17 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Doug snackar om vilka bilar han ser fram emot 2022
Och vilka han inte ser fram emot

Doug DeMuro tycker och kan mycket om bilar, i denna video pratar han om vilka bilar han ser fram emot under det kommande året. De bilarna han ser fram emot är: Audi RS3, BMW iX, Hummer EV, Kia EV6, Lamborghini Countach, Lexus LX 600, Lucid Air, Maserati MC20, Nissan Z, Rivian R1S och till sist Volkswagen Golf R. Bilarna som inte verkar riktigt lika schyssta enligt Doug är: Ferrari 296 GTB, Lotus Emira, Mercedes-Benz SL, nya Range Rovern och Subaru WRX. Tumnagel
36.6°
0
2021

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
0

En första titt på nya Audi RS3
Dock rejsversionen

Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
0
2020

Blocket listar hetaste bilarna för 2019
En bil i minuten såld

Blocket har nu sammanfattat hur förra året såg ut på bilfronten och bland annat listat de hetaste bilarna som lades upp på sidan och såldes. Under förra året såldes det en bil i minuten och 44 procent av alla annonserade bilar såldes inom en vecka. Modellerna som såldes snabbast var Volvo 740 och 760 medan de mest sålda modellerna var Volvo V70 och Volkswagen Golf och Passat. Mest eftersökta märke blev BMW. I pressmeddelandet nedan hittar ni alla resultat och sammanfattningar. Tumnagel
38.1°
0
2018

Den här Audi RS3:an har 1.196 eldrivna hästar
Sitter fyra Formel E-motorer under skalet

Den tyska ingenjörsfirman Schaeffler har byggt ett eldrivet koncept av Audi RS3 Sedan och de har inte snålat på effekten. Skapelsen har 1.196 hästar och under skalet finns det fyra stycken Formel E-motorer. Bilen som kallas för 4ePerformance gör 0-200 km/h på under sju sekunder och man har tagit fram den för att visa hur snabbt högpresterande eldrift kan integreras i en vanlig produktionsbil. Tumnagel
47.5°
0

Är Tesla Model 3 värd pengarna?
Kanske är den även bättre än Model S?

Austin Evans tog Jake Roper aka Vsauce3 och hans Tesla Model 3 på en tur. Jake har sedan tidigare en Model S och Austin har en Audi RS3 så deras samtal och tankar är så klart väldigt mycket en jämförelse mellan dessa tre bilar. Model 3 är mindre än Model S och känns som en härligare bil att köra, mindre är ju oftast bättre när det gäller bilar. Den är dessutom rejält mycket billigare, så Jake kommer att sälja sin S. Är du sugen på en Model 3 ska du kolla in den här videon, man går igenom en hel del av de intressantaste sakerna med bilen. Som hur det fungerar med en stor skärm istället för alla de vanliga instrumenten och knapparna. Tumnagel
45.2°
0
2016

Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!
Jag har kört BMW M2

I oktober förra året släppte BMW lös den - minstingen i M-utbudet. En uppföljare till 1-serie M Coupé som av naturliga skäl inte kunde få namnet M1, eftersom det redan använts till sportbilen som tillverkades mellan 1978 och 1981. M2 it is alltså, och det spelar ju faktiskt inte så jättestor roll vad bilen heter, så länge den presterar. Fast det behöver faktiskt inte ens M2 göra. Folk har diggat den sedan den visades, vilket syns klart och tydligt på försäljningssiffrorna. Bilen är nämligen helt slutsåld utan att alla köpare ens har fått en chans att testa den. Beställer du ett exemplar i dag får du inte din bil förrän nästa sommar. I pressbilspoolen fanns det dock en som jag knep några dagar innan jag for till Ungern för att köra bilen på Hungaroring. Nedan följer vad jag tyckte om om kärran på både gata och bana. En sak kan jag dock avslöja redan här - den levererar det den lovar och mer därtill. Trots att den saknar M-speglar. Tumnagel
44.2°
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
0
2015

BMW M2 är äntligen här
Ett bakhjulsdrivet busfrö med 370 hästar

Det finns ingen bil som kan ersätta BMW 1-serie M Coupé, så är det bara. Dock såldes den bara i en begränsad upplaga och skulle du hitta en begagnad i dag är den i princip lika dyr som den var ny. Det var också en modell som firade av förra generationen 1-serie och vill man ha en sådan i coupé-utförande i dag heter den som ni kanske vet 2-serie Coupé. M2 är uppföljaren som kanske inte kommer att fylla skorna kaxiga 1-serie M Coupé hade men som ändå är ett hästkraftsspäckat litet busfrö för den som inte vill åka Audi RS3. BMW snackar om en spirituell uppföljare till E30 M3 och om syskonband med anrika 2002 Turbo, så förväntningarna är som väntat skyhöga. Hjärtat i bilen är så klart det som är det viktigaste i M2, och precis som det ryktades om tidigare är det samma spis som sitter i X4 M40i under huven, dock lite råare inställd. Receptet är en rak sexa på 3.0 liter som försetts med singelturbo. Den ger 370 hästar och har ett vrid på 465 Nm. En overboost-funktion kan för ett kort ögonblick höja vridet till hela 500 Nm. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell låda (tack för det!) eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder med manuell låda och på 4.3 med automatlådan. Launch control finns, och även en Smoky Burnout-funktion så att man kan stila och elda gummi utan att göra bort sig. Kraften skickas till bakhjulen, en fyrhjulsdriven version väntas presenteras längre fram. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vikten på bilen anges till 1 590 kilo med manuell låda, 1 565 med automatlådan. Som väntat är chassiet uppdaterat på många punkter jämfört med en vanlig 2-serie Coupé, det är ju en M vi snackar om. Den elektroniska servostyrningen har uppdaterats och en aktiv M-diff ser till att baken sköter sig som den ska när du pressar bilen. Bättre bromsar sitter också även på, fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram, tvåkolvsok med 370 millimeters skivor bak. Däcken mäter 245/35-19 fram, 265/35 19 bak. Utseendemässigt är det M-prylar så långt ögat kan nå, nästan. Var är M-speglarna?! Fronten är aggressivt framtonad och rakt framifrån ser man hur bred bilen verkligen är. Rumpan är något tamare men fortfarande fet, och självklart är de fyra mullrande avgaspiporna på plats. Insidan är på sedvanligt BMW-vis proper och funktionell och som sig bör försedd med stolar som ser ut att kunna hålla fläsket på plats hyfsat. Treekrad ratt med paddlar bakom om man åker automat såklart. M2 börjar säljas nästa vår och det svenska priset börjar på 509 000 kronor. Tumnagel
60.8°
0
Nästa sida