m

Äntligen är den här - bepansrade versionen av nya Audi A8
Kostar 600.000 dollar mer än S8

Som vi har väntat! Men nu är den alltså äntligen här - Audis senaste A8 i bepansrad version. Den här kallar man för A8 L Security och det är en förlängd version som är skottsäker och som kostar 600.000 dollar mer (!) än S8 - totalt 750.000 dollar. Bilen som ska bjuda på lite mer trygghet i vardagen tar 400 timmar längre tid att bygga än en vanlig A8 och har skydd i klasserna VR9/VR10. Den ska stå emot maskingevär, prickskyttar och även handgranater. Det finns ett brandsläckarsystem ombord med munstycken placerade i motorrummet, vid bränsletanken, i hjulhusen och under hela bilen för att snabbt kunna släcka om det skulle börja pyra lite. Vidare finns ett friskluftsystem som ser till att alla ombord får syre under en tid om det skulle vara tokigt utanför bilen. Skulle man bli fast på insidan finns små sprängladdningar som kan spränga bort dörrarnas gångjärn så att man kommer ut. Fälgarna som är smidda mäter 20 tum och de är klädda med punkteringsfria däck som man ska kunna köra med i upp till åtta mil i 80 km/h även om de blir pepprade. Tjänstevikten på hela rasket anges till mellan 3,9 till 4,2 ton. Under huven sitter samma motor som i S8 vilket innebär dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nytt Cannonball-rekord
En A8 körde New York till Los Angeles på dryga 26 timmar

Några snubbar passade på att slå rekordet i det högst inofficiella och olagliga Cannonball-loppet. Detta lopp blev känt tack vare långfilmen Mitt i plåten! och går ut på att man ska ta sig från New York till Los Angeles så snabbt som möjligt. Det nya rekordet slogs i en Audi A8 som lyckades göra resan på 26 timmar och 38 minuter, 45 minuter snabbare än det tidigare rekordet. Det var ju helt klart ett gyllene tillfälle att sätta detta rekord då många av landets vägar står tomma just nu och myndigheterna har annat att tänka på. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Audi släpper ny S8
Snabb lyxlimpa

För två år sedan uppdaterade Audi A8-familjen och nu är det dags för prestanda-versionen S8 att göra entré. Det finns ingen RS8 så det här är "värstingen" om du vill åka lyxlimpa. Under huven lurar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Till den kopplas ett mildhybrid-system. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en åttastegad automatlåda. Några 0-100-tider eller toppfart får vi inte nu men man kan nog kallt räkna med att bilen är hyfsat kvick. Sportdiff, aktiv fjädring och fyrhjulsstyrning är standard. På tillvalslistan finns bland annat keramiska bromsar. Vad nya S8 kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2018

Audi A8 Avant Allroad med W12
Castagna Milano fixar biffen

Audi A8 finns inte som kombi, inte heller som Allroad. Men customfirman Castagna Milano kan fixa detta åt dig om du vill. De ser även till att jätte-W12:an hamnar under huven också så att du inte behöver oroa dig över att ha för lite kraft. Vi får tyvärr inte reda på så mycket för tillfället förutom att kombi-delen är tillverkad i aluminium och kolfiber. Om bilen är ett projekt åt en enskild kund är oklart. Förhoppningsvis får vi mer detaljer kring detta väldigt intressanta bygge inom kort. Tumnagel
27.7°
+
Bobby Green
0

Audi skjuter fram premiären av den eldrivna suven
Eftersom vdn sitter i finkan

Den 30 augusti var planen att Audi skulle presentera sin hetaste och viktigaste produkt på länge - den helt eldrivna suven e-tron. Men nu tvingas man att skjuta upp premiären på obestämd tid och anledningen är för att vdn Rupert Stadler för tillfället sitter i finkan till följd av sin inblandning i dieselgate-skandalen. Premiären skulle hållas vid fabriken i Bryssel där bilen ska tillverkas, men nu kommer det istället att bli någonstans i USA på ett datum vi ännu ej vet. Audi meddelar att uppskjutandet av visningen av bilen inte kommer att påverka lanseringen. Försäljningen ska fortfarande dra igång senare i år. Den 4 september kommer Mercedes att visa upp sin konkurrent i genren, elbilen EQC, på ett event i Stockholm så det verkar som att de hinner först ut bland tyskarna. Uppdatering: Audi hörde av sig och förklarade anledningen till flytten av presentationen: "Beslutet fattades framförallt utifrån att Bram Schot, som är tillförordnad Audi-chef, anser att det är viktigt att Audi som internationellt företag presenteras på flera marknader. Efter att Audi A8 visades på Audi Summit i Barcelona och Audi Q8 i Shenzhen i Kina är det naturligt att nästa Audi Summit sker i USA med premiärvisningen av Audi e-tron. Audi räknar med att USA på sikt kommer att bli den största marknaden för Audi e-tron. Det nya eventet kommer troligtvis att ske i USA i mitten av september." Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Nu finns ett första ramverk för självkörande bilar i EU
Tomas Eneroth har styrt upp

För att vi ska få självkörande bilar på vägarna krävs tre saker. Fungerande teknik, massor med tester och nya lagar och regler. Just nu är det senare en djungel, Audi A8 får till exempel vara självkörande till viss del i Tyskland men inte i Sverige. Tomas Eneroth, infrastrukturminister, har bland annat därför haft ett två dagar långt toppmöte med andra ministrar inom EU där man har diskuterat bland annat detta. – Tekniken går fort, svensk fordonsindustri ligger i framkant i världen ihop med telekomindustrin. Då får vi inte hamna i ett läge där den europeiska lagstiftningen ligger efter. Det är därför vi puttar den här processen framåt, genom att medlemsstaterna driver den. Sedan får EU-kommissionen ärva och fortsätta processen. Tomas Eneroth, infrastrukturminister Ut från mötet kom ett slutdokument med ett ramverk för gemensamma europeiska regler. Man har även kommit fram till vilka initiativ som behöver tas för att utveckla lagstiftningen. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Volvo XC60 kammade även hem World Car of the Year
Grattis, igen!

Det går bra nu. Volvo säljer inte bara mycket bilar, de får fina utmärkelser också. Nyligen vann XC40 "Årets bil i Europa 2018" och innan dess kammade XC60 hem "Årets bil i Japan". Nu är det dags för den sistnämnda att stila lite till, med utmärkelsen "Årets bil i världen". 34 stycken bilar var med från början. Dessa kokades sedan ned till 24 stycken och inför finalmomentet försvann ytterligare sju stycken. Sen var det upp till de 82 journalisterna från 24 olika länder att utse en vinnare - och det blev alltså XC60. Modellen vann över Mazda CX-5 och Range Rover Velar. Det fanns även fler kategorier med priser. World Urban Car of the Year gick till Volkswagen Polo, World Luxury Car of the Year fick Audi A8, World Performance Car of the Year knep BMW M5, World Green Car of the Year gick till Nissan Leaf och World Car Design of the Year fick Range Rover Velar. Tumnagel
63.4°
+
Bobby Green
0

Audi fasar ut W12-motorn
Nya A8 blir sista som får den

Förra sommaren presenterade Audi nya A8. Den går att få med V6:a som går på antingen bensin eller diesel. V8:or är dock på gång, och även den enorma W12-motorn på 6,0 liter. Men den nya generationen av A8 blir den sista som får ta del av just denna motorn, därefter ska den nämligen fasas ut. Vill man i fortsättningen efter detta fortfarande köpa ny bil med maskinen får man vända sig till Bentley som kommer tuffa vidare med den ett par år till. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

De här bilarna sålde bäst förra året
Volvo och VW tar de sju översta platserna

Svenskarna gillar bilmärken som börjar på V. När 2017 nu sammanfattas regerar nämligen Volvo och Volkswagen stort - de två har de sju översta placeringarna. Volvo XC60 är etta med 24.090 sålda, upp från 16.266 förra året. Det är en kombination av nya och gamla modellen. Tvåa ligger S/V90 med 22.593 sålda, upp från 4197 förra året. Det här är ju en ny modell och V70 sålde 17.124 bilar förra året så totalen är inte så annorlunda. På tredje plats kommer VW Golf med 20.055 sålda, ner från 22.084. Volvo S/V60 rasade från 16755 till 15116 sålda men lyckades trots det hålla undan från VW Passat som rasade från 15716 till 15057. Sedan hittar vi Volvo V40, VW Tiguan, BMW 5-serie, Toyota Auris och Skoda Octavia. Året som helhet blev ett rekordår, totalt 379.255 stycken bilar såldes. Några andra noteringar: - VW hann sälja hela 447 Arteon - Det såldes fler BMW i8 (30 st) än Audi A8 (29 st) - Volvo sålde 3171 XC90 vilket är rejält mycket, Audi sålde 773 Q7. - Porsche sålde fler Macan (539 st) och Panamera (346 st) än 911 (330 st) Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Volvo XC40 kan bli årets bil
Till final tillsammans med sex andra

Volvo XC40 verkar vara en riktigt trevlig bil, så trevlig att den nu kan bli årets bil. Volvo satte upp speciella provkörningar och speciella moment under provkörningen förra veckan så att bilen skulle ha en möjlighet att bli årets bil. Om det blir så är ännu oklart, men bilen är i alla fall i final. Övriga finalister är Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie, Citroën C3 Aircross, Kia Stinger och Seat Ibiza. Vilken bil tror ni blir vinnaren? Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida