m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot lyfter 3008
Får huggtänder och mer teknik

Peugeot rullar nu ut en uppdaterad version av modellen 3008. Det som är nytt är bland annat att bilen får samma slags "huggtänder" som DRL-ljus som flera av syskonen har och att man proppat in mer teknik. På insidan har det inte hänt så värst mycket. Det digitala instrumentklustret har ökat till 12,5 tum i storlek och ytterligare en skärm på tio tum för infotainmentsystemet hittas på instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven går det precis som tidigare att välja mellan två stycken olika laddhybridalternativ. Den ena driver på alla fyra hjul och har 300 hästar och två stycken elmotorer medan den andra endast är framhjulsdriven och istället har 225 hästar och en elmotor. Den förstnämnda tar sig 5,9 mil på bara el medan den andra klarar 5,6. Vill man köra traditionella drivlinor finns en bensin-fyra, två bensin-treor och två stycken olika dieslar att välja mellan. Uppdaterade 3008 har premiär i slutet av detta år men vad den kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar uppdaterad IS
Nytt utseende och sportigare köregenskaper

Efter ett gäng teasers är nu uppdaterade Lexus IS presenterad. Det här är fortfarande tredje generationen som lanserades 2013 men nu i ett nyare sportigare skal. Även gällande köregenskaperna ska bilen ha blivit sportigare. Faceliften är ganska omfattande och förutom helt ny grill sitter där även nya strålkastare, baklampor och stötfångare. På alla mått har den även vuxit lite, förutom när det gäller hjulbasen. Insidan får dock knappt några uppdateringar och det enda som märks är nya ventilationsutblås och att infotainmentskärmen på åtta tum har kommit lite närmare föraren. Man kan även få en större skärm på 10,3 tum som har Android Auto, Apple CarPlay och Amazon Alexa. Nytt är även tillvalet med ljudsystem från Mark Levinson som ger dig 17 stycken högtalare med sammanlagt 1800 watt effekt. Under huven finns ett par alternativ på hur det ska se ut. IS 300 har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 244 hästar och 349 newtonmeter. Den driver på bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Det finns även en fyrhjulsdriven IS 300 och den har istället en V6:a på 3,5 liter som ger 264 hästar och 320 newtonmeter. Motorn här är kopplad till en sexstegad automatlåda. Den som vill ha ännu mer effekt väljer IS 350 som har samma sexa men med 315 hästar och 379 newtonmeter istället. Den driver bara på bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder. Lansering sker i höst men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Seat presenterar uppdaterade Ateca
Dags för ett lyft för den kompakta suven

Suven Ateca lanserades 2016 och nu ger Seat den en facelift. Receptet är som det brukar vara - uppdaterat utseende, mer teknik och effektivare motorer. Seat trycker även på hur modellen nu är helt uppkopplad med online-baserade funktioner och tjänster. Utsidan får en ny grill, LED-strålkastare, nya stötfångare fram och bak, uppdaterade baklampor och den nya grejen med att modellnamnet är utskrivet i skrivstil på bakluckan. Vill du att din bil ska se lite mer ruggad ut väljer du till Xperience eller Xperience Lux-paketet med svarta stötfångare, fejkade hasplåtar i silver och silvriga sidokjolar. Insidan får en ny ratt, nya material på stolarna och ett digitalt instrumentkluster om du har valt tillägget FR Sport eller Xperience Lux. Infotainmentsystemet har uppdaterats med större skärm. Nu finns även trådlös Apple CarPlay, Android-användare får dock fortfarande använda sladd. När uppdaterade Ateca lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart just nu. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Hilux
Får ny turbodiesel

Toyota lyfter nu pickupen Hilux och ger den bland annat en ny dieselmotor. Den största synliga förändringen är den nya större grillen och de nya strålkastarna. Även baklamporna har ny design. Insidan får ett nytt infotainmentsystem som innehåller Apple CarPlay och Android Auto. Man kan nu även få ett digitalt instrumentkluster. Den nya motorn är en turbomatad fyra på 2,8 liter som ger 201 hästar och 500 newtonmeter i vridmoment. Detta vridet får du dock bara om du väljer automatlådan, det manuella alternativet får nöja sig med 420 newtonmeter. I vissa länder kommer även en turbodiesel på 2,4 liter och en bensinfyra på 2,7 liter att erbjudas. Övriga nyheter är uppdaterad fjädring med nya bussningar och förbättrade bladfjädrar bak för en behagligare åktur. Den fyrhjulsdrivna versionen med automatlåda får dra upp till 3,5 ton efter sig, de tvåhjulsdrivna får dra 2,8 ton. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte än. Bilderna visar ej europeisk version av modellen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Kia lyfter Rio
Erbjuds nu som mildhybrid

Det är nu dags för Kia att rulla ut en facelift på den fjärde generationen av modellen Rio och så här ser bilen ut. Utseendet har uppdaterats en aning och man har tryckt in lite mer teknik. Den största nyheten är dock att Rio nu erbjuds med ett mildhybrid-system. En något smalare grill, lägre och bredare stötfångare fram med nya dimljus, LED-strålkastare, lackalternativen Perennial Grey och Sporty Blue och nya åttaekrade 16-tumsfälgar tillhör nyheterna på utsidan. Insidan får bättre materialval, bättre kvalitet på alla grejerna och en ny pekskärm på åtta tum för infotainment-systemet. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto finns. Uppdaterade Rio blir Kias första bensindrivna mildhybrid. Man kallar drivlinan för EcoDynamics+ och den kombinerar den turbomatade trecylindriga Smartstream-motorn på 1,0 liter med ett 48-voltssystem. Effekterna man kan välja mellan är 100 eller 120 hästar. Till maskinen kopplas den nya intelligenta manuella växellådan där kopplingen är elektronisk. Den hjälper bland annat till med mellangas och ska göra växlingarna mjukare överlag. Försäljningen drar igång under årets tredje kvartal men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Honda Gold Wing får Android Auto i sommar
Äntligen?

Hösten 2017 rullade Honda ut nya Gold Wing och i samma veva fick vi reda på att den som första motorcykel utrustades med Apple CarPlay. Nu i sommar kommer hojen även att begåvas med Android Auto. Mjukvaruuppdateringen till infotainmentsystemet kommer att börja rulla ut i mitten på nästa månad. I klippet nedan ser ni hur Apple CarPlay fungerar på den senaste upplagan av Gold Wing. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nästa generation av Audis infotainmentsystem släpps i höst
Det här är nytt

Audis senaste infotainmentsystem heter MIB 3 och i höst kommer det att börja rulla ut till nya A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. Fler modeller kommer att tillkomma. Det nya systemet ser vid ett första ögonkast ut som det gamla, men mycket har hänt under skalet. Det ska vara tio gånger snabbare än föregångaren och för första gången implementeras även SiriusXM med 360L som blandar satellitradio med strömmat innehåll. Den vanliga radio-signalen FM känner också av om du hamnar på ett ställe med dålig täckning, och slår då automatiskt över till en strömmad version istället så att sändningen inte avbryts. Självklart finns Android Auto och Apple CarPlay men även Amazon Alexa Auto. Den sistnämnda ska nu ha blivit ännu bättre på att förstå vardagligt tal så att man slipper artikulera så mycket när man vill ha hjälp. Bra för Wille som gärna pratar med digitala assistenter som om de vore hörselskadade. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Toyotas stora SUV kommer till Sverige
Sjusitsiga Highlander lanseras nästa vår

Toyota har en SUV-modell som heter Highlander och med våra ögon mätt är det en ganska stor bil som har plats för sju personer. Nästa vår kommer bilen till Europa och till oss här i Sverige och så här ser den ut. Försäljningen drar igång i höst men vad bilen kostar vet vi tyvärr inte just nu. Enda motoralternativet är en bensinfyra på 2,5 liter som paras ihop med en elmotor bak och en fram. Det här är dock ingen laddhybrid utan systemet jobbar utan din inverkan. Effekten anges till 247 hästar och bränsleförbrukningen till 0,66 liter per mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bilen mäter 4,95 meter på längden och i bagagerummet ska det gå in 658 liter. Fäller man andra och tredje raden sväljer utrymmet upp till 1909 liter. Som tillval kommer Apple Carplay och Android Auto att finnas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Porsches Track Precision App får fler funktioner
Kan nu visas direkt i Apple CarPlay

Porsche har en app som heter Track Precision App. Ett hjälpmedel för dig som ofta kör på bana och som vill logga varvtider, se var du kan förbättra körningen och kanske även dela med dig av dina resultat. Nu uppdateras appen till version 3.2 med fler funktioner, bland annat möjligheten att visa den i bilens Apple CarPlay-system. Utöver detta har 100 nya racerbanor lagts till så nu finns det över 300 stycken att välja mellan. Appen är framtagen till alla nuvarande versioner av 911 och 718 och du hittar den till iOS här och till Android här. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper CarPlay-system till gamla modeller
Om du inte vill köpa eftermarknadsprylar

2015 såg Porsche Classic till att bredda sitt utbud med eftermarknadsprylar för dig som har en gammal Porsche genom att erbjuda ett navigationssystem som snyggt smälte in i instrumentbrädan. Men om man exempelvis velat ha lite rejälare doningar med Apple CarPlay har man fått vända sig till andra lösningar. En del har tagit fram grejer som passar hyggligt in i bilarna och inte behöver se för taskigt ut. För den som bara tycker Porsches egna grejer duger kommer nu även CarPlay-enheter som går att slänga in i din 996:a eller 986:a. Där får man en pekskärm på sju tum att leka med. Har man en äldre Porsche är det 3,5 tum stor skärm som gäller. Den mindre versionen kostar 1439 euro medan den större går loss på 1606 euro. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

Pilla med infotainmentsystem värre än att köra rattfull
Android Auto och Apple CarPlay distraherar rejält

Smarta infotainmentsystem ska hjälpa oss när vi är ute och kör, inte stjälpa oss. Man kan prata med systemen för att slippa fingra på dem och bli distraherad, men nu visar en ny undersökning att grejerna faktiskt är värre än att köra full. Den brittiska trafiksäkerhetsorganisationen IAM Roadsmart har jämfört hur förares reaktionstider påverkades av att använda Android Auto och Apple CarPlay och det visade sig att infotainmentsystemen distraherade mer än att vara onykter på alkohol eller att vara påverkad av cannabis. När förarna pillade på pekskärmarna i mittkonsolen kunde de ta upp till 16 sekunder innan de hade ögonen på vägen igen, och det är ganska lång tid det. Ni hittar hela undersökningen på länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut nya Elantra
Kommer med nytt hybrid-alternativ

Igår presenterade Hyundai som utlovat helt nya Elantra och så här ser den alltså ut. Det nya utseendet är fullt med skarpa linjer och precis som de flesta nya bilar sitter det en ljuslist baktill som förenar baklamporna. Modellen beskrivs som en fyrdörrars coupé för vardagsbruk och anammar företagets designspråk Sensuous Sportiness. Jämfört med föregångaren har bilen blivit 5,6 centimeter längre, 2,5 centimeter bredare och två centimeter lägre. Hjulbasen har vuxit med två centimeter och mäter nu 2,72 meter. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och en lika stor skärm på mittkonsolen för infotainment-systemet. Android Auto och Apple CarPlay är standard. På tillvalslistan finns bland annat trådlös laddare för mobilen, ljudsystem från Bose med åtta stycken högtalare och ett digitalt nyckelsystem för dig med Android-telefon eller ett NFC-kort. Under huven finns lite olika alternativ. Ett är en bensinfyra på 2,0 liter som ger 149 hästar och som kopplas till en automatlåda. Nytt är en hybrid som kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och ett batteripack som sitter gömt under baksätet. Den kombinerade effekten anges här till 141 hästar och 264 newtonmeter i vrid. Paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda. Produktionen drar igång i höst och försäljningen startar under årets fjärde kvartal. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida