m

Forskare skapar hologram med hjälp av laser
Får animationer att sväva i luften

Forskare på amerikanska Brigham Young University (BYU) har visat upp något som man kallar för en Optical Trap Display vilken kan visa små animerade hologram i vad man kallar för volymetriska skärmar. Tekniken går ur på att en färgad laserstråle målar upp ett animationer och en annan osynlig laserstråle håller detta på plats vilket ger effekten av ett hologram. Det hela beskrivs som en "3D-skrivare för ljus" och professor Dan Smalleyfrån BYU säger om arbetet: "Most 3D displays require you to look at a screen, but our technology allows us to create images floating in space — and they’re physical; not some mirage. This technology can make it possible to create vibrant animated content that orbits around or crawls on or explodes out of every day physical objects." I klippet ovan kan ni kolla in några exempel på de hologram-animationer som forskarna på BYU än så länge lyckats skapa med sin Optical Trap Display. Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina gör sin första Mars-landning nästa månad
Rovern Zhurong beger sig till "eldstjärnan"

Nästa månad är det dags för Kina att göra sitt första försök att landa ett fordon på en annan planet meddelade China National Space Administration under China Space Day vilken arrangerades i Nanjing 24 april. I mitten av maj är det tänkt att Kinas Mars-rover Zhurong ska lämna farkosten Tianwen-1 och landa på Mars. Tianwen-1 anlände till Mars i februari och har sedan dess legat i omloppsbana runt planeten. Zhurong väger cirka 240 kilo och dess planerade uppdrag på planeten är tänkt att vara i åtminstone 92 dagar. Zhurong är ett namn rovern fått efter en kinesisk eldgud. Namnet är antagligen passande då det kinesiska namnet på Mars, "Huoxing", översätts till "eldstjärnan". I inslaget från CGTN här nedanför kan ni kolla in lite fler illustrationer och animationer på Zhurong. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenskutvecklade How we know we're alive släpps 1 maj
Det hela började som tjusig pixelkonst

För några år sedan lade pixelkonstnären August Håkansson upp lite tjusig konst på Instagram och Reddit och även vi på Feber snappade upp tjusigheterna. Responsen till konsten blev kort och gott att typ alla ville se ett spel från Håkansson och i helgen kommer vi få detta serverat. How we know wex27re alive heter spelet och i det får vi ta del av ett melankoliskt peka-klicka-äventyr som utspelar sig i det svenska bibelbältet. Utöver Håkansson har Leo Köhler assisterat med animation och konst, Imogen West-Knights skrivit manus och story och musiken har gjorts av Ivan Starenius. How we know wex27re alive kommer släppas 1 maj på Itch.io och det kommer vara gratis att spela. Men då Håkansson och gänget borde få lite lön för mödan så kan det vara värt att kicka in en slant eller två. Tumnagel
49.6°
+
André Stray
0

Nu kan du stänga av mordanimation i Assassin's Creed Valhalla
Spara dussintals sekunder!

Assassinx27s Creed Valhalla släpptes i november och har ni spelat sedan dess så har ni säkert upplevt de flådiga animationerna när Eivor har ihjäl fiender av olika slag. Helt ärligt var de roligare att titta på när spelet lanserades, men efter över hundra timmar i spelet är man mest less på animationerna. Som tur är har Ubisoft nu lagt till möjligheten att stänga av dessa filmiska avslutande animationer med den senaste uppdateringen och när uppdateringen laddats ner hittar ni inställningen i inställningsmenyn. Ändringen kommer med Patch 1.21 och detta är givetvis inte det enda patchen gör. Vi får även tillgång till ett par nya förmågor att låsa upp som bland gör att inkommande attacker inte avbryter dina attacker. Vidare har det blivit möjligt att ändra utseende på dina rustningsdelar så att de ser ut som Bayeks eller Altairs rustningar, om du låst upp dessa förstås. Utöver detta har en rad buggar fixats och hela listan med över 80 ändringar har ni här nere till vänster. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Nausicaä från Vindarnas dal kan bli spelfilm
Hideaki Anno är sugen att filma Ghibli-mästerverket

Ett av de första animationsjobben som Neon Genesis Evangelion-skaparen Hideaki Anno hade var att animera sekvensen med gudskrigaren i Nausicaä från Vindarnas dal. Nu sägs han vara sugen på att återvända Nausicaä för att göra en spelfilmsversion av anime-filmen. Detta i alla fall enligt Ghibli-producenten Toshio Suzuki som nämnde detta i en intervju. Han nämnde också att i princip alla vill se denna anime-film från 1984 bli spelfilm. Dock finns det en person som absolut inte vill att detta händer och inte helt oväntat är det Ghibli-bossen Hayao Miyazaki som är den personen. Hideaki har på senare tid regisserat ett antal framgångsrika långfilmer som Shin Godzilla samt Shin Ultraman och snart kommer han även göra Shin Kamen Rider. Om han får nycklarna till en Nausicaä-långfilm återstår att se men så länge Hayao Miyazaki har något att säga om det hela lär det inte hända. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Betnér: Slaktkyrkan 2019 Bootleg
Föreställningen som egentligen skulle blivit en film

Gillar du den svenska standup-artisten Magnus Betnér så har han släppt ett av sina framträdanden från 2019 i sin helhet på YouTube. Föreställningen var från början var tänkt att bli en film men strul med både ljud och huvudkameran gjorde att så inte blev fallet. Istället tog man beslutet att piffa upp inspelningen med lite animationer för att sedan släppa det hela på YouTube. DN:s Niklas Wahllöf skriver om Betnér: Slaktkyrkan 2019 Bootleg: "Eftersom huvudkameran var ur funktion ser vi enbart Betnér filmad snett bakifrån, därmed syns extra mycket av publiken. I vanliga fall hade det varit sekundära bilder, men nu ger de en närvarande, stark effekt av det där samspelet: Hur skämtet ditt rev ner takfärg och hur skämtet datt mottogs mer, ska vi säga, stillsamt. I bild." Tumnagel
23.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mafia med lite överdrivna ansiktsanimationer
Varför är detta så roligt?

Det här med att pilla i spelfiler för att öka ansiktsanimationer en skvätt för att få karaktärer att se ut som folk i Youtube-thumbnails är rackarns roligt. Varför det är så är oklart, men oavsett så bör roligheter spridas. Tumnagel
46.9°
+
André Stray
0

En herrans massa nytt i Google Maps på ingång
Googles karttjänst blir ännu bättre

Google kommer den närmaste tiden implementera över hundra nya funktioner eller andra designförändringar i sin karttjänst Google Maps skriver företaget i ett blogginlägg. I blogginlägget går man även igenom några av de lite större grejerna som kommer att dyka upp på Google Maps i år. Bland dessa finns bland andra Live View för inomhusnavigering på till exempel flygplatser, köpcentrum och tågstationer (se animation nedan), en funktion som kan visa det nuvarande och framtida vädret i området man tittar på i Google Maps (bilden ovan) samt visa rutter som anses vara mer eko-vänliga än andra alternativ om ankomsttiden är ungefär den samma. Ni kan läsa mer om några av de kommande funktionerna i Google Maps i Googles inlägg som hittas på länken här nedanför. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vokabulantis är ett stop motion-spel
Imponerande hantverk

Vokabulantis är ett danskutvecklat spel som använder sig av stop motion-teknik. I klippet ovan kan man se hur utvecklarna går tillväga för att få till sin grafik och sina animationer. Själva spelet är en kärlekshistoria berättat genom co-op-plattformande och det ser ju onekligen vackert ut. Spelet finansieras delvist via Kickstarter och om man känner att detta är ett projekt som man vill ge lite pengar så kan man göra det via länken nedan. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Hades blev storvinnare på BAFTA
Vann i Best Game och fyra andra kategorier

Årets BAFTA-fest hölls igår kväll och diverse priser delades ut till diverse spel som släpptes 2020. När nomineringarna släpptes såg det ut som att The Last of Us: Part 2 skulle bli storvinnare då spelet nominerats i 13 olika kategorier, men så blev inte fallet. I slutändan blev evenemangets storvinnare Hades från Supergiant Games som lyckades kamma hem vinst i fem kategorier. Mer specifikt vann spelet i kategorierna Best Game, Narrative, Game Design, Artistic Achievement samt vann Logan Cunningham för sin insats som Hades, och andra karaktärer i spelet. The Last of Us Part 2 fick inte gå hem tomhänt. Spelet vann EE Game of the year, vilket röstas fram av publiken, samt Animation-kategorin. Vidare vann Laura Bailey i Performer in a Leading Roll för sin insats som Abby. Samtliga vinnare hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Mozilla har släppt Firefox 87
Med Smart Block och förbättrad HTTP Referrer-funktion

Mozilla har släppt en ny version av sin webbläsare där man bland annat introducerar något man kallar för "Smart Block", en funktion som ska göra så att webbsidor visas som de ska även när olika spårnings-koder på sidan blockeras. Att webbsidor inte visas som de ska för att användaren blockerar spårnings-koder är ett otyg men detta verkar Firefox komma runt med hjälp av Smart Block-funktionen. Mozilla skriver själva om Smart Block: "SmartBlock does this by providing local stand-ins for blocked third-party tracking scripts. These stand-in scripts behave just enough like the original ones to make sure that the website works properly. They allow broken sites relying on the original scripts to load with their functionality intact.The SmartBlock stand-ins are bundled with Firefox: no actual third-party content from the trackers are loaded at all, so there is no chance for them to track you this way. And, of course, the stand-ins themselves do not contain any code that would support tracking functionality." I animationen nedan kan ni se hur skillnaden på hur en sida kan visas med Smart Block påslaget, till höger i animationen, och utan Smart Block. Mozilla skriver även att Firefox 87 nu kommer att börja trimma så kallade HTTP-referrers så att dessa inte ska kunna läcka data från användarens surfession. Det innebär att sökvägar, query-strings och annat inte inkluderas i de HTTP-referrers som mottagande webbservrar eventuellt kan läsa av. Ni kan se ett exempel på hur det kommer att se ut på bilden nedan. Ni hittar alla nyheter i Firefox 87 på länken här nedanför. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper Tiles till Wear OS för tredjeparts-utvecklare
Informationsbrickor till Googles smarta klockor

För snart två år sedan presenterade Google något man kallade för "Tiles", en slags informationsbrickor/widgets, till Wear OS, Googles operativsystem för smarta klockor. Nu meddelar man att detta öppnas upp för alla tredjeparts-utvecklare så att även dessa kan göra informationsbrickor kopplade till sina appar. Google har presenterat ett nytt programmeringsgränssnitt som man kallar för "Jetpack Tiles" vilket tredjepartsutvecklar kan använda för att göra informationsbrickor som kan svajpas fram på klockans boett. Tredjeparts-utvecklare kommer att få möjlighet att börja lägga till sina egna informationsbrickor till Wear OS någon gång senare i vår när Google släpper en uppdaterad version av Wear OS. Det går dock redan nu att börja bekanta sig med Jetpack Tiles-api:et för de som är intresserade av att börja göra tiles till Wear OS. I animationen här nedanför kan ni kolla in hur Googles egna tiles funkar på Wear OS. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Astartes-skaparen anlitad av Games Workshop
Har redan börjat göra officiella Warhammer 40K-berättelser

Sedan ett par år tillbaka har animatören Syama Pedersen jobbat med ett Warhammer 40K-projekt vid namn Astartes och serien fick ett avslutande kapitel förra våren. Astartes-serien imponerade inte bara Warhammer 40K-fans, utan gjorde även att andra fick upp ögonen för figurspelet. Nu har det blivit känt att Pedersen anlitats av Games Workshop och har redan börjat jobba med en uppföljare till den uppskattade serien. Pedersen skriver detta i ett uttalande: “I’m super excited for Astartes to transition to an official project! I never would have thought this would be happening, and I can’t thank the amazing fans enough for their encouragement. It’s been my dream to animate Warhammer 40,000 ever since playing Space Crusade as a kid, and I’m pumped to work with the real deal Warhammer guys at Games Workshop to bring the fans the best Astartes action possible.” Astartes går för övrigt inte längre att se på Youtube, utan är numera endast tillgänglig via Warhammer-Community-hemsidan. Tumnagel
46.6°
+
André Stray
0

Kolla in Top Gun: Maverick-trailer i LEGO
Tom Cruise sätter sig snart i cockpiten igen

Efter att premiären för den nya Top Gun-filmen Top Gun: Maverick blivit framflyttad flera gånger ser det nu ut som om filmen kommer att ha premiär i sommar. Här ovanför kan ni kolla in hur OnBeaMan Animation Studios återskapat den första officiella trailern i LEGO, en trailer som släpptes i slutet av 2019. Top Gun: Maverick har premiär i USA 2 juli och förväntas dyka upp här i Sverige veckan efter det, 9 juli. Här nedanför kan ni kolla in förlagan till LEGO-versionen som hittas här ovanför. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika formler i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Last of Us Part 2 slår rekord i Bafta-nomineringar
Ser ut att bli storvinnare med 13 nomineringar

British Academy of Film and Television Arts har släppt nomineringarna för årets upplaga av Bafta Games Awards och det verkar som att Naughty Dog kommer vara tvungna att göra lite mer plats på prishyllan. The Last of Us Part 2 har sedan release kammat hem 261 årets spel-priser från diverse medier och har nu nominerats i 13 olika kategorier till Bafta Game Awards, vilket är nomineringsrekord för ett spel. Bland annat har The Last of US Part 2 nominerats i kategorierna Best Game, Animation, Audio Achievement, Music, Technical Achievement samt en rad nomineringar i Performer in a leading role och Performer in a supporting role. Oavsett om The Last of Us Part 2 kammar hem vinster i de olika kategorierna är det ett rätt bra år för Sony. Andra Playstation-titlar har också kammat hem en och annan nominering. Ghost of Tsushima har fått tio nomineringar, Spider-Man: Miles Morales har fått sju och Media Molecules Dreams har nominerats i sex kategorier. Ett annat spel som fått en hel del nomineringar är Hades med åtta nomineringar. Bafta Game Awards kommer dra igång 25 mars och då får vi se hur det går för The Last of Us Part 2. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Psykadelisk video visar internets utveckling sedan 1997
Har växt en hel del på snart 25 år

Här är en video från något som kallas för Opte Project där man försöker visualisera hur internet har utvecklats sedan 1997. Genom att visa hur olika noder för nätet tillkommit genom åren blir videon en sammanställning av växande kluster i olika färger. Vitt representerar internets så kallade backbone (ryggrad), blått är Nordamerika, grönt är Europa, lila är Latinamerika, orange är Afrika medan rött representerar Asien och Stilla havet. Ni hittar hela videoanimationen ovan och här nedanför hittas en komprimerade version där det hela även kommenteras. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens kan göra familjealbumet lite mera levande
Deep Nostalgia animerar porträtt riktigt bra

Släktforskningstjänsten MyHeritage har släppt ett nytt verktyg där man kan få gamla släktfoton, eller andra fotografier, att verka lite mera levande, något som ni kan kolla ni ett exempel på i animationen här ovanför. Tjänsten kallas för Deep Nostalgia och det enda man behöver göra är att ladda upp ett foto till tjänsten, sedan tar tjänsten artificiella intelligens över och skapar en animation av det den ser på fotot. Det finns en hel del exempel man kan kolla in om man inte känner för att ladda upp sina egna bilder till Deep Nostalgia och de flesta av dessa ser riktigt välgjorda ut. För att kunna använda Deep Nostalgia krävs det att man ansluter till MyHeritage via Facebook, Google eller skapar ett konto på tjänsten. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ännu ett exempel på hur Deep Nostalgia animerar att gammalt släktfoto. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skapar pianoanimation baserat på ljud
Rätt bra!

Klipp där man får se resultatet av ett datorprogram som kan skapa en virtuell konsert från att lyssna på pianostycken. Genom att läsa in dessa ljudspår klarar programmets artificiella intelligens att läsa noterna och utifrån det generera en pianoanimation med passande spelstil samt handrörelser. Tumnagel
45.0°
+
Frode Wikesjö
0

Betala parkering och biljetter i Google Maps
Googles kartapp gör resandet ännu enklare

Googles karttjänst Google Maps har lagt till en funktion med vilken det kommer att bli möjligt att betala parkeringsavgifter och biljetter till olika typer av kollektivtrafiks-resor direkt i Google Maps-appen. Initialt kommer det hela att fungera för att betala för parkering i över 400 amerikanska städer. Inom kort kommer det även att bli möjligt att köpa biljetter till kollektivtrafiken från 80 olika företag runt om i världen. Vilka företag det kommer att handla om har Google inte uppget än så länge. Betalningen för parkeringsavgifter och biljetterna sker via Googles betaltjänst Google Pay. I animationen här ovanför kan ni kolla in hur det ser ut när man betalar för parkering med Google Maps. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney stänger ner Blue Sky Studios
Animationsstudion bakom Ice Age

Disney känner tydligen inte att de behöver massvis med olika filmstudior som jobbar med animerade filmer. I samband med uppköpet av Fox fick Disney med Blue Sky Studios och det verkar vara en animationsstudio för mycket. Deadline rapporterar att Blue Sky kommer stängas ner i april. Enligt Deadline jobbar Disney på att hitta nya tjänster för de 450 anställda som påverkas av detta. Blue Sky Studios ligger bakom animerade filmer som Ice Age, Rio och nyligen släppta Spies in Disguise. Några av filmerna har blivit tillgängliga på Disney+ och troligtvis kommer Disney använda karaktärerna i framtida projekt. Ice Age-filmerna har totalt dragit in 3,2 miljarder dollar och det är inte precis likt Disney att säga nej till lite extra klirr i kassan. Tumnagel
19.0°
+
André Stray
0

Twitter lanserar Birdwatch
Funktion där användare kan hjälpa till med faktakontroll på Twitter

Nu lanserar Twitter tjänsten Birdwatch vilket är en tjänst där Twitter-användare kan hjälpa till att faktakontrollera påståenden i andra twitter-användares inlägg. Tanken bakom det hela är att Birdwatch ska leda till att det sprids mindre falsk information på Twitter och tjänsten kommer dessutom att avlasta Twitters egna faktakontrollanter. Twitter skriver om Birdwatch: "Birdwatch allows people to identify information in Tweets they believe is misleading and write notes that provide informative context,” Twitter writes in a blog post. “We believe this approach has the potential to respond quickly when misleading information spreads, adding context that people trust and find valuable." Initialt kommer de faktakontrollerade tweetsen av Birdwatch-användare dyka upp på en separat sektion på Twitter men planen är att det hela ska integreras i Twitters vanliga flöde så småningom. Till en början kommer Birdwatch bara vara tillgänglig för amerikanska Twitter-användare. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas en animation som visar hur Birdwatch är tänkt att fungera. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

iPhone har nu fyllt tonåring
Tut i luren!

Sedan igår är en av de viktigaste prylarna i historien, so far, tonåring. 9 januari 2007 var det nämligen Macworld och Steve Jobs fick äntligen presentera iPhone. Den lilla manicken var långt ifrån det vi har i dag men ännu längre ifrån det som fanns då. Istället för ett fysiskt tangentbord levererade man en stor skärm som hade en magisk nyhet, multi touch. Att kunna trycka på en skärm på fler än ett ställe samtidigt var nämligen en nyhet på iPhone, något som man ibland glömmer bort. Detta gjorde att man kunde göra spexiga saker som att zooma i en bild med två fingrar. Systemet byggde på OS X vilket gjorde att man hade tillgång till en massa saker som på den här tiden var omöjliga eller krångliga på andra telefoner. En av dessa var animationer och grafik och jag typ dog över små men otroligt vackra saker som att när man scrollade i kontaktlistan så fastnade den aktuella bokstaven man va på i toppen. Massor av dessa detaljer fanns och många lever kvar ännu. En av de allra viktigaste sakerna med iPhone var att den var lättanvänd och gränssnittet gjorde så klart sitt till, men den där hemknappen var minst lika viktig. Jag vet många teknikovana personer som kände en trygghet med den, om man kom någonstans i gränssnittet som man inte hade koll på tryckte man bara hem och så var allt lugnt igen. En detalj kanske, men en viktig sådan för succén som sedan blev. Kolla gärna igenom Twittertråden nedan med Steven Sinofsky som så jobbade på Microsoft! Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Kina skickar upp Long March-8 för första gången
Kommer att bli Kinas första återanvändningsbara raket

Idag lyfte Kinas senaste raketmodell Long March-8 för första gången mot rymden. Long March-8 är tänkt att bli Kinas första återanvändningsbara raketmodell, något som kommer att minska kostnaderna för att skjuta upp satelliter till rymden för det kinesiska rymdprogrammet och deras kunder. Om delar av den variant av Long March-8 som sköts upp idag går att återanvända framgår inte. Kina planerar att utveckla Long March-8 så att den till 2025 blir en så kallade VTVL-raket (vertical takeoff and vertical landing), med andra ord det SpaceX Falcon 9-raketer klarat av sedan en tid tillbaka. Long March-8 kommer att kunna ta med sig material på upp till 7,6 ton till jordens lägre omloppsbana LEO. Det kan jämföras med Falcon 9 som kan ta med sig 22,8 ton material dit. I klippet ovan kan ni kolla in när Long March-8 Y-1 lyfte mot rymden för första gången tidigare idag. I klippet nedan snackar raketens utvecklare lite mer om Kinas senaste raketmodell och visar animationer på hur man har tänkt sig att den ska fungera. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida