LIVE 18:30 Kolla in när Starliner skjuts upp till rymden
m

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Renault fräschar till gamla Zoe
Uppdaterar bil från 2011

Renault verkar vilja att deras bilar ska rulla länge och har därför startat projektet Refactory. Kort handlar det om att istället för att skrota gamla bilar så fixar man till dem, uppdaterar dem och säljer dem igen. Två bilar har genomgått behandlingen, båda Zoe från första generationen där den ena gått över 21.000 mil och den andra över 31.000 mil. Målet är nu 100.000 mil. – Vårt mål med projektet 1 miljon kilometer är att visa hur en bils tredje liv kan se ut och hur den cirkulära ekonomin kan spela in", säger projektledaren Thierry Parot. Bilarna kontrolleras och fräschas upp. Man rengör, fixar ny färg där det behövs och byter ut vissa delar som strålkastare och stötfångare. Man uppdaterar även tekniken i bilen så att de numera stödjer Android Auto och Apple CarPlay. Bilen har också fått en virtuell nyckel. – Projektet har gjort det möjligt för oss att identifiera de områden där bilen kan optimeras när det gäller att vara hållbar. Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar , säger Thierry Parot. Batteriet har fått ny mjukvara, men det är samma batteri som satt i från start. De här två bilarna är bara början, man räknar med att fixa till mellan 100 och 150.000 begagnade bilar under projektet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.6°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Ford och Google inleder långtgående samarbete
Snart kommer Fords bilar att rulla på Android

Ford och Google meddelade igår på en presskonferens att de båda företagen kommer att inleda ett långtgående samarbete där flera av Googles produkter kommer att integreras i Fords framtida bilmodeller. Samarbetet löper på minst sex år och innebär bland annat att Google Cloud kommer att bli den molntjänsten som Ford kommer att använda i alla fall det är möjligt. Vidare kommer är 2023:s Ford-modeller förses med Google bilplattform Android Automotive och appar som Google Maps och Google Assistant kommer att integreras i bilarnas infotainment-system. Fords CEO David McClelland säger om det nya samarbetet med Google: "We both believe that the relationship between Google and Ford will establish an innovation powerhouse. It will accelerate the modernization of our business and Ford, and most importantly, it will let us exceed our customers expectations." Ford försäkrar dock att även om deras bilar framöver kommer att använda Android Automotive så kommer det även integreras stöd för Apple CarPlay och Amazons smarta assistent Alexa. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020

Nissan berättar lite om nya Qashqai
Lovar banbrytande design och förstklassig komfort

Nissan har en ny Qashqai på gång. Nu berättar tillverkaren lite mer om modellen samtidigt som vi får oss en smygtitt på interiören. Nissan lovar att bilen ska bjuda på både banbrytande design och förstklassig komfort. Den kommer även att ha skärmar med hög upplösning, head-up-display och trådlös smartphone-laddning. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att tillverka introduceras interiört och i toppversionen kan man även få massagefunktion med tre stycken olika program för framsätena. Den nya vita stämningsbelysning sägs även skapa en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär. Den nya pekskärmen på nio tum i mittkonsolen har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay (även trådlös). Man kan välja till ett ljudsystem från Bose med tio stycken högtalare och baslåda. Instrumenhuset består av en skärm på 12,3 tum och där kan det bland annat visas navigation- och trafikinformation. Den nya head up-displayen är på 10,8 tum. I mittkonsolen hittas även en trådlös laddare för den smarta telefonen som är på 15 watt vilket ska vara en av de kraftfullaste i segmentet. Det finns även USB-anslutningar fram och bak, både USB-A och USB-C. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Android Auto kommer äntligen till Sverige!
På riktigt alltså

Om man har en Android-telefon och kör bil så är det mycket trevligt med Android Auto. Tyvärr så har appen inte funnits officiellt i Sverige utan man har fått ladda den från sidan så att säga, inte något som är jätteklurigt men inget för gemene man. Nu kan man alltså ladda ner appen och har man en bil som har stödet så är det bara att köra igång genom att koppla in din telefon med en USB-sladd. Ovan kan ni se en fight mellan Android Auto och Apple CarPlay. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Infiniti QX55 är här
Ännu en crossover med sluttande bakdel

Nu presenterar Infiniti modellen QX55 och den bygger vidare lite på arvet med crossover-coupé som inleddes med modellen FX för nästan 20 år sedan nu. QX55 kommer att lanseras nästa vår och utseendemässigt följer den resten av utbudet men ska alltså bjuda på lite slankare former än vi är vana vid. Bilen baseras på QX50 och dess insida är i princip likadan som den modellen. Instrumenthuset har fortfarande analoga mätare men i mittkonsolen sitter två stycken pekskärmar på sju respektive åtta tum. QX55 blir Infinitis första modell som stödjer trådlös Apple CarPlay. I bagagen kan man få in upp till 762 liter och som vi kan se kan man fälla hela baksätet om man behöver ha in mer grejer. Bilen kommer att erbjudas i de tre versionerna Luxe, Essential och Sensory som alla bjuder på olika nivåer av bekvämligheter. Under huven sitter det en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 271 hästar och 380 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till CVT-låda som ser till att driva alla fyra hjulen. Tekniken lägger främst fokus på framhjulen men kan skicka upp till 50 procent av kraften till bakhjulen om det skulle behövas. Vad QX55 kommer att kosta när den väl blir tillgänglig är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Dacias första elbil
Den billigaste elbilen i Europa

I mars fick vi se en eldriven konceptbil från Dacia och nu presenteras den i produktionsutförande. Den ser ut som konceptet, får namnet Spring Electric och kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Svenska priser och lanseringsdatum är dock ej fastställda än. Bilen har en räckvidd på 29,5 mil vid stadskörning och 22,5 mil vid blandad körning enligt WLTP-cykeln. Elmotorn ger 44 hästar och har ett vrid på 125 newtonmeter. Batteripacket är på 26,8 kWh och toppfarten anges till 125 km/h. Med 30 kW DC-laddare kan man ladda 80 procent på en timme, med laddbox på 7,4 kW tar det fem timmar att ladda fullt. Spring Electric mäter 3,73 meter på längden, 1,62 på bredden och är 1,51 meter hög. Det finns plats för fyra stycken vuxna och i bagagerummet ska man få in 300 liter. Bilen har utrustning som infotainmentskärm på sju tum, autobroms, röstigenkänning och Apple CarPlay. Den kommer i tre stycken olika versioner - en för bildelning, en skåpbilsversion och en personbilsversion. Bildelningsversionen är den som kommer att lanseras först och det sker nästa vår. Hösten 2021 släpps de andra två verisonerna. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida