20 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

BMW rullar ut iX M60
Prestandaversion av elsuven med 619 hästar

Nu presenterar prestandaavdelningen BMW M GmbH en ny version av den eldrivna suven iX. Den här kallar man för M60 och den bjuder bland annat på dubbla motorer som sammanlagt levererar upp till 619 hästar och 1015 newtonmeter. Bilen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, har en begränsad toppfart på 250 km/h, ett batteripack på 106,3 kWh och en räckvidd på 56 mil. Adaptiv luftfjädring, aktiv styrning och sportigare bromsar är standard. Utseendemässigt är förändringarna M60-emblem på bakluckan, 21-tumsfälgar, blåa bromsok och möjligheten att lägga till exteriörpaketet BMW Individual Titanium Bronze. Lite trist i mina ögon att en M-version inte får fräsigare kjolpaket och liknande för att särskilja sig mer från övriga versioner. Lansering sker i sommar och på prislappen står det en bit över 100.000 dollar. På tal om iX så är BMW just nu på CES-mässan med en version som kan byta färg, hur detta ser ut kan ni se här. Tumnagel
40.4°
0
2021

Apple sägs ha anställt Metas pr-chef för AR-produkter
Inför lanseringen av sina egna augmented reality-grejer?

Enligt nyhetsbrevet Power On ska Apple ha anställt Andrea Schubert, Metas pr-chef för AR-produkter. Schubert ska fram tills nu ha arbetat för Facebook/Meta i sex år och bland annat varit inblandade i pr-arbetet runt Oculus. Exakt vad Schubert ska göra på Apple, om nu uppgifterna om hennes jobbyte stämmer, finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras dock att det här är en anställning Apple gör inför lanseringen av sin egen AR-produkt, ett AR-headset eller ett par AR-glasögon som vi kanske kan få se dyka upp under nästa år. Huruvida Apple faktiskt presenterar någon AR-produkt i år är dock långt ifrån säkert. Det har tidigare ryktats om att Apple har ett AR-headset med 8K-upplösning på gång vilket ska kosta runt 3000 dollar. Om detta är något vi får se under nästa år återstår att se. Tumnagel
34.6°
0

Google verkar bygga operativsystem för augmented reality
Som ska driva ett framtida metaverse?

Det ser ut som om Google inleder en ordentlig satsning på framtidens augmented reality-applikationer, det som en del har börjat kalla för metaverse den senaste tiden. Bland satsningarna ser det ut att finnas både ett nytt operativsystem för AR-applikationer och kanske även en efterföljare till företagets AR-glasögon Google Glass. I ett blogginlägg på LinkedIn skriver Mark Lucovsky, som tidigare utvecklat operativsystem åt Microsoft och Meta, att han nu blir chef för Googles "Operating System team for Augmented Reality". I en jobbannons skriver Google även att man vill anställa fler till detta team. I jobbeskrivningen står bland annat: "Our team is building the software components that control and manage the hardware on our Augmented Reality (AR) products. These are the software components that run on the AR devices and are the closest to the hardware. As Google adds products to the AR portfolio, the OS Foundations team is the very first software team to work with new hardware." Både Facebook och Microsoft har inlett stora satsningar på att bygga "metaverse". Nu ser det ut som om de får sällskap av Google och vi får väl hoppas på att de, och andra företag som utvecklar liknande grejer, kan komma överens om någon slags framtida standard för det här. När vi kan få se de första resultaten av mjuk- och hårdvaran som Google utvecklar för framtidens AR-system finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.9°
0

Deadmau5 och Niantic ska bygga Musicverse
Metaverse för artister

Spelutvecklaren Pixelynx, som startats av bland andra musikern Deadmau5, har meddelat att de kommer att bygga en plattform för virtuella världar tillsammans med Niantic, spelutvecklaren som specialiserat sig på augmented reality-spel. Tanken är att de båda företagen ska bygga upp en plattform som kallas för Musicverse. Med Musicverse ska artister få möjlighet att skapa digitala upplevelser för sina fans där dessa ska kunna kolla på framträdanden, spela spel, köpa NFT:s och annat. Pixelynx skriver om Musicverse: "The Musicverse is a new virtual world platform that makes it easy for artists to launch their own interactive environment and monetise it through NFTs, playable experiences and virtual performances. This new canvas will help connect the dots between music and gaming ecosystems whilst creating a new way for artists and fans to connect." Musicverse är planerat att lanseras någon gång under nästa år. Här ovanför kan ni kolla in en teaser för det hela. Tumnagel
31.7°
0

Meta visar upp VR-handske
Så att vi kan känna vad som händer i den virtuella verkligheten

Metas Reality Labs, det som tidigare hette Facebook Reality Labs, har visat upp en ny VR-handske med vilken det ska vara möjligt att känna saker som finns i VR-upplevelser. Till skillnad från de flesta liknande handskar vi hittills sett, som vanligtvis använder sig av vibrationsmotorer, så använder Meta ett system med tryckluft som reglerar vätska som finns inuti handsken. Den här typen av mikrofluidik ska ge användaren en känsla av saker de rör vid i VR-upplevelser enligt Meta. Andrew Stanley från Metas Reality Labs skriver i ett inlägg om Metas VR-handske: "What makes our work different from the broader field of microfluidics in general is that we have this emphasis on making things very lightweight, wearable, and fast. For a haptic interaction, the actuator needs to pressurize against the fingertip very quickly as some event happens in virtual or augmented reality. Most microfluidics processes, like the ones used in chemical analysis, happen on the order of seconds whereas we’re looking at an order of milliseconds. We can get a faster response time with air. With our fluidic logic circuits, we’re able to eliminate heavy electromechanical components in the system by reducing the number of electromechanical valves that we need to control a large number of actuators." När vi kan få se Metas VR-handske på marknaden finns det inga uppgifter om. Meta skriver dock att den är utvecklad inom ett projekt där man arbetar med visioner för hur vår digitala värld kan se ut om 10 - 15 år. Det lär med andra ord kanske dröja ett tag innan vi ser handskar som dessa i butikerna. Här nedanför hittas ett videoklipp där Meta visar upp lite exempel på hur deras VR-handske kan användas. Tumnagel
38.5°
0

Qualcomm presenterar Snapdragon Spaces
Plattform för att utveckla augmented reality-appar

Qualcomm fortsätter att satsa på augmented reality och har nu visat upp något som man kallar för Snapdragon Spaces XR Developer Platform, en plattform som utvecklare ska kunna använda för att utveckla egna AR-applikationer. Med Snapdragon Spaces kommer det att bli möjligt för utvecklare att göra AR-applikationer med olika verktyg som ger applikationerna stöd för bland annat handgester. Det kommer att bli möjligt att använda 3D-miljöer som till exempel Unreal för att utveckla appar med Snapdragon Spaces. Det kommer även att bli möjligt att koppla ihop apparna som utvecklas med Snapdragon Spaces med andra plattformar, till exempel Niantics nyligen presenterade Lightship. Qualcomm planerar att släppa Snapdragon Spaces till utvecklare någon gång under våren 2022. Lenovo sägs dock redan vara i full fart med att utveckla för plattformen, något som kommer att resultera i AR-appar som går att ta del via en mobiltelefon och Lenovos AR-glasögon ThinkReality A3 som visades upp tidigare i år. I videoklippet nedan kan ni kolla in lite exempel på AR-applikationer som Qualcomm hoppas att utvecklare tar fram med hjälp av Snapdragon Spaces. Tumnagel
38.0°
0

Niantic presenterar metaverse-plattformen Lightship
Ska hjälpa andra att bygga metaverse-appar

Pokémon Go-skaparna Niantic ser ut att bli det senaste företaget som hoppar på metavserse-trenden. Nu har augmented reality-företaget släppt en plattform som man hoppas ska kunna hjälpa andra att bygga appar anpassade för det som kallas för metaverse. Plattformen kallas för Lightship och innehåller verktyg som ger möjlighet att utveckla appar där flera användare kan mötas inuti en augmented reality-värld. Till skillnad från till exempel Facebooks och Microsofts versioner av det så kallade metaverse så ser Niantic att metaverse kommer att vara något som sker både i den fysiska och den virtuella världen. Ni kan kolla in ett exempel på en app som utvecklats med Lightship i första videoklippet här nedanför. Niantic kommer att erbjuda Lightship gratis för appar med upp till 50.000 användare. Används apparna av fler så kommer Niantic att ta ut en licenskostnad. Ni hittar hela Niantics Lightship-presentation i det andra videoklippet här nedanför. Tumnagel
29.9°
0

Nu släpps Pikmin Bloom även i Sverige
Nintendo och Niantics nya mobilspel

Nu har Nintendo och Niantic släppt sitt senaste mobilspel Pikmin Bloom för svenskar som är intresserad av att lira mobilspel samtidigt som de är ute och promenerar. Spelet går ut på att man ska plantera växter där man knallar fram och dessa växer sedan upp till Pikmins som man kan samla i sin ryggsäck. Ni hittar en trailer för spelet här nedanför. Pikmin Bloom är gratis att ladda ner men det går att köpa grejer för riktiga pengar inuti spelet. Spelet hittas till iOS på App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
37.9°
0

Microsoft Mesh letar sig in Microsoft Teams
Digitala avatarer kan ersätta användare i videomöten

Microsoft har visat upp lite nyheter i sin samarbetsplattform Teams där man implementerat teknik från Microsoft Mesh, mixed reality-plattformen som man visade upp tidigare i år. Det här kan antagligen ses som ett första steg från Microsoft mot det så kallade metaverse där användare möts upp i olika onlinevärldar i form av digitala versioner av sig själv. Med integrationen av Mesh-teknik i Teams kommer det att bli möjligt för Meet-användare att använda realistiska avatarer av sig själva i Microsoft Teams-möten. Tanken bakom det hela är att användare ska kunna delta i längre Teams-möten utan att sitta klistrade framför skärmen hela dagen. Nicole Herskowitz, general manager för Microsoft Teams, säger till The Verge: "We got hit by meeting fatigue in the virtual world. After 30 or 40 minutes max in a meeting, it was very hard to stay engaged and focused." Microsoft kommer att använda sig av AI som lyssnar på vad användaren säger för att göra den 3D-animerade avataren mer realistisk. Detta ska även användas för att få kroppen att röra sig om AI:n anser att det behövs. Någon gång under första halvåret 2022 kommer Microsoft att introducera tekniken från Mesh i Microsoft Teams. På sikt verkar Microsoft hoppas att vi ska kunna mötas digitalt ännu mera realistiskt via Teams, något som kanske kan se ut som på bilden här nedanför. Tumnagel
36.2°
0

Cisco satsar på hologram
Webex skapar en mer inkluderande mötesupplevelse

Cisco har presenterar något som man kallar för Webex Hologram, ett system där användare av deras samarbetsplattform Webex kan använda hologram när de videosamtalar. För att använda Webex Hologram behövs ett par augmented reality-glasögon som till exempel Microsofts HoloLens eller Magic Leap One. Plattformen befinner sig än så länge på pilotstadiet och testas av bland annat McLarens racingteam. I ett pressmeddelande säger Zak Brown, vd för McLaren Racing, om Webex Hologram: "I stället för att flyga en tekniker till racingteamet eller förklara proceduter genom platta bilder, kan vi med hjälp av Hologram-teknologin genast visa en motorkomponent från varje vinkel, och instruera kring montering och användning som om teknikern var på plats, vilket sparar oräkneliga timmar i restid." När Webex Hologram kommer att bli tillgängligt för alla Webex-användare finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite mer hur det hela fungerar och är tänkt att användas. Tumnagel
38.2°
0
Nästa sida