21 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha! Jag har kört BMW M2 I oktober förra året släppte BMW lös den - minstingen i M-utbudet. En uppföljare till 1-serie M Coupé som av naturliga skäl inte kunde få namnet M1, eftersom det redan använts till sportbilen som tillverkades mellan 1978 och 1981. M2 it is alltså, och det spelar ju faktiskt inte så jättestor roll vad bilen heter, så länge den presterar. Fast det behöver faktiskt inte ens M2 göra. Folk har diggat den sedan den visades, vilket syns klart och tydligt på försäljningssiffrorna. Bilen är nämligen helt slutsåld utan att alla köpare ens har fått en chans att testa den. Beställer du ett exemplar i dag får du inte din bil förrän nästa sommar. I pressbilspoolen fanns det dock en som jag knep några dagar innan jag for till Ungern för att köra bilen på Hungaroring. Nedan följer vad jag tyckte om om kärran på både gata och bana. En sak kan jag dock avslöja redan här - den levererar det den lovar och mer därtill. Trots att den saknar M-speglar. Tumnagel
44.2°
0
Audi lyfter A3-familjen Får Matrix-Led och mer kraft Audi rullar nu ut en uppfräschning av modellen A3 och förutom lite nytt utseende är xenon numera standard och man kan få bilen med Matrix Led-strålkastare. Utöver det får motorerna mer kraft och lägre förbrukning och fem nya lackalternativ erbjuds. "Virtual Cockpit" som är en stor skärm istället för analoga instrument finns nu även att få här. Skärmen mäter 12,3 tum men den lilla på sju tum finns fortfarande kvar i mittkonsolen. Motormässigt blir instegsversionen en turboladdad trecylindrig maskin på 1,0 liter och 115 hästar. En ny turbodiesel på 1,6 liter och 110 hästar hittar in i programmet och e-tron-versionen med 204 hästar finns också att tillgå. S3 blir starkast innan nya RS3 kommer och den har fått tio extra hästar vilket ger totalt 310 hästkrafter. Nya A3 börjar säljas i maj och kostar då från 232 500 kronor. Alla nyheter finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.0°
0
Snabb världsmästare som känns något ansträngd Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
0
Audi RS 3 Sedan är runt hörnet Visad för anställda Det har snackats ganska länge om att Audi även kommer att erbjuda RS 3 i sedan-utförande och nu står det klart att det blir så. Bilen har nyligen visats upp för anställda på Audi och eftersom någon där valde att filma avtäckningen får vi det hela bekräftat och också en titt på hur den kommer att se ut. Som väntat får den ett biffigare kjolpaket med RS-grejer och det bästa av allt är att även denna får den raka turbofemman på 2,5 liter under huven. Effekten sägs dock vara något högre än i hatchbacken som har 367 hästar, sedanen väntas istället få närmare 400. Motorn kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Premiär blir det troligtvis på bilmässan i Genève som strax drar igång. Tumnagel
41.8°
0
Audi RS Q3 blir ännu vassare Kommer nu också i Performance-utförande RS har hela tiden varit det värsta Audi har att erbjuda men förra året pumpade man upp detta genom att addera Performance i modellbeteckningen. Då var det RS 6 och RS7 som fick ta del av titlarna, och nu kommer samma behandling även till den kvicka crossovern RS Q3. I praktiken innebär det mer effekt och bättre prestanda. Bilen hade vid lansering 310 hästar men fick förra året ytterligare 30. I Performance-utförande ger den raka femman på 2,5 liter hela 367 hästar och vridet ökar till 465 Nm - samma siffror som i RS3 Sportback alltså. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och bilens toppfart är elektroniskt spärrad till 270 km/h. Förutom mer effekt får Performance även en sportigare karaktär ur dubbelkopplingslådan, en sänkning med 20 millimeter, nya 20-tummare i hjulhusen, matt titanfinish på yttre detaljer och det nya lackalternativet Ascari Blue Metallic. Premiär blir det på bilmässan i Genève i mars och priset börjar på 61 000 euro. Tumnagel
35.4°
0
2015
BMW M2 är äntligen här Ett bakhjulsdrivet busfrö med 370 hästar Det finns ingen bil som kan ersätta BMW 1-serie M Coupé, så är det bara. Dock såldes den bara i en begränsad upplaga och skulle du hitta en begagnad i dag är den i princip lika dyr som den var ny. Det var också en modell som firade av förra generationen 1-serie och vill man ha en sådan i coupé-utförande i dag heter den som ni kanske vet 2-serie Coupé. M2 är uppföljaren som kanske inte kommer att fylla skorna kaxiga 1-serie M Coupé hade men som ändå är ett hästkraftsspäckat litet busfrö för den som inte vill åka Audi RS3. BMW snackar om en spirituell uppföljare till E30 M3 och om syskonband med anrika 2002 Turbo, så förväntningarna är som väntat skyhöga. Hjärtat i bilen är så klart det som är det viktigaste i M2, och precis som det ryktades om tidigare är det samma spis som sitter i X4 M40i under huven, dock lite råare inställd. Receptet är en rak sexa på 3.0 liter som försetts med singelturbo. Den ger 370 hästar och har ett vrid på 465 Nm. En overboost-funktion kan för ett kort ögonblick höja vridet till hela 500 Nm. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell låda (tack för det!) eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder med manuell låda och på 4.3 med automatlådan. Launch control finns, och även en Smoky Burnout-funktion så att man kan stila och elda gummi utan att göra bort sig. Kraften skickas till bakhjulen, en fyrhjulsdriven version väntas presenteras längre fram. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vikten på bilen anges till 1 590 kilo med manuell låda, 1 565 med automatlådan. Som väntat är chassiet uppdaterat på många punkter jämfört med en vanlig 2-serie Coupé, det är ju en M vi snackar om. Den elektroniska servostyrningen har uppdaterats och en aktiv M-diff ser till att baken sköter sig som den ska när du pressar bilen. Bättre bromsar sitter också även på, fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram, tvåkolvsok med 370 millimeters skivor bak. Däcken mäter 245/35-19 fram, 265/35 19 bak. Utseendemässigt är det M-prylar så långt ögat kan nå, nästan. Var är M-speglarna?! Fronten är aggressivt framtonad och rakt framifrån ser man hur bred bilen verkligen är. Rumpan är något tamare men fortfarande fet, och självklart är de fyra mullrande avgaspiporna på plats. Insidan är på sedvanligt BMW-vis proper och funktionell och som sig bör försedd med stolar som ser ut att kunna hålla fläsket på plats hyfsat. Treekrad ratt med paddlar bakom om man åker automat såklart. M2 börjar säljas nästa vår och det svenska priset börjar på 509 000 kronor. Tumnagel
60.8°
0
Audi R8 föder ut en Audi RS 3 Dagens mest bisarra video? I höstas fick vi se en något bisarr reklamfilm från Mercedes där en lastbil av modellen Actros och en S63 AMG Coupé idkade älskog och tillsammans fick modellen Vito. Väldigt märkligt och inget man brukar se varje dag direkt. Nu verkar Audi ha hakat på bisarrheten med att bilar förökar sig, för här får vi nämligen se när en R8 föder en RS 3. Tumnagel
37.4°
0
2014
Audi rullar ut nya RS 3 Sportback Behåller den raka femman och får 367 hästar Audi presenterar nu nya RS 3 Sportback och som väntat blir den ännu vassare än föregångaren. Den underbara raka femcylindriga turbomotorn på 2.5 liter är kvar och effekten i den har skruvats upp till 367 hästar och 465 Nm. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 4.3 sekunder och för att ge den en toppfart på hela 280 km/h. Till den kopplas en sjustegad S-tronicväxellåda som i sin tur fördelar ut kraften på alla fyra hjulen. "De femcylindriga motorerna har en lång historia inom Audi. På 80-talet gjorde de Audi till ett sportigt bilmärke, både inom motorsporten och som serietillverkade bilar. Nya Audi RS 3 Sportback har försetts med den senaste generationen av vår femcylindriga 2,5-litersmotor." Jämfört med en vanlig A3 Sportback är RS-versionen sänkt 25 millimeter. Den har även ett vassare chassi, adaptiva dämpare och kan för första gången fås med keramiska bromsar. I övrigt förses modellen med ett biffigare kjolpaket, 19-tumsfälgar och två stycken ovala avgaspipor där bak. På insidan sitter man i sportigare stolar och på tillvalslistan finns även skalstolar som ger ännu bättre stöd till fläsket. Allt om nya RS 3 Sportback finns i pressmeddelandet nedan. Bilen kommer till hallarna nästa sommar. Priset är inte fastställt ännu. Tumnagel
50.7°
0
Audi A3 clubsport quattro concept En försmak på nästa RS3 På Wörthersee-träffen kommer Audi att visa upp den nya konceptbilen A3 clubsport quattro concept. Och även om effekten i denna långt överstiger den som kommer i nästa RS3 kan det ändå vara en försmak på vad vi har att vänta oss. Audi har tagit en S3 sedan och kastat ut den turbomatade fyran på liter och istället hängt i den raka femman på 2.5 liter som vi känner igen sedan tidigare. Den ger i dagens RS Q3 310 hästar men har i detta fall trimmats till hela 525 hästar och 600 Nm. Till motorn kopplas en sjustegad S-troniclåda med dubbelkoppling som skickar kraften till alla fyra hjul. Bilen som väger 1 527 kilo tar sig från 0-100 km/h på bara 3.6 sekunder och toppfarten ska ligga på 310 km/h. Utseendemässigt sticker bilen ut med en ny front och en fet bak med två ovala RS-pipor. Längs med bakluckan löper även en integrerad liten vingläpp. Tumnagel
56.7°
0
2013
Bilarna i Forza 5 Här finns mycket kul Den 22 november kommer ett mycket efterlängtat spel - Forza 5. Ett givet köp för alla bilspelsälskare. Nu delar utvecklaren Turn 10 med sig av fler åk man ska kunna köra, och listan ser riktigt bra ut. Mina favoriter ur listan är Audi Sport Quattro, Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe och TVR Sagaris. Så här ser hela listan ut för tillfället: 1983 Audi Sport Quattro 2010 Audi TT RS Coupe 2006 Audi RS 4 2010 Audi R8 5.2 FSI Quattro 2012 Aston Martin Vanquish 2011 Audi RS3 Sportback 2012 Audi Team Joest R-18 e-tron quattro 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 1971 AMC Javelin-AMX 2001 Acura Integra Type-R 2008 Aston Martin DBS 2011 BMW X5 M 2011 BMW Z4 sDrive35is 2011 Bugatti Veyron Super Sport 1987 Buick Regal GNX 2012 Chrysler 300 SRT8 1970 Chevrolet Corvette ZR-1 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2013 Dallara #9 Target Ganassi Dallara DW12 2013 Dallara #15 Target Rahal Letterman Dallara DW12 2012 Dallara #28 Andretti Autosport DW12 2013 Dallara #12 Team Penske Dallara 1999 Dodge Viper GTS ACR 2011 Ford F150 SVT Raptor 2013 Ford Mustang GT500 2007 Ford Shelby GT500 2013 Ford Focus ST 2000 Ford Mustang Cobra R 1976 Ferrari 312-2 2012 Ferrari F12berlinetta 2009 Ferrari California 2010 Ferrari 458 Italia 2007 Ferrari 430 Scuderia 2011 Ferrari 599 GTO 1998 Eagle Talon TSi Turbo 1997 Honda Civic Type R 2013 Hyundai Genesis Coupe 3.8 Track 2009 Jeep Cherokee SRT8 2011 Koenigsegg Agera 2011 Kia Ceex27d 2011 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera 2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV 1994 Mazda MX-5 Miata 2010 Maserati GranTurismo S 1954 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG 1976 McLaren M23 2013 McLaren P1 1991 Mazda #55 787B 2011 Mazda RX-8 R3 2011 McLaren MP4-12C 2008 Mitsubishi Lancer Evo X GSR 1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II 2010 Nissan370Z 2009 Zonda Cinque Roadster 2012 Pagani Huayra 2010 Renault Megane RS 250 1987 RUF CTR Yellowbird 2013 SRT Viper GTS 2012 Scion TC 1965 Shelby Cobra 427 S/C 1998 Subaru Impreza 22B STi 2005 TVR Sagaris 2003 Toyota Celica SS-I 2010 Volkswagen Golf R Tumnagel
42.4°
0
Nästa sida