LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m
2019
2018
2017

Nya Audi A7 Sportback blir din för 662.000 kronor
Nu drar försäljningen igång

I oktober presenterade Audi nya A7 och nu är det dags för säljstart och därmed även svenska priser. Det börjar på 662.000 kronor och för den slanten får du A7 Sportback 55 TFSI vilket innebär turbomatad bensin-V6:a på 3,0 liter med 340 hästar kopplad till en sjustegad S-tronic-låda som driver alla fyra hjulen. Premiär i hallarna blir det i mars nästa år. Nya A7 har designats under ledning av den nye designchefen Marc Lichte och formspråket är betydligt vassare än tidigare, som alla Audis produkter nu för tiden. De nya Matrix LED-strålkastarna som går att få med laserljus ser rätt så aggressiva ut och i baken tar just baklamporna plats över hela bilen. Knä- och huvudutrymme ska ha förbättrats i baksätet och mycket i övrigt av interiören är hämtad från storebror A8. Som standard kommer bland annat adaptiv farthållare, filhållare, autobroms och kökörningsassistent. Som alltid finns det mängder av rutor man kan bocka i på tillvalslistan. Jag gjorde det och lyckades trissa upp priset till strax över 1,2 miljoner kronor. Tillvalen kostade alltså strax över 540.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Audi A7!
Eller borde vi kalla den A8 Coupé?

Audi fortsätter att spotta ur sig modeller och efter A8 är det dags för A7. Den smått gigantiska coupen har hållit bra över åren tycker jag, men nu är det dags för generation två som verkligen känns helt ny. A7 är på många sätt en A8, men Audi trycker hårt på att det här är den betydligt sportigare. Så här låter det i pressrelasen: "It embodies a new style of Gran Turismo, with dynamic lines, systematic digitalization, a sporty driving experience and a versatile space concept." Fina ord, men A7 skulle kunnat heta A8 Coupé också. Men det är ju inget dåligt med det. Även om formen är lite annorlunda mot A8 så hittar vi massor med likheter. Den stora grillen, som må vara lägre men ändå, och ljusrampen i rumpan är de tydligaste likheterna. På insidan är det också väldigt mycket A8, vilket inte heller är dåligt. Inte alls. A8 är imponerande på insidan och det ska bli intressant att testa att leva med både A7 och A8. Tekniskt har A7 samma 48-volts-system som A8 och är alltså en så kallad mildhybrid. Enda motoralternativet från start är en V6:a på 3 liter på 340 hästar och den ska ta besten till hundra på 5,3 sekunder. Fler motoralternativ kommer senare. Motoralternativet som är med från start kommer på bakluckan heta 55 TFSI och levereras med Quattro och S-tronic. Prislappen kommer att ligga på 662.000 kronor och leverans kommer att ske i februari. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Siluetten på nya Audi A7
Har premiär den 19 oktober

Det börjar bli dags för Audi att rulla ut en ny generation av modellen A7 Sportback. Premiären blir nu på torsdag och nu får vi en första bild som visar lite av bilens former. Inga överraskningar direkt utan det är en slank fyrdörrars coupé vi har att vänta oss, som väntat. Utseendemässigt lär den hämta lite inspiration från konceptet Prologue och bilen kommer att bygga på MLB EVO - plattformen som senaste Q5 och Q7 vilar på. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2016
2015
2014

Audi visar vätgasdriven A7 i Los Angeles
A7 Sportback H-Tron Quattro Concept

På Los Angeles Auto Show som nu dragit igång visar Audi bland annat upp A7 Sportback H-Tron Quattro Concept - en vätgasdriven konceptversion av den slimmade coupén. På en tank med gas ska bilen kunna ta sig 50 mil och ur avgasröret ska det alltså endast komma vatten. Och när man tankar ska det inte ta mer än tre minuter innan man kan åka igen. Drivlinan använder sig av en bränslecell parkopplad med en elmotor som sitter på bakaxeln. Effekten anges till 230 hästar och vridet till 540 Nm, tillräckligt för att ta bilen från 0-100 km/h på 7.9 sekunder och ge den en toppfart på 180 km/h. Man kan köra på antingen bara el och då kommer man fem mil, eller på vätgas. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A7 Sportback
Nytt utseende och mer effekt

Audi A7 Sportback kanske inte känns så gammal men det är faktiskt i år fyra år sedan den introducerades. Det är alltså hög tid för en facelift och idag presenterades den. Förutom lite uppfräschat utseende får bilen mer effekt och blir som vanligt effektivare än innan. Nytt är fronten som begåvats med ny grill, ny stötfångare, nya strålkastare och möjligheten att få Matrix LED-tekniken. Baktill sitter en ny fångare, nya baklampor och nya avgaspipor. Under huven klarar nu alla motoralternativ Euro 6-kraven och effekten har som sagt ökats i samtliga. Till den stora dieseln på 3.0 liter som ger 320 hästar kopplas en åttastegad automatlåda, till de övriga en sjustegad med dubbelkoppling. RS7 kommer inte i denna uppdaterade skrud ännu så S7 är vassast och får en effektökning från 420 till 450 hästar. Faceliften dyker upp i hallarna i höst och priserna är följande: 3.0 TDI 218 hk S tronic quattro 564.000 kr 3.0 TDI 272 hk S tronic quattro 602.000 kr 3.0 TDI 320 hk tiptronic quattro 645.000 kr 3.0 TFSI 333 hk S tronic quattro 603.500 kr 4.0 TFSI 450 hk S tronic quattro 820.000 kr Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2013
2011
2010

Audi S7 Sportback till Paris
Rykten säger V8:a med turbo

Kunder som beställt nya Audi A7 Sportback väntas få sina bilar nu i höst. Rykten säger nu att den vassare versionen, S7 Sportback, kommer att visas på bilmässan i Paris. Det starkaste motoralternativet i A7 är för närvarande den kompressormatade TFSI-sexan på 3,0 liter. S7 däremot väntas få en ny turboladdad V8:a på 4,0 liter. Vad S7:an egentligen kommer att bjuda på får vi reda på om ett par veckor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Audi A7 Sportback officiell!
Mer än bara en siffra

Audi lyckas peta in ännu en bokstav i deras utbud av bilmodeller. A7 Sportback är bilen för dig som vill ha något bekvämt att åka långt med, och som samtidigt vill ha en bil som inte känns tråkig. Det var i början av 2009 som Audi visade upp konceptet A7 Sportback Concept, en bil som är mycket lik den A7 vi ser idag. Till formerna liknar bilen A5 Sportback lite grann och framifrån går det inte att ta miste på att det är en Audi det handlar om. Baken skiljer sig dock lite med den långa taklinjen och den tvära lutningen där bakljusen huserar. Precis där bakluckan slutar sitter en inbyggd spoiler som går upp automatiskt om man kör över 130 km/h, sänker man farten till under 80 knyck sänks den igen. På tal om bakluckan, där under finns ett bagageutrymme som sväljer 535 liter med ryggarna uppfällda, och 1390 liter med de nedfällda. A7:an är 497 cm lång, 191 cm bred och 142 cm hög. Audi har jobbat extra mycket för att göra A7 så ljudisolerad och bekväm som det bara går, det finns till och med ljuddämpande film för fönsterrutorna som tillval. Som vi ser på bilderna blir inte bilen alls strikt fyrsitsig, utan det finns även en liten pall för en person i mitten bak. Audis MMI-system är standard och som tillval finns en ny head-up display. Bilen går även att utrusta med samma pekplatta som finns i A8, som gör att du enkelt kan rita bokstäver eller siffror med fingret, som navigatorn -eller telefonen du har inkopplat sen känner igen. Till en början erbjuds bilen med fyra olika V6-motorer, två bensindrivna och två TDI-dieslar (2,8 FSI 204 hk, 3,0 TFSI 300 hk, 3,0 TDI 204 hk och 3,0 TDI 245 hk. Den klenaste 3,0 TDI är ny, har 400 Nm, använder sig av start/stopp-teknik och ska dra 5,3 liter per 100 km. Motorn är kopplad till Audis automatlåda multitronic och driver på framhjulen. CO2-utsläppet ska ligga på 139 g/km. A7 kommer till Sverige nu i höst och priserna börjar på 485 000 kronor för 2,8 FSI och sträcker sig ändå upp till 577 000 kronor för 3,0 TFSI. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

BMW Gran Coupe blir verklighet
Men först om två år

Konceptet Gran Coupe som visades för ett tag sen får grönt ljus och kommer att börja tillverkas. Dock kommer det att dröja runt två år innan vi ser den här läckerbiten på vägarna. Den nya slimmade fyrdörras-coupén kommer fajtas med bilar som Mercedes CLS, Porsche Panamera och flång nya Audi A7 Sportback. Bilen väntas behålla designen som konceptet visade och kommer landa prismässigt i närheten av nya 6-serie Coupé. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Första officiella bilderna på Audi A7 Sportback
Mycket lik konceptbilen som visades 2009

På måndag avtäcks Audis nya flaggskepp, A7 Sportback. Redan nu har några officiella bilder letat sig ut på nätet och vi ser att det inte är mycket som har förändrats sen konceptbilen visades 2009. Vid en snabb titt kan man nog lätt förväxla A7:an med både A4 och A8, och det är framförallt den långa Sportback-bakluckan som skiljer sig. Insidan ser nästan exakt ut som den som visades i konceptbilen, dock med lite andra färger och materialval. Enligt rykten ska A7:an bli strikt fyrsitsig. A7 hämtar mycket från sin lillebror A6 och det sägs att bilen vid premiären ska erbjudas med både diesel och bensin-V6:or, inklusive den nya 3-liters TSI-motorn på 290 hästar. Längre fram får vi högst troligt även se lite mer vassare versioner som S7 och RS7. En hybrid är heller ingen omöjlighet. Konkurrenterna till A7 blir först och främst Mercedes CLS och BMW 5-serie GT. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Audi A7 Sportback har världspremiär den 26 juli
Inte många dagar kvar nu

Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida