LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Jason snackar om kraftfulla motorer utan överladdning
Hur kan de ge så mycket effekt?

Både Aston Martin Valkyrie och Gordon Murrays T50 har rätt så unika V12-motorer under sina skal. I Valkyrie sitter en Cosworth-utvecklad maskin på 6,5 liter som ger hela 1014 hästar och som har 740 newtonmeter i vrid - helt utan överladdning. Cosworth ligger även bakom den V12:a som sitter i T50 men den är istället på 3,9 liter och 659 hästar. Bra siffror här också såklart. Men hur kan de ge så mycket effekt utan konstgjord andning i form av turbo eller kompressor? Det snackar Jason om i den här videon. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie ute på allmänna vägar för första gången
Tänk att se den här i backspegeln!

Hittills har vi bara sett Aston Martins nya superbil Valkyrie på bana men eftersom alla tester där har gått bra har man nu även vågat sig ut på vägarna i närheten av Silverstone. Tyvärr är det bara bilder vi får för tillfället men det är ändå ganska mäktigt att se den ute och röra på sig. Bilen vi ser här är väldigt lik hur produktionsversionen kommer att se ut. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg specar en Aston Martin Valkyrie
Tydligen vanligt att man köper till en extra motor

Nico Rosberg har som ni säkert redan vet lagt racinghandskarna på hyllan och är numera en vloggare som drar runt och spanar in coola grejer. Senast var han hos Aston Martin för att speca upp sin dröm-Valkyrie. Han har inte köpt någon men han fick ändå åka dit och kika lite hur man kan få sin version av superbilen. De som har beställt en Valkyrie har knappast torrt på bankkontot vilket bland annat visar sig i att en fjärdedel har beställt en extra motor till sina bilar, bra att ha om den som sitter i från fabrik skulle börja strula. 150.000 pund extra kostar det. Några har till och med beställt två extra motorer så att de kan ha en extra som fikabord. Maskinen är en V12:a från Cosworth på 6,5 liter utan överladdning som varvar till hela 11.200 varv och som bjuder på 1014 hästar och 740 newtonmeter i vrid. Den får i sin tur lite extra draghjälp från en elmotor på 162 och 280 newtonmeter utvecklad av Rimac och Integral Powertrain. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Mr JWW spanar in en prototyp av Aston Martin Valkyrie
Mumma

Nyligen fick Mr JWW en närmare titt och genomgång av Aston Martins kommande superbil Valkyrie och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie brummar på Silverstone
Låter mumsigt

Utvecklingen av Aston Martins superbil Valkyrie fortskrider och precis som tidigare i år testas bilen för fullt på racerbanan Silverstone. Här får vi se en prototyp brumma omkring och sprida välljud från sin mustiga V12:a. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie har fått en son
Det här är AM-RB 003

Efter en teaser kring Valkyries son har Aston Martin nu officiellt presenterat bilen på mässan i Genève. Den kallas för tillfället för AM-RB 003 och är en mindre version av Valkyrie och något som i framtiden kommer att bli tillverkarens tredje modell med mittmotor. Bakom sittbrunnen sitter en nyutvecklad drivlina som man tagit fram själva. Den består av en turbomatad V6:a och ett hybridsystem. Några siffror kring detta får vi dock inte ta del av än. En cool grej är att bilen har ett slutet oljesystem kallat Nexcel som gör det möjligt att byta olja på bara 90 sekunder. Aston Martin Vulcan har samma grej, men det här blir första gången en bil för gatan får det. Vidare ska bilen vara rymligare än sin far och bjuda på bättre förvaringsutrymmen och möjligheten att packa något bakom stolarna. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas men när de dyker upp och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin släpper lite siffror kring Valkyrie
Bjuder på 1 176 hästar och 900 newtonmeter i vrid

Det har tidigare snackats om att Aston Martins kommande superbil Valkyrie skulle bjuda på 1 146 hästar men nu får vi reda på de rätta siffrorna. Motorn som är en V12:a utan överladdning på 6,5 liter utvecklad av Cosworth kommer tillsammans med en elmotor från Rimac att leverera hela 1 160 bhp vilket omräknat blir 1 176 hästkrafter. Hybridsystemet kommer att få sin kraft från ett KERS-system och varvstoppet för hela maskineriet kommer att ligga på galna 11 100 varv. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Så kan du specialbeställa din Aston Martin Valkyrie
Går att få med ett speciellt ban-paket

Som om Aston Martins kommande superbil Valkyrie inte var exotisk nog så kommer kunderna, inte helt oväntat, att kunna specialbeställa sina bilar helt efter deras egna smaker. Aston Martin visar nu förslag på lite av vad man kan göra och det handlar bland annat om olika färgkombinationer och möjligheten att inte dölja kolfibret under massa lack. I samma veva får vi reda på att man kommer att kunna få bilen med AMR Track Performance Pack som gör den ännu vassare på bana. Det ger bland annat bilen bättre aerodynamik, annan fjädring, magnesiumfälgar och hjulsidor i kolfiber man sätter utanpå dessa för att optimera luftflödet. Tillsammans ska allt i paketet göra bilen åtta procent snabbare på bana jämfört med standardversionen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2018

Så här ser motorn i Aston Martin Valkyrie ut
Maffig skapelse

Aston Martins kommande superbil Valkyrie får en rätt så maffig motor. Det är en V12:a på 6,5 liter som är utvecklad av Cosworth och nu får vi lite bilder på hur skapelsen ser ut. Motorn som helt saknar överladdning bjuder på 1.014 hästar och har ett vrid på 740 newtonmeter. Varvstoppet ligger på galna 11.100 varv. Henry Catchpole från Carfection har fått sig en genomgång av maskinen och hur detta såg ut ser ni här nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Aston Martin Valkyrie
Ser grym ut

Aston Martin har släppt lite nya bilder på den kommande superbilen Valkyrie vilket bland annat visar lite mer av hur kupén ser ut. Eller cockpiten kanske man ska kalla den, för den är verkligen något extra. Här omges man av massa synlig kolfiber, Alcantaradetaljer och en fyrkantig F1-liknande ratt med en skärm i sig. Det finns även en skärm på mitt konsolen och två i varje hörn som fungerar som backspeglar. Förhoppningen är att kunna få ut prototyper av bilen på vägarna innan året är slut. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Så här låter Aston Martin Valkyrie
Mumma!

Aston Martins kommande superbil Valkyrie är på gång och nu får vi äntligen höra hur den låter. Och vilket ljud! V12:an som är på 6,5 liter är utvecklad av Cosworth och sägs ge hela 1.145 hästar. Bilen börjar troligtvis att tillverkas nästa år, eller 2020. The sound of “THE” GREAT British car company! Thank you @Cosworth @redbullracing #AstonMartinValkyrie #NaturallyAspirated#V12 pic.twitter.com/HmEICj29uH— Andy Palmer (@AndyatAston) 3 oktober 2018 Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Effekten i Aston Martin Valkyrie är inget man skojar bort
Får 1.146 hästar - utan överladdning

Troligtvis kommer Aston Martin att presentera sin nya superbil Valkyrie senare i år och nu får vi reda på att den kommer att ha rejält med krut under skalet. Faktum är att den kommer att få den mest kraftfulla sugmotorn en produktionsbil för gatan någonsin har haft - 1.146 hästar. Informationen kommer från Cosworth som utvecklar den 6,5 liter stora V12:an. Planen är att bygga 175 stycken exemplar av bilen och alla kommer att kosta från 2,6 miljoner dollar styck. Alla bilar är enligt uppgift redan sålda. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martins ubåt är nu färdigdesignad
Ser kul ut

Vi har tidigare skrivit om att Aston Martin och Triton Submarines kokat ihop en ubåt tillsammans och nu ska den slutgiltiga designen på både ut- och insida vara klar. Ubåten kommer kunna dyka ner till 500 meters djup och det finns plats för två stycken passagerare och en förare. Toppfarten ska ligga på fem knop. Marek Reichman från Aston Martin säger följande: "The exterior design of Project Neptune owes a lot to the pursuit of performance. As with the Aston Martin Valkyrie, the hyper-car we are developing with Red Bull Advanced Technologies, we have afforded as much attention to the hydrodynamics of the underside as we have the visible surfaces. Some of that detail may never be seen, but its effect will certainly be felt. Unlike a sports car where the interiors are installed into an open-sided cabin before the doors are fitted, everything you see inside will be lowered through the upper-hatch and assembled within the completed sphere of the pressure hull. We have been able to present a congruous aesthetic that defies its multi-part complex installation." Mer om projektet kommer att visas upp på LYBRA Superyacht Show i Barcelona som äger rum den här veckan. Om du skulle vara sugen på att säkra en byggslot är det bara att kontakta Aston Martin eller Triton Submarines. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0
2017

Köplats för en Aston Martin Valkyrie till salu
Vdn lär inte vara nöjd

Here we go again. Biltillverkare som säljer begränsade upplagor av specialversioner gör det gärna till kunder som vill vara ambassadörer för märket och som kanske haft flera bilar från tillverkaren sedan tidigare. Så här har det varit länge. Var du spekulant på en Ferrari Enzo när den släpptes var du tvungen att sedan tidigare äga en F40 och en F50. Men nu för tiden verkar det ha blivit lite av en sport att köpa bilar på spekulation och sedan antingen sälja dem direkt efter leverans eller den byggslot man tilldelats. Även kallat flippa i bilsammanhang, och nej det måste inte betyda att man har voltat med bilen. Nu har precis just detta hänt med en Aston Martin Valkyrie, och på länken nedan finns för närvarande en försäljningsannons av en byggslot för denna modell med prislappen tre miljoner euro. Säljaren måste ha missat det vdn för Aston Martin, Andy Palmer, sa tidigare i år: sälj din köplats och din reservation plockas bort från listan. Om nu denna annons är äkta lär Aston Martin snart kontakta säljaren. Andra bilar som säljs av samma säljare, Knight International, är bland annat en byggslot för Mercedes-AMG Project One, en byggslot för Bugatti Chiron, en Ferrari FXX-K och en Koenigsegg Regera. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Valkyrie för banan
F1-träning ingår

Om du inte tycker att Aston Martins superbil Valkyrie är tillräckligt hardcore presenterar den brittiska tillverkaren nu Valkyrie AMR Pro - en version endast avsedd för banan och som är extremare på alla sätt och vis. Bland annat har bilen bantat ytterligare, fått mer aerodynamiska prylar och ännu mer effekt. Den ska kunna komma upp i över 400 km/h på rakorna och mata 3,3 G i kurvorna. F1-inspirerade keramiska bromsar ska se till att man kan stoppa ordentligt och stampar man på pedalen riktigt hårt kommer man att utsättas för 3,5 G. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas. Alla köpare kommer att få F1-träning i simulator och ute på riktiga banor runt omkring i världen. Alla bilar är redan sålda och de första väntas levereras någon gång 2020. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar uppdaterad Valkyrie
Har förbättrad aerodynamik

För ett år sedan visade Red Bull Racing och Aston Martin upp sitt gemensamma projekt - superbilen Valkyrie som är tänkt som en konkurrent till allt annat hypermässigt som finns på gatorna. Nu presenterar man en uppdatering av bilen som börjar närma sig produktion. Det som skiljer är fler öppningar och kanaler för luft att ta sig igenom i karossen, allt för att göra bilen så aerodynamisk som möjligt. Saker som kanske inte gjorde den vackrare, men som definitivt kommer att göra den snabbare. Vi får även för första gången se interiören som omringas av kolfiber. Här har man en rektangulär ratt att hålla i, tre skärmar som visar information och till synes inte en endaste mugghållare. De yttersta skärmarna fungerar som backspeglar och är länkade till kameror på vardera sida om bilen. Mycket handlar även om låg vikt och strålkastarna som sitter monterade sägs vara omkring 30-40 procent lättare än de lättaste strålkastarna Aston Martin i dag har på sina produktionsbilar. Man har till och med varit och fingrat på den klassiska loggan i nosen eftersom den ansågs vara för tung i standardutförande. Ett klistermärke är inte heller Aston Martin så istället tog man fram ett emblem i aluminium som inte är tjockare än 0,07 millimeter. Så här säger designern Miles Nurnberger om projektet: "I would say we’re around 95 percent of the way there with the exterior design. Much of what you see is actually the structure of the car, so this had to be signed-off relatively early in the project. The remaining areas of non-structural bodywork are still subject to evolution and change as Adrian Newey continues to explore way of finding more downforce." Aston Martin har ännu inte sagt vad det är för godsaker i motorrummet men de senaste ryktena säger att det där sitter en V12:a på 6,5 liter utan överladdning sammankopplad med en elmotor. Den sammanlagda effekten ska vara 1 130 hästar. Vikten på hela ekipaget sägs också bli lättare än man tidigare sagt och vågen ska stanna på låga 1 030 kilo. Kul kombo! Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Sälj din köplats till Aston Martin Valkyrie och bli bortplockad
Vdn är också trött på folk som "flippar" sina bilar

För ett år sedan presenterade Aston Martin det första av hyperbilen Valkyrie som de tagit fram tillsammans med Red Bull Racing. 150 stycken exemplar av denna exklusiva gatlegala bil ska tillverkas och inte helt oväntat skapar detta en rätt så stor hajp. Många använder nya specialbilar som investeringar och köper för att sedan sälja vidare till mycket mer pengar, ibland innan de ens har fått sin bil. Det gillar dock inte Aston Martins vd Andy Palmer som berättar att om det framgår att någon av kunderna som har bokat en Valkyrie försöker att sälja sin plats i kön så kommer deras reservation att plockas bort. Man kommer heller aldrig i framtiden få möjlighet att köpa en special-modell likt denna. I doubt they have a slot, but if they do and we identify who flipped, they lose the car. If they flip, then they never get another special.— Andy Palmer (@AndyatAston) 4 juli 2017 Valkyrie ska börja tillverkas någon gång nästa år och tros få en prislapp på omkring 2-3 miljoner pund. För den slanten får man en bil som under ett kolfiberklätt skal har en Cosworth-byggd 6,5-liters V12:a som utan överladdning lämnar 900 hästar. Tumnagel
61.7°
+
Bobby Green
0
2016