m

Artega har också byggt en eldriven Isetta-kopia
Din för 17.995 euro

Mellan 1955 och 1962 tillverkade BMW mikrobilen Isetta. Kanon om man ville ta sig fram i stan smidigt och inte planerade att krocka. För några år sedan började det att dyka upp eldrivna kopior av bilen och nu är det dags för ytterligare en. Den här kommer från det tyska företaget Artega som 2017 vaknade till liv igen som elbilsbyggare. Man kallar skapelsen för Karo-Isetta och planen är att börja sälja den i Tyskland redan nästa månad för 17.995 euro. Man lovar att de första leveranserna och provkörningarna ska kunna ske i april. Räckvidden på en laddning ligger på 20 mil och toppfarten ska vara 90 km/h. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2017

Artega har vaknat ur sin grav
Visar upp 1 020 hästar stark elbil

Den tyska biltillverkaren Artega har vaknat ur sin grav och på mässan i Genève ställde man ut den här modellen - Scalo Superellectra. Superellectra är en kombination av de två italienska orden Superleggera och electrrica vilket tillsammans blir "superlätt el". Det här är alltså en elbil med låg vikt. Vad den väger får vi dock inte reda på. Under skalet finns inte mindre än fyra stycken elmotorer - två på framaxeln och två på bakaxeln. Tillsammans levererar dessa 1 020 hästar och ett vrid på 1 620 newtonmeter. 0-100 km/h ska enligt uppgift gå på bara 2,7 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Batteripacket är på 120 kWh och på bara en laddning ska man kunna ta sig 50 mil. Hur lång tid det tar att ladda den framgår inte. Våren 2019 ska bilen vara redo för tillverkning och man kommer att bygga 50 stycken exemplar. Priset kommer att börja på 1,3 miljoner euro. Japp, du läste rätt. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2012

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

De Tomaso ansöker om konkurs - igen
De små tillverkarna går hårt åt

Igår tillverkaren Artega, idag De Tomaso. Antalet konkursansökningarna från små biltillverkare verkar inte sina och nu har alltså även De Tomaso lämnat in sin, för andra gången. Precis som i Artegas fall handlar det om att företaget inte har lyckats säkra pengar från en kinesisk investerare och därför inte har något annat alternativ än att ansöka om konkurs. Gian Mario Rossignolo köpte rättigheterna till De Tomaso-namnet 2009 efter att företaget varit i konkurs sen ett par år tillbaka. Tillsammans med sin familj har han sedan dess försökt att få igång verksamheten igen och presenterade en plan som innefattade tre helt nya modeller under De Tomaso-namnet. En sedan, en crossover och en ny sportbil skulle det bli. Förra året i Genève presenterades således sedanmodellen, kallad SLS (Sport Luxury Sedan) och folk började tro att det faktiskt skulle kunna bli något av det här. Dock hände det inget efter att konceptet hade visats upp. På bilden ser vi modellen De Tomaso var mest kända för när det begav sig, Pantera. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Sportbilstillverkaren Artega ansöker om konkurs
Söker desperat efter nya investerare

Den tyska sportbilstillverkaren Artega har kämpat mot ekonomin ett tag och nu idag är det officiellt att företaget ansöker om konkurs. Företaget har sin bas i Delbrück där det jobbar 34 stycken personer. Anledningen till konkursansökan sägs av Artega vara att försäljningen till en asiatisk investerare gick åt pipan i det allra sista skedet. Nu undersöks Artegas kvarvarande tillgångar medan ledningen desperat söker efter nya investerare. Artega har en modell, GT, som faktiskt är designad av Henrik Fisker. Bilen finns i två versioner, en med 300 hästar och en som är helt och hållet eldriven med en effekt på 380 hästar. På Genève-mässan i år presenterades även ett targa-koncept med ett avtagbart glastak. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0
2011

Artega SE tar upp kampen bland elsportbilar
Tesla-utmanaren

Tyska Artega presenterade en elversion av sin modell GT på mässan i Genève. Tillägget SE betyder ren eldrift och två elmotorer på bakaxeln. Bilen ser till utseendet exakt likadan ut som GT men drivs som sagt helt och hållet på el istället. Det två motorerna ger sammanlagt 380 hästar. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (0,5 sekunder snabbare än GT-versionen) och toppfarten anges till 250 km/h. Hela det vattenkylda batteripaketet väger 310 kilo och är ett ihopplock av totalt 16 stycken batterimoduler. En laddning ska inte ta mer än 90 minuter att genomföra, och ge bilen en räckvidd på 30 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2009

Artega GT
GT:n är Artegas första

Förra månaden rullade den första produktionsklara bilen ut från fabriken i Delbrück, Tyskland. Bilen som visades första gången 2007 har varit med på en hel del bilsalonger och fick då mycket positiv kritik. 500 bilar om året ska nu byggas och bilen sägs vara en mycket värdig utmanare i sportbilsklassen. Mycket har hänt på två år och det är tack vare människorna som är inblandade, som tidigare jobbat på bland annat Aston Martin och BMW. De har dragit ett stort lass för att denna bil ska komma i produktion och inte glömmas bort i första taget. Karossen är byggd i kolfiber och ramen i aluminium. Motorn kommer från Passat R36, en 3,6-liters V6:a på 296 hästar som är sammankopplad med VW:s DSG-låda. 0-100 km/h går på 4,8 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Bilen väger endast 1100 kg så prestandan i övrigt lär vara imponerande. Priset för den lilla gokarten blir 67,184 euro. Teknikens Värld hade turen att få provköra en GT i julas, mer om det här Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2007

Artega GT snart i produktion
300 hästkrafter och 1 100 kg låter intressant

Förra veckan skrev vi om att den fd Aston Martin-designern Henrik Fiskers företag, Fisker Coachbuild, levererat sina första bilar till kund. Bilarna bygger antingen på BMW 6-serie eller Mercedes SL och är i princip enbart förädlade av Fisker. Ungefär på samma sätt som Brabus förädlar Mercedes eller AC Schnitzer förädlar BMW. Men parallellt så har man också jobbat med en helt egen bil under namnet Artega GT. Drivlinan hämtar man från Volkswagen Passat R36, vilket betyder en direktinsprutad V6:a på 3,6-liter och 300 hästkrafter. Med tanke på att vikten stannar på lätta 1 100 kg så har bilen alla förutsättningar att retas med både Porsche Cayman S och storebror 911. 0-100 ska avverkas på fem sekunder blankt. Toppfarten uppges till 270 km/h. Totalt kommer 500 bilar att byggas med ett pris på cirka 700 000 kronor. För det får du den senaste tekniken och Fisker design. Som en ren bonus kommer du dessutom att vara relativt ensam. Jag måste säga att jag gillar den. Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0

Första Fiskern levererad
Ex Aston Martin-designern har äntligen fått leverera en bil

Efter att Henrik Fisker lämnat Aston Martin så startade han Fisker Coachbuild 2005. Företaget skulle ägna sig åt att bygga ett antal modeller som baserar sig på BMWs 6-serie och Mercedes SL. Fisker håller också på att utveckla en helt egenutvecklad modell som vi skrivit om tidigare. Nu har den första bilen levererats till kund. Det är en Latigo CS V10 Coupé som är baserad på BMW M6. Effekten har skruvats upp till 648 hästkrafter och 0-100 avverkas på 4 sekunder blankt. Lite BMW 6-serie möter Maserati på något sätt. Förädlade bilar i all ära, men vi väntar spänt på Artegan. Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0

Artega GT får VW-hjärta
Fiskers senaste ska utmana Porsche med Volkswagens hjälp

Den här fantastiska skapelsen har vi skrivit om tidigare. För att friska upp minnet lite kan det vi säga att det är en sportbil som siktar rakt på Porsche 911, och är designad av Henrik Fisker (tidigare designansvarig hos bland annat Aston Martin). Storleksmässigt är bilen inte större än en Mazda MX-5 och är lika låg som en Lamborghini Gallardo. Artega GT är byggd på klassiskt Audimanér med en vridstyv aluminium spaceframe och paneler i kolfiber. Resultatet blir ett lättviktsbygge på blyga 1 100 kg. Likheterna med Porsche 911 är många. Precis som hos 911 Carrera så är motorn på 3,6-liter och sitter bakom bakaxeln. Ironiskt nog så kommer motorn från Volkswagen, som i sin tur delvis ägs av Porsche. Hänger ni med? Likheterna fortsätter; 0-100 avverkas på 5 sekunder, toppfarten uppges till Carrera-lika 272 km/h. Pris? Cirka 700 000 kronor. Vilken väljer du? Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0