LIVE 17:00 Microsoft visar upp Windows 11
m

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Nu är Microsoft värderat till över två biljoner dollar
Andra börsnoterade företaget efter Apple som är det

Det fortsätter att gå bra för Microsoft och igår klev företaget över en värdering på över två biljoner dollar, motsvarande nästan nästan 17 biljoner svenska kronor. Microsoft blir det andra publik börsnoterade företaget som värderas till över två biljoner dollar. Världens högst värderade företag, Apple, klev över den gränsen i augusti förra året. Apple värderas idag till 2,24 biljoner dollar. Det saudiska oljebolaget Saudi Aramco har tidigare varit värderat till över två biljoner dollar men är idag värderat till cirka 1,9 biljoner dollar. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU vill ha mindre brittisk tv och film
Anses hota den kulturella mångfalden i Europa

I ett EU-dokument som den brittiska tidningen The Guardian har tagit del av så anses Storbritannien stå för en oproportionerlig stor mängd film och tv på den europeiska marknaden. Storbritannien är Europas största producent av film och tv-serier vilket givetvis avspeglas i vad som visas på biografer och tv i EU. Enligt dokumentet som The Guardian har tagit del av anses de brittiska film- och tv-produktionerna kunna hota EU:s kulturella mångfald. Därför har nu EU-kommissionen fått i uppdrag att undersöka huruvida brittiska produktioner faktiskt hotar den kulturella mångfalden inom EU och vad som då eventuellt skulle kunna göras för att åtgärda det. Enligt EU:s så kallade "Audiovisual Media Services Directive" måste 30 procent av de produktioner som markbunden tv och strömningstjänster visar vara av europeisk härkomst. Än så länge så inkluderar detta Storbritannien. Det är väl dock inte helt omöjligt att EU framöver kan tänka sig att skriva om direktivet så att det krävs att 30 procent av materialet kommer från EU-länder, något som inte skulle inkludera Storbritannien efter att de nu lämnat EU. Tumnagel
14.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steven Spielberg börjar samarbeta med Netflix
Amblin Partners och Netflix ska göra fler filmer per år tillsammans

Netflix har meddelat att man tecknat ett kontrakt med filmstudion Amblin Partners, företaget som grundats av regissören Steven Spielberg. Kontraktet mellan de båda företagen löper över flera år och ska resultera i ett antal filmer per år. Spielberg har tidigare varit kritisk mot streamingtjänster och bland annat velat blockera dem från att kunna få Oscars. Nu verkar det dock vara annat ljud i skällan från regissören. I en kommentar till det nya samarbetet med Netflix och deras vd Ted Sarandos säger Spielberg: "At Amblin, storytelling will forever be at the center of everything we do, and from the minute Ted and I started discussing a partnership, it was abundantly clear that we had an amazing opportunity to tell new stories together and reach audiences in new ways. This new avenue for our films, alongside the stories we continue to tell with our longtime family at Universal and our other partners, will be incredibly fulfilling for me personally since we get to embark on it together with Ted, and I can’t wait to get started with him, Scott, and the entire Netflix team." Huruvida Spielberg själv kommer att regissera någon av filmerna som Amblin Partners ska göra för Netflix finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook släpper Clubhouse-konkurrenten Live Audio Rooms
För livesnack och podcast-streaming

Nu har Facebook lanserat funktionen Live Audio Rooms, en Clubhouse-liknande funktion som företaget först började snacka om i april. Med Live Audio Rooms kan en skara verifierade amerikanska användare skapa ett så kallat "room" dit de kan bjuda in andra att diskutera olika saker. Initialt kommer det att bara vara utvalda användare som kan skapa rooms men alla som vill kan lyssna. Live Audio Rooms går även att använda för denna skara utvalda användare att streama podcasts live. Facebook verkar satsa en hel del på att göra Live Audio Rooms populärt bland sina användare. Rum som skapas kommer att presenteras högst upp i användarens Facebook-flöde vilket kommer att göra det svårt för användare att missa dem. Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är Beats Studio Buds
AirPods i annan form

Efter flera läckor är nu Beats nya små lurar här på riktigt. De heter Studio Buds och är helt enkelt ett par truewirelress-lurar. De är svett och fuktskyddade med IPX4 och finns i tre färger, svart, vit och röd. Varje lur väger 5,1 gram och elementen är på 8,2 millimeter. Det finns aktiv brusreducering och transparens som lär fungera på samma sätt som det gör i AirPods Pro. Beats är ju ett Apple-företag och att para dem med iOS-prylar är superenkelt, men nu lovar man att det bara ska krävas ett klick för att para dem även på Android. Batteritiden ligger på åtta timmar i lurarna och två uppladdningar i fodralet, så totalt 24 timmars speltid. Med brusreducering på så får man 5 respektive 15 timmar. Prislappen ligger på 1595 kronor. Gillar man formen så är det här ett intressant val för de som inte gillar AirPods men vill ha saker som lätt koppling, spatial audio och andra fördelar som kommer med AirPods. Dock ska man vara medveten om att dessa inte har samma chip som sitter i AirPods. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Audi smygvisar RS3
Har en imponerande S- och RS-serie

Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Blast Box är en manick för musiker som vill livestreama
Musik som bara existerar i 24 timmar

Det amerikanska företaget Blast Radio har släppt en liten manick som man kallar för Blast Box. Med Blast Box kan musiker enkelt streama grejer live till Blast Radios tjänst från när de till exempel spelar konserter, diskjockar, jammar i studion eller håller på och komponerar nya låtar. Tanken bakom Blast Box är att det som streamas inte ska ligga kvar på nätet för evigt utan det som artisten streamat försvinner efter 24 timmar. Blast Radio har även en tjänst där de som lyssnar kan dricksa den som sänder live, något som gör att artisterna kanske kan börja dra in stålar redan när musiken komponeras. För oss som bara lyssnar går det att ladda ner Blast Radios app till iOS från App Store här och till Android från Google Play här. Vill man själv streama live på Blast Radio så går det att förbeställa en Blast Box för 199 dollar från Blast Radio här. Det ska observeras att det inte verkar krävas en Blast Box för att streama live till Blast Radio utan det går att streama live dit via appen. Blast Box verkar mest vara till för dem som vill göra den processen lite enklare. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple släpper iCloud+ för säkrare internetanvändning
Men fungerar inte i diktaturer

En av sakerna som släpptes av Apple igår var iCloud+. Med denna kan man använda internet lite anonymare, och det är ju bra. iCloud Private Relay är en funktion för anonym surf. När du slår in feber.se till exempel så skickas du till Apples server där din ip-adress etc skalas bort. Sedan skickas man vidare till en extern part som hämtar hemsidan och så skickas den tillbaka till dig. Anledningen till detta är att inte ens Apple ska veta vart du surfar, med två parter blir det helt enkelt anonymare. Men funktionen finns bara om du bor i ett trevligt land. Enligt Reuter, som har varit i kontakt med Apple, kommer man inte att erbjuda funktionen i Kina, Belarus, Colombia, Egypten, Kazakstan, Saudiarabien, Sydafrika, Turkmenistan, Uganda och Filippinerna. Röda tråden med de länderna är att de flesta mer eller mindre är diktaturer. I iCloud+ ingår även tjänsten Hide my email. Denna gör att du kan signa upp på nyhetsbrev etcetera med mailadresser som inte är din egen utan en genererad som sedan skickas vidare av Apple till din riktiga adress. Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0

Apple lägger till funktioner till Airpods
Spatial audio till tvOS och hjälp att höra i konversationer

Inga nya AirPods släpptes ikväll, men det kom ändå lite nyheter till lurarna. Spatial audio kommer nu även till tvOS och macOS (om datorn har M1), vilket är fantastiskt. Det gör att man kan lyssna på sina favoritfilmer med surroundljud även om alla i familjen ligger och sover. Om du har lite svårt att fokusera i konversationer så är det numera bara att stoppa i dina AirPods så sorterar de bort skräpljud och höjer rösterna du vill höra. Fantastiskt! Vill man istället har bakgrundsljud går det att enkelt få vitt brus eller lite regn, bra om du vill fokusera. AirPods är numera en del av Hitta-nätverket och det ska alltså bli enklare att hitta sina lurar. iOS 15 bjuder också på fler sätt att få notiser i dina lurar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

FaceTime i iOS 15 får stöd för webben
Ring till Windows och Android-vänner

I en tid då videosamtal blir viktigare och viktigare är det så klart viktigt att hålla FaceTime på samma nivå som konkurrenterna. På ljudfronten har man jobbat en hel del och har nu spatial audio, man kan blockera ljud runt dig så att den du pratar med bara får din röst eller så kan man köra igång wide spectrum och får precis hela rummet. En funktion som funnits i Zoom i de andra länge är att man numera kan blurra bakgrunden. Med SharePlay kan man titta på video och lyssna på musik tillsammans med de som man pratar med. Man har gjort ett api för detta och Disney+, Hulu, HBOMax, Tiktok, Twitch är med på tåget så man kan kolla på material från dessa tjänster tillsammans. Skärmdelning finns nu även i FaceTime. En nyhet är att man kan bestämma en tid för ett Facetime-samtal, precis som man gör med Zoom eller Google Meets. Det fina med detta är att man kan joina via webbläsaren så det fungerar även på Windows och Android. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Nu kan ni kika på Sweet Tooth
Eller något helt annat

Idag är det fredag och då kan man möjligtvis tillbringa kvällen utomhus med nära och kära tack vare bra jävla fint väder. Eller så kan man givetvis stanna inne och avnjuta audiovisuell underhållning av olika slag. I vanlig ordning erbjuder streamingtjänsterna lite nytt och idag är det premiär för den nya postapokalyptiska serien Sweet Tooth där vi får följa hjortmänniskan Gus på hans överlevnadsäventyr. Länk till serien har ni här nere till vänster. Netflix erbjuder inte bara lite postapokalyptisk serie, utan även preapokalyptisk dokumentär. Breaking Boundaries: The Science of Our Planet har premiär idag på Netflix och i den får vi reda på hur vi människor pressat jorden likt en vindruva för att ta del av resurserna som erbjuds, vilket har en och annan konsekvens. Är ni mer sugna på lite mer dramatik så kan Liseyx27s Story, som baseras på Stephen King-roman, på Apple TV+ vara intressant. Om ni prenumererar på Disney+ har Raya and the Last Dragon släppts och kan ses utan att behöva betala premiumpris. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Så snabb är snabbladdning
Inte snabb hela tiden om man säger så

I går postade jag en video om en ny, fet Circle K i Norge och då blev det lite snack om snabbladdning bland kommentarerna. Både siffran som tillverkarna och pumpägarna pratar om är verkligen max-siffror av en mängd olika anledningar. För biltillverkarna handlar det mycket om att batterierna helt enkelt inte pallar eller kan bli tokladdade 100 procent av tiden. När man börjar komma över 60 procent och framförallt över 80 procent blir det liksom knepigt att flytta elektronerna. Lite som att skriva data till en väldigt fragmenterad hårddisk för att dra en nördig referens. Det här är något som man jobbar på och nya batterityper som har tagits fram under den senaste tiden är billigare att tillverka men klarar också snabbare laddning under längre tid. Så det kommer att bli bättre. Tills dess är det dock ett faktum att den siffra som står i reklambladen är något som gäller under en kortare stund, de flesta försöker få till den i början så att de första 20-30 procenten går så snabbt det bara går. Bjørn Nyland har testladdat massor av bilar och i den här videon jämför han Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model 3 och Audi e-tron. Som ni märker har de lite olika taktik och är bra på olika sätt för att i slutändan komma till ungefär samma resultat. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Microsoft visar AI som hjälper till med programmeringen
OpenAI:s GPT-3-algoritm ger kodförslag i Power Fx

Förra året köpte Microsoft rätten att exklusivt kunna använda OpenAI:s artificiella intelligens GPT-3 i kommersiella applikationer. Det var då oklart vad Microsoft planerade att använda GPT-3 till men nu vet vi lite mer om det. Under Microsofts utvecklarkonferens Build 2021 som startade igår visade man upp den första applikationen där GPT-3 kommer att användas. Det handlar om en slags assistent som kan ge förslag till enklare programmering i Microsofts programmeringsspråk Power Fx, ett enklare scriptspråk som Microsoft presenterade tidigare i år. GPT-3 är en AI-algoritm som tar input i form av textfrågor och sedan försöker besvara dessa med vad den tror är det mest passande svaret. I applikationen där GPT-3 används i Power Fx så kan användaren få förslag på passande funktioner som kan utföra det som användaren vill att programmet ska utföras. Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela kan se ut i exemplet hör ovanför. Charles Lamanna, corporate vice president för Microsoftss low code application-plattform säger i en kommentar till att GPT-3 nu kan hjälpa till med kodandet i Power Fx: "Using an advanced AI model like this can help our low-code tools become even more widely available to an even bigger audience by truly becoming what we call no code." Målet med att använda AI i programmering är bland annat att i stort sett vem som helst ska kunna göra enklare former av programmering. På så sätt hoppas Microsoft kunna frigöra arbetstid från utbildade programmerare så att dessa kan ägna sin tid åt att programmera mer komplexa saker vilka artificiella intelligenser än så länge inte klarar av. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Audi visar upp egna laddstationer för elbilar
Med en tillhörande lounge där man kan vänta

Audi har presenterat ett koncept man kallar för "Audi Charging Hub" vilket är snabbladdarstationer för elbilar som man snart tänker börja bygga upp. På en Audi Charging Hub ska ägare av Audis elbilar kunna ladda upp upp sina bilar med hastigheter på 300 kW. Hubbarna kommer att hämta el från sina egna batterier, batterier som kommer att laddas upp nattetid för att belasta elnätet så lite som möjligt. Det kommer att finnas sex laddplatser på varje laddningsstation och det kommer även att finnas en lounge där de som laddar sina bilar kan chilla medan bilen laddas upp. Audi planerar lansera ett pilotest med Audi Charging Hub någonstans i Tyskland i sommar. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify och Storytel inleder samarbete
Lyssna på Storytels ljudböcker i Spotifys app

Ljudbokstjänsten Storytel meddelade idag att man har inlett ett samarbete med Spotify. Det nya samarbetet innebär att det kommer att bli möjligt för de som använder både Storytel och Spotify att lyssna på Storytels ljudböcker direkt i Spotifys appar. Spotifys Global Head of Studios Courtney Holt säger om det nya samarbetet med Storytel: "It is Spotify’s goal to be the singular platform for all audio: music, podcasts, live conversations, and now via this partnership, audiobooks. By utilizing the Spotify Open Access Platform, Storytel will be able to deliver its premium audiobooks offering to their audience using Spotify’s best-in-class platform, all while retaining direct control over their relationship to their audience." Storytel har idag cirka 500.000 ljudböcker i sitt bibliotek och finns på 25 marknader. Funktionen där Storytel-användare kommer att kunna lyssna på ljudböcker via Spotify kommer att bli tillgänglig någon gång senare i år. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida