m
2020

Audi presenterar nya S3 Sportback och S3 Sedan
Första S3:an har nu hunnit bli över 20 år

I mars presenterade Audi nya A3 Sportback och månaden efter det var det dags för nya A3 Sedan. Nu rullar man ut båda dessa versioner i det sportigare S-utförandet. Här får man en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen via en sjustegad S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Till detta får man som väntat ett sportigare utseende med aggressivare kjolpaket runt om, större fälgar och fyra stycken runda avgaspipor baktill. Försäljningen av nya S3 drar igång nu i augusti och de första bilarna ska landa hos återförsäljare i mitten av oktober. S3 Sportback kostar från 474.000 kronor medan S3 Sedan börjar på 483.000 kronor. Läs alla nyheter i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2018

Snabb donut med Schaefflers eldrivna Audi
Snurrigt på stället

Schaefflers kraftigt modifierade Audi S3 Sedan har en Formula E-motor i vardera hjul vilket bland annat gör det möjligt att få till en sån här fräsig donut. I have seen the future of the donut (four-wheel type...). pic.twitter.com/6JB2HK15kx— Dan Prosser (@TheDanProsser) 14 november 2018 Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015
2014
2013

S3 nu även för gubbe med kepsen bakåfram
Audi S3 har blivit sedan

Vi människor är följare, i Sverige fungerar sedan-konceptet inte alls medan till exempel VW Jetta säljer som smör i USA. När nu Audi S3 kommer som sedan kanske inte Sverige är huvudmarknaden men jag är faktiskt lite överraskad över hur mycket jag gillar den eftersom den har mer kupé-vibbar än sedan-vibbar. Jag är ju en vän av bilmärken som hittar en form och förfinar den oavsett om det är den minsta eller tjockaste modellen, något som Audi kör stenhårt på. Jag tror ju nämligen att man köper märke i första hand och i andra hand väljer modell efter sina behov och sin plånbok. Och jag vet en gubbe som valt bort sin A8:a och istället bytt till en S3:a - och det är nog den personen som är perfekt för Audi S3 sedan - eller limousine som tyskarna kallar den. 55+aren som vill köra något litet och roligt, som vill ha grym kvalitet men som inte riktigt vill bli förknippad med de yngre pojkarna med kepsen bakåfram. Det är inga skillnader mellan vanliga S3:an i motorrummet, samma mysiga 2-liters turbofyra som ger 300 hästar och 380 Nm. Mer siffror: 0-100 på 4.9 sekunder och 0.69 liter milen. Chassi och vägegenskaper är också fortfarande i toppklass - så bra att Bobby tycker att den nästan är lite tråkig. Förutsägbar, ja visst, men för mig finns det något fint med det också även om jag älskar min Mini som far som en vante när man trycker på. Det säljs ungefär 50 S3:or om året i Sverige och hur många av dem som kommer som sedan vågar nog ingen gissa. Ska man gå efter tidigare erfarenheter om Sverige och sedaner är svaret typ 1 såld, men Audi har på något sätt lyckats grymt bra med den här tycker jag och den liknar som sagt mer en kupé än en klassisk sedan med ankstjärt. Jag vet inte om det är gubben i mig som talar nu men jag gillar den här mer än sportbacken. Den känns bättre på något konstigt sätt. Inte som en udda gubbvariant av S3 utan som en värdig efterföljare av gamla S4 sedan. Tumnagel
375kg
+
Roger Åberg
2012
2011
2009
2008
2007
Nästa sida