m

Skiss visar nya Volkswagen Amarok
Som vanligt rätt överdriven

Våren 2016 lanserades den Amarok som idag finns på marknaden vilket innebär att den nu har några år på nacken. En ny finns givetvis med i planerna och nu får vi en första skiss på denna. Som vanligt när det kommer till såna här skisser har man tagit i från tårna och den färdiga produkten lär bli betydligt mildare än det vi ser här. Planen är att lanseringen ska ske 2022. Nya Amarok är det första projektet som kommer ur Volkswagen och Fords nya samarbete inom kommersiella fordon. Det innebär bland annat att nästa Ford Ranger kommer att vara en Amarok med annat skal, och vice versa. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2019

Fyra pickisar gör upp i ett dragrace
Olidligt spännande

Här ser vi Carwow göra ett lite annorlunda dragrace och rullande race. Man har nämligen radat upp pickisarna Ford F150 SVT Raptor, Ford Ranger Raptor, Mercedes X-Klass och klassikern Volkswagen Amarok och låtit dessa modeller tävla mot varandra. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Polisens hundpatruller börjar köra Volkswagen Amarok
300 stycken ska levereras

Polisen får nu nya polishundbilar och man har valt Volkswagens pickup Amarok till detta ändamål. Totalt handlar det om 300 stycken bilar och alla levereras till företaget Euro-Lans i Backaryd där de byggs om efter de specifikationer och krav polisen har önskat. Bland annat har de en egen klimatanläggning baktill som automatiskt känner av temperatur och fukthalt. Sen anpassas temperaturen i hundburen efter detta så att det hela tiden hålls en jämn rumstemperatur för hunden. Utrymmet där bak är också övervakat med både kamera och mikrofon så att man hela tiden kan hålla uppsikt över hunden. De första sju bilarna har nu levererats och ska spridas ut över hela landet. Alla baseras på Amarok V6 TDI. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0
2018

Volkswagen visar Tarok Concept
Mer lek än arbete

Efter en teaserbild är nu Volkswagens nya pickupkoncept officiellt uppvisat på Sao Paulo International Motor. Bilen heter Tarok Concept och det handlar om en mindre pickup än Amarok med dubbelhytt och bara ett litet flakutrymme. Den baseras på MQB-plattformen och under huven sitter det en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Motorn är kopplad till en sexstegad automatlåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. En dieselsnurra med turbo på 2,0 liter och samma effekt ska också erbjudas. Konceptet kommer snart att mynna ut i en produktionsversion som kommer att säljas på den brasilianska marknaden. Om den kommer att hitta utanför landet är oklart för tillfället. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen släpper teaserbild på mindre pickup
Ska komma 2020

Om du tycker att Amarok är för stor och gärna kör pickis från Volkswagen kommer här en glädjande nyhet. På São Paulo Motor Show som öppnar den 6 november kommer man att visa ett nytt koncept i form av en mer kompakt pickup-modell. Bilens namn får vi inte reda på för tillfället men den ska i alla fall mynna ut i en produktionsversion 2020. Volkswagen slänger sig med orden "extraordinary pickup" och att bilen ska ha "multivariable loading area" och vara en "urban-oriented vehicle". Den baseras på MQB-plattformen och kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. Lanseringen när bilen väl är här kommer att ske i Brasilien och det är oklart om den kommer att säljas på fler marknader. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar en bitigare pickis
Har skidlucka

Förutom suven Atlas Cross Sport Concept visade Volkswagen även en pickup på mässan i New York. Den kallar man för Atlas Tanoak och för tillfället visas den endast som konceptbil. Den är lite kraftigare än Amaroken som vi har här och Volkswagens försök att ta fram en utmanare till herren på täppan - Ford F150. Det här är den första pickupen som baseras på MQB-plattformen och under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 280 hästar. 0-100 km/h ska gå på 8,5 sekunder. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda. Bilen mäter 5,43 meter på längden vilket innebär att den är strax över 40 centimeter längre än stor-suven Atlas. Bredden anges till 2,02 meter, höjden till 1,84 meter och hjulbasen ligger på 3,25 meter. Markfrigången ska ligga på 25 centimeter. Lastytan på flaket anges till 1,63 meter på längden och 1,45 på bredden. En finurlig sak som denna har som mig veterligen inga andra pickuper har är en skidlucka. Perfekt om du ska köra några långa brädor och flakytan inte riktigt räcker till. Fem personer får plats på insidan och handtagen till bakdörrarna har man dolt i plastlisten som löper längs med hyttens bakkant. Framför föraren finns instrumentklustret man kallar för Digital Cockpit och infotainmentsystemet består av en stor pekskärm. När Tanoak presenteras i produktionskläder är oklart för tillfället. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2017

Ny era för Mercedes - det här är pickupen X-Klass
En Nissan Navara i nya kläder

I oktober förra året fick vi se något helt nytt från Mercedes - pickupen X-Klass. Nu är den här på riktigt och Mercedes beskriver den som den första pickupen i premiumsegmentet. Men egentligen handlar det om en uppsnoffsad Nissan Navara. Ska ha klassens rymligaste flak och på det får man lasta upp till ett ton, en lastpall ska få plats på bredden. Max släpvagnsvikt anges till 3,5 ton. Två versioner erbjuds - Progressive och Power. Den förstnämnda ska vara mer utav en skogsmulle medan den senare är den med mest lyx i. På insidan erbjuds sex stycken olika klädslar, tre olika panelalternativ och två olika typer av innertak. Lång hjulbas och en spårvidd på 162 centimeter sägs ge både bra vägegenskaper och hög komfort. Markfrigången anges till 20 centimeter men kan ökas till 22 centimeter om man väljer en annan typ av fjädring. Bilen har skivbromsar runt om och sägs ha de starkaste LED-strålkastarna bland alla pickuper. På säkerhetssidan finns bland annat sju stycken airbags, bromskraftförstärkning, körfältsvarnare och automatisk vägmärkesigenkänning. Till Sverige kommer X-Klass i höst och då med beteckningen X 250 d 4MATIC. Det innebär att det under skalet sitter en dieselfyra på 2,3 liter som ger 190 hästar och som har ett vridmoment på 450 newtonmeter. Till den kopplas en sjustegad automatlåda och bilen har inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel är standard och diffspärr finns som tillval. Priserna presenteras i september och de första bilarna kommer att dyka upp i november. Nästa år kommer toppmodellen X 350 d 4MATIC som har en diesel-V6:a på 258 hästar och permanent fyrhjulsdrift - ett alternativ till bland annat Volkswagen Amarok V6. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0
2016

Volkswagen lyfter Amarok och ger den diesel-V6:a
De fyrcylindriga diesel-alternativen försvinner

Skisserna på nya Amarok har nu blivit till en officiell presentation av bilen. Ansiktslyftet bjuder på nya strålkastare med bi-xenon och varselljus samt nya bakljus. Det viktigaste sitter dock under huven där man nu hittar en diesel-V6:a i tre olika utföranden. Motorn är på 3,0 liter och den går att få med 163, 204 eller 224 hästar. Den sistnämnda har ett vrid på 550 Newtonmeter. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell växellåda eller en åttastegad automat. Förbrukningen för motorn med mest effekt anges till 0,76 liter per mil med ett utsläpp på 199 gram per kilometer. Nya Amarok går att få med antingen enbart bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Insidan får vi tyvärr inga bilder på men där ska man ha monterat bekvämare stolar och en ny instrumentbräda. Försäljningen drar igång i september men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar skisser på ansiktslyft Amarok
Får nya strålkastare och det senaste infotainmentsystemet

Det är dags för Volkswagen att ge pickisen Amarok ett litet lyft och de här skisserna visar hur det kommer att se ut. Men som ni ser får man ha riktiga skarpa ögon för att se några förändringar. Det som har hänt är bland annat att strålkastarna har fått en LED-rad undertill och att den nedre delen på stötfångaren fram har ändrat utseende. Till detta erbjuds även ny design på fälgarna. Insidan ska ha förbättrats med nya material och det senaste infotainmentsystemet har hittat in i mittkonsolen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2014

Volkswagen Amarok Power läcker ut
Kraftfullare pickis ställs ut på Wörthersee

Innan premiären på Wörthersee läcker nu Volkswagens konceptbil Amarok Power ut. Bilen får ett fetare utseende tack vare kjolpaket, skärmbreddare, större fälgar och led-strålkastare. Utsidan kompletteras av en insida med skalstolar, treekrad sportratt i alcantara och kolfiberinlägg här och var. Flaket har byggts om till ett mobilt diskotek och riggar man upp grejerna som ligger där har man en anläggning på 5 000 watt att leka med. Under huven sitter det en diesel-V6:a på 3.0 liter som ger hela 272 hästar och 600 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 7.9 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2013

Sportig version av Amarok visas på Wörthersee
Kanske något för hantverkaren?

Förutom det feta Golf-konceptet jag skrev om tidigare idag kommer Volkswagen även att visa upp en upphottad Amarok. De kallar den för Amarok R-Style Concept och det ser ut att vara en dröm för hantverkaren som inte vill rulla omkring i en tråkig firmabil. Under huven sitter en turbomatad V6-diesel på 3.0 liter som ger 286 hästar och ett vrid på hela 600 Nm. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 7.9 sekunder. Amaroken har även fått ett passande kjolpaket som breddar den 60 millimeter. I hjulhusen sitter det 22-tummare skodda med 295/35-däck och där bak mynnar dubbla avgaspipor ut. Insidan ska ha fått skålade sportstolar, kolfiber-imitation på instrumentbrädan och dörrarna samt en sportigare ratt. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2012

Volkswagen Amarok Canyon Concept
Kajakpaddlarens bästa vän

Amarok Canyon Concept är Volkswagens nya sportigare version av Amarok. Den ska visa hur pass bred pickisen är i sitt användningsområde och vänder sig i det här fallet till kajakpaddlare som kör freestyle. En extrem sport som tydligen kräver en "extrem" kärra. Den här Amaroken är 40 millimeter högre än normalt, hela 85 om man smackar på de stora AT-däcken. Den är också bredare med sina feta skärmbreddare och har en ljusrampsbåde komplett med extraljus för att se extra tuff ut, och för att kunna lysa upp lite bättre förstås. För övrigt är bilen lackad i en speciell orange kulör och när man stiger i och ur bilen fälls det fram steg på varje sida för att göra det lättare för en. Kolfiberkajakerna ingår i hela paketet och sitter säkert på flaket tack vare specialbyggda fästanordningar. Bilen är försedd med 2-liters dieseln med dubbla turbo som ger 180 hästar och har ett vrid på 400 Nm. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2010

Brasiliansk reklam för VW Amarok
Elefanten är människans bästa vän

Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2009

Volkswagen Amarok
Blir hjälpfordon till nästa års Dakar-rally

Volkswagen har lyckats knipa platsen som hjälpfordon under Dakar-rallyt 2010. Ett ypperligt tillfälle att visa upp sin nya Amarok och dess terrängegenskaper. Amaroken är en kraftig pickup som verkligen kommer sättas på prov i den stundtals extrema terräng som Dakar-rallyt består av. Bilen byggs i Argentina, och Sydamerika är en mycket viktig marknad för en bil av denna kaliber. Totalt ska 20 stycken bilar vara behjälpliga på fältet, ytterligare 15 stycken ska användas som press -och transportfordon. När rallyt är över kommer Amaroken till en början att lanseras i Sydamerika följt av Europa. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Osalt
Open source alternativ

Osalt är en tjänst slash sök som ger dig alternativa open source lösningar till kommersiella program och produkter. Om man exempelvis söker på iTunes så föreslås Amarok, Musiccube, Banshee och Songbird. Tumnagel
38.0°
+
Emil Olsson
0