m

Anthem-regissör hoppar av BioWare
Jonathan Warner lämnar bygget efter tio år

Bioware har tappat ännu ett stort namn. Jonathan Warner har jobbat på spelstudion i närmare tio år och det har nu blivit känt att han lämnat bygget. Warner har tidigare jobbat med spel som Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic samt var regissör för Anthem. Det sistnämnda spelet hade som känt en lite brokig release, men det verkade som att utvecklarna skulle få möjlighet att styra upp skutan, men dessa planer lades ner för ungefär en månad sedan. Vad Warner kommer göra i framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis lär han stanna i spelbranschen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Bioware snackar flygande i Anthem
Lite kvällsnörderi

Med Anthem tog Bioware en rad dumma beslut som ledde till att spelet aldrig blev, och kommer aldrig bli, någon succé. Utvecklarna lyckades dock leverera en riktig härlig flygkänsla i spelet som fortfarande är svårslagen. Under Game Developers Conference 2019 fick Bioware-utvecklarna David Hoang och Daniel Nordlander prata om hur de skapade flygsystemet i spelet och nu har äntligen detta snack blivit tillgängligt för allmänheten. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej. Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta: Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic. Tumnagel
29.2°
+
André Stray
0

EA beslutar om Anthem ska leva eller ej i veckan
Spänningen stiger!

Det har nästan gått två år sedan Bioware och EA lyckades lansera världens tråkigaste Iron Man-simulator. Navigationen kändes klockren, men spelet kändes ofärdigt med en poänglös story och hade ett lootsystem där sakerna du plockade upp saknade värde. För ett år sedan meddelade utvecklarna att de skulle förbättra spelupplevelsen. Sedan dess har Bioware levererat blogginlägg om idéer utvecklarna har som skulle kunna förbättra upplevelsen, men några större ändringar har inte skett. Nu verkar det som att EA kommer ta ett ordentligt beslut om det ens är värt att fortsätta arbetet med Anthem eller om projektet ska skrotas helt och detta beslut väntas tas nu i veckan. Huruvida Anthem går att rädda är för tillfället okänt. Det kan hända att spelet gör en No Manx27s Sky, men för det behövs resurser. Och då EA inte precis är kända för att vara generösa eller bry sig om spelare, så kanske det är bäst att inte hoppas för mycket. Ovan har ni den första gameplaytrailern för spelet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0
2020

Marvel's Avengers-utvecklarna rör om i släppschemat
Hawkeye-uppdrag och next gen-uppdatering släpps nästa år

Marvelx27s Avengers påminner mer och mer om Anthem för var dags som går. Spelet släpptes i början av september och lyckades troligtvis locka åt sig ett och annat fan av Marvels superhjältar. Inklusive undertecknad. Intresset dippade dock rejält när spelet började kännas repetitivt och grindigt, men hoppet hölls uppe av utlovade uppdateringar som skulle lägga till nya uppdrag, berättelser och hjältar att spela som. Nu har det blivit känt att utvecklarna dragit i nödbromsen rejält för kommande uppdateringar och de stora nyheterna kommer inte anlända förrän nästa år. Mer specifikt kommer Marvel’s Avengers: Kate Bishop - Taking AIM släppas någon gång nästa år. Planen var att tillägget skulle släppas i oktober, men utvecklarna har bestämt sig för att fokusera på att förbättra grundspelet baserat på feedback från spelarna. Även next gen-uppdateringen har skjutits upp till nästa år. Detta är förstås lite tråkigt, men Crystal Dynamics meddelar att under de kommande veckorna kommer spelare få tillgång till fler aktiviteter. Mega Hive, Tachyon Missions och SHIELD Substation Zero har petats in som ger end game-spelare lite nya utmaningar. Utvecklarna har även berättat om andra funktioner som kommer petas in. Bland annat jobbar gänget på ett ping-system som låter dig kommunicera med dina medspelare samt möjligheten att spela igenom kampanjuppdragen igen med din nuvarande power-nivå. Sedan kommer utvecklarna förbättra stabiliteten i spelet och förbättra matchmakingsystemet. Det sistnämnda tar vi emot med vidöppna armar. Undertecknad har fortfarande inte lirat ett enda uppdrag med ett fullt team med mänskliga spelare, vilket är rätt sjukt. Crystal Dynamics lär hålla oss uppdaterade gällande uppdateringarna och här nere till vänster har ni lite mer detaljerad info om vad som är på ingång. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Marvel's Avengers börjar få matchmakingproblem på PC
För få lirar

Marvelx27s Avengers såg väldigt lovande ut innan spelare fick lägga vantarna på det, men såhär i efterhand känns spelet som årets Anthem. Grundgameplay är inte dåligt, tvärt om, men spelet lider en hel del av fokusen på grinding och då det för tillfället inte finns allt för mycket innehåll i spelet så måste man lira samma uppdrag om och om igen för att få sina hjältar att nå kraftnivå 150. Detta har lett till att undertecknad tappat rejält med intresse för spelet sedan releasen och jag verkar inte vara ensam med att ha gått vidare. På PC har spelet börjat gå under 1000 samtidiga spelare, vilket är extremt lite med tanke på Marvels popularitet. Detta är inte bara tråkigt, utan det sätter även käppar i hjulet för matchmaking på PC och spelare rapporterar om väntetider på runt 30 minuter för att hitta matcher eller medspelare. Även på konsol har matchmaking varit lite skakigt. Jag har själv inte lyckats spela igenom ett enda uppdrag med fullt team på PS4, utan har endast fått lira med någon enstaka spelare och bottar. Utvecklarna Crystal Dynamics har dock meddelat att nytt material är på ingång som förhoppningsvis kommer locka tillbaka spelare. Tidigare lovade gänget att de nya Hawkeye-uppdragen skulle läggas till någon vecka efter spelets release, men en månad senare lyser uppdragen med sin frånvaro. Nästa vecka kommer utvecklarna berätta mer om det kommande innehållet. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Lite bakom kulisserna från nästa Dragon Age-spel
Bioware-folket talar ut

Bioware har inte precis levererat några succéer de senaste året och i stället för att prata om hur arbetet går med dödfödda Anthem har gänget släppt en bakom kulisserna-video där utvecklarna pratar om Dragon Age. Mer specifikt om hur det är att få berätta en ny story i Dragon Age-universumet. När nästa kapitel i Dragon Age-världen släpps är för tillfället okänt, men förhoppningsvis släpps det när det är klart och inte tidigare. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Game Maker's Toolkit pratar om spel som designar sig själva
Follow the fun

När det kommer till spelutveckling så är det alltid en bra idé för utvecklarna att leverera roliga och underhållande spel, men vad som är roligt och underhållande är kanske inte så klart och tydligt i början av processen. Vi har hört massvis med historier om utvecklingsprocesser som startat om år in i utvecklingen och andra som återgår till ritbordet år efter spelets release. I den senaste Game Makerx27s Toolkit pratas det om hur utvecklingen förändras med tiden och spelen i sig kan vara en bra fingervisning för hur ett spel ska vara i slutändan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Bioware berättar hur lootande ska bli kul i nya Anthem
Låter aningen Destiny

Anthem släpptes i februari förra året och spelet var förvånansvärt tråkigt. Spelet var riktigt snyggt och flygande kändes riktigt bra, men thatx27s it. Uppdragen kändes rätt generiska och lootsystemet var inte precis genomtänkt. Att vara tvungen att lämna äventyret och gå igenom en drös laddningsskärmar för att kunna testa det nya vapnet du fått är inte precis något man vill göra i en looter shooter. Hur som helst. Bioware har sedan tidigare meddelat att Anthem mer eller mindre ska byggas om från grunden och nu har gänget meddelat hur det nya lootsystemet kommer se ut. För det första så kommer mer loot att kastas ut från fiender, bossar samt lådor och spelaren ska få större chans att lägga vantarna på något kraftfullt när denna är ute på vift i spelet. Det kommer även bli möjligt att köpa utrustning från säljare i hubben, vilket gör att du kan fokusera på en specifik set up. En av de trevligaste nyheterna är ändå att spelare kommer ha möjlighet att ta på sig utrustning på direkten och utrustningsmenyn kommer vara tillgänglig vad du än gör i spelet samt kommer få en ny design med mer fokus på dina stats. Som känt sedan tidigare är det ett hästjobb att försöka göra Anthem roligt och det kommer ta tid innan Anthem 2.0 släpps. Tills dess lär vi få fler liknande uppdateringar som möjligtvis får oss att kanske starta spelet igen i framtiden. Mer info om nya lootsystemet i Anthem har ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Bioware meddelar att Anthem-arbetet kommer ta tid
Den som väntar på något gott osv

Innan Anthem släpptes hypades spelet till skyarna och det var svårt att hitta någon spelintresserad som inte var pepp på att få lägga vantarna på Biowares nya mästerverk. När Anthem väl släpptes kunde det dock konstateras att spelet var långt ifrån det mästerverk spelare förväntade sig och var nedlusat med buggar och underliga designbeslut. Vem tyckte det var en bra idé att tvinga spelaren vänta i tio minuter för att testa nya vapen, liksom? Efter spelets release har Bioware jobbat med att förbättra upplevelsen och i februari, ett år efter spelets release, berättade utvecklarna att spelet mer eller mindre kommer göras om från grunden. Specifikt vad för ändringar som kommer göras är för tillfället okänt, men Bioware har levererat ett nytt blogginlägg om det hela där Christian Daley, Studio Director på Bioware Austin, pratar lite om arbetet. Daley skriver bland annat att han och hans team på runt 30 personer är på jakt efter feedback för att leverera potentiella ändringar på spelet och teamet har redan börjat arbeta på prototyper av ändringar. När "nya" Anthem kommer släppas är för tillfället okänt och Daley skriver att det hela kommer bli en rätt lång process. Gänget kommer dock hålla oss uppdaterade med nyheter via blogginlägg, liveströmmar och via sociala medier. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Bioware gör om Anthem
På tiden!

Anthem släpptes för ett år sedan och man kan kort och gott konstatera att det inte borde ha hänt. Bioware lyckades leverera den en riktigt vacker, men svintrist, Iron Man-simulator, vilket är en rätt stor bedrift i sig. Under året har utvecklarna försökt styra upp skutan, men nu har man tagit det enda rimliga beslutet om spelet. Nämligen att designa om hela skiten. I ett blogginlägg skriver Bioware att utvecklarna jobbat hårt med att göra spelet stabilt och spelbart under året, men att feedback strömmat in om att loot-systemet behöver bli mer tillfredsställande, att det långvariga progressionsystemet behöver förbättras och att end game-innehållet behöver ses över. Därför har Bioware insett att mer arbete behövs göras med grunderna för att leverera ett bra spel. Så pass mycket arbete att man kommer slopar de kommande säsongsplanerna för att ge utvecklarna tid och utrymme att göra Anthem underhållande. När Anthem kommer bli värt att spela är för tillfället okänt, men kommer förhoppningsvis ske någon gång senare i år. Under tiden kommer Anthem inte dö helt, utan man kommer köra events och sådant i spelet så att de dussintals spelare som finns kvar har något att göra. Ovan har ni gameplay reveal-trailern som en gång i tiden gav oss hopp om Anthem. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0
2019

IGN listar årets största besvikelser i spelbranschen
Uppskjutningar, risiga spel och trista händelser

2019 har onekligen varit ett riktigt bra spelår med upplevelser som bland annat Sekiro, Death Stranding, Control och, något förvånande, Call of Duty: Modern Warfare, men spelåret har även genererat ett par trista händelser. IGN har blickat tillbaka för att skapa en lista med årets största besvikelser och hur den listan ser ut kan ni skåda ovan. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Rykte BioWare sägs vilja bygga om Anthem
Anthem: A Realm Reborn?

Kotaku rapporterar att de fått höra att BioWare och EA inte har gett upp hoppet om att Anthem ska bli ett spel som folk faktiskt spelar. Tydligen ska deras källor ha sagt att spelet kommer byggas om och få namnet Anthem 2.0 eller Anthem Next. Denna uppdaterade version av spelet ska innehålla stora förändringar för loot-systemet, spelvärlden och uppdragen. En av källorna säger till Kotaku att ett team från BioWare har spenderat månader med att analysera allt som spelet gör fel så de kan räkna ut vad som behöver rättas till. Enligt rapporten håller BioWare på att bestämma sig för om dessa förändringar ska släppas på en gång eller om de ska rullas ut i spelet i omgångar. Det finns ett flertal exempel på spel som inte mottogs särskilt bra vid släpp som sedan anammades av en större massa när väl förändringar gjordes. Om Anthem blir ett sådant spel återstår dock att se. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Bioware stuvar om framtidsplanerna för Anthem
Fokuserar mer på att lösa core-problem

Bioware har det fortfarande lite kämpigt med Anthem. Det stora eventet Cataclysm släpptes förra månaden, efter en lång tids försening och nu verkar det som att Bioware skrotar sina tidigare framtidsplaner för spelet. Planen var tidigare att leverera tre akter under årets gång, men på grund av den struliga releasen och förseningar av funktioner i Act 1: Echoes of Reality kommer akt-planerna skrotas helt i förmån för ett säsongsbaserade uppdateringar. Detta kommer låta utvecklarna fokusera på att fixa spelets kärnproblem, men samtidigt kunna leverera lite nya tillskott till spelet. I ett blogginlägg skriver Biowares head of live services Chad Robinson detta om planerna: In order to address these long-range plans, we are moving away from the Acts structure for updates. Instead, we have additional seasonal updates planned for this year that we think players will enjoy. These events will deliver challenges and chases similar to what you’ve seen, and are built around some fun themes we’re bringing to the game. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Anthem släpps på EA Access
Det går bra nu

Anthem såg ut att bli ett riktigt episkt spel med knivskarpa kontroller, tillfredsställande gameplay och ha en story värdig Biowares stämpel. Det vi fick var en chockerande tråkig och buggig Iron Man-simulator. Planen var att Anthem skulle bli EA:s nästa mega-satsning, men så kommer det inte bli. Spelet har nämligen blivit tillgängligt via EA:s prenumerationstjänster EA Access och Origin Access. Detta betyder att om du prenumererar på EA Access eller Origin Access, runt 40 kronor per månad eller 250 kronor för ett år, så kommer du få tillgång till Anthem via tjänsten på PS4, Xbox One och PC. Pröjsar du för den lite dyrare Origin Premier så får du tillgång till den lite flådigare Legion of Dawn-versionen av spelet. Vad som kommer hända med Anthem i framtiden är rätt oklart, men det ser verkligen inte ljust ut. En kan ju hoppas att spelet kommer få samma reboot-behandling som Final Fantasy XIV och No Manx27s Sky. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Gameplay från Marvel's Avengers släppt
HULK SMASH

I samband med E3 fick vi äntligen se en första trailer för Crystal Dynamics kommande Marvelx27s Avengers, men något gameplay fick vi inte se. Square Enix meddelade att gameplay ska levereras i samband med GamesCom och gänget höll vad de lovade. I videon ovan får vi smaka på nästan 20 minuters gameplay från spelets prolog. Klippet visar Thor slåss som Kratos i God of War, Iron Man flyga runt likt Javelin-piloter i Anthem, Hulk slåss med en pansarvagn, Captain America som kastar frisbee med sin sköld och Black WidoW som stöter på hennes gamla kompis Taskmaster. Allt som allt är det en hel del intressant och cinematisk action som förhoppningsvis kommer vara roligt att spela. Marvel’s Avengers kommer släppas 15 maj till PS4, Xbox One, PC och Google Stadia. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Ytterligare Bioware-producent lämnar bygget
Fernando Melo hoppar av efter 12 år

I år har flera stora namn lämnat den tidigare anrika utvecklarstudion Bioware. James Ohlsen, som bland annat jobbat med Knights of the Old Republic, Dragon Age och Baldurs Gate, lämnade studion i våras efter 22 år och förra veckan blev det känt att Ben Irving lämnar företaget efter 8 år. Nu har ännu ett tungt namn meddelat att det är dags att gå vidare. Fernando Melo har varit med Bioware i 12 år och har bland annat jobbat med Dragon Age-spelen samt jobbat med onlinedelen i Mass Effect: Andromeda och har agerat lead producer för nästa Dragon Age-spel, vilket är ett rätt oroväckande tecken. Vad Fernando kommer göra i framtiden är oklart. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Ben Irving lämnar Bioware efter åtta år
Var lead producer för Anthem

Ben Irving har hängt hos Bioware sedan 2011 och har arbetat med Star Wars: The Old Republic samt varit lead producer för Anthem. Det verkar som att det sistnämnda spelet tog knäcken på honom då han valt att lämna utvecklarstudion och anta nya utmaningar. Vad Irving kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men han kommer vara kvar i spelbranschen, vilket meddelas i en Twitter-tråd om avhoppet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Stora Anthem-eventet Cataclysm har äntligen dragit igång
Dussintals spelare jublar!

Är du en av de modiga spelarna som fortfarande lirar Anthem? Då har vi goda nyheter då Bioware äntligen dragit igång eventet Cataclysm som egentligen var tänkt att dra igång strax efter spelets release. Cataclysm är ett storybaserat event som är tillgängligt för spelare som klarat Incursion-uppdraget och i det nya spelläget får du ta dig an nya hot och det gäller att samarbeta för att överleva. I spelläget finns det så kallade Inversions, även känt som gameplay modifiers, som förändrar spelreglerna en aning. Bland annat ger Ultimate Boost dig mer Ultimate-uppladdning när du dödar fiender, Turbo Gear gör att din gear laddar snabbare och Lightning Rod gör att blixtar skickas vidare till närstående fiender om du dödar en fiende i närstrid. Utöver Cataclysm kommer det även en rad ändringar med Update 1.30 som bland annat tillskottet av närstridsvapen och set-bonusar har lagts till för samtliga Javelins. Update 1.30 med Cataclysm och ovan nämnda ändringar finns tillgängliga nu för samtliga spelare. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Spana in EAs EA Play på E3 2019
Star Wars, Apex: Legends men ingen Anthem

Om cirka en timme (18:15) kommer EA dra igång sin liveström för EA Play 2019. Under ett antal timmar kommer de visa diverse grejer från deras kommande spelbibliotek. Det som kanske är mest spännande här är Star Wars Jedi: Fallen Order som EA kommer visa gameplay från klockan 18:30. Annat som strömmen kommer erbjuda är nyheter för Apex: Legends, Battlefield V och The Sims 4. EA Play 2019 drar igång klockan 18:15 och du kan följa det direkt via videospelaren ovan. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du ändra utrustning under uppdrag i Anthem
Bioware petar in funktioner som borde varit med sen release

Anthem släpptes i februari och Bioware lyckades döda intresset för spelet rätt snabbt med trasiga system och en drös buggar. Bioware försöker rädda upp situationen med diverse patchar samt fixar, men det är fortfarande en lång bit kvar. Nu har dock en patch släppts som lägger till en rätt åtråvärd funktion. Nämligen möjlighet att byta utrustning under uppdrag, vilket tidigare krävde att du åkte tillbaka till basen och genomled åtta långa laddningstider. Nu har du tillgång till The Forge oavsett var du befinner dig. Detta är inte den enda livsförbättrande nyheten med uppgraderingen. Nu har du även möjlighet att starta nya uppdrag direkt när du avslutat ett tidigare uppdrag, vilket drar ner väntetiden mellan uppdragen rejält. Nya uppdrag har även blivit tillgängliga i Expeditions-menyn, vilket gör att du inte behöver traska runt i Tarsis för att kunna starta nya uppdrag. Patch 1.1.0 kommer med betydligt fler ändringar och hela listan med nyheter hittar ni via länken här nere till vänster. Huruvida Bioware kommer lyckas göra Anthem till det spel vi blev lovade är för tillfället okänt. Square Enix gjorde tidigare en ordentlig reboot av MMO:t Final Fantasy XIV och Anthem skulle nog må ganska bra om det fick en liknande behandling. Bonusvideo nedan med lite snack om uppdateringen från Arekkz Gaming. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Lästips: Reportage om det ohälsosamma livet på Bioware
Och strulet under utvecklingen av Anthem

Kotaku har skrivit ett omfattande reportage om EA-ägda utvecklarna Bioware som är riktigt värt att beta igenom. I reportaget får vi följa med på en ordentlig resa där den struliga utvecklingen av Anthem ligger i fokus. I reportaget får vi reda på att Biowares ohälsosamma relation till chrunch lett till att flera anställda varit tvungna att sjukskriva sig och att EA satt käppar i hjulet för Bioware då de tvingats använda den svårjobbade spelmotorn Frostbite. Och den ytterst oklara ledningen under Anthem-utvecklingen verkar vara den stora boven till varför spelet är den spretiga upplevelse det är idag. Bioware har för övrigt lämnat svar på tal om reportaget och tar tillfället i akt att kritisera Kotakus "smutskastande" reportage och hävdar att Bioware jobbar ständigt för att minska crunch-utveckling. Reportaget i sin helhet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Bioware besvikna på Anthem-releasen
"It’s been a rougher launch than expected"

Anhem har nu varit ute i en månad och allt verkar inte precis ha gått som tänkt för spelet. Spelet fick initialt kritik för repetitiva aktiviteter, trist lootsystem och undermålig story. Därefter hittades en hel del buggar varav vissa kunde sänka spelarens konsol medan andra gjorde att du blev mer dödlig på stridsfältet ju sämre utrustning du använde. Bioware har nu levererat ett förvånansvärt ärligt blogginlägg om situationen där Bioware-chefen Casey Hudson bland annat skriver att releasen inte varit optimal, men att utvecklarna jobbar hårt för att styra upp situationen. Bland annat skriver Hudson att Bioware redan har gjort 200 förbättringar i spelet via uppdateringar som fixat stabilitet, loot, progressoin och annat. Fler fixar är på ingång och Hudson skriver detta om situationen och hur viktig spelarnas feedback är: We also continue to listen to your feedback, with more improvements to endgame loot and progression, game flow, and stability and performance coming soon – so there’s a lot more work that we intend to do. This is all a learning experience for us, and as we work to make sure the game is improved and perfected, we can’t emphasize enough how much we appreciate you staying with us. Especially because the next stage is where things really get exciting. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Anthems skalningssystem är aningen buggigt
Du blir starkare ju färre grejer du bär med dig

Berättelsen om Anthem verkar vara långt från över. Nyligen upptäcktes en bugg i skalningssystemet som gjorde att det vapen spelaren startade med var betydligt mycket mer kraftfullt än end game-vapen. Nu har ytterligare en bugg i skalningssystemet upptäckts som kan göra spelaren mer eller mindre odödlig. Skalningssystemet i Anthem ska fungera som sådan att den skada du gör på fiender beräknas från genomsnittsnivån du har på din utrustning. I din Javelin har du möjlighet att peta in support-föremål som kan ge dig diverse buffrar, men när support-rutorna lämnas tomma så blir inte värdet i rutan noll utan den plockas bort i genomsnittsberäkningen helt. Detta gör att om du låter supportrutorna vara tomma i stället för att applicera dina bästa supportföremål i robotdräkten så kommer du göra maximal skada på fiender. Detta plockar bort motivationen att lägga vantarna på bra loot ytterligare, vilket är rätt tråkigt. Troligtvis kommer Bioware styra upp systemet inom en snar framtid, men helt ärligt känns det som att Anthem bör läggas på spelhyllan ett tag. Bonusvideo nedan. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0

Bioware kommer fixa PS4-strul i Anthem nästa vecka
Gänget vill inte berätta vad strulet berodde på

Nyligen blev det känt att PS4-versionen av Anthem är aningen buggig och användare har rapporterat om att deras konsoler har säckat ihop när de lirat Anthem. Bioware har meddelat att de är medvetna om problemet och har nu meddelat att en patch som fixar detta kommer att släppas 12 mars. Utöver att fixa så att spelet inte sänker spelkonsolen så kommer nästa veckas patch lösa en annan bugg som handlar om att vapen skalar mer korrekt. Nyligen upptäcktes det att startvapnet var mer effektivt mot fiender än de mest kraftfulla vapnen i spelet och det finns ingen riktig koppling mellan skadan som visas ovanför fienden som prickas och skadan som faktiskt görs på fienden, vilket är aningen knasigt. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Anthem kan krascha ordentligt på PS4
Sänker hela konsolen

Medan Respawn möjligtvis har en av de mest lyckade releaserna genom tiderna med Apex Legends så går det inte lika bra för EA-kollegorna Biowares nya spel Anthem. Loot-shootern har sedan release fått en hel del kritik för bristande innehåll, meckigt inventory-system som hämmar variation och knasig AI. Nu har ytterligare ett problem upptäckts som kan läggas till på minus-listan. PS4-spelare har nämligen börjat rapportera om att Anthem inte bara kraschar på deras konsoler, utan spelet verkar krascha själva konsolen. En PS4-spelare skriver detta på EA:s supportforum: "The console powers down and will not power on using the normal method of pressing the PS4 button on the controller. It is the same as if someone pulled the plug without properly shutting the hardware down or if the power went out in the house. Sometimes the button on the front of the console works, other times I have to unplug the console then plug it back in." EA är medvetna om problemet och försöker nu undersöka hur utspritt problemet är och ber alla påverkade att dela med sig av kraschdata. Hur lång tid det kommer ta innan innan EA och Bioware listar ut vad som händer är för tillfället oklart. Ett hett tips kan vara att undvika Anthem på PS4 för tillfället tills problemet är fixat. Det vore lite ovärt att bricka sitt PS4 för att spela en för tillfället medioker loot-shooter, liksom. Tumnagel
28.5°
+
André Stray
0

IGN tycker till om Anthem
Rätt svag start

Idag släpps Biowares nya lootshooter Anthem och i samma veva har även ett gäng videorecensioner av spelet släppts. Ovan kan ni se IGN:s åsikter och för att sammanfatta så är Anthem ett bra spel, men storyn är svag och repetitiv och spelet drar inte igång ordentligt förrän efter mainstoryn. Själv har jag tagit mig igenom större delen av mainstoryn och jag kan inte annat än hålla med kritiken på flera punkter. Storyuppdragen är extremt repetitiva och det är svårt att inte bli uttråkad under spelsessionerna. Anthem är dock riktigt vackert och att flyga runt känns som en dröm. Som det nämns i recensionerna så har spelet en hel del laddningstider när man hoppar mellan uppdrag och rundvandringar i Tarsis. Detta problem blir extra jobbigt då spelaren måste åka tillbaka till basen för att låsa upp de vapen och utrustning man plockar upp under uppdragen samt equippa dessa. Det går heller inte att ändra utrustning i uppdrag och under aktiviteter, vilket inte bara är frustrerande om man väljer ett vapen som man upptäcker inte riktigt uppfyller ens krav. Detta hämmar även variationen i spelet då man helt enkelt inte orkar åka tillbaka och ändra utrustning. Anthem skulle verkligen må bättre av att köra ett liknande utrustningssystem som Destiny där du kan ändra gear precis när du vill. Förhoppningsvis kommer Anthem bli bättre med tiden. Bioware har redan meddelat att spelet kommer få flera matnyttiga uppdateringar under våren som lägger lite nya spellägen och annat, men för tillfället är Anthem endast en rätt tråkig Iron Man-simulator. Och när man är klar med storyn blir Iron Man-simulatorn lite roligare, men då måste man fortfarande hantera frustrationen med ett onödigt invecklat equipmentsystem. Fler recensioner av spelet hittar ni nedan samt på Anthems Metacritic-sida där spelet för tillfället ligger på 6,5 poäng. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0
Nästa sida