m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Det verkar inte bli någon eldriven Rapide från Aston Martin
Lite snopet

I våras presenterades äntligen Aston Martin Rapide E i produktionsutförande. Elbilen hade fått klartecken att tillverkas men det skulle bara bli 155 stycken exemplar. Nu verkar det istället bli noll. Det sägs att på grund av bolagets pressade ekonomi tvingas man slopa modellen helt. Man kommer istället att använda bilen som en rullande testbänk för andra framtida elbilar. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0
2019

Fully Charged får sig en genomgång av Aston Martin Rapide E
Och en åktur

I mitten på april presenterade Aston Martin sin första helt eldrivna bil - Rapide E. Den hade man nyligen med sig till Monaco och då fick Fully Charged klämma och känna lite på den. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

James Bonds nya tjänstebil är Aston Martin Valhalla
Ingen Rapide E?

Det har tidigare snackats om att eldrivna Aston Martin Rapide E skulle bli James Bonds nya tjänstebil i den kommande filmen Bond 25. Men nu verkar det inte bli så, utan han ska istället ratta den nyligen namngivna superbilen Valhalla från Aston Martin. Förutom denna bekräftas det även att modellerna DB5 och V8 kommer att figurera. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nu är äntligen helt eldrivna Aston Martin Rapide här
Men bara 155 stycken blir till

Det var längesedan nu som Aston Martin först började prata om att de skulle bygga en helt eldriven version av modellen Rapide. Nu är den dock officiellt presenterad på Auto Shanghai i Kina. Inga direkta överraskningar när det kommer till utseendet och troligtvis en bil som kommer att bli väldigt ovanligt att se ute på vägarna - man kommer nämligen endast att tillverka 155 stycken. Det här blir Astons första elbil och också den första som tillverkas i den nya fabriken i St Athan. Bilen är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering och under huven finns ett batteripack på 65 kWh inbakat i kolfiber och Kevlar. Batteriet matar två stycken elmotorer på bakaxeln som tillsammans genererar 612 hästar och 950 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Räckvidden på en full laddning ska vara över 32 mil enligt WLTP. Vad man får betala för en Rapide E framgår tyvärr inte. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nya Bond-bilen blir Aston Martin Rapide E
James kommer köra eldrivet

Den 25:e upplagan av James Bond blir Daniel Craigs femte film och nu börjar det snackas om vad han kommer att ha för tjänstebil i den. Det blir Aston Martin igen men inte någon bensinslukare som Valkyrie eller DBS Superleggera utan istället kommer han att ratta den kommande helt eldrivna Rapide E. Det här är Aston Martins första eldrivna bil och den kommer endast att tillverkas i 155 stycken exemplar - alla med en prislapp på 250.000 pund. Filmen som går under arbetsnamnet Shatterhand ska börja spelas in snart. Regissera kommer Cary Joji Fukunaga att göra. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martins eldrivna Rapide E rör på sig
Första från tillverkaren som inte låter något

Som vi tidigare har berättar har Aston Martin en eldriven version av modellen Rapide på gång. Först snackades det om att den skulle heta RapidE vilket är klockrent men nu verkar man ha ändrat namnet till RapideE istället vilket är lite synd. Hur som helst så har nu den första prototypen för godkännande kört sina första mil för egen maskin vilket enligt tillverkaren är väldigt stort. A moment of @astonmartin history. First Validation Prototype Aston Martin RapideE moves under its own power for the very first time with its breakthrough 800v battery. Great work from the development team which includes Williams Engineering. pic.twitter.com/b2mRaeCsNP— Andy Palmer (@AndyatAston) 21 januari 2019 Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Även Aston Martin Rapide får AMR-behandling
Mer untz i "familjebilen"

För en månad sedan presenterade Aston Martin en AMR-version av modellen DB11. Det innebär att den fått lite mer effekt, unika detaljer och andra färgkombinationer. Nu kommer samma behandling även till den större modellen Rapide. Den mumsiga V12:an utan överladdning på 6,0 liter ger nu strax över 600 hästar istället för tidigare 560. Vridet har ökat till 630 newtonmeter och förändringarna kommer genom bättre luftflöde till maskinen och lite omprogrammering av dess hjärna. Även växellådan har kalibrerats om för att matcha den nya effekten. 0-100 km/h går fortfarande på samma tid som innan - 4.4 sekunder. Toppfarten ökar dock till 330 km/h. I de fyra hörnen sitter 21 tum stora hjul (de största Aston Martin någonsin har monterat) och dessa är klädda i Michelin Pilot Super Sport-däck. Innanför sitter keramiska skivor i storleken 400 millimeter fram, 360 bak. De främre greppas av sexkolvsok medan de bakre får nöja sig med fyrkolvsok. Bilen är tio millimeter lägre än en vanlig Rapide S. Utöver detta är det alltså annat kjolpaket, exteriöra färger och detaljer på insidan som sticker ut. Man kan också få den något speciella ratten från modellen One-77 om man vill. Endast 210 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 194.950 pund. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2017

Eldrivna Aston Martin RapidE bekräftad för produktion
Kommer 2019

För nästa två år sedan visade Aston Martin upp RapidE - en helt eldriven version av modellen Rapide S. Sen dess har det varit tyst kring bilen, men nu bekräftar man att den kommer att tillverkas och 2019 ska den presenteras i produktionsutförande. Från början var tanken att man skulle samarbeta med LeEco men deras finansiella problem har satt käppar i hjulet. Istället kommer Williams Advanced Engineering vara delaktiga i projektet. Vi får tyvärr inte reda på så mycket om den nya bilen mer än att man säger att den får "four-door sports car looks" kombinerat med "the dynamics of the Rapide S". Det här blir Aston Martins allra första elbil och endast 155 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2015

Eldriven version av Aston Martin Rapide på gång
Kommer 2017

Aston Martin har nu gått ut och bekräftat att de har en helt eldriven version av modellen Rapide på gång. Detta blir företagets första elbil och den ska komma någon gång under 2017. Batterierna till bilen ska komma från "en redan etablerad tillverkare" men vem det handlar om framgår inte. Bilen kommer att ha fyrhjulsdrift, 800 hästar och ta sig omkring 32 mil på en laddning. Planen är att sälja några hundra exemplar om året och prislappen kommer att ligga mellan 200 000 och 250 000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014
2013

Autocar har fått testa Bertones konstiga Aston Martin
Så ska en kombi se ut, eller?

I mars på mässan i Genève visade Bertone upp sin specialbeställda shooting brake-version av Aston Martin Rapide. Bilen som de kallar för Aston Martin Jet 2+2 finns bara i ett enda exemplar, är extremt exklusiv och dyr men trots detta har Autocar ändå fått ta en tur med den. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin. Tumnagel
202kg
+
Bobby Green

Bertone visar kombiversion av Rapide

Aston Martin Rapide är stor på utsidan men inte så enorm på insidan. Bagageutrymmet funkar och är helt okej om man fäller de bägge ryggstöden bak. Men för den som då ändå inte är nöjd med platsen presenterar Bertone nu en lite köttigare version av modellen. De kallar den för Bertone Jet 2+2 och någon regelrätt kombi är det väl egentligen inte tal om, utan snarare en shooting brake. Bilen är beställd av en kund och byggs bara i ett enda exemplar. Under skalet är det samma som förut, och det är lite i nosen och självfallet där bak man ser att det har hänt lite saker. Bygget kommer att visas upp i Genève. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Mer kraft och sportigare look till Aston Martin Rapide S

För att ytterligare flåsa Porsche Panamera i nacken uppdaterar nu Aston Martins sin sportigaste version av Rapide, Rapide S. Genom att ge den ett lite sportigare utseende och hela 81 hästar extra hoppas britterna att de ska lyckas med bedriften. V12:an på 6.0 liter har masserats upp från 477 till 558 hästar. Vridet har ökats från 600 till 620 Nm. Den nya effekten bidrar till att 0-100 km/h numera går på 4.9 sekunder mot tidigare 5.2 och toppfarten anges till 306 km/h. Det första man lägger märke till utseendemässigt är den nya ännu större grillen som gör att bilen ser hungrigare ut än någonsin. Denna har också konstruerats på ett vis så att den lossnar och flyttas bakåt om man skulle krocka, allt för att kollisioner med fotgängare ska bli lite lindrigare. En annan sak man lägger märke till är att den lilla stjärten på bakluckan har blivit tydligare. Utsidan kan även smyckas ytterligare i form av ett så kallat "Carbon Exterior Pack" som packar på bilen ytterligare med kolfiberdetaljer. På insidan ska det finnas lite nya alternativ att välja mellan, bland annat klädseln ni kan se på bilderna. Nya Rapide S ska kunna beställas från och med nästa månad till ett ännu okänt pris. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2012

Vassare Aston Martin Rapide på väg
Tillägget S kommer i höst

Ett "S", "R" eller "RS" brukar i bilsammanhang betyda lite roligare i bil. Aston Martin väljer att använda den första bokstaven när de piffar till Rapide som kommer i en hetare version till hösten. Ett S på bakluckan kommer i Rapides fall att innebära fetare kjolpaket, större grill i nosen, uppdaterade baklysen och en vinge på bakluckan. Säkerligen även annat godis som speciellt framtagen interiör, fälgar och lack. V12:an som ruvar under huven lämnar idag 477 hästar och denna förväntas skruvas upp till omkring 500-520 hästar. I samma veva ses chassiet över och hela bilen begåvas med en rejsigare profil. Exakt vad den nya beteckningen innebär får vi med största sannolikhet reda på i närheten av bilmässan i Paris. Bilden visar en vanlig Rapide. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida