m

Rykte Aston Martins vd Andy Palmer får sparken
Ersätts av Mercedes-chefen Tobias Moers

Pandemin drabbar många biltillverkare hårt och nu skakas det om rejält hos Aston Martin. Sedan börsnoteringen 2018 har företagets aktie rasat över 90 procent och något måste göras. En åtgärd är att byta ut vdn Andy Palmer mot Tobias Moers - nuvarande chef för Mercedes-AMG sedan 2013. Andy kom till Aston Martin 2014 efter att ha varit på Nissan och Infiniti i många år. Det hela väntas bli officiellt imorgon. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin vill vara den brittiska motsvarigheten till Ferrari
Ska börja använda italienarens arbetsmodell

Andy Palmer som är vd hos Aston Martin satt ner för en intervju med Autocar nyligen. Där berättade han bland annat att man vill anamma den arbetsmodell som Ferrari använder - att tillverka färre men mer lönsamma modeller. Och lönsamhet är något som behövs i företaget. Nyligen tog de nämligen emot ett räddningspaket på 6,7 miljarder kronor från miljardären Lawrence Stroll. Och även om det är en hiskeligt stor summa pengar räcker det ändå inte till. Lawrence har tidigare redan puttat in fem miljarder och sett till att den eldrivna versionen av Rapide pausats eftersom den just nu inte är lönsam. Med de utgifterna Aston Martin har nu kommer pengarna ändå att ta slut om ett år, så något måste göras. Så här säger Andy: "Lawrence has been the Canadian Ferrari importer a long time so he understands the Ferrari model very well. We expect in future to make materially fewer sports cars, but to make every one of them solidly profitable. We built 5800 sports cars for wholesale last year. We’ll do fewer in 2020. There will be a delay while we get stock out of the system. We’ll have to swallow hard. And change what we do. It’s time for us to make good and try to become the British Ferrari, asking customers to spec their cars individually and wait for them to be built. The DBX is already showing how we mean to go on. We’re building those cars only for retail and our order book for 2020 is full." Läs mer av intervjun på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Aston Martin kanske ersätter AMG-V8:an
Med hybrid-V6:a

2013 började Aston Martin att samarbeta med Mercedes och numera har flera av deras modeller den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter under huven. Nu går det rykten om att denna motor istället kommer att ersättas med en dubbelturbomatad hybrid-V6:a. Det här är en motor man enligt utsago håller på att utveckla själva och det har snackats om den sedan 2017 när Valhalla presenterades. När den nya motorn gör entré i en produktionsversion och vad den då kommer att bjuda på återstår att se. Vdn Andy Palmer säger följande: "Mercedes have made no secret of where their engine technology is moving to, and obviously we donx27t foresee four-cylinder engines in our Astons. As long as it feels like a V8 and sounds majestic, I think itx27s a perfectly sensible way to go, and a lot more sensible than a four would be for us." Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2019

Aston Martin hyllar Concorde
Med specialversion av DBS Superleggera

Aston Martin har tillsammans med British Airways tagit fram en specialversion av modellen DBS Superleggera för att hylla flygplanet Concorde. Bilen som endast kommer att tillverkas i tio stycken exemplar ingår i Astons flyginspirerade utbud som sedan tidigare innehåller Vanquish S Red Arrows, Vantage Blades och V12 Vantage S Spitfire 80. Utsidan får samma färger som British Airways använder och på taket återfinns en siluett av flygplanet. Insidan får Concorde-logga på stolarna och växelpaddlar i titan tillverkade av bladen man hittar i flygets jetmotor. Vdn Andy Palmer säger följande: "It’s only fitting that our great British sports car brand marks the achievement of the incredibly dedicated, talented and ambitious teams of British and French scientists, engineers, designers and aircraft workers who made Concorde, and supersonic air travel, a reality in our skies 50 years ago." Vad bilen kostar är oklart men en del av förtjänsten kommer i alla fall att gå till en organisation som stöttar underprivilegierade barn och lär dem flyga. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Nästa Aston Martin Vanquish kommer med manuell låda
Blir nog uppskattat

I mars visade Aston Martin upp Vanquish Vision Concept. 2022 ska den mynna ut i nästa Vanquish och nu får vi reda på att bilen kommer att erbjudas med manuell låda. Alltid trevligt då de flesta superbilar idag bara går att få med automatlåda. Vdn för Aston Martin, Andy Palmer, har sagt följande: "Ix27ve already made a commitment that I want to be the last manufacturer in the world to offer manual sports cars and I want to honour that commitment." Förra Vanquish gick inledningsvis endast att få med sexpetad manuell låda men från 2014 och framåt var det istället åttastegad automat som gällde. Om det även kommer en automatlåda till nya Vanquish återstår att se men det lär bli ett alternativ bredvid den manuella. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar Vanquish Vision Concept
Ska utmana McLaren 720S och liknande

Ett annat fränt koncept Aston Martin visar i Genève är detta - Vanquish Vision Concept. Det är också en superbil med motorn i mitten och något som kanske kan utmana exempelvis färska Ferrari F8 Tributo och McLaren 720S. Bilen kommer att ha en version av den nyutvecklade V6:an men mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Troligtvis lär den ha effekt i samma region som bilarna den vill utmana. Den lär även ha någon form av hybridteknik eller turboladdning, eller kanske båda. Till skillnad från 003 har den här bilen inte monocoque i kolfiber utan istället ett chassi i aluminium. Det gör att man kan få ned kostnaderna lite och det är också enklare att tillverka. Vdn Andy Palmer säger följande: "Firstly, what a pleasure to revive the Vanquish name. Synonymous with our series production flagships, it felt entirely appropriate to attach it to such a significant car. The Vanquish Vision Concept marks another pivotal moment in Aston Martin’s history, and another critical step in delivering the Second Century Plan. Our first series production rear mid-engined supercar will be a transformational moment for the brand, for it is the car that will propel Aston Martin into a sector of the market traditionally seen as the heartland of luxury sports cars." Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martins eldrivna Rapide E rör på sig
Första från tillverkaren som inte låter något

Som vi tidigare har berättar har Aston Martin en eldriven version av modellen Rapide på gång. Först snackades det om att den skulle heta RapidE vilket är klockrent men nu verkar man ha ändrat namnet till RapideE istället vilket är lite synd. Hur som helst så har nu den första prototypen för godkännande kört sina första mil för egen maskin vilket enligt tillverkaren är väldigt stort. A moment of @astonmartin history. First Validation Prototype Aston Martin RapideE moves under its own power for the very first time with its breakthrough 800v battery. Great work from the development team which includes Williams Engineering. pic.twitter.com/b2mRaeCsNP— Andy Palmer (@AndyatAston) 21 januari 2019 Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Så här låter Aston Martin Valkyrie
Mumma!

Aston Martins kommande superbil Valkyrie är på gång och nu får vi äntligen höra hur den låter. Och vilket ljud! V12:an som är på 6,5 liter är utvecklad av Cosworth och sägs ge hela 1.145 hästar. Bilen börjar troligtvis att tillverkas nästa år, eller 2020. The sound of “THE” GREAT British car company! Thank you @Cosworth @redbullracing #AstonMartinValkyrie #NaturallyAspirated#V12 pic.twitter.com/HmEICj29uH— Andy Palmer (@AndyatAston) 3 oktober 2018 Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Superbil med hybridteknik från Aston Martin kommer 2020
Ska utmana Ferrari och McLaren

Aston Martins modell Valkyrie är det första från tillverkaren i superbilskategorin men det kommer mer. Nu bekräftas det att 2020 kommer det börja säljas en superbil med hybriddrift under skalet, och den ska konkurrera med bilar som Ferrari 488 och McLaren 720. Enligt vdn Andy Palmer kommer bilen att baseras på en helt ny kolfibermonocoque. Troligtvis får den Mercedes-V8:an på 4,0 liter med dubbelturbo som även sitter i DB11 och nya Vantage ihopparad med någon sorts elektrifiering. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martins vd tror inte på Dysons elbil
Behövs mer pengar

Dammsugartillverkaren Dyson basunerade i september ut att man hade en elbil på gång. 2,6 miljarder dollar hade investerats i projektet som skulle leda till att man 2020 kunde presentera en egen helt eldriven bil. Andy Palmer som är vd för Aston Martin tror inte riktigt på tidsplanen, inte heller budgeten. Det är för lite pengar och 2020 är här snabbare än vi tror. "I wish him the best of luck but on the numbers that have been reported, I know you won’t do it for that money, and you won’t do it in that timescale. At least, I know that I couldnx27t." Enligt Andy har man själva varit i kontakt med runt tio stycken olika tillverkare som har planer på att bygga elbilar och varenda en av dem underskattar hur svårt det faktiskt är. Budgeten är alltid för liten och tidsplanen är alltid för kort. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin kommer inte att satsa på laddhybrider
Vdn: Jag ser inte poängen

Hösten 2015 sa Aston Martin att de 2017 skulle lansera en eldriven version av modellen Rapide. Nu är det 2018 och bilen är fortfarande inte här. Det finns såklart många utmaningar när det kommer till att presentera en elbil, bland annat batterierna. Nyligen gick man dock ut och sa att man nästa år kommer att sälja 155 stycken exemplar av eldrivna RapidE och att man 2025 minst kommer att ha en mildhybrid-version av varje modell. Vdn Andy Palmer säger att man inte kommer att ta fram någon laddhybrid då dessa är för dyra och komplexa, och att man hellre investerar pengar i att utveckla rena elbilar. "The interesting thing is that the other three key components of any electric car – weight, aerodynamic drag and rolling resistance – are areas sports car manufacturers, and us in particular, are really good at mastering. That puts us at an advantage over other brands who are making some big claims – such as Tesla, with a lightweight roadster. I think we could be in that space relatively easily. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
2017

Köplats för en Aston Martin Valkyrie till salu
Vdn lär inte vara nöjd

Here we go again. Biltillverkare som säljer begränsade upplagor av specialversioner gör det gärna till kunder som vill vara ambassadörer för märket och som kanske haft flera bilar från tillverkaren sedan tidigare. Så här har det varit länge. Var du spekulant på en Ferrari Enzo när den släpptes var du tvungen att sedan tidigare äga en F40 och en F50. Men nu för tiden verkar det ha blivit lite av en sport att köpa bilar på spekulation och sedan antingen sälja dem direkt efter leverans eller den byggslot man tilldelats. Även kallat flippa i bilsammanhang, och nej det måste inte betyda att man har voltat med bilen. Nu har precis just detta hänt med en Aston Martin Valkyrie, och på länken nedan finns för närvarande en försäljningsannons av en byggslot för denna modell med prislappen tre miljoner euro. Säljaren måste ha missat det vdn för Aston Martin, Andy Palmer, sa tidigare i år: sälj din köplats och din reservation plockas bort från listan. Om nu denna annons är äkta lär Aston Martin snart kontakta säljaren. Andra bilar som säljs av samma säljare, Knight International, är bland annat en byggslot för Mercedes-AMG Project One, en byggslot för Bugatti Chiron, en Ferrari FXX-K och en Koenigsegg Regera. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Sälj din köplats till Aston Martin Valkyrie och bli bortplockad
Vdn är också trött på folk som "flippar" sina bilar

För ett år sedan presenterade Aston Martin det första av hyperbilen Valkyrie som de tagit fram tillsammans med Red Bull Racing. 150 stycken exemplar av denna exklusiva gatlegala bil ska tillverkas och inte helt oväntat skapar detta en rätt så stor hajp. Många använder nya specialbilar som investeringar och köper för att sedan sälja vidare till mycket mer pengar, ibland innan de ens har fått sin bil. Det gillar dock inte Aston Martins vd Andy Palmer som berättar att om det framgår att någon av kunderna som har bokat en Valkyrie försöker att sälja sin plats i kön så kommer deras reservation att plockas bort. Man kommer heller aldrig i framtiden få möjlighet att köpa en special-modell likt denna. I doubt they have a slot, but if they do and we identify who flipped, they lose the car. If they flip, then they never get another special.— Andy Palmer (@AndyatAston) 4 juli 2017 Valkyrie ska börja tillverkas någon gång nästa år och tros få en prislapp på omkring 2-3 miljoner pund. För den slanten får man en bil som under ett kolfiberklätt skal har en Cosworth-byggd 6,5-liters V12:a som utan överladdning lämnar 900 hästar. Tumnagel
61.7°
+
Bobby Green
0
2016

Aston Martin och Red bull bygger hyperbil tillsammans
AM-RB 001 blir verklighet 2018

Aston Martin och F1-teamet Red Bull Racing har slagit ihop sina påsar och ska nu tillsammans ta fram en hyperbil. Den går just nu under kodnamnet AM-RB 001 och tanken är att den ska presenteras 2018. Gänget lovar att resultatet kommer att blanda det bästa från F1-världen med Aston Martins klassiska designspråk. Aston Martins vd Andy Palmer säger följande: "Formula One offers the ultimate global stage to build wider awareness of the Aston Martin brand. However, this partnership will deliver even more than that when the hypercar that Aston Martin and Adrian Newey are in the process of developing hits the road. Between Q by Aston Martin Advanced, Red Bull Advanced Technologies and project partner AF Racing AG, we are going to create a car that will excite and stir the imaginations of the car designers of the future and a global audience of sports car enthusiasts. These are exciting times for Aston Martin and arriving hot on the heels of our DB11 launch earlier this month, this new partnership underlines that our brand really is racing again." Christian Horner från Red Bull Racing säger följande: "This is a very exciting project for everyone at Red Bull Racing. Through this Innovation Partnership the iconic Aston Martin logo will return to grand prix racing for the first time since 1960, and Red Bull Advanced Technologies, led by Adrian, will be harnessing our Formula One DNA to produce the ultimate of all road cars. It’s an incredible project which also realises a dream and vision long held by Adrian to design a road car. We are very much looking forward to what I’m certain will be a successful partnership." Designen på bilen kommer Adrian Newey från Red Bull och Marek Reichman från Aston Martin att stå för - Marek har bland annat tidigare ritat One-77, Vulcan och DB11. Enligt uppgift ska den nya bilen kunna köra ett varv runt Silverstone lika snabbt som en F1 eller LMP1 men fortfarande vara godkänd att köra omkring med på gatan. Spännande. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0
2015

Aston Martin visar upp RapidE
Elbilskoncept baserat på Rapide S

I augusti skrev jag om att Aston Martin hade en eldriven version av Rapide på gång. I dag får vi det första konceptet som ger en förhandsvisning av hur den färdiga produkten kommer att fungera när den förhoppningsvis lanseras 2017. Bilen har tagits fram i samarbete med Williams Advanced Engineering och lite fyndigt är den döpt till RapidE Concept. Det viktigaste - räckvidd och hur lång tid det tar att ladda den, får vi av någon anledning inte reda på för tillfället. Aston Martins vd Andy Palmer säger följande om nyheten: "We see luxury electric vehicles as an intrinsic part of our future product portfolio and welcome ChinaEquity into the next phase of study for the project development. The exciting RapidE concept tangibly demonstrates the capability and ambition of Aston Martin towards developing low- and zero-emission sports cars." Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martins nästa bil heter DB11
Kommer 2016

Aston Martin DB9 är i stort behov av en uppföljare och nu presenteras namnet på den - DB11. DB10 är som vi redan vet den nya Bondbilen och inget som kommer att serieproduceras. DB11 blir en helt ny bil och den presenteras nästa år. VDn Andy Palmer säger följande: "Today I am proud and pleased to confirm that the DB11 nameplate will sit on our next new car. Not only is it a sign of our intention to continue the long line of iconic sports cars that bear the ‘DB’ moniker – the very bloodline of our brand – but it also shows the world our ambitious plan in action. The coming years will see Aston Martin transform not only its entire range of models but also its scale and global presence, and the new DB11 will be central to that success." Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin är sugna på att bygga en ny superbil
Och de måste bygga en suv för att överleva

Aston Martins vd, Andy Palmer, har bekräftat att man seriöst överväger en ny superbil som uppföljare till One-77 som endast tillverkades i 77 stycken exemplar och som sålde slut på en kafferast. I slutet på året ska beslutet tas men det kommer ändå tyvärr att dröja innan vi får se något färdigt resultat. Först kommer en efterträdare till DB9:an att släppas nästa år och efter det troligtvis något som ersätter Vantage. Därefter kanske vi kan få se en produktionsversion av suven DBX - en modell Aston Martin måste bygga för att kunna överleva i det långa loppet. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Världens första eldrivna och fyrhjulsdrivna Aston Martin
Tillverkaren presenterar det något oväntade konceptet DBX

Aston Martin överraskar alla och visar nu upp konceptbilen DBX på bilmässan i Genève. Det här blir företagets första eldrivna och fyrhjulsdrivna bil och det ser alltså ut som om även Aston Martin är på väg in i crossover-segmentet. Vdn Andy Palmer säger följande: "The DBX Concept is a challenge to the existing status quo in the high luxury GT segment. It envisages a world, perhaps a world not too far away, when luxury GT travel is not only stylish and luxurious but also more practical, more family-friendly and more environmentally responsible. I asked my team at Aston Martin to expand their thinking beyond conventions, to explore what the future of luxury GT motoring would look like in years ahead, and the DBX Concept you see before you is the result. This is, clearly, not a production-ready sports GT car, but it is a piece of fresh, bold thinking about what Aston Martin GT customers around the world could request of us in the future. The DBX Concept is more than a thought starter for us and for our customers, though. We will, in due course, be entering a car into the new DBX space and I am very much looking forward to seeing how this concept is received not only here today, but also by our legion of existing loyal customers and by those potential customers around the world who have, to this point, yet to consider one of our cars." Bilen har plats för fyra och alla sitter i välformade fåtöljer. Insidan i övrigt är extremt futuristisk och så där överdriven som en konceptbil brukar vara. Utsidan bjuder på den klassiska grillen men bortsett från baklamporna är det många linjer som är nya, något som Aston Martin inte brukar skämma bort oss med. DBX är som sagt helt eldriven och det ska finnas fyra stycken små elmotorer som även gör bilen fyrhjulsdriven. Dessa är placerade i mitten av bilen. Några effekt eller prestandauppgifter får vi inte för tillfället. I övrigt ska det finnas drive-by-wire-teknik, kolfiberkeramiska bromsar med KERS-system och kameror istället för vanliga backspeglar. För nu kan vi se DBX som ett futuristiskt koncept som möjligtvis kan mynna ut i något verklighetsbaserat, som då givetvis kommer att tonas ner en hel del. Vad tycker ni om den? Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida