m

Aston Martin presenterar Vantage F1 Edition
Firar återkomsten till sporten

Aston Martin presenterar nu det man smygvisade förra veckan och det handlar om en specialversion av modellen Vantage kallad Vantage F1 Edition. Med denna vill man fira att man återigen är tillbaka i cirkusen och därför har bilen hämtat inspiration från sportens följebil. Färgen på bilderna heter Aston Martin Racing Green men man kan även få bilen i svart eller vitt dekorerad med gråa fält. Ett nytt kjolpaket sitter monterat och man får en splitter fram, en annan grill och en stor vinge på bakluckan. I hjulhusen sitter det 21-tummare. Insidan går i svart läder och grå Alcantara med limegröna inslag. Bilen får även ett uppgraderat chassi, vassare styrning och lite mer effekt ur maskin. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter men här ger den 25 extra hästar och totalt nu 535 hästar. Vridet är dock detsamma - 685 newtonmeter. Den åttastegade automatlådan har man också kalibrerat om en smula. Man kan få Vantage F1 Edition både som coupé och cabriolet och prislappen är 142.000 respektive 162.000 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Custombyggaren Radford återuppstår
Och Jenson Button är med på tåget

Radford är en klassisk brittisk customfirma som byggde bilar förr i tiden. Den grundades av Harold Radford 1948 och på London Motor Show visade han upp sin första skapelse Bentley Countryman som var en specialbyggd kombi. Nu återsuppstår företaget och i ledningen hittar vi Formel 1-föraren Jenson Button, Ant Anstead från Wheeler Dealers, bildesignern Mark Stubbs och advokaten och den före detta rockbandsmedlemmen Roger Behle. Så här säger Ant om det hela: "The whole car sector has gone full circle. Heritage is back. Aston Martin is making DB5s and DB4 Zagatos. Jaguar is making C-Types and XKSSs. Even Bentley has announced a set of Blowers. There’s something in the air and in the market that says heritage is strong. Also, you’ve seen a resurgence in coachbuilding and the use of shared platforms is also back. Loads of manufacturers are using the same platforms with different body styling on top. When you add to the pot that Mark, Jenson, myself and Roger just happened to be here in California at the same time – right now is the right time." Man ska presentera mer inom de kommande veckorna. Läs mer på länken eller lyssna när gänget berättar om projektet i klippet nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin smygvisar ny Vantage-version
Har premiär nästa vecka

Den 22 mars, på måndag nästa vecka alltså, kommer Aston Martin att presentera det som smygvisas i denna bild. Det ska vara en ännu hårigare version av modellen Vantage. Den har vissa likheter med säkerhetsbilen som används i F1 så det kan handla om en sådan version fast för gatbruk. Vi får reda på vad det handlar om nästa vecka. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Det blir inga eldrivna Lagondor från Aston Martin
Namnet ska dock användas på flådiga modeller i framtiden

I mars 2018 visade Aston Martin upp ett eldrivet sedan-koncept. Då sa man att bilen skulle börja tillverkas 2021. Ett år senare följde man upp denna med en SUV som fått låna det gamla anrika namnet Lagonda och som skulle ingå i samma eldrivna familj som sedanen. Kort efter detta sattes det dock käppar i alla hjul som fanns. Företaget svajade ordentligt men i början av förra året såg det ljust ut igen eftersom en miljardär gått in med massa kosing. Men trots detta står det nu klart att det inte blir några eldrivna Lagondor. Namnet kommer man dock använda igen men då bara på de allra flådigaste Aston Martin-modellerna. Aston Martin ska i framtiden erbjuda eldrivna modeller, men alltså inte under Lagonda-namnet. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin smygvisar ny version av DBX
Med en ännu mer sluttande taklinje

Den som trodde att Aston Martins SUV DBX redan hade en tillräckligt sluttande bakdel har tydligen fel, för en ännu slankare version är på gång. Den ska presenteras under årets tredje kvartal och dessa linjer är det första vi får se av den. Gällande DBX är det även en laddhybrid-version på gång men den ska inte lanseras förrän 2024. En annan nyhet kring tillverkaren är att vid 2023 ska ytterligare tio stycken modeller med Mercedes-teknik ha lanserats. 2024 ska även alla nya modeller vara elektrifierade. 2030 ska över 90 procent av utbudet vara elektrifierat eller helt eldrivet. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
+
Bobby Green
0

Nu erbjuder även Aston Martin grillbyte på Vantage
Efterfrågat bland kunder

I slutet av 2017 rullade Aston Martin ut nya Vantage och även om den är fräsig så såg den inte riktigt klar ut, i alla fall inte i mina ögon. Och det berodde på grillen - som i princip bara var ett stort hål i fronten med lite nät över. Det såg faktiskt lite hafsigt ut, och det verkar vara en del kunder som tycker likadant. Eftermarknadsfirmor har löst detta genom att erbjuda en ny front och nu gör Aston Martin det också. Den nya är mer traditionell i designen med kromade ribbor tvärs över och som jag i alla fall tycker lyfter utseendet en hel del. Ska gå att beställa nu hos Aston Martin men vad man får betala för kalaset framgår tyvärr inte. Vane Grille Conversions are now available on Vantage in our renowned Body Shop. For more information or a quote, please contact oliver.ayris@astonmartin.com or call 01908 619656.#AstonMartin #Vantage pic.twitter.com/gwR3HqjP5B— Aston Martin Works (@AstonMartinWork) January 13, 2021 Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ska försöka bräcka 200 mph med Bulldog
Den över 40 år gamla konceptbilen har inte gett upp än

Bulldog är namnet på en konceptbil som Aston Martin presenterade 1979. 1981, för 40 år sedan, försökte man nå 200 mph (322 km/h) med bilen som hade en teoretisk toppfart på 237 mph (381 km/h). Det gick dock aldrig vägen och man nådde "bara" 191 mph (307 km/h). Nu vill dock den nuvarande ägaren att man ska försöka igen och det hela kommer att ske med Aston Martins egna racerföraren Darren Turner bakom ratten. Classic Motor Cars i Bridgnorth har under 18 månader gått igenom hela bilen så att den snart är i toppskick igen och redo för uppgiften. Bilen har en V8:a på 5,3 liter med dubbla turbo och över 600 hästar och 678 newtonmeter i vrid. När man ska försöka sig på 200-gränsen är oklart, men när den väl är slagen ska bilen ut på rundtur över hela världen för att visa upp sig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2020

Första fem exemplaren av DB5 Goldfinger Continuation färdiga
James Bond approves

Hösten 2018 skrev vi att Aston Martin skulle bygga 25 stycken kopior av den DB5:a James Bond haft som tjänstebil flera gånger. Nu är de fem första exemplaren färdiga. Bilarna är kompletta med fejkvapen, nummerplåt som kan ändras och rökridå som kan släppas ut och blockera sikten för skurkar. Alla bilar är lackade i färgen Silver Birch och under huven sitter en rak sexa på 4,0 liter som ger strax under 300 hästar. Motorn är kopplad till en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Bilen har skivbromsar, riktig rattstång, coiloverdämpare och krängningshämmare både fram och bak. Enligt Aston Martin tar det 4500 timmar att tillverka varje bil och det kanske gör att man fattar lite mer varför ett exemplar kostar 2.75 miljoner pund. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

R-Reforged presenterar de nya Zagato-tvillingarna
Aston Martin V12 Vantage som coupé och Speedster

Vi har tidigare skrivit om företaget R-Reforged och deras plan på att bygga Aston Martin V12 Zagato-bilar. Nu presenteras de första prototyperna och det är ett tvillingpar bestående av en coupé och en Speedster. Båda två är specade av Andrea och Marella Zagato själva och kommer att ingå i deras privata samling. Först ska de ställas ut hos Aston Martin St. Gallen i Schweiz fram till nyårskiftet. Bilarna är del av en mycket begränsad upplaga om 19 stycken exemplar som alla byggs för att hylla Zagatos 100-årsjubileum. Alla tillverkas för hand av R-Reforged i deras nya fabrik som ligger i Warwick i Storbritannien. Under huven sitter en V12:a på 5,9 liter som ger runt 600 hästar. Bilarna skiljer sig från vanliga Vantage genom en helt ny front och bak, andra baklampor, annan motorhuv och specialgjorda interiörer. Varje bil tar ett team på 12 stycken personer 16 veckor att få ihop. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Shelby GT500 på Hockenheimring
Snabb och musklig

En Ford Mustang Shelby GT500 kan faktiskt svänga och inte bara köra rakt fram. Här får vi bevis på just detta när den körs på Hockenheimring. Tiden blev 1:54.60 vilket matchar både Aston Martin DBS Superleggera och Chevrolet Corvette C8. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Biltillverkaren Bizzarrini återupplivas
Före detta Aston Martin-vd håller i spakarna

1964 grundades den italienska biltillverkaren Bizzarrini av Giotto Bizzarrini. Giotto hade tidigare jobbat som både ingenjör och testförare hos Ferrari och Alfa Romeo och kände sig mogen att dra igång något eget. Under fem års tid deltog man i flera olika race, bland annat 24-timmars på Le Mans. Modellerna Strada, Europa och P538 blev till och även en del specialare under 2000-talet. Nu ska märket återupplivas ytterligare en gång och bakom står den London-baserade lyxbilshandlaren Pegasus Brands. Tre stycken före detta Aston Martin-chefer ska basa över märket och en av dem är Ulrich Bez som mellan 2000 och 2013 var vd för Aston. Ulrich har även jobbat hos Porsche där han var med och utvecklade 911 Carrera RS 2.7, 968 och 993. Andra namn som är med i det nya projektet är Christopher Sheppard och Janette Green. När "nya" Bizzarrini ska presentera något är oklart men det lär vi få reda på. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Samsung Galaxy W21 är en lyxigare version av Galaxy Z Fold 2
Riktar sig till rika kineser

Samsung har presenterat en ny modell i sin Galaxy W-serie och den här gången handlar det om Galaxy W21, en lite lyxigare version av den vikbara mobilen Galaxy Z Fold 2. Telefonerna i Samsungs Galaxy W-serie säljs för tillfället bara i Kina och riktar sig till de kineser som kan tänka sig att betala lite mer för sina mobiltelefoner. Enligt en läcka, se inbäddad tweet nedan, så ska Galaxy W21 vara något större än Galaxy Z Fold 2. Varför så är fallet är oklart. Telefonen ska vara försedd med två skärmar som har samma skämstorlek som Galaxy Z Fold 2, en inre skärm på 7,6 tum och en yttre skärm 6,2 tum. Batteriet ska vara något mindre än i Galaxy Z Fold 2 men för övrigt ska den ha samma specifikationer som Galaxy Z Fold . Den levereras dock bara med lagringskapaciteten 512GB, någon 256GB-modell finns inte. Galaxy W21 är guldfärgad vilket gör att den kanske känns lite lyxigare än den traditionella Galaxy Z Fold 2. I Kina kommer Galaxy W21 kosta 20.000 yuan vilket motsvarar lite över 26.000 svenska kronor. Det kan jämföras med Galaxy Z Fold 2 som kostar 17.000 yuan, motsvarande lite över 22.000 kronor, i Kina. Samsung har även släppt en specialversion av Galaxy Z Fold 2 tillsammans med Aston Martin som även den bara kommer att gå att köpa i Kina. Den kostar 21.000 yuan vilket motsvarar nästan 27.500 svenska kronor. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murrays T.50 eller Aston Martins Valkyrie?
Chris Harris är mer pepp på T.50

I det här klippet från Top Gear får Chris Harris frågan vilken av superbilarna Gordon Murray T.50 eller Aston Martin Valkyrie han föredrar? Både har fördelar säger han, men även nackdelar. Men Valkyrie vet han inte riktigt vad man ska ha till eller hur man ska använda den. T.50 skulle han dock kunna leva med. Så även jag. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Samsung släpper specialversion med Aston Martin
Men bara i Kina

Då och då så görs det samarbeten mellan mobiltillverkare och biltillverkare med flådiga varumärken. Nu är det dags för Samsung och Aston Martin att göra gemensam sak. Samarbetet rör Samsung Galaxy Z Fold 2 och Galaxy Watch 3 och med i lådan får man en kepa, en tröja och ett skal. Med andra ord inget superspeciellt och inga specialversioner av själva hårdvaran. Paketet kommer bara att gå att köpa i Kina. Tumnagel
32.5°
+
Roger Åberg
0

Aston Martin börjar vägtesta V12 Speedster
Hjälm på!

I mars visade Aston Martin upp den taklösa modellen V12 Speedster. Nu har man varit ute och kört med en mattsvart prototyp och det är dags för nästa steg i utvecklingen - vägtesterna. Den här är väldigt lik konceptet som visades upp tidigare i år och det är bara småsaker som skiljer. Under skalet är det en blandning av Vantage och DBS Superleggera. Motorn är en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter som ger 700 hästar och 752 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Prislappen börjar (!) på 765.000 pund. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar rejäl racing-simulator
Ja. Tack.

För den som har lite för mycket pengar, gillar simulatorer och diggar Aston Martin finns nu denna skapelsen. Aston kallar den för AMR-C01 och det är en lyxig skalstol monterad i en kolfiber-pod med tillhörande ratt och stor skärm. Kalaset kostar 57.500 pund och för slanten får du allt det tidigare nämnda plus senaste upplagan av TV-spelet Assetto Corsa. De första leveranserna av de 150 stycken exemplaren ska ske nu under årets fjärde kvartal. Perfekta julklappen? Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation
Blir din för 3,3 miljoner pund

Tidigare i veckan kunde vi se när Mr JWW spanade in den nybyggda James Bond-DB5:an. Här får vi istället se när Henry Catchpole kör bilen. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Sebastian Vettel ska köra för Aston Martin nästa år
Ersätter Sergio Perez

I maj skrev vi att Sebastian Vettel skulle sluta köra för Ferrari när årets säsong var över. Men han ska ju självklart inte sluta köra helt än, och nu får vi reda på vilket som blir hans nya stall - Aston Martin. Sebastian ersätter mexikanaren Sergio Perez och blir stallkamrat med Lance Stroll. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB5 med riktiga Bond-prylar
Fräck!

För två år sedan skrev vi att Aston Martin skulle bygga 25 stycken James Bond-versioner av den klassiska modellen DB5. Komplett med prylar den hemliga agenten använt sig av. Nu har Mr JWW spanat in DB5 Goldfinger Continuation och bilen är ganska så fräsig faktiskt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar DB5 Junior
Lek James Bond i ett mindre format

Klart att även kidsen ska glida runt i en klassiker. Aston Martin presenterar nu tillsammans med The Little Car Company DB5 Junior som är en mindre version av den klassiska Bond-bilen. Den är i skala 1:3, går på el och blir din från 35.000 pund. För pengarna får du en bil som mäter runt tre meter i längd, 1,1 i bredd och som har plats för både en vuxen och ett barn i sig. Chassiet är i aluminium, karossen i kompositmaterial och på vågen står det 270 kilo. Kraften kommer från en elmotor som ger 6,8 hästar vilket är tillräckligt för att kunna topp 48 km/h. Räckvidden på en laddning anges till mellan 1,6 och 3,2 mil. Det finns även en vassare version som heter DB5 Vantage Junior som kostar från 45.000 pund. Den har istället 14 hästar, dubbla batterier, kaross i kolfiber och en räckvidd på mellan 3,2 och 6,4 mil. Toppfarten anger man inte men den ska vara snabb. Vidare finns ventilerade skivbromsar, lysande strålkastare och bakljus, blinkers och tuta. Smiths-instrumenten på insidan är fullt fungerande och inredningen går i svart skinn. Precis som med originalet DB5 kommer endast 1059 stycken exemplar att bli till. Tillverkningen ska dra igång i Storbritannien nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Häng med in i Aston Martins fabrik
Så blir Vantage till

I den här dokumentärfilmen från Welt Documentaries får vi hänga med till fabriken där Aston Martin tillverkar modellen V8 Vantage. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Vantage och DBS Superleggera i Bond-utförande
Framtagna för att hylla nya filmen

I november har den nya Bond-rullen No Time To Die premiär. I den kommer det bland annat figurera en klassisk Aston Martin DB5. Aston är synonymt med Bond så självklart har tillverkaren kokat ihop ett gäng specialversioner inför nästa film. Det är modellerna Vantage och DBS Superleggera som båda fått sig en 007 Edition-spec. När det gäller Vantage har man hämtat inspiration från modellen V8 som hade premiär i filmen The Living Daylights (Iskallt uppdrag) som släpptes 1987. Den kommer även att dyka upp i den senaste filmen. Bilen har fått en kromlist runt grillen som har ett retro-mönster i sig. Det finns även gula detaljer som kontrast till den gråa Cumberland Grey-lacken. Insidan får svart läder, mörk krominlägg och 007-loggor här och var. En kul grej man kan lägga till är hållare för skidor. Vantage 007 Edition kommer att tillverkas i 100 stycken exemplar och prislappen börjar på 161.000 pund. DBS Superleggera 007 Edition tillverkas endast i 25 stycken exemplar och dessa kostar från 279.025 pund styck. För pengarna får man en bil lackad i Ceramic Grey och kolfibertak, backspegelkåpor, diffusor, vinge som alla går i svart. Den får även unika fälgar som mäter 21 tum. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin säljer den allra första av DB4 GT Continuation
Snälla Tomten?

För tre år sedan drog Aston Martin igång sitt Continuation-program med DB4 GT Continuation som är en nytillverkad version av gamla klassiska DB4 GT. Endast 25 stycken exemplar tillverkas och nu säljer Aston Martin den allra första som byggdes. Den är lackad i Snow Shadow Grey och har handmålade stripes på sig. Precis som originalet har den här en aluminiumkaross på en rörram. Karossen är knackad för hand. Insidan har racingstolar i kolfiber men annars ser det ut som det gjorde back in the days. Under huven sitter en rak sexa på 4,2 liter som ger 350 hästar. Maskinen är kopplad till en fyrpetad manuell låda som skickar kraften till bakhjulen. Vad Aston vill ha för bilen framgår inte men det är troligtvis en ganska så rejäl peng. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida