m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Audi SQ7 och SQ8 har nu 500 hästar stark bensin-V8:a
Dieseln ersätts

2016 presenterade Audi SQ7 som var en prestandaversion av suven med kraftig diesel-V8:a på 435 hästar och hela 900 newtonmeter. För ett år sedan rullade man ut SQ8 som hade samma recept. Nu ersätter man dock oljebrännaren med en bensinmotor istället. Det handlar fortfarande om en V8:a och effekten här är istället 500 hästar. Maskinen är på 4,0 liter och har dubbla turbo. Vridet ligger på 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar 4,1 sekunder för båda bilarna vilket är en förbättring med 0,7 jämfört med föregångaren. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselmaskinen var en mildhybrid men det är inte den nya bensinaren. Dock har den bränslebesparande funktioner som exempelvis cylinderdeaktivering som släcker halva cylinderbanken vid låg belastning. Fyrhjulsstyrning är numera standard, precis som luftfjädring, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2019
2017

Audi presenterar helt nya A8
Första bilen med autonom körning i Level 3

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen nya Audi A8 presenterad. Det är faktiskt en helt ny bil, även om man vid en första anblick kanske inte tror det. Designen har finslipats och blivit ytterligare skarpare enligt den senaste trenden, men visst går det inte att ta miste på vilken modell det handlar om. Flaggskeppet är stor, bred och har som väntat en enorm grill i trynet. Bilen bygger på MLB-plattformen och kommer i två olika längder - 5,17 eller 5,3 meter. Chassiet består av en kombination av aluminium, stål, magnesium och kolfiber. Den får samma 48-voltsteknik som även sitter i Audi SQ7 vilket innebär att den räknas som en så kallad mildhybrid. Den kan stundtals koppla bort motorn och "coasta" fram, ta bättre till vara på den energi som uppstår när man bromsar och den har även ett nytt start/stopp-system som gör det möjligt att rulla längre sträckor med motorn avstängd. Annan avancerad teknik är det aktiva elektromekaniska fjädringssystemet som tillsammans med frontkameran i förväg ser ojämnheter i vägbanan och kompenserar för detta för att ge en så behaglig körning som möjligt. Bilen sägs även vara den första som erbjuder autonom körning i Level 3. I hastigheter i upp till 60 km/h ska systemet helt och hållet kunna ta över körningen och låta förare ta bort händerna från ratten. Det ska även gå att parkera bilen via fjärrstyrning. Insidan har gjorts om helt och man har plockat bort så mycket knappar som möjligt. Infotainmentsystemet MMI består nu av två stycken skärmar på 10,1 tum och 8,6 tum. Även instrumenthuset består av en skärm. I Tyskland kommer bilen till en början att erbjudas med två turbomatade V6:or - en treliters diesel med 286 hästar och en treliters bensinare med 340 hästar. Senare kommer även en dieseldriven V8:a på 4,0 liter med 435 hästar tillsammans med en bensindriven V8:a som också den är på 4,0 liter men istället har en effekt på 460 hästar. Fetast blir W12:an med sina 6,0 liter, dock okänd effekt på den för tillfället. Ännu längre fram kommer A8 L e-tron quattro som kombinerar en 3-liters turbomatad bensinare med en elmotor. Den sammanlagda effekten här anges till 450 hästar. Räckvidden på bara el ska vara omkring fem mil. Svensk lansering blir sent i höst, säljstarten är dock i september. Utgångspriset är 870 000 kronor. Allt om den nya bilden finns pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2016

Autocar kör Audi SQ7
Här är deras första intryck av prestandasuven

I början av mars presenterade Audi en prestandaversion av modellen Q7. Men den har ingen övertörstig V12:a under huven, utan en dubbelturbomatad V8:a som går på diesel. Antalet hästar är 435 och den har ett vrid på hela 900 Newtonmeter - tillgängligt från bara 1 000 varv. En vagn som det alltså borde gå fint att hänga ekan bakom, eller flytta berg med om det skulle behövas. Våra vänner på Teknikens Värld har också provkört bilen och deras första intryck kan du läsa om här. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0