Quantcast
m

Fjärde generationen av Audi A3 Sportback är här
Kommer som laddhybrid

Audi presenterar nu den senaste upplagan av modellen A3 Sportback. Det här blir den fjärde generationen och den får bland annat godsaker som progressiv styrning och adaptivt chassi samtidigt som den lovar att leverera sportiga köregenskaper. Inte helt oväntat kommer den att erbjudas som mildhybrid men även som laddhybrid och med gasdrift. I Europa lanseras modellen till en början med tre olika motoralternativ - bensindrivna 35 TFSI med 150 hästar, dieseldrivna 30 TDI med 116 hästar och 35 TDI med 150 hästar. För växlingarna står antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad S Tronic-låda. Senare under året kommer även fyrhjulsdrivna versioner att presenteras tillsammans med de alternativa drivmedels-versionerna. Försäljningen av bilen drar igång den här månaden och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Några priser har vi dock inte fått än. Allt om nya A3 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013

Audi A3 Sportback blir miljöbilsklassad
1.6 TDI ultra släpper ut 88 gram

Audis lilla A3 Sportback får nu ytterligare ett motoralternativ i form av en snål dieselmotor. Eller ultrasnål som Audi själva väljer att kalla den. 1.6 TDI ultra drar bara 0.33 liter per mil och släpper ut 88 gram per kilometer. Det gör den till den snålaste modellen i programmet. Motorn ger 110 hästar och från 0-100 km/h ska det ta 10.7 sekunder. Räckvidden på landsväg uppges till 150 mil så är man lätt på gasen behöver man alltså inte stanna och tanka särskilt ofta. Tjänstevikten som uppges vara 1 315 kilo, de lättrullade däcken, den anpassade utväxlingen och den sänkta karossen sägs alla bidra till den minskade förbrukningen. Under de kommande månaderna kommer Audi att presentera fler modeller med namnet "ultra" i sig. Priset för denna blir från 235 000 kronor och du kan lägga en beställning redan idag. (Bilden visar en A3 1.6 TDI ultra i tredörrars-utförande, en version som inte kommer att säljas i Sverige.) Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar gasdriven A3
A3 Sportback g-tron

I slutet av året kommer A3 Sportback g-tron att börja säljas. Först ska den visas upp i Genève. Men vad är det för något? Jo, det här är en kärra som drivs av det CO2-neutrala bränslet Audi e-gas. En gasbil alltså. Den här ska släppa ut så lite som 30 gram per kilometer och ha en total räckvidd på hela 130 mil. Under golvet i bagagerummet ligger två gastankar som var och en rymmer sju kilo gas. Denna gas ska räcka för att kunna ta sig omkring 40 mil. Tankar gör man som vanligt via tanklocket. När det är kallt ute så startas motorn först med hjälp av bensin för att sedan gå över till gasdrift. Motorn är baserad på helt nya 1.4 TFSI. Den ger 110 hästar och har ett vrid på 200 Nm. 0-100 km/h ska gå på elva sekunder och toppfarten anges till 190 km/h. Hela pressmeddelandet hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Audi visar upp supersnål A3
0.15 liter per mil

I Genève kommer Audi att visa upp en hybridversion av nya A3. Den använder sig också av tilläggsnamnet e-tron och ska bara dra 0.15 liter per mil och släppa ut 35 gram. Under skalet bor det en turbomatad fyra på 1.4 liter och 150 hästar. Den har moddats för att passa bra ihop med elmotorn som är på 102 hästar (75 kW). De bägge skickar ut kraften till framhjulen via en helt ny sexväxlad automatlåda kallad e-S-Tronic. 0-100 km/h ska gå på 7.6 sekunder och toppfarten anges till 222 km/h. Det går att köra på bara el och då toppar bilen 130 km/h och strömmen tar slut efter fem mil. Enligt ECE-standarden för plug-in hybrider landar förbrukningen på bara 0.15 liter per mil, utsläppen på låga 35 gram per kilometer. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
2012

Audi visar upp nya A3 Sportback
Sportback = fem dörrar

Roger provkörde för ett tag sedan nya Audi A3 och då handlade det om tredörrars-versionen. Nu är det även dags att visa upp hur bilen ser ut med fem dörrar. Storleksmässigt är nya Sportbacken nästan exakt lika stor som sin föregångare, förutom att hjulbasen har ökats med 58 millimeter vilket resulterar i en hjulbas på 2.63 meter. Det gör att axelavståndet blir 35 millimeter längre än för versionen med tre dörrar. Vikten landar på 1 205 kilo (1.4 TFSI), mycket tack vare lättviktskonstruktionen "Audi ultra" som drar ned vikten med 90 kilo jämfört med bilen den ersätter. I bagagen ska man kunna knö in 380 liter, fäller man sätena ökar det till 1 220 liter med plant lastgolv. Bilen kommer till en början med en dieselmotor och två bensinmotorer, 2.0 TDI med 150 hästar, 1.4 TFSI med 122 hästar och 1.8 TFSI med 180 hästar. Senare kommer det att dyka upp två dieslar till och en bensinare där 1.6 TDI kommer att bli den snålaste med blandad förbrukning på 0.38 liter per mil och ett utsläpp på 99 gram. Till Sverige kommer bilen i februari nästa år, men du kan lägga en beställning redan nästa vecka. Priserna ser ut som följande: 1.4 TFSI 122 hk 219 000 kr 1.8 TFSI 180 hk 262 000 kr 2.0 TDI 150 hk 242 000 kr S tronic tillägg 20 300 kr quattro 16 500 kr Allt om nya Audi A3 Sportback kan du läsa om under "Läs mer". Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2010
2009

Audi Q5 Custom Concept
Rött/grått koncept debuterar på Wörthersee

Tyska bilträffen Wörthersee 2009 drog igång igår och där visar Audi bl.a en pimpad Q5 som fått ta del av liknande styling som förra årets A3 TDI Clubsport Quattro. Listan på förändringar kan göras lång med i stort handlar det om nio centimeters breddning, 21-tums fälgar, keramiska bromsskivor och en motor hämtad från senaste generations Audi S4. Det betyder 3.0 TFSI men då man plockat fram lite mer effekt så huserar hela 408 hk och 500 Nm under huven. Pressmeddelande efter hoppet. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida