LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m

Före detta Google-anställd döms till 18 månaders fängelse
Anthony Levandowski stal med sig företagshemligheter till Uber

Den före detta Google/Waymo- och Uber-anställde Anthony Levandowski har nu dömts till 18 månaders fängelse efter att ha bedömts skyldig att ha stulit med sig företagshemligheter från Googles företag för självkörande bilar till konkurrenten Uber. Innan Lewandowski slutade på Google ska han ha fört över runt 14.000 filer från Google till sin personliga laptop. Google och Waymo stämde senare Lewandowskis nya arbetsgivare Uber för patentintrång. Detta ledde till en uppgörelse mellan Uber och Google samtidigt som Levandowski fick sparken från Uber. Tidigare i år dömdes även Levandowski att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google för sin stöld av företagshemligheter. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Före detta Google-anställd ska betala 179 miljoner dollar
Man ska inte sno grejer från sin arbetsgivare

En amerikansk domstol har dömt den före detta Google- och Uber-anställde Anthony Levandowski att betala 179 miljoner dollar, motsvarande nästan 1,7 miljarder svenska kronor, i skadestånd till Google. Anledningen till det höga skadeståndet är att en domstol tidigare kommit fram till att Levandowski stal med sig teknik om självkörande bilar när han arbetade på Googles division för sådana, en division som nu för tiden är känd som det fristående bilföretaget Waymo. När Levandowski lämnade Google startade han företaget Otto som pysslade med teknik för självkörande bilar. Otto blev rätt så snabbt uppköpta av Uber varpå Uber började implementera Ottos teknik, eller Googles teknik som det senare skulle visa sig, i Ubers självkörande bilar. Waymo har tidigare även stämt Uber för att deras teknik användes i Ubers bilar. Den tvisten löstes dock redan för två år sedan då Uber gav bort en liten del av företaget till Waymo i ett slags skadestånd samt förband sig att inte använda Waymos teknik i Ubers sjävkörande bilar. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Före detta utvecklare på Google åtalas för stöld
Riskerar upp till tio års fängelse

Igår inleddes en ny del av det juridiska efterspelet där den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski anklagas för att ha stulit teknik från Google i samband med att han slutade på företaget. Det ska ha handlat om tusentals konfidentiella dokument gällande självkörande bilar, bland annat så kallad LIDAR-teknik, som Levandowski anklagas för att stulit med sig när han lämnade Google 2015. Teknik som utvecklats på Google tros sedan Levandowski ha använt när han drog igång företaget Otto som pysslade med självkörande lastbilar. När Uber senare köpte upp Otto och började använda deras teknik för att utveckla självkörande bilar så stämdes Uber av Waymo, Googles företag för självkörande bilar. Waymo och Uber löste sin del av den juridiska tvisten runt stölden av patent och annan hemlig information från Google/Waymo förra året. Den uppgörelsen innebar bland annat att Uber förband sig att inte använda någon teknik som kunde härledas till Levandowskis stöld i sina självkörande bilar. Förutom det så gav Uber bort 0,34 procent av företaget till Waymo i ett slags skadestånd. Då värderades Waymos andel i Uber till 245 miljoner dollar. Levandowski fick sparken från Uber i samband med att härvan började rullas upp 2017 och nu står han alltså åtalad för stölden. Skulle Levandowski fällas så riskerar han upp till tio års fängelse samt att få betala över åtta miljoner dollar i skadestånd. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Självkörande Toyota Prius körde kust till kust
Utan anmärkning

Ingenjören Anthony Levandowski hävdar nu att han har åkt med en självkörande Toyota Prius från kust till kust helt utan bekymmer. Det hela skedde i oktober och man körde från San Francisco till New York vilket är en sträcka på 498 mil. Bilen ska enligt uppgift vara utrustad med ett självkörande system i nivå 2 som bestod av videokameror, datorer och digitala kartor. Det hela var ett test från Anthonys nya företag Pronto AI som beskriver sin verksamhet på följande vis: "Building neural networks from the ground up that combine experience-based AI, end-to-end deep learning, and crowdsourced data with advanced computer vision to deliver a highly scalable and flexible driving stack. Our team of engineers is building tech that can learn how to drive the way people do." Pronto AIs första produkt kallas för Copilot och det är ett avancerat förarhjälpsystem utvecklat för lastbilar. Planen är att lansera det i början av nästa år. Priset med installation ska vara 4.999 dollar. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Sparkad Uber-chef startar nytt företag
Kommer att pyssla med självkörande lastbilar

TechCrunch rapporterar att Anthony Levandowski som tidigare i år fick sparken som chef för Ubers självkörande bilar ska vara inblandad i det nya startup-företaget Kache.ai. Levandowski har även tidigare arbetat med Waymos bilar när dessa fortfarande utvecklades av Google. Waymo har senare anklagat Levandowski för att ha tagit med sig företagshemligheter som senare ska ha använts i Ubers självkörande bilar. Waymo stämde Uber för detta förra året vilket tidigare i år resulterade att Levandowski fick sparken från Uber och Waymo fick en liten del av Uber som en slags kompensation. Levandowskis nya företag Kache.ai har inte berättat offentligt om vad de kan ska pyssla med men det misstänks att det kommer att handla om självkörande lastbilar. Under tiden mellan Levandowski arbetade för Google och Uber drev han startup-företaget Otto som tog fram teknik till självkörande lastbilar och företaget köptes upp av Uber förra året. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Uber sparkar chefen för deras självkörande bilar
Anser inte att han varit tillräcklig behjälplig i tvist med Waymo

Taxi-tjänsten Uber meddelade igår att man kommer att sparka Anthony Levandowski som fram tills för ett tag sedan ledde Ubers satsning på självkörande bilar. Anledningen till detta anges vara att Uber inte anser Levandowski varit tillräckligt behjälplig under utredningen av den juridiska tvist som Uber just nu är inblandade i med Alphabets dotterföretag Waymo. Levandowski står i centrum i tvisten då Waymo anklagar honom för att stulit med sig 14.000 dokument innan han lämnande Google som vid den tiden utvecklade Waymos självkörande bilar. Efter att Levandowski lämnat Google så drog han igång företaget Otto som utvecklade teknik för självkörande lastbilar. Otto köptes upp i stort sett omgående av Uber och sedan dess har Levandowski lett arbetet med att utveckla självkörande bilar åt Uber. Levandowski har vägrat att delta i utredningen mot Uber och beropat det så kallade "fifth amendment" vilket innebär att han inte behöver delta i utredningen på grund av att han då skulle kunna göra sig själv brottsmisstänkt. En talesperson för Uber säger till New York Times: "Over the last few months Uber has provided significant evidence to the court to demonstrate that our self-driving technology has been built independently. Over that same period, Uber has urged Anthony to fully cooperate in helping the court get to the facts and ultimately helping to prove our case." Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo stämmer Uber
Anser att de gör patentintrång på teknik för självkörande bilar

Waymo, Alphabets företag som utvecklar självkörande bilar, stämmer nu Uber då de anser att de använder sig av Waymos patententerade teknik i sjävkörande bilar och lastbilar som Uber utvecklar. Waymo, vars bilar startade som utvecklingsprojekt på Google, anklagar före detta anställda för att stulit hemliga information från Waymo/Google för att därefter börjar arbeta för Uber och Otto, ett företag som tar fram teknik för självkörande lastbilar som Uber köpte upp för 680 miljoner dollar förra året. I ett blogginlägg på Medium skriver Waymo bland annat: "Recently, we uncovered evidence that Otto and Uber have taken and are using key parts of Waymo’s self-driving technology. Today, we’re taking legal action against Otto and its parent company Uber for misappropriating Waymo trade secrets and infringing our patents. We wanted to share more context on why we made this decision." Det är framför allt data gällande Waymos LiDAR-system (Light Detection and Ranging) som de före detta anställda sägs ha stulit från Waymo. LiDAR-system använder sig av laser för att kunna bestämma hur omgivningen ser ut och Waymos bilar, och andra självkörande bilar, använder den tekniken för att kunna upptäcka form, fart och hastighet på bland annat bilar, cyklar och gångtrafikanter i närheten av bilen. Waymo skriver: "We found that six weeks before his resignation this former employee, Anthony Levandowski, downloaded over 14,000 highly confidential and proprietary design files for Waymo’s various hardware systems, including designs of Waymo’s LiDAR and circuit board." Med sin stämning vill Waymo att Uber och Otto slutar använda deras patenterade teknik och kräver även ett skadestånd på en än så länge okänd summa. Waymos och Googles moderföretag Alphabet hade en gång i tiden ett rätt så nära samarbete men det verkar som om det kanske snart hör till historien. Waymo avslutar sitt blogginlägg med: "Our parent company Alphabet has long worked with Uber in many areas, and we didn’t make this decision lightly. However, given the overwhelming facts that our technology has been stolen, we have no choice but to defend our investment and development of this unique technology." Ni kan läsa hela Waymos blogginlägg på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0