m

Ariel Atom 4 på Top Gears testbana
Förbättrade tiden avsevärt när det var torrt

Under säsong 28 av Top Gear körde Chris Harris Ariel Atom 4. The Stig körde den också på banan men det pissregnade och tiden som klockades var 1:25.3. Nu har den maskerade mannen istället kört bilen på torr bana, och då blev tiden istället 1:16.0. Det innebär att den är nästan lika snabb som Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron Super Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2019

Regular Car Reviews kör kul Kei - igen
Honda Beat från 1991

Den senaste bilen som Regular Car Reviews har testat är urgulliga Honda Beat. Det är en liten tvåsitsig cabriolet i Kei-segmentet. Den har motorn bak, bakhjulsdrift och enligt den här videon känns den nästan som en Ariel Atom. Det är såklart en överdrift men oj vad jag vill ha en ändå. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Carfection kör Ariel Atom 4
Roligare än sina föregångare?

I somras rullade Ariel ut modellen Atom 4. Det är den fjärde generationen av den oerhört lätta och snabba bilen som förbättrats på många punkter. Utseendemässigt har man dock valt att köra vidare på exakt samma upplägg så det är svårt att urskilja vilken generation det handlar om. Det viktigaste är dock hur bilen är att köra och det tar Henry Catchpole reda på i det här klippet. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ariel Motor Company rullar ut Atom 4
Ser ut som tidigare men är helt ny

Det är nu hela 19 år sedan Ariel Motor Company presenterade smått galna Atom. Nu är det dags för den fjärde generationen att göra entré och den heter kort och gott Atom 4. Under skalet bor turbo-motorn från senaste Honda Civic Type R och den ger 320 hästar. Vridet har ökats från 400 till 420 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder och toppfarten anges till 260 km/h. Utseendemässigt har inte mycket förändrats utan man har bara förfinat konceptet ytterligare. Vdn, Simon Saunders, säger dock att det bara är kopplings- och bromspedalerna och tanklocket som är hämtat från den föregående generationen - allt annat är nytt. Luftscoopet bakom sittbrunnen har blivit mer aerodynamiskt och man har tagit fram nya framskärmar över hjulen som ska få luften att dansa över bilen på ett bättre sätt. Även noskonen har byggts om av samma anledning. För att få stopp på grejerna sitter det skivor på 278 millimeter fram, 253 bak. Det går även att uppgradera dessa till AP Racing-skivor på 290 millimeter runt om. Vikten på bilen anges till 595 kilo. Planen är att bygga 100 stycken exemplar om året. På prislappen står det strax under 40.000 pund och de första bilarna ska levereras under nästa vår. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2017

Rezvani har en SUV på gång
Kommer att ha extrema offroad-egenskaper

Rezvani som bygger snabba sportbilar baserade på Ariel Atom breddar nu sin portfölj och börjar smygvisa sin nästa modell - en SUV. Den beskrivs med orden "extreme new utility vehicle inspired by the military" och till skillnad från de övriga bilarna kommer den här att fokusera på offroad-egenskaper, ha fyra dörrar och plats för fem stycken personer. Bilen kommer att ha ett rambyggt chassi, fyrhjulsdrift, hasplåtar, massa markfrigång och en "extrem" offroad-fjädring. På tillvalslistan kommer det bland annat att finnas karosspaneler i kevlar, bränsletank i kevlar och skottsäkert glas. Allt för att man ska kunna skydda sig mot en eventuell attack. Två stycken olika motoralternativ kommer att erbjudas men vad det handlar om får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Rezvani tar redan emot beställningar och skulle du vara sugen får du langa upp 1 000 dollar i deposition. De första leveranserna ska ske senare i år. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2016

Rezvani Beast Alpha är här
Komplett med konstiga dörrar

Rezvani har tidigare sålt modellerna Beast och Beast X men nu utökar man programmet med Beast Alpha. Till skillnad från sina syskon har den här bilen tak, och ett par riktigt skumma dörrar som man kallar för SideWinder. Men det finns en sak till som skiljer, de andra bilarna baseras på Ariel Atom - Beast Alpha är istället byggd på ett Lotus-chassi. Under skalet sitter en fyra på 2,4 liter från Honda försedd med turbo. Effekten är hela 500 hästar och det borde vara mer än tillräckligt för bilen som väger in på bara 884 kilo. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 281 km/h. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell växellåda men en automatlåda med paddlar finns även för 10 000 dollar extra. När man väl stigit in i de märkliga dörrarna hittar man en hyfsat ombonad kupé i alcantara och läder komplett med sportiga stolar, AC, krockkuddar, digital instrumentpanel och ett infotainmentsystem som klarar Apple CarPlay och Android Auto. Det finns även ett par olika körlägen att välja mellan. Taket är en hardtop så det går att plocka av om man vill släppa in lite sol. Priset börjar på 200 000 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Kommande Rezvani Beast Alpha får skumma dörrar
Kallas för Sidewinder

Om lite mindre än två veckor kommer Rezvani att presentera den nya modellen Beast Alpha. Inför detta skickas det ut lite teaserbilder och en av dem visar att bilen har rätt så speciella dörrar. Rezvani kallar konstruktionen för Sidewinder och som vi kan se öppnas de utåt och framåt. Påhittet ska enligt företaget "provide optimal entering and exiting clearance alongside unparalleled style". Precis som tidigare baseras bilen på Ariel Atom 3 men Alpha kommer att bli lite mer bekväm än de tidigare skapelserna. Bland annat får den AC, antisladd, centrallås, elhissar, airbags och ett targa-tak man kan plocka bort. Beast Alpha har premiär den 16 november. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Det här kommer vi att få se i motorprogrammet Asfalt
Snart premiär

Den 4 mars har säsong tre av motorprogrammet Asfalt premiär på de lokala Tv-kanalerna 24nt och 24Corren och nu får vi reda vilka bilar som kommer att medverka. Och det blir en rejäl blandning - från Volvos absoluta fiasko 480 Turbo till en av världens hetaste bilar - Porsche 959. Varje avsnitt är omkring 15 minuter långt och de är tio till antalet. Oavsett om du är bilentusiast eller helt okunnig om bilar men gillar dessa tingestar ska du kunna uppskatta programmet. Bilarna som kommer att vara med är följande: Alpina B7 Turbo Ariel Atom BMW Z4 Ford Capri (försmak nedan) Indigo 3000 Lancia Delta HF Integrale / Toyota Celica GT4 Carlos Sainz Maserati Ghibli Peugeot 205 GTi Porsche 959S Volvo 480 Turbo Det första programmet kommer att läggas upp på YouTube den 5 mars. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2015

The Hooniverse testar Rezvani Beast Speeder
Vass rackare

The Hooniverse har testat Rezvani Beast Speeder - den något tamare versionen av vanliga Beast men fortfarande en bil som går som attan. Baserad på en Ariel Atom men med ett annat lite mer bekvämare skal, stereo och kanske även lite mer komfort. Dock gör den fortfarande 0-100 km/h på 3.5 sekund. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Rezvani presenterar en tamare version av Beast
Med 300 istället för 500 hästar

För den som tycker att 165 000 dollar är lite väl mycket pengar att lägga ut på en bil presenterar Rezvani nu en lite billigare version av modellen Beast. Den här kallas för Beast Speedster och för att få ned priset har man bland annat skurit ned hästkraftsantalet från 500 till 300. Motorn är dock densamma, vilket innebär en kompressormatad fyra på 2.4 liter hämtad från Honda. Bilen bygger fortfarande på Ariel Atom och väger precis lika mycket som sitt starkare syskon - 748 kilo. Interiören har dock fått sig ett litet lyft i form av svart läder på kolfiberstolarna, ratten och växelspaken. Ett fyrpunktsbälte finns nu även på plats för att hålla en på plats. Den digitala instrumentpanelen har också ersatts av en analog. Beast Speedster kostar 139 000 dollar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Rezvani Beast går nu att beställa
En Ariel Atom med en 500 hästar stark Honda-motor

För lite mer än ett år sedan skrev jag om konceptbilen Beast från Rezvani. En best baserad på Ariel Atom klädd i en lite vassare kostym. Nu är bilen klar och går att beställa, och den blir din för 165 000 dollar. För pengarna får man ett kolfiberbadkar med aggressivt utseende och en lika arg 2.4-liters kompressor- och turbomatad fyra på hela 500 hästar under skalet, hämtad från Honda Civic Si. Kraften skickas i sin tur till bakhjulen och för den 748 kilo tunga (lätta?) bilen ska det inte ta mer än 2.8 sekunder till 100 km/h. Toppfarten anges till 266 km/h. En Beast tar mellan 8-12 veckor att bygga klart och för tillfället ska det finnas en utställd i företagets showroom i Kalifornien. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Ny supersnabb sportbil från Australien
Med vikt/effektförhållande 1:1

Om man inte trodde att man kunde få något värre än en Ariel Atom 500 V8 hade man fel. Quantum Performance Vehicles har nämligen nyligen presenterat sin modell GP700 och det är en 700 hästar stark liten låda med ett hjul i varje hörn. Vikten ska även den ligga på 700 kilo, vilket precis som i Koenigsegg One:1 ger den här kärran ett vikt/effektförhållande på 1:1. Bilen drivs framåt av en 2.7-liters fyra från Honda som försetts med dubbla kompressorer. Motorn ska enligt uppgift alltså leverera 700 hästar och ska ha ett vrid på 654 Nm. Växellådan är en sexstegad sekventiell sak från Holinger som växlas med paddlar bakom ratten och som skickar kraften till bakhjulen. Bilen ska göra 0-100 km/h på 2.6 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Prislappen ligger även den i 700-området, 695 000 dollar för att vara exakt. Det sägs att den ska vara gatlegal men troligtvis passar den allra bäst på banan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ny kärra för den som gillar bandagar
Phiaro P75 Concept Chyper

Vad får du om du korsar en Ariel Atom, en BAC Mono och en KTM X-Bow? Tydligen den här skapelsen från Japan som kallas för Phiaro P75 Concept Chyper. Ett litet rappt paket för den som älskar att köra på bana. Under skalet sitter en liten snurra på 1.5 liter som ger 142 hästar. Inga våldsamma siffror men då ska man också tänka på att bilen bara väger 596 kilo. Till motorn kopplas en femstegad manuell växellåda. Som ni kan se har bilen fortfarande en konceptstämpel på sig och det är oklart om och när den eventuellt kommer att tillverkas. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2014

Ariel presenterar Atom 3S
365 hästar och massa kul

Tillsammans med TMI Autotech presenterar Ariel nu den nya versionen Atom 3S. Den här är ännu ett snäpp vassare än 3.5R som visades upp innan sommaren och ur den turbomatade Honda-snurran på 2.4 liter plockar man hela 365 hästar och 420 Nm. Effekten räcker för att ta bilen från 0 till 100 km/h på bara 2.8 sekunder. Motorn kopplas till en sexstegad sekventiell växellåda. Priset när den väl släpps, som för närvarande är oklart, börjar på strax under 90 000 dollar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Evo testar Ariel Atom 3.5R
På vått underlag

Evo har nu fått testa det senaste från Ariel - Atom 3.5R. Denna lilla rackare har 350 hästar, driver på bakhjulen och är som väntat inte särskilt tung. Hur det fungerar i det typiska brittiska vädret regn går att beskåda i den här videon. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Ariel Atom blir polisbil
Se upp fartdårar

Avon and Somerset Constabulary får nu förstärkning till sin polisbilsflotta i form av en Ariel Atom - i princip det snabbaste med fyra hjul du kan färdas med. Modellen kallas för Atom PL och den har en trimmad version av Honda-motorn som ger 350 hästar istället för de vanliga 245. 0-100 km/h ska gå på löjligt låga 2.6 sekunder och till och med de snabbaste sporthojarna kommer få problem att dra ifrån denna. Bilen har utrustats med sirener, blåljus och reflextejp precis som de övriga bilarna i flottan men det är nog ändå denna som kommer att sticka ut mest. Tumnagel
65.1°
+
Bobby Green
0

Ariel släpper ny Atom(bomb)
Vassare på alla punkter

Som om den vanliga versionen av Atom inte var hårig nog visar nu tillverkaren Ariel upp versionen 3.5R. Den har uppdaterad fjädring, snabbare växellåda och ännu mer effekt. Under skalet sitter en kompressotrimmad iVTEC-snurra på 2.0 liter från Honda Civic Type-R som i detta utförande ger 350 hästar och 330 Nm. Effekten skickas till bakhjulen via en sexstegad sekventiell låda och en uppväxling ska ta under 40 millisekunder. Att droppa fem växlar på raken ska också ta under en sekund. Bilens vikt ligger på endast 550 kilo vilket gör att sprinten från 0 till 100 km/h går på bara 2.6 sekunder. Toppfarten anges till 250 m/h. De första bilarna ska levereras någon gång senare i år och på prislappen står det från 54 000 pund. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0

Rezvani Motors visar upp modellen Beast
Baseras på Ariel Atom

Efter en teaserbild för ett tag sedan är nu Rezvani Motors modell Beast officiell. Bilen baseras på Ariel Atom och är designad av Samir Sadikov - en snubbe som tidigare ritat bilar som Aston Martin DBC, Ferrari Xerzi och Bulleta Motors RF22. Under det kolfiberklädda skalet finns det två motoralternativ att välja mellan. Det första är en turbomatad fyra på 2.0 liter som ger 315 hästar. Eftersom den här versionen endast väger 666 kilo räcker det för att man ska ta sig till 100 km/h på bara 2.9 sekunder. Sen finns det en starkare version som bjuder på en 2.4 liter stor maskin som försetts med kompressor (och turbo verkar det som). Denna ger hela 500 hästar och gör så att man kommer till 100 på 2.7 sekunder. Beast 300 kommer till en början att kosta från 99 500 dollar och för Beast 500 får man punga ut 124 900. När bilen lanseras är oklart för tillfället. Skulle du sitta på en Ariel Atom själv och vilja förvandla den till en sån här går det också bra, och du får då betala 49 000 respektive 69 000 dollar. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Bli racingförare med Teknikens Värld!
Vi kör igen, för sjunde gången!

Häng med oss till England och kör fem olika racerbilar på fem olika banor under en och samma fullmatade dag. Allt från smällkaramellen Ariel Atom och Caterham 7, via GT-projektilen BMW M3 till de fullfjädrade och renodlade racerbilarna Palmer Jaguar JP-LM och Formula Jaguar. De två sistnämnda med mönsterlösa slicks-däck och vingar, V6-motorer och paddelväxellådor. Men det är inte allt. Vidare så låter vi racingproffset Edward Sandström drilla er i racingteori. Som kronan på verket så besöker vi racingbanan Silverstone under sista dagen för att kolla på lite brittisk glad-racing – allt för att renodla racingupplevelsen. Så vad väntar du på - boka nu! Antalet platser är begränsade och alla tidigare resor har sålt slut! Datum: 16-18 maj 2014. Pris: För Teknikens Världs prenumeranter 21 900 kr. Ordinarie pris 22 900 kr. Enkelrumstillägg 1 100 kr. I priset ingår: - Flyg tur och retur Stockholm – London med British Airways (inklusive bränsletillägg och flygskatt). Avgång från Köpenhamn mot förfrågan. - Boende på 4-stjärniga hotellet The Bedford Swan. - Samtliga måltider (förutom lunch söndag på Silverstone). - Alla körupplevelser på Palmer Sport. - Inträde till Silverstone Circuit. - Bankörningsteori med Edward Sandström Tumnagel
37.1°
+
2012

Ariel Atom version 3.5
Lite nytt smått och gott

Ariel Motor Company släpper nu en uppdaterad version av sin lilla busbil Atom. 3.5 som den heter får uppdaterad fjädring, nya instrumentpanel med växlings-lampor, en annan huv och nya strålkastare, baklampor och blinkers med LED-teknik. Chassiet har också det uppgraderats en aning och är nu styvare. Stötdämparna är nya och så även motorfästena. Sugmotorn är oförändrad men den som har kompressor har uppdaterats lite. Fortfarande 2.0 liter där den förstnämnda bjuder på 240 hästar och den kompressormatade 315. Insuget, bränslesystemet och mappning har mixtrats med för att få bättre effekt i mellanregistret. Bilen går att beställa redan idag men vad den kostar är oklart. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Ford funderar på gatlegal Formula Ford
Kul även utanför banan

Det sägs att Ford funderar på att ta fram en konkurrent till Ariel Atom och BAC Mono eftersom det nu ryktas om att de funderar på att bygga en gatlegal version av den nya Formula Ford-bilen. Den lilla rackaren har en 1-liters EcoBoost-motor på 205 hästar som gör att den tar sig till 100 km/h på under fyra sekunder och får en toppfart på 255 km/h. Om versionen för gatan skulle ha samma specifikationer är oklart. En snubbe från Ford ska ha sagt att bilen, om den nu kommer, skulle kosta en bra bit under 160 000 dollar vilket är priset för en BAC Mono kostar idag. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

500 hästar för lite i Ariel Atom? Nu kan du få den med 700
DDMWorks hänger på turbo och kompressor

Lilla Ariel Atom skäms verkligen inte för sig i standardutförande och när en version med V8:a och 500 hästar släpptes trodde jag att gränsen var nådd för denna lilla extrema bil. Men icke. DDMWorks har skruvat lite och moffat upp effekten till 700. 700! För att få fram dessa siffror har företaget som har sin bas i South Carolina hängt på både en turbo och en kompressor på den stackars lilla Ecotec-spisen på 2.0 liter. Med sin låga vikt på bara 657 kilo blir vikt/effektförhållandet lägre än i en Bugatti Veyron. Vill man inte vara fullt så här extrem kan man få motorn med antingen 575 eller 450 hästar också. Vad konverteringen kostar är dock oklart. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Går det att drifta med en Ariel Atom?
Eller har den helt enkelt FÖR bra grepp?

Vill man få en bil att drifta brukar receptet vara ganska enkelt. Bakhjulsdrift och inte en symaskinsmotor. Men med en Ariel Atom kan det bli problem även om man har drivning på bakhjulen och hela 270 hästar att elda upp bakdäcken med. Varför? Jo, den har så sinnessjukt bra grepp så den vill helt enkelt inte släppa. Autocar vill få det att fungera och kör ett hårdtest. Bilrackaren ska gå att drifta med. Hur det gick ser du nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Hur du kan äta McDonalds utan att det märks på kroppen
Försök få i dig krubbet medan du åker med i en Ariel Atom

Ariel Atom är en mycket snabb bil som gör 0-100 km/h på 2.3 sekunder och som saknar framruta. Vad händer då om man tar svängen förbi McDonalds och handlar med sig lite krubb innan det är dags för en tur på stan? Jo, det här. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2011

BAC Mono ska byggas
Ariel Atom och KTM X-Bow borde kanske vara rädda

35 exemplar av lilla Mono ska byggas. Den lille rackarn lär bjuda på mycket bus, för under skalet lurar nämligen en Cosworth-motor på 2,3 liter och 280 hästar. Det räcker för att skicka iväg bilen från 0 till 100 km/h på 2,8 sekunder. Mono betyder en, och det är precis så många man kan vara i bilen samtidigt. Det här är en riktig drivers car, och då vill man inte ha någon annan bredvid sig. Chassiet som omfamnar föraren är i stål medan karossen är i kolfiber. Total vikt hamnar på under 540 kilo, vilket gör att man förstår prestandasiffrorna. Till 100 km/h är den snabbare än både KTM X-Bow och Ariel Atom (bortsett från Atom V8) och toppfarten ligger på 274 km/h. Halvskönt att bli träffad av en humla i den hastigheten. Bilen går att beställa nu och totalt kommer det att tillverkas 35 stycken varav tio redan är paxade. Så har du 685 000 kronor över som du inte vet vad du ska lägga de på, tja, köp en sån här. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Premiär för nya avsnitt av Top Gear den 23 januari
Dags för säsong 16

Jag vet att jag nämnt det förut, men det tål att nämnas igen. Snart är det dags för en ny säsong av Top Gear, nämligen säsong 16. Det är faktiskt till och med denna veckan det är premiär, på söndag för de som har BBC. I klippet här till höger får vi en snabb försmak på vad som kommer att visas i första avsnittet. Det brummas bland annat med en Ariel Atom V8, med James May bakom ratten. Richard pressar lite Porsche och Jeremy leker eldslukare med en Skoda Yeti. Är ni laddade?! Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida