m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
30W laddare från Anker kostar nu bara 299 kr (tidigare 499 kr)

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Nu är även nya Audi A6 i kombikostym här
Alla versioner är mildhybrider

För lite mer än en månad sedan fick vi ta del av nya Audi A6. Då handlade det om sedan-versionen och nu kommer den version som många svenskar säkerligen väntat på - kombin. Eller Avant som det heter på Audi-språk. Utseendet känner vi igen från nya A8, A7 och sedan-versionen av A6 och det är raka linjer, stilrent, brett och elegant som är temat. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2017

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2016

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak. Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2014
2012
2011

Audi A6 Avant är tillbaka
Utmanaren i kombiklassen återvänder

Det har gått sex månader sedan sedan-version av nya Audi A6 visades upp och nu presenteras kombin. Det här är fjärde generationen och på precis som vanligt när Audi presenterar något nytt är det lättare, lyxigare och i det här fallet rymligare än tidigare. Tack vare aluminium i chassiet och på lite andra ställen har man lyckats banta bilen med 70 kilo. Längden är densamma som tidigare, 4,93 meter, och även höjden på 1,46. Axelavståndet är det som ökat och mäter nu 2,91 meter, sju centimeter plus. 565 liter ryms i bagagen med sätena uppfällda, vilket är samma som tidigare. Fäller man bakre raden får man 20 liter mer än föregångaren, totalt 1 680. Precis som nya Passat kan man även på Audin bara vifta med foten under kofångaren bak för att få bakluckan att öppna sig. Sex olika motorer finns att välja mellan. En med fyra cylindrar och resten med V6:or under locket. Minst törstig blir 2,0 TDI på 177 hästar om man väljer den manuella lådan. Då landar förbrukningen på 0,50 liter per mil och utsläppen på 132 gram. Ytterligare tre dieslar finns och alla heter 3,0 TDI. Där är det dubbelturbo och effekter på 204, 245 och 313 hästar som gäller. Den sistnämnda gör 0-100 km/h på 5,4 sekunder, inte så illa pinkat. 2,8 FSI och 3,0 TFSI heter bensinmotorerna och de är på 204 och 300 hästkrafter. Förbrukningen har för alla motorer sänkts med upp till 18 procent. Alla motorer går att få med multitronic-lådor eller S-Tronic-lådor förutom 3,0 TDI som har en Tiptronic-låda med åtta växlar. Chassiet har fått sig en uppdatering och ska bjuda på en sportigare körupplevelse samtidigt som bilen ska vara mer behaglig att färdas i. Drive select som låter dig ställa in saker som motorrespons, chassi och växlingar är standard oavsett version. Adaptiv luftfjädring finns som tillval och senare i år kommer även möjligheten att välja till dynamisk styrning, vilket innebär att styrutslaget anpassas efter hastigheten. Bilen kommer till handlarna i september och priserna börjar på 354 000 kronor för den billigaste versionen 2,0 TDI. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2010
2009
2007