m

James May snackar om hans älskade Alpine A110
Och är kul på Top Gear-vis

Alpine A110 är en fantastisk bil på många sätt, den är både vacker och riktigt rolig att köra. James May äger en och här går han igenom varför den är en väldigt underskattad bil. Och framförallt så är han rolig! Och det är klippt på ett skoj sätt. Lite som ett klassiskt Top Gear-reportage helt enkelt. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0
2020

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayman T vs Alpine A110S
Vilken mittmotor-bil ska man satsa på?

Just nu är det nog många som sitter och funderar vilken nästa sportbil med mittmotor de tänker köpa är. Inte. Men man kan ju få drömma i alla fall. Autocar har testat Porsche Cayman T mot Alpine A110S för att försöka bena ut vilken av dem man bör satsa på. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2019

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Alpine börjar köra rally igen
Med den här

Alpine är inga noviser när det kommer till rally men det var ett tag sedan man körde. Nu ska det dock bli ändring på detta och man kommer att använda en ombyggd version av nya A110S kallad A110 Rally för ändamålet. Debuten skedde igår på Rallye Mont-Blanc Morzine. Bilen är utvecklad i samarbete med Signatech och man har använt sig av det lättare aluminium-chassiet som Alpine A110 GT4 och Cup använder sig av. Utöver detta sitter det trestegs hydraulisk fjädring, Brembo-bromsar, helbur, skalstolar och sexpunktsbälte monterat. Den turbomatade fyran på 1,8 liter bjuder på över 300 hästar och är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda. Innan året är slut ska det gå att köpa ett exemplar och tävla med och prislappen ligger på 150.000 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina exemplar i början av nästa år. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra mot sina motståndare
Hur klarar den sig?

Autocar har tagit ut nya Toyota Supra och testat den mot sina främsta rivaler - BMW M2 Competition, Porsche 718 Cayman T och Alpine A110. Så, hur klarar sig nykomlingen mot motståndet? Vilken hade du valt? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör Mercedes-AMG S63 Coupé
Ser självklart till att sladda lite

I det senaste klippet från Chris Harris Drives kör Chris en Mercedes-AMG S63 Coupé och funderar på om det här är en av de mest underskattade lyxbilarna som finns idag. Bonusklipp nedan där han kör nya Alpine A110. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Hoppa in bakom ratten på nya Alpine A110
POV

Här får vi se hur det ser ut när man tar sig en åktur med nya Alpine A110 i Légende-utförande. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace är Årets bil 2019 i Europa
Grattis!

Årets bil 2019 i Europa är avgjort och som vinnare står Jaguar I-Pace. Något oväntat om ni frågar mig då de positiva reaktionerna inte direkt har haglat in, åtminstone inte när det gäller elbilens räckvidd. Det stod mellan Jaggan och Alpine A110 som både hade fått 250 poäng men Jaguar vann när man räknade antalet förstaplatser för respektive bil med 18-16. På tredje plats kom Kia Ceed. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

James May berättar om sin favoritbil från förra året
Så impad att han köpte en till sig själv

I det här klippet får James May sig en hårklippning samtidigt som han berättar vilken som är den bästa bilen han körde förra året. Spoiler: det är nya Renault Alpine A110. Han gillade den så mycket att han gick och köpte sig en själv. På ämnet - har ni sett första avsnittet ur säsong tre av The Grand Tour? Vad tyckte ni? Själv tycker jag att gänget äntligen har hittat tillbaka till den gamla goda Top Gear-tiden. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0
2018

De här sju kan bli årets bil
Volvo V60 kom inte till final

Förra året vann Volvo den fina utmärkelsen Car of the year och självklart hade de hoppats på att lyckas med det i år igen. Men S/V60 kom inte ens till final. Istället är det sju andra bilar som kommer att slåss om titeln i år. Det är lite roligt att Alpine A110 kom till final, men om jag vågar gissa så kommer den inte att vinna. I-Pace kan kanske vinna för att man måste visa att det finns andra elbilar än Tesla. Rösta på din favorit här nedan! Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Carwow har testat Alpine A110
Hur bra är den på att drifta?

Det är många som har fått möjlighet att testa nya Alpine A110 och här får vi se hur det såg ut när Carwow gjorde det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Alpine A110 blev Top Gears Performance Car Of The Year 2018
Grattis!

Top Gear har nu utsett vilken bil de tycker förtjänar titeln Performance Car Of The Year 2018 och i år gick den till nya Alpine A110. Kanske lite oväntat, kanske inte. Bilen tävlade mot Bugatti Chiron, Ferrari 488 Pista, McLaren 600LT och Porsche 911 GT2 RS. Jämförelsetesterna skedde på Circuit de Charade i Frankrike och där imponerade Alpinen med sin rena körkänsla och balanserade karaktär. En längre video på hela testet kommer senare. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Alpine A110 provkörd!
En fransk liten pärla

Alpine är en klassiker i bilvärlden och av alla återupplivningar av gamla modeller är kanske den av A110 en av de finaste. Eller? På pappret och på bilder ser det ut så, men hur är den att köra? Jag har bara fått pilla på bilen som är liten, oerhört liten. Man klär nästan på sig den. Och den är lätt, runt 1100 kilo beroende på utrustning. Att den "bara" har 252 hästar gör då inte så mycket. Alpine är tillgänglig för alla. Man behöver inte vara en racerförare med tillgång till bana, A110 med sin något mjuka fjädring och känsliga styrning är rolig så fort man sätter sig i den. På alla vägar, i alla hastigheter. A110 har mängder av något som tyskarna lider brist på – karaktär och karisma som lockar till skratt och bilglädje. Erik Wedberg, Teknikens värld Någon som provkört den är vår vän Erik på Teknikens Värld. Hela hans test kan ni läsa nedan. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

På sladd med nya Alpine A110
Ser kul ut

Här får vi se när nya Alpine A110 sladdar loss lite på racerbanan Circuit de Nevers Magny-Cours i Frankrike. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Alpine A110 på Ringen
Hej vad det går!

Nu har orderböckerna för nya Renault Alpine A110 öppnat och några verkar redan ha fått sina bilar, eller i alla fall fått busa lite med ett exemplar. Här ser vi när bilen dundrar fram på Nürburgrings nordslinga där den ser ut att trivas som fisken i vattnet. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Alpine Cars öppnar center i Stockholmsområdet
Snart dags för Sverigelansering

För lite mer än ett år sedan presenterade man officiellt nya Alpine A110. Nu är det snart dags för Sverigelansering och i samband med detta öppnar Alpine Cars ett exklusivt Alpine Centre tillsammans med Bilia Segeltorp som ligger i Stockholmsområdet. Centret ska ha invigning i höst men lanseringen av bilen sker redan denna månad. Den 20 maj kommer den nämligen att visas upp på Gärdesloppet på Djurgården i Stockholm. Diederik Mol som är VD för Renault Nordic AB säger följande: "Det är med glädje vi tillsammans med Bilia Segeltorp presenterar Nordens första Alpine Centre. Hos Bilia finns de rätta förutsättningarna, med rätt läga och engagemang, för att nå framgång när vi nu återlanserar ett anrikt sportbilsvarumärke som Alpine." Modellerna som kommer att finnas på Alpine Centre i Stockholm är A110 Pure och A110 Légende. Under skalet sitter en mittmonterad turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Alpine A110 i två nya smaker
Pure och Légende

När Renault lanserade nya Alpine A110 så var det med versionen Premiere Edition. Den är nästan slutsåld på alla marknader bilen säljs så därför presenteras nu ytterligare två stycken versioner - Pure och Légende. Pure är den vita på bilderna och den är precis vad den heter. Här har man tagit bort alla onödiga saker och försökt att hålla grejerna så enkla som möjligt. Légende är istället lite mer ombonad med läderklädsel, kolfiberdetaljer och nya stolar från Sabelt med fler inställningsmöjligheter. Oavsett vilken du väljer så är det fortfarande samma grejer under skalet som tidigare. Det innebär en turbomatad bensinfyra på 1,8 liter som ger 250 hästar. Den kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda och 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nya Alpine A110 blev årets vackraste bil 2017
Mazda Vision Coupé blev den snyggaste konceptbilen

Festival Automobile International har röstat fram vilken produktionsbil och vilken konceptbil som var allra vackrast förra året. Utmärkelsen för det förstnämnda gick till nya Alpine A110 medan Mazda Vision Coupé knep det andra. Röstat har allmänheten kunnat göra online innan utdelningen ägde rum. Grattis! Mer om respektive bil hittar ni nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

Vassare version av Alpine A110 är på gång
Får 300 hästar och blir 50 kilo lättare

I våras presenterades nya Alpine A110. En kul och lätt sportbil med turbofyra på 252 hästar. Det räcker tydligen inte för alla för nu får vi reda på att en vassare version är under utveckling, som får tilläggsnamnet Sport. Motorn kommer att vara densamma men den kommer att trimmas till 300 hästar. Samma maskin kommer troligtvis även att hamna i nästa Trophy-version av Renault Mégane RS. Med denna effekt under huven väntas A110 göra 0-100 km/h på under fyra sekunder. Förutom mer effekt kommer även bilen att lättas med 50 kilo. Målet är att tjänstevikten ska stanna på låga 1 050 kilo. Utöver detta kommer även chassiet och fjädringen att vara mellan 15-20 procent styvare. När den nya versionen kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Renault visar upp nya Mégane R.S.
Får samma motor som nya Alpine A110

Nu har Renault äntligen presenterat nya Mégane R.S. Bilen har fått ny design, mer prestanda och motorn från nya Alpine A110 - här har man dock höjt effekten från 252 till 280 hästar. Vridet ur den turbomatade fyran på 1,8 liter landar på 390 newtonmeter. Precis som tidigare skickas kraften till framhjulen och detta sker via antingen en manuell sexpetad låda eller en automatlåda med dubbelkoppling som även den har sex växlar. Den sistnämnda kan växlas med paddlar bakom ratten och den har launch control. Lådan har även "Multi-Change Down" vilket gör det möjligt att droppa flera växlar i rad med några snabba klick på vänsterpaddeln. Det kommer att finnas två chassin att välja mellan och dessa är Sport och Cup. Bägge får fyrhjulsstyrningen 4Control och Cupen som är den värre av de två får även en Torsen-diff. Bilen har fem stycken körlägen - Comfort, Normal, Sport, Race, och Perso. Vill man hoppa direkt till Sport eller Race-läget trycker man på R.S. Drive-knappen, antingen med ett snabbt eller långt tryck. Bilen får ett fetare kjolpaket med bredare luftintag i fronten, biffigare sidokjolar och en rejäl diffusor där bak som huserar ett mittmonterat avgasrör. Den erbjuds även med den unika RS-lacken Volcanic Orange som vi ser här på bilderna. På insidan sitter man i skålade sportstolar med integrerade nackstöd och framför sig har man lite röda inlägg här och där. Man har även uppdaterat RS Monitor-displayen som håller koll på din körning med nyheten RS Monitor Expert som gör det möjligt att ansluta en kamera som kan filma hur du har presterat. I övrigt har bilen de vanliga säkerhetssystemen man kan räkna med i dag - som exempelvis parkeringssensorer, backkamera, adaptiv farthållare, autobromssystem och döda-vinkeln-varnare. Nya Mégane R.S. börjar säljas i Sverige nästa vår. Den som vill ha något ännu värre än detta väntar till slutet av 2018 då en kraftfullare Trophy-version med 300 hästar kommer att presenteras. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Snubbe ärver episk bilsamling
Drömmen

En användare på Reddit har gått ut och berättat att han har ärvt sin avlidna farbrors bilsamling. Det som gör det hela så intressant är att det inte handlar om några gamla ruttna dussinbilar som ingen ändå bryr sig om, utan om ett gäng med riktiga godbitar. Det handlar om 16 stycken bilar och merparten av dem ska vara förvarade på ett bra sätt vilket kan båda gott för hur de har mått under alla år. En fjärdedel är dock ej körbara, men hur mycket jobb det är för att få dem att rulla igen vet inte killen som har ärvt grejerna. För tillfället får vi reda på vilka 14 av bilarna är, och nästan alla ingår i min drömlista. 1. Chevrolet Corvette årsmodell 1964 2. Porsche 912 årsmodell 1967 3. Alpine A110 1500 årsmodell 1968 4. Jaguar XKE årsmodell 1969 5. Datsun 240Z årsmodell 1971 6. Lamborghini Espada årsmodell 1972 7. Maserati Ghibli årsmodell 1973 8. BMW 2002 Tii årsmodell 1974 9. Porsche 911 Turbo årsmodell 1977 10. Ford Bronco årsmodell 1980 11. Porsche 928S årsmodell 1985 12. BMW M3 årsmodell 1987 13. Porsche 911 Carrera S årsmodell 1995 14. Ferrari 550 årsmodell 2000 Låt oss nu hoppas att allt går vägen för arvtagaren och att han får till det som han vill ha det. Om inte hela storyn är fejk vill säga, som så mycket annat på nätet. Vilken, eller vilka hade du sparat på om du fick dem? Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Alpine är tillbaka - här är nya A110
Lätt, mittmonterad motor och bakhjulsdrift

För lite mer än ett år sedan fick vi se den i konceptform och nu är den här i produktionsutförande - nya Alpine A110. En hommage till klassikern från förr och samtidigt en helt ny sportbil som vill knuffa sig in på samma marknad som Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Motorn sitter i mitten och det är en turbomatad fyra på 1,8 liter som utvecklats av Renault-Nissan. Effekten anges till 252 hästar och vridet ligger på 320 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som sig bör i en sportbil på bakhjulen. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport och Track - inga konstigheter alltså. Både chassiet och karossen är i aluminium och tomvikten är nätta 1 080 kilo. Ingen vikt att tala om såklart, men trots detta 60 kilo mer än Alfa 4C. Tjänstevikten anges till 1 103 kilo. Viktfördelningen är 44 procent fram, 56 procent bak. Bilen mäter 4,17 meter på längden, 1,79 på bredden och 1,25 på höjden. Orderböckerna öppnar i mitten av året och de första leveranserna ska ske sent i år. Priset i Frankrike är motsvarande 558 000 kronor. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida