m

Hyundais premiummärke Genesis ska komma till i Europa
Storbritannien är nyckelmarknad

Hyundai har precis som många andra tillverkare ett premiummärke under ett annat namn och detta är Genesis. Bilar under detta epitet har Hyundai sålt i Asien, Ryssland, Mellanöstern, Australien, USA och hemma i Sydkorea. Det har tidigare snackats om att Genesis ska lanseras här i Europa och att det skulle ske redan i år. Pandemin har dock satt stopp för detta och nu snackar man om nästa vår istället. En nyckelmarknad i Europa sägs vara Storbritannien och en modell som lär dyka upp då är G70 som är en utmanare till Audi A4 och BMW 3-serie. Vidare säljer Genesis modellen G80 som konkurrerar med BMW 5-serie och suvarna GV70 och GV80. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Hur mår en bil som har gått nästan 90.000 mil?
Knappt inkörd, eller?

För en gammal Volvo 240 räknas nära 90.000 mil på mätaren som knappt inkörd, men hur har samma miltal satt sina spår i en Audi A4 med över tio år på nacken? Alex från Car Throttle tar sig en titt tillsammans med en VAG-mekaniker. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Ansiktslyftna Audi A4 blir din för 370.200 kronor
Går att beställa nu

I maj presenterade Audi en ansiktslyft version av modellen A4 och nu går den att beställa i sedan och kombi-utförande. Något vassare S4 börjar säljas först nästa månad. Bilarna kommer till återförsäljare i början av hösten. Insteget blir 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition och en sådan får du för 370.200 kronor. Standardutrustning är bland annat 10,1 tum stor MMI Touch-skärm med akustisk återkoppling, Assistanspaket tour med adaptiv farthållare, körkörnings-, undanmanöver och effektivitetsassistent, aktiv filhållare och turn assist vid vänstersväng, elbaklucka för kombin, LED-strålkastare och parkeringssensorer. Från start erbjuds tre stycken olika motoralternativ - A4 40 TFSI 190 hästar, 45 TFSI 245 hästar och 40 TDI 190 hästar. S4 har numera dieselmotor här och den är på 347 hästar. Under hösten släpps gasdrivna g-tron. Priserna ser ut som följande: Audi A4 Sedan: 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 370.200 kronor 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 459.200 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 370.200 kronor (FWD preliminär säljstart augusti) Audi A4 Avant: 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 383.200 kronor 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 472.200 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 383.200 kronor (FWD preliminär säljstart augusti) 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition Business by Audi*: 348.700 kronor (7,5 prisbasbelopp) Audi A4 allroad: 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline edition: 434.300 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 419.000 kronor (preliminär säljstart juli) *Business by Audi gäller för juridiska personer Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A4
Och som väntat får även S4 dieselmotor

Efter att ha presenterat S5, S6 och S7 med dieselmaskin är det nu så dags för uppdaterade S4 att göra entré. Precis som sina syskon får den också dieselmotor och i samma veva får hela A4-linjen en facelift. Det som sticker ut mest är de nya strålkastarna och baklamporna samt grillen som blivit ännu större än tidigare. LED-strålkastare är standard men vill man ha ännu mer kräm finns även Matrix-strålkastare på tillvalslistan. I övrigt är stötfångare fram och bak nya och så även fälgalternativen. Tolv stycken olika lacker erbjuds. Insidan får den senaste versionen av MMI-systemet vilket bland annat innebär en pekskärm på 10,1 tum. I Europa erbjuds versionerna A4 35 TFSI med 147 hästar eller 2.0 TFSI med 241 hästar om man vill köra på bensin. På dieselsidan hittar vi A4 45 TDI med 227 hästar, 2.0 TDI med 187 hästar och 3,0 TDI med 227 hästar. S4 bjuder istället på en turbomatad V6:a på 3,0 liter som lämnar 342 hästar och som har ett vrid på hela 700 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Precis som övriga dieseldrivna S-versioner får den här ett mildhybrid-system. Audi A4 och S4 TDI kan beställas från slutet av maj. A4 allroad quattro "i början av sommaren". Några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Audi A4 fyller 25 år!
Nu har fler än 7,5 miljoner exemplar tillverkats

Audis modell A4 är deras absolut mest populära modell. Nu är det 25 år sedan den introducerades och sedan dess har man tillverkat fler än 7,5 miljoner exemplar. Förra året såldes 344.586 stycken och var femte bil Audi bygger idag är en A4. A4 var efterträdaren till modellen 80 och satte en helt ny standard. Redan första halvåret sålde man 272.052 stycken exemplar. Idag tillverkar man bilen i Ingolstadt men även i Neckarsulm och lokalt i Kina och Indien. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

Trampa med pedaler för att få den här bilen att rulla
Få lite träning på väg till jobbet

FitCar PPV är en ombyggd Audi A4 Avant som man måste trampa för att få rull på. Man har satt en pedalbox framför fötterna och ju fortare du trampar desto fortare går bilen. Allt för att du ska få lite träning när du sitter där på väg till jobbet. Bromsa gör du med hjälp av en spak liknande den som finns i handikappanpassade fordon. 30 minuters trampande i bilen kan bränna upp till 300 kalorier. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A4
Ser du skillnaden?

I januari 2015 presenterade Audi nya A4 och nu har det alltså blivit dags för modellen att få sig ett litet lyft. Och det är verkligen litet, för det är inte helt enkelt att se vad som har gjorts. Både sedan och kombi-versionen får behandlingen och det handlar om nya stötfångare och andra fälgar, både när det kommer till standard-versionerna och S-Line. Den sistnämnda får även en ny grill. Nytt är även avgaspiporna, en sportigare bakstöt på kombin och det nya lack-alternativet Turbo Blue. Väljer man S Line competition får man 19-tummare från Audi Sport, röda bromsok, sportfjädring och LED-strålkastare. På insidan tillkommer diverse kolfiberinlägg och sportigare stolar med delläder. De faceliftade bilarna börjar säljas under tredje kvartalet, men vad de kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nu vill vi köpa begagnad elbil
Men Volvo 940 säljer snabbast på Blocket

Precis som i försäljningsstatistiken av nybilar regerar Volvo och Volkswagen när det gäller sökningar på Blocket under 2017. Efter dem kommer BMW, Mercedes och Saab(!). Sedan kommer drömmarna: Porsche, Audi, Mustang, Corvette och Chevrolet fortsätter listan. Tesla är långt från topp 10 men är årets raket, sökningarna ökade med 16 procent. Sökningarna på hybrid och elbil ökade med 40 respektive 22 procent jämfört med förra året så trenden är tydlig, nu vill vi köpa eldrivet även begagnat. Blocket säger sig ha 543.000 besökare per dag på deras bildel och vill man sälja en bil snabbt är det Volvo 940 man ska ha, den modellen säljer snabbast. 940 följs av Ford Focus, Saab 9-5, Volkswagen Golf, Saab 9-3, Volvo V70, Volkswagen Passat, Audi A4, Audi A6 och BMW 320. Bilar är som sagt populära på Blocket, olika bilmärken leder stort bland de mest sökta orden. Efter bilarna kommer soffa, husbil, skrivbord, moped, traktor, byrå, soffbord och iPhone. Prylarna som sålde snabbast förra året var biljetter, tv, telefoner och vitvaror. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jag har fått leva med en Audi R8 Spyder
Känslan av att äga en supersportbil

Förra veckan fick jag loss en Audi R8 Spyder för test. Nu hade jag den alldeles för kort tid och på alldeles för långsamma gator, om man vill ha kvar körkortet, för att kunna testa supersportbilen på riktigt. Men jag hann testa en annan sida av den. Nämligen känslan att äga en sån här bil. R8 Spyder börjar på nätta 1,7 miljoner kronor. Audi har varit snälla och avrundat så man kan komma med jämna pengar. Som vanligt med Audi finns det alltid saker att lägga till. Största fälgarna kostar 30k extra, ratten 20k extra (sjukt!), laserljus 40k extra, skålade säten 45k extra, sportavgassystem 23k extra, dynamisk styrning 17k extra, backkamera 7,5k extra. Och så vidare. Slutpris, nästan 1,9 miljoner. Ouch. Prislappen gör att den här bilen är rejält ovanlig på Sveriges gator. Det är trots allt en rejält onödig bil som har plats för ganska precis två mindre matpåsar om man inte har med sig någonting alls. Det gör att den, trots sin camogröna färg, väcker uppmärksamhet oavsett vart man kör. Eller vart man än parkerar. Folk fotar och pekar så man får inte ha en dålig hårdag i den här. Inget problem för mig i och för sig. Tveksam hårväxt har sina fördelar. Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida