41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Små suvar har det kämpigt i nytt krocktest
En av 20 fick betyget "good"

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) har börjat med ett tuffare sidokrocktest eftersom dessa smällar ofta inträffar i bilolyckor. Det visar sig dock att det nya testet är kämpigt för små suvar. Endast en av 20 stycken testade fick betyget "good" och det var Mazda CX-5. Innan man började med detta hårdare test fick alla dessa bilar betyget "good". Nu blev det istället "acceptable" för Audi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Honda CR-V, Nissan Rogue, Subaru Forester, Toyota RAV4, Toyota Venza och Volvo XC40 och "marginal" för Chevrolet Equinox, Ford Escape, GMC Terrain, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Jeep Renegade, Kia Sportage och Lincoln Corsair. Honda HR-V och Mitsubishi Eclipse Cross landade på "poor". I klippet ovan berättar IIHS om hur man utför testet. Tumnagel
39.8°
0

Sonos levererar inte hårdvara till Audi
Loggor kommer att finnas i bilar med yngre målgrupp

I går höll Audi ett lite tekniksnack som de kallar för TechTalk. Där kom deras samarbete med Sonos upp och vi fick lite klarhet i några saker. Nya Audi Q4 e-tron har ju ett ljudsystem från Sonos, eller det är i alla fall på Sonos-loggor i bilen. Högtalarna som sitter i bilen levereras dock inte av Sonos utan det ordnar Audi på annat sätt. Det Sonos har hjälpt till med är inställningar och justeringar och man vill helt enkelt att det ska låta som Sonos ljudbild. Eftersom Audi själva nog inte är så usla på att skruva på ljudrattar och få fram ett ljud som låter bra så luktar detta image-samarbete. Man kommer inte heller att ha stöd för Sonos-appen i bilen och Trueplay finns inte heller. Det senare är dock superlogiskt, Trueplay handlar ju om att man vill anpassa ljudet efter ett visst rum och i det här fallet så är man ju väldigt medveten om hur rummet, det vill säga bilen, ser ut. Audis med Sonos-loggor i kommer att komma i de modeller som riktar sig mot en yngre publik. Audi nämner att det kommer att komma i A1, A3, Q2 och Q3. Bilar som är mer premium, alltså bilar från A5 och uppåt, kommer framåt att fortsätta ha Bang & Olufsen i bilarna. Tumnagel
0.5°
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.4°
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
0

Cupra smygvisar Formentor VZ5
Får Audis femma under huven

Cupra - Seats prestandamärke, har en modell som heter Formentor. Toppversionen av den kallas för VZ och under huven sitter det då en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Nu börjar man smygvisa Formentor VZ5 som är en ännu vassare version. Den här kommer att få Audis numera klassiska raka turbofemma på 2,5 liter. I dagens RS Q3 och RS Q3 Sportback ger maskinen 400 hästar och 480 newtonmeter men det är oklart om Cupran kommer att få samma siffror. VZ5 har premiär den 22 februari och som det korta klippet visar får den bland annat fyra stycken avgaspipor med ungefär samma utförande som Lexus ISF har. Tumnagel
39.2°
0

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
0
2020

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
0

Så blir Audis RS-modeller till
Alla finslipas på Nürburgrings nordslinga

Audi har satt ihop den här korta dokumentären som visar hur utvecklingsarbetet kring företagets RS-modeller ser ut. Bilarna hårdtestas bland annat på Nürburgrings nordslinga och här håller man fullt över 80 procent av tiden. Här kan föraren snabbt avgöra om bilen presterar på bästa sätt eller om ytterligare justeringar behöver göras. Audi har idag tolv stycken RS-modeller i programmet - RS 3 som Sportback och Sedan, RS 4 Avant, RS 5 som Coupé och Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS som Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback och sist men inte minst RS Q8. Tumnagel
39.1°
0

Nästa generation av Audis infotainmentsystem släpps i höst
Det här är nytt

Audis senaste infotainmentsystem heter MIB 3 och i höst kommer det att börja rulla ut till nya A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. Fler modeller kommer att tillkomma. Det nya systemet ser vid ett första ögonkast ut som det gamla, men mycket har hänt under skalet. Det ska vara tio gånger snabbare än föregångaren och för första gången implementeras även SiriusXM med 360L som blandar satellitradio med strömmat innehåll. Den vanliga radio-signalen FM känner också av om du hamnar på ett ställe med dålig täckning, och slår då automatiskt över till en strömmad version istället så att sändningen inte avbryts. Självklart finns Android Auto och Apple CarPlay men även Amazon Alexa Auto. Den sistnämnda ska nu ha blivit ännu bättre på att förstå vardagligt tal så att man slipper artikulera så mycket när man vill ha hjälp. Bra för Wille som gärna pratar med digitala assistenter som om de vore hörselskadade. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
36.1°
0
2019

Audi TT lever vidare som eldriven crossover?
eTTron kanske är på väg

Det har gått många rykten kring Audis modell TT och dess framtid. Det senaste skrev vi om i våras och det var att TT skulle leva vidare som en elbil. Nu späs dessa rykten på ytterligare eftersom det snackas om att Audi har planer på en eldriven crossover vid namn eTTron. Att man använder sig av TT-namnet på en crossover och inte hittar på något annat kan ju te sig lite konstigt, men det är mycket som inte är logiskt i bilbranschen. eTTron sägs vara mindre än Q3 till storleken och den ska bygga på MEB-plattformen. Det snackas om batteripack på 45, 58 och 78 kWh och räckvidder på mellan 32 till 55 mil. Tumnagel
35.2°
0
Nästa sida