m

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Audi smygvisar RS3
Har en imponerande S- och RS-serie

Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

En första titt på nya Audi RS3
Dock rejsversionen

Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020

Blocket listar hetaste bilarna för 2019
En bil i minuten såld

Blocket har nu sammanfattat hur förra året såg ut på bilfronten och bland annat listat de hetaste bilarna som lades upp på sidan och såldes. Under förra året såldes det en bil i minuten och 44 procent av alla annonserade bilar såldes inom en vecka. Modellerna som såldes snabbast var Volvo 740 och 760 medan de mest sålda modellerna var Volvo V70 och Volkswagen Golf och Passat. Mest eftersökta märke blev BMW. I pressmeddelandet nedan hittar ni alla resultat och sammanfattningar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Den här elbilen backar snabbare än en Porsche GT2 RS accar
Kvick!

Schaeffler 4ePerformance är en specialbyggd Audi RS 3 med 1.200 elhästar under skalet. Nu har man kört bilen mot ett par andra snabba bilar och för att demonstrera just hur kvick elbilen är valde man att göra något annorlunda - ett dragrace där man backade med bilen. Som motståndare ställde man upp Porsche 911 GT2 RS. Racet startar efter 7:30 in i klippet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Den här Audi RS3:an har 1.196 eldrivna hästar
Sitter fyra Formel E-motorer under skalet

Den tyska ingenjörsfirman Schaeffler har byggt ett eldrivet koncept av Audi RS3 Sedan och de har inte snålat på effekten. Skapelsen har 1.196 hästar och under skalet finns det fyra stycken Formel E-motorer. Bilen som kallas för 4ePerformance gör 0-200 km/h på under sju sekunder och man har tagit fram den för att visa hur snabbt högpresterande eldrift kan integreras i en vanlig produktionsbil. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Är Tesla Model 3 värd pengarna?
Kanske är den även bättre än Model S?

Austin Evans tog Jake Roper aka Vsauce3 och hans Tesla Model 3 på en tur. Jake har sedan tidigare en Model S och Austin har en Audi RS3 så deras samtal och tankar är så klart väldigt mycket en jämförelse mellan dessa tre bilar. Model 3 är mindre än Model S och känns som en härligare bil att köra, mindre är ju oftast bättre när det gäller bilar. Den är dessutom rejält mycket billigare, så Jake kommer att sälja sin S. Är du sugen på en Model 3 ska du kolla in den här videon, man går igenom en hel del av de intressantaste sakerna med bilen. Som hur det fungerar med en stor skärm istället för alla de vanliga instrumenten och knapparna. Tumnagel
45.2°
+
Roger Åberg
0
2016

Audi RS 3 nu även i sedan-utförande
Får precis som TT RS 400 hästar

I våras skrev vi att Audi hade planer på att även lansera en sedan-version av RS 3 och nu är den här. Nya RS 3 Sportback har inte presenterats än så den här blir först ut med den nya looken. Fränare kjolpaket och den härliga turbomatade femman på 2,5 liter sitter under huven, och den lämnar lika mycket effekt som i nya TT RS som jag nyligen provkörde - 400 hästar jämnt. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och den har en elektroniskt begränsad toppfart om 250 km/h. Mot tillägg kan dock denna lyftas till 280 km/h. Annat på tillvalslistan är bland annat RS-fjädring med adaptiva dämpare. Jämfört med en vanlig A3 är den här 25 millimeter lägre och har maffiga 370 millimeter stora skivor med åttakolvsok fram. Vill man kan även dessa bytas ut mot keramiska diton. Några priser och när bilen kommer gå att köpa har vi tyvärr inte fått ännu. I samma veva som denna presenterades meddelade även Audi att man kommer att börja köra racing med bilen, och mer om den satsningen kan ni läsa om här. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!
Jag har kört BMW M2

I oktober förra året släppte BMW lös den - minstingen i M-utbudet. En uppföljare till 1-serie M Coupé som av naturliga skäl inte kunde få namnet M1, eftersom det redan använts till sportbilen som tillverkades mellan 1978 och 1981. M2 it is alltså, och det spelar ju faktiskt inte så jättestor roll vad bilen heter, så länge den presterar. Fast det behöver faktiskt inte ens M2 göra. Folk har diggat den sedan den visades, vilket syns klart och tydligt på försäljningssiffrorna. Bilen är nämligen helt slutsåld utan att alla köpare ens har fått en chans att testa den. Beställer du ett exemplar i dag får du inte din bil förrän nästa sommar. I pressbilspoolen fanns det dock en som jag knep några dagar innan jag for till Ungern för att köra bilen på Hungaroring. Nedan följer vad jag tyckte om om kärran på både gata och bana. En sak kan jag dock avslöja redan här - den levererar det den lovar och mer därtill. Trots att den saknar M-speglar. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida