunderna ska få sina bilar i oktober. Priserna har inte släppts ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Alpina har nu förädlat BMW X7
Lyx-suven blev precis ännu lyxigare

Den senaste BMW-modellen Alpina har lagt sin hand på är jätte-suven X7. Den här kallar man för XB7 och det är en förfinad version som fått lite extra krydda i varje hörn. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter har piffats upp till 621 hästar och 800 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder och toppfarten är hela 290 km/h. Vidare har man monterat andra dämpare till luftfjädringen vilket ska ge en ännu behagligare åktur men samtidigt kunna bjuda på sportiga köregenskaper när andan faller på. Beroende på körläge ändras bilens höjd med fyra centimeter. På vanligt Alpina-manér har man förfinat istället för att förfula. Med små men ändå tydliga medel har utseendet lyfts och i hjulhusen sitter givetvis de klassiska fälgarna. Här mäter de 23 tum och antalet ekrar är som sig bör 20. XB7 går bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i december. Prislappen börjar på 155.200 euro. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2019

Rykte BMW kanske har en X8 på gång
Kommer som laddhybrid och i M-utförande

För ett år sedan rullade BMW ut jätte-suven X7 men det är inte den högsta siffran som kommer att få ett X framför sig om man får tro dessa nya rykten. Det sägs att något slankare X8 är på väg och att den kommer att erbjudas både som laddhybrid och i vass M-version. Laddhybriden skulle vara en M Performance-version som troligtvis får samma grejer som X5 xDrive45e vilket innebär en rak sexa på 3,0 liter parad med en elmotor för en kombinerad effekt på 394 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Även den renodlade M-versionen skulle kunna vara en laddhybrid och det snackas om hela 750 hästar ur denna version som istället för sexa har en V8:a. Den väntas dock inte dyka upp förrän 2022. Ryktena säger även att X8 inte kommer att se ut som en större X6 och inte heller hämta designelement från X7 utan bli något helt eget. Den som lever får se. En annan rapp X7:a är den som Alpina just nu håller på att ta fram. Mer om den här. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Alpina B3 nu även som sedan
I väntan på nya M3

Förra månaden rullade Alpina ut B3 Touring som närmast kan beskrivas som en M3 i kombiutförande. En sån kommer BMW inte att bygga så det fixar istället Alpina åt dem som är sugen. Nuvarande 3-serie kommer dock att få en M3 i sedan-utförande, och en bild på denna läckte ut igår. Men om man inte orkar vänta tills den lanseras ordnar Alpina det också i form av B3 Saloon som vi ser här. Under huven lurar den raka sexan på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har masserats ordentligt och ger nu 469 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på hela 303 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften dit kommer via en åttastegad automatlåda. Beställa går bra att göra under första kvartalet nästa år, leveranser drar igång i mitten av 2020. BMW:s nya M3 och M4 kommer också att lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B3 Touring
M3-kombin som BMW inte kommer bygga

Förr i tiden kunde man få en BMW M5 som kombi vilket var riktigt fränt. Men några andra M-bilar i detta format har inte erbjudits, och BMW har inga planer på det heller. Då tar istället Alpina saken i egna händer, och det senaste är skapelsen vi ser här - B3 Touring. Bilen har den raka sexan (S58) på 3,0 liter med dubbla turbo och här ger den 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Till maskinen kopplas en automatlåda från ZF som sedan ser till att driva alla fyra hjulen. Toppfarten ska ligga på över 300 km/h, men några andra siffror kring prestandan får vi inte. På bakaxeln sitter en diff-broms och det finns ett launch control-system. För att få stopp på grejerna har man monterat 395 millimeter stora skivor fram och 345 millimeter brak. Utanför dessa sitter de klassiska turbinfälgarna på 20 tum. Bilen börjar säljas nästa vår och de första leveranserna ska ske till sommaren. Vad man får betala framgår inte just nu men räkna med en inte helt osalt prislapp. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Alpina kommer inte att piffa till BMW:s framhjulsdrivna bilar
Lönar sig inte

2014 introducerade BMW plattformen UKL som Mini bygger på. 2-Series Active Tourer, Gran Tourer, X1, X2 och nya 1-serien har också denna vilket innebär att dessa modeller är framhjulsdrivna. Alpina brukar piffa till BMW:s modeller men nu står det klart att de inte kommer att lägga någon kraft på dessa. Det skulle helt enkelt inte löna sig. Så här säger Alpinas vd Andreas Bovensiepen: "No, it’s not our plan. Development costs are very high and [they’re] still going up with the new emissions rules. So for us it’s better to stay with inline [powertrains], the ZF gearbox. We like to use one engine in several cars. For example, we have the V8 engine we had in the past, in the 6 Series, in the 5 Series and in the 7 Series. With our diesels we have the same engines in the X3, [and] in the 5 Series, and only the six-cylinder petrol [engine] in the 3 Series and 4 Series." Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Alpinas bilar börjar säljas i Sverige igen
Nu i maj

Alpinas modeller börjar återigen säljas i Sverige. Från maj i år kommer Förenade Bil i Malmö att stå som officiell importör om man skulle vara intresserad av någon av förädlarens modeller. Förenade Bil var importör av dessa mellan 1985 och 1991 och nu är det alltså dags igen. Andreas Bovensiepen som är Managing Director hos Alpina säger följande: "The brand has been very popular in Sweden for a long time and there are already a large number of older BMW Alpina models in the market. A lot of Swedes are ‘car guys’. We’re getting increasing requests for BMW Alpina Automobiles from the northern countries, so we believe the Swedish market has great potential." Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Alpina har redan varit på uppdaterade BMW 7-serie
Får 600 hästar och toppfart på 330 km/h

För några veckor sedan presenterade BMW en faceliftad version av 7-serien och den har nu Alpina lagt sin hand på. I sedvanlig ordning får bilen ett nytt kjolpaket runt om, karaktäristiska Alpina-fälgar, sobert uppdaterad inredning och prestanda som passar Autobahn. Priset är 141.700 dollar och för det får du en modifierad 750i med 600 hästar under huven och en toppfart på rimliga 330 km/h. Allt detta kanske gör att man ser förbi njurarna och istället njuter av bilens lyx, flärd och uppumpade V8:a? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2018

Alpina piffar upp BMW X3
Starkaste X3:an hittills

Alpinas senaste skapelse är den här som man kallar för XD3. Det är deras tagning på den senaste upplagan av BMW X3. Under huven sitter en rak diesel-sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra turbos på sig. Effekten anges till 388 hästar med ett vrid på 770 newtonmeter. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur fördelar ut kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder medan toppfarten anges till 266 km/h. Om man inte gillar diesel finns det även en version med en dubbelturbomatad bensinsexa på 3,0 liter. Den ger istället 333 hästar och har ett vrid på 700 newtonmeter. Även här är det den åttastegade automatlådan som gäller, och drivning på alla fyra hjulen såklart. 0-100 km/h går på 4,9 sekunder och toppfarten ska vara 254 km/h. Utöver rappare motorer har Alpina även monterat sportigare fjädring och en aktiv diff på bakaxeln. Sen sitter det givetvis ett nytt kjolpaket runt om och 20 eller 22-tumsfälgar i hjulhusen. Insidan har även den fått sig ett komplett Alpina-utseende. De första leveranserna ska ske nästa år. Några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Lister Cars presenterar Thunder
En Jaguar F-Type med 666 hästar

1954 grundades det brittiska sportbilsmärket Lister Cars av Brian Lister. De blev kända för sin medverkan i motorsporten och de har byggt många specialversioner av olika brittiska bilar genom åren. 1993 tog man fram sin alldeles egna modell kallad Storm. Den hade den enorma sju liter stora V12:an som satt i Jaguar XJR-9 under huven, effekten var 553 hästar. Priset var tokhögt (220.000 pund) och endast fyra stycken exemplar tillverkades för gatan. Företaget lever fortfarande och nu är det dags att presentera ytterligare en modell, och på uppföljarmässigt vis har den namnet Thunder. Och även här handlar det om Jaguar-prylar, men ännu mer än tidigare. Det här är en Jaguar F-Type som Lister satt på sina emblem på, samtidigt som de trimmat den kompressormatade V8:an på 5,0 liter till 666 hästar. Vridet anges till 976 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på 3,3 sekunder. Toppfart 335 km/h. Utöver trimmet har man även uppdaterat fjädringen och monterat ett annat avgassystem. Endast 99 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp som börjar på 139.950 pund. Listers vd, Lawrence Whittaker, säger följande: "Like Brabus and AMG with Mercedes and Alpina with BMW, we are hoping to become synonymous once again with tuning Jaguar vehicles, giving customers new enhanced, bespoke performance and design alternatives to Jaguar’s acclaimed model programme. Although we are not directly affiliated with Jaguar Land Rover, Lister has a Jaguar tuning heritage dating back 65 years." TV-personligheten och raceföraren Tiff Needell är den som kör bilarna på företaget och i videon nedan presenterar han Thunder. På plats två bland videoklippen nedan kan ni se när Tiff kör en av racerversionerna av modellen Storm. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Alpina visar B3, B4 och B5
Prestandaversioner av BMW:s senaste

I Alpinas monter i Genève står nya B3, B4 och B5 utställda. Det är förfinade och tillspetsade versioner av BMW:s senaste 3, 4 och 5-serie. Som vanligt handlar det om ett typiskt Alpina-utseende överallt och bättre prestanda. B3 S och B4 S Bi-Turbo har fått nya turboaggregat, bättre kylning, omarbetad fjädring och omprogrammerad växellåda. Resultatet är 7 procent fler hästar och 10 procent mer vrid ur den raka sexan på 3,0 liter och siffrorna säger här 440 hästar och 660 newtonmeter. 0-100 km/h ska avklaras på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 305 km/h. B3 S sedan kostar från 70 900 euro, touring från 74 400 euro. B4 S Coupé får man betala 75 300 euro för, vill man ha fyrhjulsdrift går priset upp 2 900 euro. Alpina B4 S Convertible kommer endast med bakhjulsdrift och den blir din för 81 400 euro. Storebror B5 Bi-Turbo är för dig som inte orkar vänta på nya M5 och som även gärna vill ha prestandakombin som BMW inte kommer att bygga längre. Under huven på denna sitter en V8:a på 4,4 liter som pumpar ur sig 600 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Det är tillräckligt för att 0-100 km/h ska gå på snabba 3,5 sekunder. Det gör den här till den snabbast accelererande bil Alpina någonsin har tillverkat. Toppfarten anges till 330 km/h. Bilen har fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning och en åttastegad automatlåda. Priset här börjar på 112 000 euro. De första leveranserna till kunder sker i september. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2016

Asfalt kör klassikern Alpina B7 Turbo
Vilken härlig maskin

Asfalt Motormagasin fortsätter att kabla ut trevliga inslag med klassiska bilar och i det senaste som är dagsfärskt provkör man en Alpina B7 Turbo - en atlet i skräddarsydd kostym. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Det här kommer vi att få se i motorprogrammet Asfalt
Snart premiär

Den 4 mars har säsong tre av motorprogrammet Asfalt premiär på de lokala Tv-kanalerna 24nt och 24Corren och nu får vi reda vilka bilar som kommer att medverka. Och det blir en rejäl blandning - från Volvos absoluta fiasko 480 Turbo till en av världens hetaste bilar - Porsche 959. Varje avsnitt är omkring 15 minuter långt och de är tio till antalet. Oavsett om du är bilentusiast eller helt okunnig om bilar men gillar dessa tingestar ska du kunna uppskatta programmet. Bilarna som kommer att vara med är följande: Alpina B7 Turbo Ariel Atom BMW Z4 Ford Capri (försmak nedan) Indigo 3000 Lancia Delta HF Integrale / Toyota Celica GT4 Carlos Sainz Maserati Ghibli Peugeot 205 GTi Porsche 959S Volvo 480 Turbo Det första programmet kommer att läggas upp på YouTube den 5 mars. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

BMW ger 7-serien M Performance-behandling
Ingen M7 men ändå 600 hästar

Tidigare i veckan fick vi se Alpinas upphottade version av BMW:s 7-serie och nu får vi ta del av tillverkarens egna toppversion. För första gången när det gäller 7-serie får modellen M Performance-behandling och man kallar receptet för M760Li xDrive. Fortfarande ingen renodlad M7 alltså, men nästan. Under den långa huven bor något som lär ge varenda miljökämpe rysningar - en massiv dubbelturbomatad V12:a på 6,6 liter som ger ifrån sig 600 hästar och som har ett vrid på 800 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften vidare till alla fyra hjulen. Versionen blir snabbare än dagens M5 och till 100 km/h tar man sig på bara 3,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men den här kärran lär tuffa på mycket mer än så om man släpper lös den. Alpinas nyhet är dock snabbare på båda punkter med sina 3,7 sekunder till 100 och sin toppfart på 311 km/h. Förutom en herrejösses-motor får man den adaptiva fjädringen Executive Drive Pro, sportigare M-fälgar, ett vassare kjolpaket, dubbla avgaspipor och blåa bromsok. På insidan finns det bland annat en treekrad ratt med växelpaddlar bakom, sportstolar, hastighetsmätare som är graderad till 330 km/h och annat smått och gott för att man ska trivas. Skäms man lite i att åka omkring i en bil som ser ut så här så kan man utan kostnad välja det BMW kallar för "Excellence" - då får du inget M-paket på utsidan, andra fälgar, svarta ok och endast ett V12-emblem där bak. Bilen har premiär på bilmässan i Genève nästa månad och börjar säljas strax därefter, till vilket pris är dock oklart för tillfället. Tycker man att denna version är på tok för vulgär presenterar BMW även ett mer vettigt alternativ i form av 740e - en ny plug in-hybrid som kombinerar en dubbelturbomatad bensinfyra med en elmotor. Den kombinerade effekten anges till 326 hästar och på bara el ska man kunna köra fyra mil. 0-100 km/h ska gå på 5,5 sekunder och de mest intressanta siffrorna, förbrukningen, anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Mer om den bilen finns att läsa här. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Det närmaste du kommer en BMW M7
Det här är nya Alpina B7

Det är oklart om M-epitetet även kommer att komma till 7-serien och orkar man inte vänta på att BMW själva ska koka ihop en sådan bil kan man vända sig till Alpina. De presenterar nu nya Alpina B7 xDrive och det är för tillfället det närmaste du kan komma en M7. Alpina har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter och gett den en extra knuff. Effekten anges till 600 hästar och 800 Nm i vrid. En uppgradering av luftintag, kylning, turboaggregat, kolvar och ett komplett sportavgassystem ligger bakom den nya kraften. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som utvecklats av Alpina själva tillsammans med ZF. 0-100 km/h ska gå på kvicka 3,7 sekunder och toppfarten sägs vara hela 311 km/h. Bilen har även fått en omarbetad fjädring som fortfarande ska vara oerhört behaglig under långfärder men samtidigt erbjuda skarpa köregenskaper. Här finns även adaptiva dämpare, aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning. Utseendemässigt är det klassiskt Alpina med stora 20-tummare i hjulhusen och överlag ett diskret lyft av hela exteriören. Den som har koll ser direkt att det är en Alpina det handlar om. Som lackalternativ finns Alpina Blue Metallic och Alpina Green Metallic. Bilen är topputrustad från start och har all möjlig lyx man kan tänkas behöva. Premiären äger rum på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0
2015

Alpina visar upp faceliftad B6 Gran Coupe
Får mer effekt än BMW M6

Alpina, den officiella leverantören av förfinade BMW-bilar, presenterar nu sin version på faceliftade BMW 6-serie Gran Coupe. Bilen får namnet B6 Gran Coupe Biturbo och effektmässigt är den faktiskt vassare än BMW:s egna M-version. Och det hör inte till vanligheterna då Alpina brukar lägga sig någonstans mittemellan. Bilen markerar Alpinas 50-årsjubileum och ur den dubbelturbomatade V8:an på 4.4 liter plockar man ut 600 hästar och 800 Nm. Och som ni säkert redan vet så lämnar den starkaste M6:an 575 hästar och 680 Nm om man har valt till Competition Package. För att åstadkomma effekthöjningen har ingenjörerna på Alpina bland annat förbättrat luftflödet in till motorn och monterat större turboaggregat och vassare kolvar. Man har även uppdaterat bränslesystemet. B6 Gran Coupe har fyrhjulsdriften xDrive och ska klara av att ta sig till 100 km/h på omkring 3.8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 320 km/h. Till motorn kopplas en uppgraderad version av ZF:s åttastegade automatlåda. Utsidan särskiljer sig genom det klassiska diskreta men ändå tydliga Alpina-paketet som innefattar kjolpaket och fälgar. Även njurarna, huven och avgassystemet är nytt. Orderböckerna öppnar i mars och de första leveranserna ska ske i juni. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2014
2013

Världens snabbaste diesel kommer från Alpina
Toppar 278 km/h

Alpina lanserar sin senaste BMW-förädling, D3 Bi-Turbo. Som vanligt piffas både exteriör och interiör till lite, men det som de flesta nog är intresserade av är vad som finns under huven. Och där blir man nog inte besviken, enligt Alpina är det här nämligen världens snabbaste produktions-dieselbil. Motorn är en uppgraderad version av den tre liter stora raka sexan med dubbla turbo. Effekten har skruvats upp till 345 hästar och 700 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4.6 sekunder och toppfarten anges till 278 km/h. Trots det ska förbrukningen ligga på 0.44 liter per mil, och utsläppet på 139 gram per kilometer. Sedanen kostar från 46 950 pund, för Touring-versionen får man betala 49 950 pund. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Klår nya Alpina B3 Biturbo nya M3?
Chris Harris testar

Det lurar en ny M3/M4 runt hörnet och vi har nyligen fått se den som konceptbil. Men orkar man inte vänta på den kan man ju alltid vända sig till Alpina, som är kända för att också vara rätt så duktiga på att förädla BMW-bilar. Frågan är bara om deras nya B3 Biturbo är såpass bra att den räcker, och tar köpare från nya M3? Utan att ha kört den nya bilen försöker Chris Harris ändå här att ta reda på svaret. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2012

Alpina uppdaterar B7 Biturbo
Klart även faceliftade 7-serien ska få sig en omgång

BMW har ju faceliftat 7-serien så då gör givetvis Alpina även en version baserad på denna. Samtidigt trissar de upp effekten och toppfarten. Förutom sitt egna kjolpaket, fälgar och emblem här och där så är det motorn som har omarbetats. V8:an på 4.4 liter med dubbla turbo har fått 40 hästar till och ger nu 540 totalt. Vridet har ökats från 700 till 729 Nm och 0-100 km/h går på 4.3, tidigare 4.7. Toppfarten höjs från redan imponerande 282 till hela 312 km/h. Autobahn here we come! Bilen går att få i en lång version och med xDrive om man så vill. Priset är dock oklart. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget BMW 525i
Stilren och snygg

Jesper har en BMW 525i E34 från 1994. En ganska kantig bil som han har velat behålla så original som möjligt bortsett från andra fälgar och ett sportavgassystem. Vi frågade Jesper dessa tre frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag har alltid varit intresserad av tyska bilar, och då främst BMWx27s äldre modeller. Tyskarna är väl mest kända för sin ingenjörskonst men vad som drog mig till just denna modell (E34 x2794) är först och främst det lite råa stuket. Den raka sexan till motor spinner riktigt härligt, tillåter bra drag på höga varvtal :) Det bästa måste jag nog säga är byggkvalitén och/eller motorn. Bilen känns väl genomtänkt och balanserad. För att vara en sådan stor och tung bil så har den en sportig känsla samtidigt som du åker bekvämt. Till skillnad från mina kompisar, som prydde sina pojkrum med Ferraris, Lamborghinis och diverse lättklädda kvinnor, så var mitt prytt med bilder på BMW M5 och BMW Alpina B10 och någon av dessa i fint skick är fortfarande drömmen. Annars bankar mitt motorhjärta snabbt för Audi A6 och R8 om jag måste välja lite mer moderna leksaker :)" Tack för att du delade med dig Jesper! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2011

Mobil öl-bar
Kung i baren, var du än befinner dig

Alpina Mobile Beer Bar passar perfekt för dig som tar med dig festen dit du kommer. Den mobila ölbaren har en ölfatskylare, tappkran, vask, frysfack för isbitar, och även en platta där man kan laga lite gött käk. Kranen klarar att sippra ut 55 liter i timmen, vilket borde räcka till kompisgänget och dig själv. Hela enheten går på 7 300 pund, men då ingår gratis leverans av åbäket. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

iOS Snowboard Hero har glidit in på App Store
Här går det utför, snabbt!

Snowboard Hero som utvecklats av Fishlabs, ni vet dom som gjort den superfina Galaxy on Fire-serien, finns nu att tanka hem från App Store. Spelet ser onekligen snyggt ut och kan nog tilltala alla som gillar att flyga högt, göra tricks och höga hastigheter. I spelet kan du kan välja mellan fyra karaktärer och tävla på sex olika banor. Här finns allt som kan tilltala dig som åkare som "alternativa rutter, snirklande pister, glaciärtunnlar, half-pipes och öppna alpina fartsträckor" För pengarna du tjänar i tävlingar investerar du i nya bättre brädor. Snowboard Hero finns för iPhone/iPod Touch, kostar 38kr och finns att ladda hem här. Tumnagel
35.9°
+
Christian Bengtsson
0
2010

Alpina B5 Bi-Turbo
Så nära M5 du kan komma

Nu visar Alpina upp sin förfining av senaste 5-serien med modellbeteckning F10. Baserad på 550i blir den det närmaste M5 du kan komma, då BMW själva inte lyft på locket till denna prestandamodell än. Alpina är världskända för sitt hantverk och sin breda kunskap när det kommer till BMWs modeller. De senaste 35 åren har de förädlat bilmärket och under den tiden har Alpina modifierat fem generationer 5-serier. Nya femman får samma motor som ganska nyligen presenterade Alpina B7 fick. Detta betyder V8:a med dubbla turbo på 4,4 liter och 507 hästar och 700 Nm. Kraften skickas till bakhjulen genom en åttastegad automatlåda, en låda som har testats och anpassats tillsammans med tillverkaren ZF. B5 gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och toppar 307 km/h. För att få stopp på besten har det monterats massiva 370-millimeters ventilerade skivor fram och bak. Bilen har nu även ställbar fjädring och 20-tums lättviktsfälgar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Alpina B5 Biturbo
Visas upp på Goodwood Festival of Speed nästa månad

Alpina släpper en teaserbild på sin senaste skapelse baserad på nya 5-serien, B5 Biturbo. Bilen kommer enligt Alpina att bjuda på bra prestanda, en sportig körupplevelse och lite uppdaterad styling i sann Alpina-anda. I B7 Biturbo, Alpinas version av 7-serien, sitter en dubbelturbo-V8:a på 4,4 liter, 507 hästar och ett vrid på 700 Nm. Vad som återfinns under huven på B5 Biturbo kan vi bara gissa än så länge, men det är inte omöjligt att siffrorna kommer att likna de i B7 Biturbo. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Alpina B7 står sida vid sida med övriga modeller
Den förädlade 7-serien blir en del i BMW-familjen

BMW har gått ut och berättat att Alpina B7, den förädlade versionen av 7-serien, kommer att förenas med BMWs resterande modellutbud för årsmodell 2011. Bilen gjorde världsdebut förra året på bilmässan i Genève, och gör sitt första framträdande i USA på bilmässan i Chicago nu i februari. Då får vi också reda på lite mer om bilen gällande pris med mera. Alpina B7 har en moddad variant av BMWs dubbelturbo-V8:a på 4,4 liter under huven. 500 hästar och nästan 700 Newtonmeter plockar man ut ur spisen och 0-100 km/h avverkas på 4,5 sekunder. Bilen får sig också en sänkning på 10 millimeter fram och 15 millimeter bak, och använder sig av en omarbetad version av BMWs adaptiva fjädring. Tre olika inställningar finns, Comfort, Normal och Sport. Fronten och baken får ett lite annorlunda utseende i sann Alpina-anda. Avgaspiporna integreras i bakspoilern och bilen får nya 20-ekrade fälgar som mäter 21 tum. Alpina B7 kommer att finnas tillgänglig i all de färger nuvarande 7-serien har men finns även i en unik färg kallad Alpina Blue Metallic. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2009

Video Snacka om märkes-tok
Tysk som ägt 135 bilar - alla från BMW

Det här rekordet är nog ganska svårslaget, eller vad sägs om att ha ägt 135 bilar, alla tillverkade av BMW, under sitt liv? Första bilen för denna 73-årige tysk var en 1800ti från 1963, senast en ny M6 och genom åren har 29 Alpina samt 26 M-modeller passerat, plus 80 från BMW:s vanliga modellflora. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

Alpina ger sig på BMW 7-serien
0-100 på 4.7 sekunder

Alpina kommer att visa upp sin version av BMWx27s 7-serie i Genève. Förutom att man gett den en ny look så har man gett sig på den 4.4 liter stora V8:an så att den ny ger 506 hästar och har ett vrid på 700 Nm. Imponerande, men är den verkligen vacker? Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Alpinas nya tävlingsbil
B6 GT3 kommer tävla i FIA GT3

Då var så Alpina åter tillbaka i tävlingssammanhang efter många års frånvaro. Med bas i 6-serien har man skapat en 1350 kg tung och 530 hk / 725 Nm stark banbil som också kommer säljas till privata team. Noll till hundra fixas på 3,9 sekunder och den uppmätta toppfarten på Nordschleife sägs vara 285 km/h. Vidare skeppar man med sekventiell låda och första visningen sker i Genève där dessutom nya B7 debuterar. Tumnagel
37.8°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida