m

Autogefühl har kört Audi e-tron Sportback
Den slankare versionen av el-suven

I november förra året rullade Audi ut en lite slankare version av den eldrivna suven e-tron. Den kallar man Sportback och det är en så kallad coupé-SUV som blivit så populär den senaste tiden. Autogefühl presenterar nu sin gedigna genomgång av bilen. Vad tycker du om den? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback. Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare. Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW. Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Audi e-tron Sportback
Produktionsversionen visas upp i Los Angeles

I våras visade Audi upp konceptet e-tron Sportback. Det är en coupé-version av den eldrivna suven e-tron och snart är det dags för den att visas upp i produktionsutförande. Bilen kommer att ha sin premiär på Los Angeles Auto Show och bilden här ovan visar hur dess strålkastare kommer att se ut. Dessa har en helt ny Digital Matrix-teknik som ska vara de första på en serietillverkad bil. Förutom denna bil kommer även RS Q8 att ha premiär på mässan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Audi e-tron med slankare profil
Det här är e-tron Sportback Prototype

Den som vill ha en Audi e-tron fast med en lite slankare bakdel kommer nog bli glad över den här, för det är precis vad det är. Man kallar den för Sportback Prototype och den anammar det ack så populära tinget med en SUV som har sluttande taklinje. Den ser klar ut för produktion men är det inte riktigt än, därav prototyp i namnet och en wrap som ser rätt så psykedelisk ut. Troligtvis är det samma grejer under skalet som i vanliga e-tron. Det innebär dubbla elmotorer som totalt ger 407 hästar, batteripack på 95 kWh och en räckvidd på strax över 41 mil. Produktionsversionen ska dyka upp innan året är slut och den borde visas upp i Frankfurt. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018

Audi lanserar kort för laddning av elbilar
Ska göra det enklare att leva med bilen

Audis första eldrivna produktionsbil e-tron är snart här. Den 18 september klockan 05.30 svensk tid kommer avtäckningen att liveströmmas via länken nedan. Inför detta presenterar man nu ett kort som knyter samman över 72.000 laddpunkter från 220 stycken olika leverantörer, så att man snabbt ska få koll på var det går att ladda bilen. Man kallar det hela för Audi e-tron Charging Service och man får då som ägare av Audis elbilar och laddhybrider tillgång till cirka 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Man reggar sig för tjänsten en gång och sedan faktureras all laddning som man sedan får i en samlingsfaktura i slutet av månaden. Peter Mertens som är utvecklingschef för Audi AG säger följande: "e-tron Charging Service skapar förtroende för vår elbilsoffensiv. Efter Audi e-tron lanserar vi vår andra elbil Audi e-tron Sportback 2019 och därefter Audi e-tron GT från Audi Sport under 2020. Vi har redan svaret på många av frågorna och den oro som finns gällande laddning." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2017

Audi visar eldrivna e-tron Sportback concept
Börjar serieproduceras 2019

Till mässan i Shanghai har Audi plockat med sig den här konceptbilen som de kallar för e-tron Sportback concept. Den går helt och hållet på el och Audi säger att den kommer att börja serieproduceras redan 2019. Bilen beskrivs som en fyrdörrars Gran Turismo och under skalet finns inte mindre än tre stycken elmotorer - en på framaxeln och två på bakaxeln. Bilen är således fyrhjulsdriven och effekten anges till 320 kW, upp till 370 kW och 800 newtonmeter i "Boostläge". 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Litium-jon batteriet som är på 95 kWh är placerat mellan axlarna under passagerarutrymmet och en full laddning ska ge en räckvidd på 50 mil. Med en snabbladdare kan man få upp till 40 mils körning på 30 minuters laddning. Via en laddplatta i marken ska det även gå att ladda bilen trådlöst. Konceptbilen mäter 4,9 meter i längd, 1,98 i bredd och 1,53 i höjd. Hjulbasen anges till 2,93 meter. På insidan finns det plast för fyra personer och i bagagerummet går det in 550 liter med sätena uppfällda, 1 450 liter med de nedfällda. Till bilen har Audi forskat fram en ny ljusteknik för strålkastarna. Varselljusen är en kombination av LED och en yta med små speglar som tack vare avancerad styrteknik kan skapa animerade rörelser och signaturer. Hur detta fungerar ser du i videon nedan. Nedanför varselljusen finns två ljusfält som har inte mindre än 250 stycken LED-ljus vardera. Utöver detta finns även laserprojektorerna Digital Matrix Light (DML). De har en upplösning med mer än 1,3 miljoner pixlar i varje och fungerar som huvudstrålkastare och helljus. Bilen kommer alltså att börja byggas redan om två år, räkna dock inte med att den då kommer att se ut som den gör här. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
2016
2015
Nästa sida