m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Nu kan du få Audi Q8 som laddhybrid
Tar sig 4,5 mil på bara el

Nästa laddhybrid från Audi är Q8 60 TFSI e quattro. Här kombineras en bensin-V6:a med en elmotor och den sammanlagda effekten anges till 462 hästar. Elmotorn sitter inbyggd i den åttastegade automatlådan som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket som är på 17,8 kWh sitter under bagagerummet och på bara el ska man kunna ta sig upp till 4,5 mil. 0 till 100 km/h ska gå på 5,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 240 km/h. Förbrukningen vid blandad körning anges till 2,8-3,1 l/100 km. Elförbrukningen ligger på 24,4-25,0 kWh/100 km vid blandad körning och CO2-utsläppet anges till 64-69 g/km. Maximal laddeffekt är 7,4 kW och använder man det tar det 2,5 timme att ladda fullt. Versionen börjar säljas den här veckan och på prislappen står det 933.100 kronor. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
2019

Audi RS Q8 är nu snabbaste suven på Ringen
Klockade 7:42.253

Den som tycker att en Lamborghini Urus svider lite för mycket i plånboken kommer snart att ha ett billigare alternativ i Audi Q8 RS som just nu är under utveckling. Inte helt oväntat kommer även den att vara riktigt kvick, och nu får vi ett bevis på det eftersom den lyckats bli den snabbaste suven på Nürburgring. När varvet på Nordslingan var över stannade klockan på 7:42.253 vilket gör Audin hela sju sekunder snabbare än den tidigare rekordinnehavaren Mercedes-AMG GLC 63 S. Det gör den också lika snabb som en Lamborghini Murciélago SuperVeloce och snabbare än Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG och Ferrari 599 GTB. RS Q8 har samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter som sitter i Urus och effekten förväntas ligga omkring 600 hästar. Exakt när den presenteras är oklart, men troligtvis innan året är slut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2018

Audi skjuter fram premiären av den eldrivna suven
Eftersom vdn sitter i finkan

Den 30 augusti var planen att Audi skulle presentera sin hetaste och viktigaste produkt på länge - den helt eldrivna suven e-tron. Men nu tvingas man att skjuta upp premiären på obestämd tid och anledningen är för att vdn Rupert Stadler för tillfället sitter i finkan till följd av sin inblandning i dieselgate-skandalen. Premiären skulle hållas vid fabriken i Bryssel där bilen ska tillverkas, men nu kommer det istället att bli någonstans i USA på ett datum vi ännu ej vet. Audi meddelar att uppskjutandet av visningen av bilen inte kommer att påverka lanseringen. Försäljningen ska fortfarande dra igång senare i år. Den 4 september kommer Mercedes att visa upp sin konkurrent i genren, elbilen EQC, på ett event i Stockholm så det verkar som att de hinner först ut bland tyskarna. Uppdatering: Audi hörde av sig och förklarade anledningen till flytten av presentationen: "Beslutet fattades framförallt utifrån att Bram Schot, som är tillförordnad Audi-chef, anser att det är viktigt att Audi som internationellt företag presenteras på flera marknader. Efter att Audi A8 visades på Audi Summit i Barcelona och Audi Q8 i Shenzhen i Kina är det naturligt att nästa Audi Summit sker i USA med premiärvisningen av Audi e-tron. Audi räknar med att USA på sikt kommer att bli den största marknaden för Audi e-tron. Det nya eventet kommer troligtvis att ske i USA i mitten av september." Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig?

Ett par olika biljournalister har nu fått möjlighet att testa Audis senaste modell Q8 och så här tycker Autocar, Carwow och Autogefühl om bilen. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Audi Q8
En riktig feting från tyskarna

Audi Q8 mäter hela fem meter, eller 4,99 meter om man ska vara exakt, och 1,71 på höjden. Det är alltså ingen liten pjäs man nu släpper men det är inget att slänga in 14 ungar i. Nä, det här är en lyxig coupé i SUV-form enligt Audi. Och trots de imponerande måtten är Q8 faktiskt mindre än Q7. Det är inte heller tal om sju platser, här ska fem sitta riktigt bra istället. Även om vi känner igen formspråket från tidigare Audi-modeller så tycker jag att den här är lite aggressivare på ett rätt skönt sätt. Och de vågar de kanske göra i det här segmentet där folk verkligen vill synas. Tumnagel
33.5°
+
Roger Åberg
0

BMW varumärkesskyddar namnet X8
En coupé-version av X7

BMW har inte presenterat den kommande modellen X7 än men det gäller att säkra upp framtida modeller ändå. Därför har man nu ansökt om varumärkesskydd för namnet X8 - en coupé-version av X7 som ska vara ännu lyxigare än sitt syskon. Här bjuds det inte på tre rader med säten och sju platser utan istället fem eller bara fyra om man vill ha fåtöljer även i baksätet. En lansering skulle kunna äga rum runt år 2020. Väl här kommer bilen att utmana Lamborghini Urus och Audi Q8. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Audi gör miniserie inför lanseringen av Q8
Första delen har premiär den 21 maj

Audi hajpar ordentligt kring lanseringen av den nya modellen Q8 och därför kommer de att släppa en videoserie i fem delar som ska få oss intresserade. Här har vi en trailer på serien vars första avsnitt kommer att släppas den 21 maj på länken nedan. Synopsisen för serien är följande: "Sandra and Quentin, an extravagant power couple from the Golden State, had it all. Successful careers, a design loft, an influential circle of friends and the perfect car to match it all. But in a split second everything is about to change." Tumnagel
26.2°
+
Bobby Green
0

Audi Q8 visas upp i juni
För dig som inte vill ha en Urus

Om du tycker att Lamborghini Urus är lite väl dyr eller utseendemässigt inte passar din smak är det en Audi Q8 du ska ha - båda baseras nämligen på samma plattform MLB Evo. Det gör även Q7, nya Volkswagen Touareg, Bentley Bentayga och flera andra modeller. Men Q8 är den som i övrigt formmässigt är mest lik Urusen. Nu får vi reda på att den nya modeleln kommer att visas upp i juni på bilmässan i Shanghai och med denna nyhet även teaserbilden vi ser här. Om du vill se mer av den finns det även ett par spionbilder här. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2017

Audi visar sportigare koncept av Q8
Stark som en åtta, snål som en fyra

Audi har en fläskigare SUV som ska positionera sig över dagens Q7 på gång och i januari fick vi en första försmak på den i form av konceptet Q8. Nu spinner man vidare på detta med Q8 Sport Concept som precis visats upp i Genève. Den här är fylld med teknik och Audi skryter om att den går som en bil med åtta cylindrar men har en förbrukning som en bil med fyra cylindrar. Under huven sitter det en 450 hästar stark dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den får dessutom en eldriven kompressor som kickar in innan turbofläktarna har börjat jobba för ännu bättre respons. Till det får man även ett så kallat "mildhybridsystem". Det hela resulterar i siffrorna 476 hästar med ett vrid på 700 newtonmeter. Det räcker för att ta bjässen från 0-100 km/h på bara 4,7 sekunder. Kraften fördelas ut till alla fyra hjulen. Mellan vevaxeln och växellådan sitter startgeneratorn som tillsammans med ett 48-volts elsystem står för energiåtervinningen vid inbromsning. Denna kan även arbeta omvänt som en extra elmotor. Under bagagegolvet sitter ett litium-jon batteri på 0,9 kWh som gör att man kan köra på bara el men bara vid långsam rullande trafik och vid parkering. Allt resulterar i en snålare förbrukning och med en 85-literstank beräknas den totala räckvidden till 120 mil. Q8 Sport Concept mäter strax över fem meter på längden, är över två meter bred och har en hjulbas på tre meter. På höjden mäter den 1,7 meter. Designen är futuristisk men klart Audi och strålkastarna är riktigt spejsade. De har digital matrix laserteknik i sig och de har över en miljon pixlar i sig. I hela huset går en blå kryssformad lasersignatur. Blinkersen är givetvis dynamiska, vilket innebär att de "dansar" i ett mönster när du blinkar. Dörrarna saknar utvändiga handtag och öppnas istället via sensorer som finns i B- och C-stolparna. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och 630 liter bagage. Audi har vidareutvecklat den virtuella cockpiten ytterligare och installerat en helt ny head up-display med augmented reality-teknik. Den projicerar precis som en vanlig HUD på vindrutan men är mer avancerad och lägger exempelvis en navigationspil där den riktiga pilen i körbanan är. Allt om konceptbilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Audi Q8
Än så länge bara ett koncept

Framtiden för Audi är lite kantigare, i alla fall om vi ska få tro konceptet Q8. Som ni förstår när Q och 8 sätts ihop i Audivärlden är det här en stor bil; 502 centimeter lång, 204 centimeter bred och 170 centimeter hög. En SUV för de som inte skäms för sig helt enkelt. I bagaget får man plats med 630 liter, fälgarna är på 23 tum och de keramiska bromsskivorna är på 20 tum. Den gigantiska grillen får i fronten sällskap av rätt små lysen. LED så klart. Även bak är ljusrampen ganska så diskret. Något annat som är diskret är handtagen, för de finns inte. Dörrarna öppnas med en touchfunktion. På insidan fortsätter det kantiga och här är det mer skärmar än knappar som gäller. Designern verkar helt ha struntat i runda saker, varenda linje är rak och kantig. Men resultatet blir snyggt tycker jag. Q8 är till skillnad mot många andra koncept i dag inte en ren elbil. Istället hittar vi en bensinare (3,0 TFSI) på 333 hästar och 500 Nm som får jobba tillsammans med en elmotor på 136 hästar och 330 Nm. Tillsammans ska de ta åbäket till hundra på 5,4 sekunder. Audi säger att bilen ska dra 0,23 liter milen enligt NEDC-körcykeln. Hur det är med den saken får vi se när bilen ska komma i en mer produktionsklar version nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
2016

Audi visar skisser på Q8 Concept
Stor SUV med coupé-linjer

Det har snackats länge om att Audi har en SUV över Q7 på gång och nu får vi bekräftat att det stämmer. På bilmässan i Detroit i januari kommer man att visa upp Q8 Concept som ska vara en nästan produktionsfärdig version av vad som komma skall. Som vi kan se på bilderna handlar det om SUV med coupé-linjer tillsammans med Audis nya kantiga design. Många av designelementen sägs vara hämtade från 80-talets Audi urquattro vilket inte alls låter så dumt. Mer information och bilder kommer så fort bilen har visats upp officiellt. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida