m

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Sonos levererar inte hårdvara till Audi
Loggor kommer att finnas i bilar med yngre målgrupp

I går höll Audi ett lite tekniksnack som de kallar för TechTalk. Där kom deras samarbete med Sonos upp och vi fick lite klarhet i några saker. Nya Audi Q4 e-tron har ju ett ljudsystem från Sonos, eller det är i alla fall på Sonos-loggor i bilen. Högtalarna som sitter i bilen levereras dock inte av Sonos utan det ordnar Audi på annat sätt. Det Sonos har hjälpt till med är inställningar och justeringar och man vill helt enkelt att det ska låta som Sonos ljudbild. Eftersom Audi själva nog inte är så usla på att skruva på ljudrattar och få fram ett ljud som låter bra så luktar detta image-samarbete. Man kommer inte heller att ha stöd för Sonos-appen i bilen och Trueplay finns inte heller. Det senare är dock superlogiskt, Trueplay handlar ju om att man vill anpassa ljudet efter ett visst rum och i det här fallet så är man ju väldigt medveten om hur rummet, det vill säga bilen, ser ut. Audis med Sonos-loggor i kommer att komma i de modeller som riktar sig mot en yngre publik. Audi nämner att det kommer att komma i A1, A3, Q2 och Q3. Bilar som är mer premium, alltså bilar från A5 och uppåt, kommer framåt att fortsätta ha Bang & Olufsen i bilarna. Tumnagel
0.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp ID.4 GTX
Och kommande ID.5 och ID.5 GTX!

Nyss hade Volkswagen premiär av den roligare versionen av ID.4 som man kallar för GTX, en beteckning som alla roliga versioner av deras elbilar kommer att få. ID.4 GTX presenterades på den gamla Berlin-flygplatsen Tempelhof och är så klart sportigare. Drivningen är på alla fyra och motorn är samma som vi hittar i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron sedan tidigare och levererar 299 hästar och noll till hundra går på 6,2 sekunder. Självklart får bilden en sportigare look. I fronten har man försökt få till lite sportigare karaktär med tre lysande diamanter och stora luftintag i botten av fronten. Bak hittar man lite nya lampor som det lyser ett X i när man bromsar. Taket på GTX kommer alltid att vara helsvart eftersom man vill ha en lite tuffare känsla. Det har dykt upp spionbilder på en ID.4 med coupeform på taket och jag trodde att det skulle vara denna som blev ID.4 GTX, men istället så kommer Volkswagen att släppa denna som ID.5 och den kommer också i en GTX-version. Svenskt pris är från 565.900 kronor. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2019

Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu

Det är mycket snack och lite verkstad från Audis elbilssida just nu vilket syns i försäljningsstatistiken. Visst har man mycket på gång och e-tron har börjat rulla på vägarna, men det är mycket snack om 2020 och svårt att leverera. Men man lovar att laddade bilar kommer att stå för en miljon av Audis sålda bilar 2025 så viljan finns där. Senaste veckorna har det kommit nyheter från Audi och i höst kommer flera modeller finnas som plugin-hybrider, något som minst sagt är ett krav om man har tjänstebilsmarknaden som målgrupp. Men de rena elbilarna kommer också och Q4 e-tron kommer att bli ett välkommet insteg på marknaden när den väl kommer. Den är storleken mindre än vanliga e-tron och kommer troligen därför också att vara billigare. I teorin en perfekt tjänstebil. Just storleken är svår att få grepp om när fronten är så galet stor som den här är. Framifrån känns det som en val och en Q8:a. Frågan är faktiskt om den går på el eller krill. Men snett och rakt bakifrån känns det som en rätt liten och tight bil. Smått är det också på insidan, men ombonat. Vi känner igen Audis upplägg vid det här laget och även om det är fräckt och konceptigt på insidan just nu så lär det nog se ut som i precis alla andra Audis när den väl kommer på gatorna. Om det är bra eller dåligt kan man ju ha åsikter om, personligen är jag inte superimponerad. Det ser oerhört vackert ut, är inte så vackert att använda tyvärr. Att det kommer att tonas ner på utsidan är väl ingen högoddsare. Men jag hoppas att Audi vågar ha lite av den arga looken kvar när den vanliga versionen väl når hallarna. Vad säger ni, är det här en hit eller en miss? Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron
Koncept nu, verklighet snart

Alla Audis bilar i montern i Genève är elektrifierade - några är hybrider medan andra är rena elbilar. Q4 e-tron concept är en av de sistnämnda. Det är en förhandsvisning av en kommande helt eldriven kompakt SUV. Bilen som bygger på MEB-plattformen mäter 4,59 meter på längden, 1,9 på bredden, 1,61 på höjden och har ett axelavstånd på 2,77 meter. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans ger 225 kW och som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket är på 82 kWh och det sitter mellan hjulaxlarna. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 km/h. Räckvidden på en laddning anges till 45 mil enligt WLTP-cykeln. Man ska kunna ladda med upp till 125 kW och gör man det tar det strax över 30 minuter att ladda från 0 till 80 procent. Audis första rena elbil, e-tron, kommer att börja levereras till kunder nu i mars. I slutet av 2020 ska tillverkaren ha presenterat sin femte elbil och senare i år kommer man att avtäcka produktionsversionen av e-tron Sportback och Q2L e-tron, den sistnämnda är dock endast för Kina. e-tron GT i produktionsutförande kommer att ha premiär under nästa höst och ungefär då kommer man även att visa upp Q4 e-tron så som den kommer att se ut på vägarna sen. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Teaser för Audi Q4 e-tron i konceptutförande
Har premiär imorgon

Audi kommer att släppa många modeller inom den eldrivna kategorin e-tron och näst på tur att presenteras är Q4 e-tron. Den har premiär imorgon på mässan i Genève och här får vi en kort teaser inför vad som komma skall. Bilen visas först upp i ett konceptutförande men detta ska vara relativt likt produktionsversionen som kommer att släppas i slutet av 2020 eller i början av 2021. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Audi visar Q4 e-tron concept
Nästa steg i elektromobilitetsstrategin

Audi e-tron är som ni säkert redan vet bara början på Audis eldrivna framtid. Nu visar man skisser på ytterligare en nyhet i familjen - Q4 e-tron concept. Bilen kommer att ställas ut i Genève och är som sagt ett koncept, men kommer vid årsskiftet 2020/2021 att presenteras i en produktionsversion. Vad som finns under skalet på konceptet får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0