45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Gatversion av KTM X-Bow GT2 på väg Fräsigt I början av 2020 rullade KTM ut banracern X-Bow GT2. Nu ska bilen komma i en gatversion så att fler kan få njuta av den. Precis som banracern får den Audis mycket potenta femcylindriga turbomaskin under skalet. I GT2 ger denna 608 hästar. Till motorn kopplas en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Bilen kommer att använda sig av samma chassi men eftersom den kommer fyllas med mer prylar och säkerhetsgrejer som behövs för gatkörning kommer den att bli något tyngre. GT2:an väger strax över ett ton så det handlar fortfarande om en lätt bil. När den nya bilen kan tänkas släppas är oklart för tillfället. Tumnagel
41.3°
0
2021
Rykte Porsche Cayenne med tre sätesrader på gång "Not anything like a Macan or a Cayenne" Cayenne är en ordentlig succé från Porsche och nu ryktas det om att man vill rida vidare ytterligare på den vågen. Det snackas nämligen om att en något större version som ska sitta ovanför modellen är på gång, med tre sätesrader. Det kanske kan göra att modellen säljer ännu bättre i typ staterna där man behöver något som sväljer massa folk, och det vill ju Porsche såklart. Tydligen så ska återförsäljare redan ha fått se bilen eller i alla fall planerna kring den och de säger saker som "Itx27s a new style of vehicle that is part sedan, part crossover, "very un-Porsche-like with a flat rear design. It’s not anything like the Macan and Cayenne." Bilen är några år bort och ska komma både som laddhybrid och som elbil. Det kan handla om den sjusitsiga modellen Landjet som är en del av Audis projekt Artemis. Tumnagel
38.0°
0
Ken Block ska hjälpa Audi att utveckla eldrivna bilar Elbilar kan gå snabbt och det gillar Ken Audi meddelar nu att de gått samman med Ken Block som ska hjälpa dem att utveckla kommande eldrivna bilar. I ett uttalande säger Ken följande: "Audi is the brand that ignited my passion for motorsport. I am extremely excited to start this new chapter. Together, we will develop innovative projects and push the boundaries of electric mobility. The Audi RS e-tron GT really surprised me. The design is exquisite with great attention to detail and a perfect finish. The driving experience is amazing: the car is incredibly fast and handles very well. The center of gravity is very low so you can change direction quickly. I see the electric car as a leap forward for us as a society in order to create something that can not only reduce emissions and hopefully make the planet a better place. But not only that: it’s also about performance. I love anything that makes me go faster. Electric cars can do that." Exakt vad det är Ken ska göra är lite oklart men det lär inte bli att designa några modeller utan snarare agera som snabb chaufför i videoklipp och liknande. Tumnagel
38.8°
0
Sonos levererar inte hårdvara till Audi Loggor kommer att finnas i bilar med yngre målgrupp I går höll Audi ett lite tekniksnack som de kallar för TechTalk. Där kom deras samarbete med Sonos upp och vi fick lite klarhet i några saker. Nya Audi Q4 e-tron har ju ett ljudsystem från Sonos, eller det är i alla fall på Sonos-loggor i bilen. Högtalarna som sitter i bilen levereras dock inte av Sonos utan det ordnar Audi på annat sätt. Det Sonos har hjälpt till med är inställningar och justeringar och man vill helt enkelt att det ska låta som Sonos ljudbild. Eftersom Audi själva nog inte är så usla på att skruva på ljudrattar och få fram ett ljud som låter bra så luktar detta image-samarbete. Man kommer inte heller att ha stöd för Sonos-appen i bilen och Trueplay finns inte heller. Det senare är dock superlogiskt, Trueplay handlar ju om att man vill anpassa ljudet efter ett visst rum och i det här fallet så är man ju väldigt medveten om hur rummet, det vill säga bilen, ser ut. Audis med Sonos-loggor i kommer att komma i de modeller som riktar sig mot en yngre publik. Audi nämner att det kommer att komma i A1, A3, Q2 och Q3. Bilar som är mer premium, alltså bilar från A5 och uppåt, kommer framåt att fortsätta ha Bang & Olufsen i bilarna. Tumnagel
0.5°
0
VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
0
Audi RS e-tron GT är imponerande Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
0
Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e Klarar fem mil på el Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
0
Sony presenterar högtalare med stöd för 360 Reality Audio Företagets första högtalare med stöd för det Sony har snackat om en del om sin 3D-ljudsteknik 360 Reality Audio sedan 2019 och idag presenterade man till slut sina två första egna högtalare med stöd för dessa. Musik som har stöd för 360 Reality Audio innehåller tredimensionell ljudplatsdata som gör att högtalarna ska kunna spela upp musiken så att denna fyller upp rummet där högtalarna står placerade på ett bättre sätt än vad traditionella högtalare klarar av enligt Sony. De båda högtalarmodellerna SRS-RA5000 och SRS-RA3000 är även försedda med Immersive Audio Enhancement vilket är en algoritm som Sony utvecklat och som ska göra om två-kanalig musik så att den bättre fyller upp rummet där den spelas enligt Sony. Högtalarna har stöd för Google Assistant och Alexa vilket gör att det går att röststyra musiken som spelas. Det finns även stöd för Chromecast såväl som Spotify Connect om man vill beama musik från sin mobil till högtalarna via de teknikerna. SRS-RA5000 och SRS-RA3000 släpps på marknaden nästa månad och högtalarna har ett rekommenderat pris på 5500 kronor respektive 3500 kronor. Här nedan hittas ett videoklipp där Sony visar upp lite mer av 360 Reality Audio. Tumnagel
39.9°
0
2020
Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP Får fyra respektive tre stjärnor Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
0
Audi släpper lite vassare version av A3 som laddhybrid Har samma specifikationer som Volkswagen Golf GTE I slutet av september visade Audi upp nya A3 som laddhybrid. Den heter då A3 Sportback 40 TFSI e, har 204 hästar och framhjulsdrift. Här har vi istället A3 Sportback 45 TFSI e, och det är den där siffran 45 som är grejen. Den här bjuder istället på 245 hästar samtidigt som vridet har ökats från 350 till 400 newtonmeter. Det här är alltså Audis version av Volkswagen Golf GTE som har samma siffror. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder istället för 7,6 som det tar för 40 TFSI e. Toppfarten är även 232 km/h jämfört med 227. Den ökade prestandan gör dock att räckvidden på enbart el minskar med fyra kilometer till 6,3 mil. Bilen går att beställa nu och kostar från 427.000 kronor. Tumnagel
39.1°
0
Nästa sida