Quantcast
m

Det verkar inte bli någon eldriven Rapide från Aston Martin
Lite snopet

I våras presenterades äntligen Aston Martin Rapide E i produktionsutförande. Elbilen hade fått klartecken att tillverkas men det skulle bara bli 155 stycken exemplar. Nu verkar det istället bli noll. Det sägs att på grund av bolagets pressade ekonomi tvingas man slopa modellen helt. Man kommer istället att använda bilen som en rullande testbänk för andra framtida elbilar. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0
2019

Fully Charged får sig en genomgång av Aston Martin Rapide E
Och en åktur

I mitten på april presenterade Aston Martin sin första helt eldrivna bil - Rapide E. Den hade man nyligen med sig till Monaco och då fick Fully Charged klämma och känna lite på den. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

James Bonds nya tjänstebil är Aston Martin Valhalla
Ingen Rapide E?

Det har tidigare snackats om att eldrivna Aston Martin Rapide E skulle bli James Bonds nya tjänstebil i den kommande filmen Bond 25. Men nu verkar det inte bli så, utan han ska istället ratta den nyligen namngivna superbilen Valhalla från Aston Martin. Förutom denna bekräftas det även att modellerna DB5 och V8 kommer att figurera. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nu är äntligen helt eldrivna Aston Martin Rapide här
Men bara 155 stycken blir till

Det var längesedan nu som Aston Martin först började prata om att de skulle bygga en helt eldriven version av modellen Rapide. Nu är den dock officiellt presenterad på Auto Shanghai i Kina. Inga direkta överraskningar när det kommer till utseendet och troligtvis en bil som kommer att bli väldigt ovanligt att se ute på vägarna - man kommer nämligen endast att tillverka 155 stycken. Det här blir Astons första elbil och också den första som tillverkas i den nya fabriken i St Athan. Bilen är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering och under huven finns ett batteripack på 65 kWh inbakat i kolfiber och Kevlar. Batteriet matar två stycken elmotorer på bakaxeln som tillsammans genererar 612 hästar och 950 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Räckvidden på en full laddning ska vara över 32 mil enligt WLTP. Vad man får betala för en Rapide E framgår tyvärr inte. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nya Bond-bilen blir Aston Martin Rapide E
James kommer köra eldrivet

Den 25:e upplagan av James Bond blir Daniel Craigs femte film och nu börjar det snackas om vad han kommer att ha för tjänstebil i den. Det blir Aston Martin igen men inte någon bensinslukare som Valkyrie eller DBS Superleggera utan istället kommer han att ratta den kommande helt eldrivna Rapide E. Det här är Aston Martins första eldrivna bil och den kommer endast att tillverkas i 155 stycken exemplar - alla med en prislapp på 250.000 pund. Filmen som går under arbetsnamnet Shatterhand ska börja spelas in snart. Regissera kommer Cary Joji Fukunaga att göra. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martins eldrivna Rapide E rör på sig
Första från tillverkaren som inte låter något

Som vi tidigare har berättar har Aston Martin en eldriven version av modellen Rapide på gång. Först snackades det om att den skulle heta RapidE vilket är klockrent men nu verkar man ha ändrat namnet till RapideE istället vilket är lite synd. Hur som helst så har nu den första prototypen för godkännande kört sina första mil för egen maskin vilket enligt tillverkaren är väldigt stort. A moment of @astonmartin history. First Validation Prototype Aston Martin RapideE moves under its own power for the very first time with its breakthrough 800v battery. Great work from the development team which includes Williams Engineering. pic.twitter.com/b2mRaeCsNP— Andy Palmer (@AndyatAston) 21 januari 2019 Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2017
2015
2014
2013
2012
Nästa sida