Quantcast
m

Aston Martin säljer den allra första av DB4 GT Continuation
Snälla Tomten?

För tre år sedan drog Aston Martin igång sitt Continuation-program med DB4 GT Continuation som är en nytillverkad version av gamla klassiska DB4 GT. Endast 25 stycken exemplar tillverkas och nu säljer Aston Martin den allra första som byggdes. Den är lackad i Snow Shadow Grey och har handmålade stripes på sig. Precis som originalet har den här en aluminiumkaross på en rörram. Karossen är knackad för hand. Insidan har racingstolar i kolfiber men annars ser det ut som det gjorde back in the days. Under huven sitter en rak sexa på 4,2 liter som ger 350 hästar. Maskinen är kopplad till en fyrpetad manuell låda som skickar kraften till bakhjulen. Vad Aston vill ha för bilen framgår inte men det är troligtvis en ganska så rejäl peng. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Första bantestet med Aston Martins motorcykel avklarat
Snart dags för produktion

I höstas rullade Aston Martin ut motorcykeln AMB 001 som de tagit fram tillsammans med Brough Superior. Det är en monstermaskin endast avsedd för bankörning och nu har man genomfört det allra första testet på just en racerbana. Platsen var Pau-Arnos i Frankrike och man körde med en maskerad prototyp. Hur hojen ser ut i sin helhet ser ni i den inlänkade artikeln. De första kunderna ska få sina cyklar i slutet av året. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 108.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Revenant Automotive fixar till nosen på Aston Martin Vantage
Gör att bilen får en mindre mun

En sak som verkligen får Aston Martins senaste version av Vantage att sticka ut är dess enorma gap till grill och front. Men alla gillar inte detta, och skulle man vilja få sin Vantage att se lite annorlunda ut kan man höra av sig till Revenant Automotive. De har tagit fram en ny front med ett betydligt mer subtilt gap som gör att modellen mer liknar det Aston Martin har byggt tidigare, samtidigt som den fortfarande smälter ihop bra med bilens övriga linjer och design. Vad man får betala för den nya fronten framgår dock inte, utan det får man reda på först efter att man har kontaktat företaget. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Carfection kör DB5:an från No Time To Die
Något att kika på medan vi väntar

Premiären av den nya Bond-rullen No Time To Die har som vi tidigare skrivit om blivit framflyttad till november. Så tills dess får vi peppa med andra saker, som exempelvis den Aston Martin DB5 som kommer att figurera i filmen. Här ser vi när Henry Catchpole och stuntföraren Mark Higgins tar bilen på en tur runt racerbanan Silverstone. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Aston Martins vd Andy Palmer får sparken
Ersätts av Mercedes-chefen Tobias Moers

Pandemin drabbar många biltillverkare hårt och nu skakas det om rejält hos Aston Martin. Sedan börsnoteringen 2018 har företagets aktie rasat över 90 procent och något måste göras. En åtgärd är att byta ut vdn Andy Palmer mot Tobias Moers - nuvarande chef för Mercedes-AMG sedan 2013. Andy kom till Aston Martin 2014 efter att ha varit på Nissan och Infiniti i många år. Det hela väntas bli officiellt imorgon. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Jason snackar om kraftfulla motorer utan överladdning
Hur kan de ge så mycket effekt?

Både Aston Martin Valkyrie och Gordon Murrays T50 har rätt så unika V12-motorer under sina skal. I Valkyrie sitter en Cosworth-utvecklad maskin på 6,5 liter som ger hela 1014 hästar och som har 740 newtonmeter i vrid - helt utan överladdning. Cosworth ligger även bakom den V12:a som sitter i T50 men den är istället på 3,9 liter och 659 hästar. Bra siffror här också såklart. Men hur kan de ge så mycket effekt utan konstgjord andning i form av turbo eller kompressor? Det snackar Jason om i den här videon. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin vill vara den brittiska motsvarigheten till Ferrari
Ska börja använda italienarens arbetsmodell

Andy Palmer som är vd hos Aston Martin satt ner för en intervju med Autocar nyligen. Där berättade han bland annat att man vill anamma den arbetsmodell som Ferrari använder - att tillverka färre men mer lönsamma modeller. Och lönsamhet är något som behövs i företaget. Nyligen tog de nämligen emot ett räddningspaket på 6,7 miljarder kronor från miljardären Lawrence Stroll. Och även om det är en hiskeligt stor summa pengar räcker det ändå inte till. Lawrence har tidigare redan puttat in fem miljarder och sett till att den eldrivna versionen av Rapide pausats eftersom den just nu inte är lönsam. Med de utgifterna Aston Martin har nu kommer pengarna ändå att ta slut om ett år, så något måste göras. Så här säger Andy: "Lawrence has been the Canadian Ferrari importer a long time so he understands the Ferrari model very well. We expect in future to make materially fewer sports cars, but to make every one of them solidly profitable. We built 5800 sports cars for wholesale last year. We’ll do fewer in 2020. There will be a delay while we get stock out of the system. We’ll have to swallow hard. And change what we do. It’s time for us to make good and try to become the British Ferrari, asking customers to spec their cars individually and wait for them to be built. The DBX is already showing how we mean to go on. We’re building those cars only for retail and our order book for 2020 is full." Läs mer av intervjun på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

McLaren kapar produktion av Elva från 399 till 249 exemplar
Inte lika het som man först trodde?

I november förra året presenterade McLaren den nya taklösa modellen Elva. En mycket exklusiv vagn som bara skulle tillverkas i 399 stycken exemplar där alla hade en prislapp på 1,69 miljoner dollar. Nu meddelar man att det istället blir 249 bilar och att anledningen är för att kunderna har hört av sig och sagt att de vill att modellen ska vara ännu exklusivare än vad den redan var. Men är det verkligen så? Världen ser annorlunda ut nu än den gjorde för sex månader sedan och det kanske inte finns lika många kunder just nu. Dessutom erbjuder även Ferrari och Aston Martin liknande modeller med sina SP1/SP2 och V12 Speedster så marknaden kanske är mättad med denna typ av bil? Elva kommer att börja tillverkas när alla Speedtail är byggda vilket ska vara i slutet av detta år. Byggslottar finns fortfarande kvar för den som är intresserad. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar upp ny dubbelturbomatad V6-motor
Den här kommer bland annat att sitta i Valhalla

Aston Martin har nu för första gången sedan 1968 utvecklat en helt egen motor och det är den vi ser bilder på här. Kodnamnet är TM01 och maskinen är en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som bland annat kommer att sitta i den kommande modellen Valhalla som lanseras 2022. Precis som många andra nya motorer har man placerat turboaggregaten mellan cylinderbankarna. Det gör att man får ett kompakt paket och att vägen från turbo till insug blir mycket kort vilket resulterar i bättre respons. Hela motorn väger in på under 200 kilo och är designad för att möta framtida avgaskrav enligt Euro 7. Den är även förberedd för olika typer av elektrifiering. Så värst mycket mer får vi inte reda på kring nyheten för tillfället. Effektmålet för Valhalla ligger på 1000 hästar och till motorn i den kommer man att koppla en åttastegad F1-inspirerad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Harry kör Aston Martin DBS Superleggera Volante
Snabb cab

Harry Metcalfe fick möjligheten att köra Aston Martins snabbaste cabriolet någonsin och så här såg det ut. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie ute på allmänna vägar för första gången
Tänk att se den här i backspegeln!

Hittills har vi bara sett Aston Martins nya superbil Valkyrie på bana men eftersom alla tester där har gått bra har man nu även vågat sig ut på vägarna i närheten av Silverstone. Tyvärr är det bara bilder vi får för tillfället men det är ändå ganska mäktigt att se den ute och röra på sig. Bilen vi ser här är väldigt lik hur produktionsversionen kommer att se ut. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Aston Martin kanske ersätter AMG-V8:an
Med hybrid-V6:a

2013 började Aston Martin att samarbeta med Mercedes och numera har flera av deras modeller den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter under huven. Nu går det rykten om att denna motor istället kommer att ersättas med en dubbelturbomatad hybrid-V6:a. Det här är en motor man enligt utsago håller på att utveckla själva och det har snackats om den sedan 2017 när Valhalla presenterades. När den nya motorn gör entré i en produktionsversion och vad den då kommer att bjuda på återstår att se. Vdn Andy Palmer säger följande: "Mercedes have made no secret of where their engine technology is moving to, and obviously we donx27t foresee four-cylinder engines in our Astons. As long as it feels like a V8 and sounds majestic, I think itx27s a perfectly sensible way to go, and a lot more sensible than a four would be for us." Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Aston Martin V12 Speedster
Exklusiv sportbil för dig som vill köra med hjälm

Aston Martins Q-avdelning presenterar nu deras senaste skapelse - V12 Speedster. Det är en taklös sportbil med plats för två framtagen för den som har lite för mycket pengar och som gärna vill ha en speciell bil i sin samling. För pengarna får du förutom slank och snygg design även en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter under den långa huven. Den ger 700 hästar och har 752 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ge bilen möjlighet att ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. Toppfarten är satt till 300 km/h. Karossen är helt i kolfiber och som bas har man utgått från en blandning av DBS Superleggera och Vantage som båda bygger på en aluminiumplattform. Runt om finns adaptiva dämpare och det finns tre stycken olika körlägen att välja mellan. Fälgarna som är 21 tum har centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 765.000 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballas son visar superbil i Genève
Ska tydligen ha terrängegenskaper

Uwe Gemballa hittades död 2010. Han gjorde sig ett namn genom att specialtillverka och bygga om bilar, främst Porschar. På årets upplaga av bilmässan i Genève kommer hans son, Marc Philipp Gemballa, att visa upp en ny superbil som ska ha terrängegenskaper. Marc har tidigare jobbat för Aston Martin, Mercedes och Porsche. Bilen ska tydligen ha varit under utveckling i två års tid och den här bilden är det första vi får se av den. Marc Philipp har gått ihop med företag som KW Automotive för fjädringen, Akrapovic för avgassystemet, Michelin och BF Goodrich för däcken, DS Fasertechnik för allt kolfiber och VELA Performance för ingenjörskapet. Alan Derosier heter mannen som är ansvarig för designen. Enligt uppgift ska redan de första beställningarna av bilen ha trillat in. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin rullar ut nya Vantage Roadster
Har världens snabbaste tak

I oktober gav Aston Martin oss en första glimt av nya Vantage Roadster och precis som utlovat presenteras den nu i produktionsutförande. Lägg märke till att man har valt att skippa namnet Volante för sina cabrioleter och nu istället bara kör på Roadster. Här har vi en tvåsitsig sportbil med tygtak som går att fälla bort så att man ännu bättre kan höra den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter sjunga ut sina 510 hästar och 685 newtonmeter i vrid. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda från ZF som driver bakhjulen. 0-100 km/h avklaras på 3,7 sekunder och låter man taket vara stängt är toppfarten 306 km/h. När det är dags att släppa in solljuset tar taket 6.7 sekunder på sig att öppna och 6,8 att stänga vilket tydligen gör detta till världens snabbaste tak. Du kan förbeställa en Vantage Roadster nu och prislappen börjar på 161.000 dollar. De första kunderna ska få sina bilar under tredje kvartalet. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Elektrisk Aston Martin och Lagonda skjuts upp till 2025
Bolaget räddas av miljardär

Det går sådär för Aston Martin, kan man lugnt säga, men i förra veckan blev det klart att bolaget räddas av miljardären Lawrence Stroll. Men allt är inte frid och fröjd för det. Nu väntas hårdare tider och neddragningar både i anställda och kostnader väntas. Enligt den nya planen kommer Valkyrie att lanseras i år och sedan kommer modellen Valhalla med mittmotor. Just mittmotorer kommer att få en framtid i bolaget och Valhalla kommer 2022. Något som inte kommer är en elektrisk version av Rapide verkar inte bli av och Lagonda-projektet skjuts på framtiden. Lagonda-bilarna skulle ju också vara elektriska men pengarna verkar inte finnas till att utveckla det just nu. Så elektrisk Aston Martin och Lagonda kommer tidigast 2025. Strolls F1-team kommer att döpas om till Aston Martin från och med nästa år. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Nico Rosberg specar en Aston Martin Valkyrie
Tydligen vanligt att man köper till en extra motor

Nico Rosberg har som ni säkert redan vet lagt racinghandskarna på hyllan och är numera en vloggare som drar runt och spanar in coola grejer. Senast var han hos Aston Martin för att speca upp sin dröm-Valkyrie. Han har inte köpt någon men han fick ändå åka dit och kika lite hur man kan få sin version av superbilen. De som har beställt en Valkyrie har knappast torrt på bankkontot vilket bland annat visar sig i att en fjärdedel har beställt en extra motor till sina bilar, bra att ha om den som sitter i från fabrik skulle börja strula. 150.000 pund extra kostar det. Några har till och med beställt två extra motorer så att de kan ha en extra som fikabord. Maskinen är en V12:a från Cosworth på 6,5 liter utan överladdning som varvar till hela 11.200 varv och som bjuder på 1014 hästar och 740 newtonmeter i vrid. Den får i sin tur lite extra draghjälp från en elmotor på 162 och 280 newtonmeter utvecklad av Rimac och Integral Powertrain. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har nu provkört Aston Martin DBX
Carfection likaså

I november bröt Aston Martin ny mark med suven DBX. Många har redan fått provköra den men de har inte fått publicera sina körintryck förrän nu. Här ser vi vad Mr JWW och Carfection tycker om bilen, dock handlar det här om en prototyp som till 80 procent representerar det som kunderna kommer att få när den lanseras senare i år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Det verkar inte bli någon eldriven Rapide från Aston Martin
Lite snopet

I våras presenterades äntligen Aston Martin Rapide E i produktionsutförande. Elbilen hade fått klartecken att tillverkas men det skulle bara bli 155 stycken exemplar. Nu verkar det istället bli noll. Det sägs att på grund av bolagets pressade ekonomi tvingas man slopa modellen helt. Man kommer istället att använda bilen som en rullande testbänk för andra framtida elbilar. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Aston Marton DB11 AMR hälsar på hos Jay Leno
Mmm V12

Våren 2018 presenterade Aston Martin en hårigare version av modellen DB11 som hade tilläggsnamnet AMR. Nu har bilen varit en sväng hos Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ska bygga en Speedster med V12:a
Trevligt!

2013 visade Aston Martin upp en konceptbil som var en nytolkning av tävlingsbilen DBR1. Sen har det dock varit tyst kring bilen, fram tills nu. Idag får vi följande teaserbild som visar att den, eller i alla fall en uppdaterad version av den, kommer att tillverkas. Endast 88 stycken exemplar kommer erbjudas och det köparna får är alltså en helt öppen bil utan vindruta med en mumsig dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter med 700 hästar under huven. Något att parkera bredvid din Ferrari Monza SP2? Alla bilar byggs för hand av specialavdelningen Q och de första leveranserna ska ske under första kvartalet nästa år. Vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Airbus och Aston Martins helikopter
Flyg med stil

Förra månaden skrev vi att Airbus Helicopters och Aston Martin tillsammans skulle ta fram en ny helikopterdesign och nu visar man upp just detta. Bygget kallas för ACH130 Aston Martin Edition och det finns fyra stycken olika exteriöra och interiöra designteman att välja mellan. Man ska kunna beställa nu men vad man får betala är oklart för tillfället. Marek Reichman som är Vice President och Chief Creative Officer hos Aston Martin säger följande: "We have our own set of automotive design principles but in recent years we have been learning how to apply our principles to other areas of design, such as architecture, motorcycles and now helicopters. This first application of our design practices to a helicopter posed a number of interesting challenges but we have enjoyed working through them. Beauty is of vital importance to Aston Martin and to our customers and we think the ACH130 Aston Martin Edition is an inherently beautiful machine. It provided a wonderful canvas for our team to work on so we now look forward to seeing everybody’s reaction." Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Aston Martin visar smart innerbackspegel på CES
Strömmar video från tre olika kameror samtidigt

Aston Martin har tillsammans med företaget Gentex tagit fram en innerbackspegel fylld med teknik som de kommer att visa upp på den stundande CES-mässan i Las Vegas. Den kan visa video från tre olika kameror samtidigt vilket kan ge lite bättre överblick över vad som händer bakom bilen på ett och samma ställe. En av kamerorna sitter på taket medan de två andra sitter i de vanliga yttre backspeglarna. De yttre är helt vanliga så man behåller alltså dessa och tar extra hjälp av kamerorna. Backspegeln är än så länge bara en prototyp och den kommer att visas upp på mässan i en DBS Superleggera. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2019

Henry Catchpole kör nya DB4 GT Zagato
Vilken bil!

Zagato har som vi tidigare skrivit släppt en version av Aston Martins modell DBS som de kallar för GT Zagato. För att få köpa en sådan måste man även köpa en DB4 GT Zagato Continuation som är en nytillverkad version av klassikern DB4 GT Zagato som tillverkades mellan 1961 och 1963. Nu har Henry Catchpole kört den nya versionen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Bil-expert snackar om några kändisars bilar
Vem har bäst smak?

Michael Prichinello är bil-expert och här snackar han om olika bilar som kändisar rullar omkring med. Från Drakes Mercedes Maybach G650 Landaulet till Jay-Z:s Bugatti Veyron Grand Sport och Jerry Seinfelds Aston Martin DB5. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Mr JWW spanar in en prototyp av Aston Martin Valkyrie
Mumma

Nyligen fick Mr JWW en närmare titt och genomgång av Aston Martins kommande superbil Valkyrie och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom Aston Martin DBX
Tillverkarens första SUV

Det är nu knappt tre veckor sedan Aston Martin presenterade den nya modellen DBX. Doug har redan fått ta sig en närmare titt på ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin och Airbus börjar samarbeta
Ny helikopterdesign på gång

Aston Martin och Airbus Corporate Helicopters har slagit sina kloka huvuden ihop och ingått ett samarbete. Detta kommer att resultera i ett gäng nya produkter. Den första kommer att visas upp den 3 januari nästa år och det handlar inte helt oväntat om en helikopter. Det verkar röra sig om en specialversion av modellen ACH130 som Aston Martin då har varit med och designat lite på. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida