m

Seat ansiktslyfter även Arona
Lite mer förändring på utsidan

Arona är inte alls en klassiker som Ibiza, men även små bilar måste finnas i SUV-form. Precis som Ibiza får nu Arona en ansiktslyftning och här syns det lite mer på utsidan. Bilen har helt enkelt fått ett nytt ansikte som är lite kaxigare. På insidan är det precis som hos Ibiza rejält omgjort och även här är det ny ratt, annan instrumentbräda, ljus vid luftblåsen och ny skärm som antingen är 8,25 och 9,2 tum och som har trådlös CarPlay och Android Auto. Bilen kommer tredje kvartalet i år med ett gäng bensinare och gas-alternativ. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar facelift av Ibiza
Störst förändringar på insidan

Seats lilla Ibiza är en klassiker och deras framgångsrikaste bil någonsin. Nu är det efter fyra år dags för en ansiktslyftning, men den är rätt lätt. Man har numera LED-strålkastare i alla modeller och så har Ibiza-emblemet fått sig en uppdatering. Lite nya fälgar och färger bjuder man också på. På insidan är det lite mer nytt och skärmen är ny och har ny placering. Man har även gjort luftblåsen lite roliga och gett dem belysning. Ratten har också fått ny design. Den där skärmen finns att få i storlekarna 8,25 och 9,2 tum och det finns numera också trådlös CarPlay och Android Auto. Sex motorer finns att välja mellan, alla bensin eller gas. Hur många av dessa som kommer till Sverige är oklart. På bilderna nedan är den röda med FR-utrustningsnivå och den blåa har Excellence-utrustningsnivå. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Google öppnar upp Google Play för fler Android Auto-appar
Lite mer variation att vänta

Google tillåter nu tredjepartsutvecklare att publicera fler typer av appar i Android Auto-kategorin på Google Play. Apptyperna är navigations-, parkerings- och laddningsappar vilket förhoppningsvis kommer innebära lite mer variation i Play-butiken. Today, we’re thrilled to announce that you can publish your Android Auto navigation, parking, and charging apps to production! We’ve been hard at work stabilizing the library, Android Auto, and the publishing process to reach this milestone. Publishing to production enables drivers to use your Android Auto app on their car screen without needing to sign up for a beta program. De som vill publicera sina appar där måste dock följa Googles riktlinjer mycket noggrant då Google inte vill ha appar som distraherar föraren allt för mycket. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Android Auto finns nu officiellt i Sverige
Googles app för bilen

Google har börjat rulla ut Android Auto officiellt i Sverige såväl som i våra grannländer Norge och Danmark samt lite andra europeiska länder. Det innebär att man kan koppla telefonen via Android Auto till bilens infotainmentsystem och hålla koll på navigering och annat via bilens skärm. Gränssnittet förses även med större och tydliga knappar och det går att röststyra mycket av funktionaliteten via Googles smarta assistent Google Assistant. Android Auto är kompatibelt med runt 500 bilmodeller och infotainmentsystem vilka ni hittar här. Appen finns förinstallerad i Android 10 och för de som kör tidigare versioner av Android går den att ladda ner från Google Play här. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google drar igång Android Ready SE Alliance
För att fixa digitala nycklar, id-kort och pengar till Android-grejer

Google har lanserat något som man kallar för "Android Ready SE Alliance" vilket är initiativ som ska säkerställa att olika Android-grejer ska kunna användas som digitala nycklar, id-kort, körkort, pengar och plånböcker framöver. Genom Android Ready SE Alliance hoppas Google att man tillsammans med andra utvecklare ska kunna ta fram en slags standard som ska verifiera att hårdvaran i prylarna når upp till de säkerhetskrav som ställs för att hantera sådana saker. Det handlar både om att hårdvaran inte ska gå att modifiera av någon obehörig såväl som att olika mjukvarunycklar ska hållas säkra, något som Google kallar för StrongBox. Google skriver om StrongBox: "StrongBox is an implementation of the Keymaster HAL that resides in a hardware security module. It is an important security enhancement for Android devices and paved the way for us to consider features that were previously not possible." Google skriver vidare att Android Ready SE inte bara är tänkt för att hantera digitala nycklar, id-kort, pengar och annat på mobiler utan också är tänkt att användas på till exempel WearOS, Android Auto Embedded och Android TV. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan alla styra musiken i Polestar 2
Spotify Group Sessions släppt i beta

Att lira musik i bilen har blivit mycket enklare och trevligare de senaste åren. Många bilar har Spotify inbyggt och har man inte det så finns CarPlay och Android Auto. Men om man är flera i bilen som vill spela låtar eller spellistor är det fortfarande inte alltid så lätt att lösa. Men nu kommer Spotify Group Sessions till Polestar. Genom att scanna en kod som visas på bilens skärm kan man vara med och påverka musiken, hantera spellistor och lägga låtar på kö i bilen. I teorin verkar det ju fantastiskt. Funktionen finns nu som beta i alla Polestar 2-bilar som har Spotify installerat. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive

Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.6°
+
Bobby Green
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Ford och Google inleder långtgående samarbete
Snart kommer Fords bilar att rulla på Android

Ford och Google meddelade igår på en presskonferens att de båda företagen kommer att inleda ett långtgående samarbete där flera av Googles produkter kommer att integreras i Fords framtida bilmodeller. Samarbetet löper på minst sex år och innebär bland annat att Google Cloud kommer att bli den molntjänsten som Ford kommer att använda i alla fall det är möjligt. Vidare kommer är 2023:s Ford-modeller förses med Google bilplattform Android Automotive och appar som Google Maps och Google Assistant kommer att integreras i bilarnas infotainment-system. Fords CEO David McClelland säger om det nya samarbetet med Google: "We both believe that the relationship between Google and Ford will establish an innovation powerhouse. It will accelerate the modernization of our business and Ford, and most importantly, it will let us exceed our customers expectations." Ford försäkrar dock att även om deras bilar framöver kommer att använda Android Automotive så kommer det även integreras stöd för Apple CarPlay och Amazons smarta assistent Alexa. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020
Nästa sida