LIVE 19:00 Apple Spring Loaded
m

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2018

Ytterligare en specialversion av Audi R8
Competition har allt Audi Sport erbjuder

I somras presenterade Audi en specialversion av R8 och nu är det dags igen. Den här kallar man för R8 V10 Plus Coupe Competition och det ska vara den mest "prestandaorienterade" R8:an någonsin. Endast tio stycken exemplar kommer erbjudas på den amerikanska marknaden, om bilen även kommer att säljas någon annanstans är oklart för tillfället. Varje är fullproppat med allt Audi Sport erbjuder till bilen. Det innebär mängder av extra kolfiberdetaljer som bland annat hjälper till med downforcen. I 150 km/h menar Audi att den här har dubbelt så mycket jämfört med standardversionen. Fälgarna är inspirerade av de som sitter på R8 GT4 och de ska vara tolv kilo lättare än de vanliga. V10:an på 5,2 liter ger 610 hästar och 559 newtonmeter i vrid. På prislappen står det 238.600 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Råttan har kommit ikapp och förbi sitt italienska syskon
Jag har kört nya Audi R8 V10 Plus

2003 presenterade Lamborghini instegsmodellen Gallardo och den fick leva i hela tio år. Hela tiden förbättrades modellen och det kom onormalt många specialversioner hit och dit. Komponenter och teknik kom från förra generationen Audi S6, Audi RS6, Audi S8 och hjärtat i bilen var den 5,2 liter stora V10:an som är ett beprövat kraftpaket. 2006 presenterade Audi sin del av kakan - R8. I princip en Gallardo med annat skal och fyra stora ringar i grillen. Lite sämre prestanda dock, och med en prislapp som inte var lika läskig som Lambons. Och så har det alltid varit eftersom man ville undvika intern konkurrens mellan bilarna, tills nu. 2014 rullade Lamborghini äntligen ut ersättaren till Gallardo - Huracán. Förbättrad på alla punkter, vassare utseende och givetvis mer effekt och bättre prestanda. I början på förra året var det dags för Audi att presentera nya R8 och då var det helt plötsligt andra bullar på fatet. Den nya bilen suddar ut gränsen mellan de två modellerna då den är lika snabb till 100 och till och med har en högre toppfart än Huracán. Helt plötsligt handlar valet mellan de två modellerna om vilket utseende man gillar bäst, och vilken nyckel man vill skylta med på barbordet. Audins knippa glänser kanske inte lika mycket, men i verkligheten innebär den numera ett strå vassare bil. Och det betyder också en del. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0
2015

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Nu kan du dela din Audi med polarna
Stockholm först i världen med nytt koncept

Att äga bil är dyrt, att äga Audi dyrare, att äga en dyr Audi är dyrast - speciellt om man inte använder den så mycket. Vi är nog många som drömmer om en S4:a eller en A6 Allroad men när man slår ut det på hur ofta den används blir det helt orimligt att betala så mycket pengar som det kostar per månad. Vi är nog också ett gäng som kan få tjänstebil men de tjänstebilar som erbjuds är i förhållande till vad de kostar långt ifrån upphetsande. Nu lanserar Audi ett nytt koncept som de kallar för Audi unite och det går ut på att man tillsammans med polarna, kollegorna, grannarna eller lite random människor äger en Audi tillsammans. Mellan tre och fem personer ska man vara och tillsammans bildar man en cirkel som leasar en bil tillsammans. Genom en smart app ser man om bilen är ledig och kan boka den och man kan så klart boka den framåt i tiden så att man är säker på att få ha bilen när man verkligen behöver den. Fördelarna är många, men nackdelarna finns där så klart. Den största fördelen är att man slipper ha ont i magen, i priset som man betalar ingår allt utom bensin- och parkeringskostnader samt trängelskatt - till och med en tvätt och rengöring per månad ingår. Köper man till komfortpaketet kommer det till och med en snubbe och hämtar bilen till tvätt och när bilen behöver byta om till vinterdäck. Priset är också en stor fördel. Är man fem personer så får man en rätt bra utrustad Audi A4 Allroad för 2196 kronor per månad. Samma bil på privatleasing med samma villkor - men utan serviceavtal, försäkring etc - skulle gå på 7500 kronor i månaden. För det är villkoren som är nyckeln här, man signar upp sig på antingen 12 eller 24 månader (priset 2196 kr är för 24 månader), normalt vid leasing är 36 månader, och man betalar noll kronor i insats, normalt vid leasing är 30%. Om man är några polare som alltid har velat äga en sportbil kan nu vara tillfället att slå till, dessutom utan att behöva snåla. För 5557 kronor i månaden får man en Audi R8 V10 Plus med nav, Bang Olufsen-stereo, LED-lysen och sportsäten i nappaläder - typ det värsta du kan köpa från Audi. Du får dela din kärlek med fyra andra men det kan det kanske vara värt - bilen kostar ny 1.767.050 kr. Rent praktiskt så bokar man alltså bilen via appen och varje person har en nyckel och en liten beacon, en liten teknisk dongle som gör så att systemet känner av om du är i bilen. Bokningen är tokenkel men det krävs så klart att du och de andra som är med i cirkeln lever lite olika liv, om alla ska använda bilen för att skjutsa ungarna till fotbollen samtidigt faller allt. Två olika sätt att betala finns - fast och rörlig. Väljer man fast betalar alla lika mycket varje månad och väljer man rörlig betalar man utifrån hur mycket man har använt den i jämförelse med de andra i cirkeln. Om man är tre som delar och en använder bilen mycket och två ganska lite fördelas kostnaden efter det. Varje månad får man en faktura med sitt användande. Bensinen betalas på ett Statoilkort och den kostnaden delas upp på hur mycket man har kört och kommer på fakturan. Den största, och kanske enda, nackdelen är att du inte är garanterad bilen 24/7. Om man som jag hänger på landet i fyra-fem veckor per sommar och behöver bilen dygnet runt då är detta kanske heller ingen optimal lösning. Kanske är detta dock ett gyllene tillfälle att kunna kombinera en "tråkigare" vardagsbil med en rolig sommarbil som man ställer av när hösten kommer. Personligen skulle jag vilja vara med i en lite större cirkel med typ 10 personer och 2-3 olika bilar, men det känns som att det är nästa steg för Audi - en sak i taget typ. Man har i hemlighet kört ett pilotprojekt i Stockholm under ett år med 12 personer och tre bilar och det har fallit väl ut. Nu kommer man att lansera detta på riktigt i Stockholm och faller det väl ut är Göteborg och Malmö på tur. I bildspelet ovan finns lite prisexempel på olika bilar. Tumnagel
63.8°
+
Roger Åberg
0
2013
2012
2010