m
2020
2019

Enovate ME-S - ytterligare en elbil från Kina
Ska börja tillverkas 2021

Elbilar är definitivt temat på bilmässan i Shanghai och här ser vi en till. Den heter Enovate ME-S och det är en sedan med slanka linjer och en design som påminner om flera andra stora biltillverkare. Under skalet finns det ett batteripack på 800 V som man ska kunna ladda med 300 kW. Gör man det får man 80 procent på bara 15 minuter. Någon information kring motorerna får vi inte - dock ska bilen kunna göra 0-100 km/h på tre sekunder. Teknik för självkörning i nivå fyra ska finnas ombord. Enovate ME-S är ritad av Hakan Saracoglu som även ligger bakom Porsche 918 Spyder. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Carwow kollar in bilmässan i Shanghai
En del kul saker!

Bilmässan i Shanghai bjöd så klart mest på Kinesiska nyheter men några kommer hit också. Nu kommer väl inte Lexusen du ser ovan bli en succé här kanske, men Porsche Cayenne Coupe och några av de andra nyheterna kommer hit. Hur som helst, roligt att kolla in nyheterna och att inse att vi är olika i olika delar av världen, i alla fall när det kommer till tycke och smak runt bilar. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Ny konceptbil från Geely på Volvo-plattform
Det här är eldrivna Preface

På Auto Shanghai-mässan visar Geely upp den nya konceptbilen Preface. Den bygger på CMA-plattformen som man har tagit fram tillsammans med Volvo och som för närvarande bland annat är grunden till Lynk & Co 01 och Volvo XC40. Preface är en hyfsat stor sedan med bakhängda bakdörrar och ett stort insteg när alla dörrar är öppna. Geely är snåla med information men instrumenthuset avslöjar att bilen går på el. Modellen benämns som tillverkarens "first high-end sporty sedan" men det är oklart när den kan tänkas vara här i produktionsutförande. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Zedriv visar lilla eldrivna sportbilen GT3
De där bakljusen känner man ju igen

Zedriv är en kinesisk elbilstillverkare som självklart är på plats på mässan i Shanghai. Där ställer de ut modellen GT3 som ser ganska så rolig ut. Den liknar inget annat men har ändå kraftigt låtit sig inspireras av andra biltillverkare. Bakljusen är exempelvis kopior av de som sitter på Porsche 911, och även strålkastarna bjuder på lite Porsche-vibbar. Jag ser även lite Ferrari F430 i dem. GT3 mäter fyra meter på längden, 1,65 på höjden och 1,28 på höjden. Under skalet sitter en elmotor som ger 133 hästar och 175 newtonmeter i vrid. Vikten på bilen anges till 1 150 kilo. Hur långt man kommer på en laddning och liknande uppgifter får vi inte ta del av just nu. Men det kanske inte heller spelar så stor roll eftersom vi aldrig lär få ta del av den här lilla smällkaramellen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar eldriven version av C-HR
Lanseras 2020

Toyota har ju haft elhjälp i sina modeller i många år men aldrig någon massproducerad ren elbil, något som många har efterfrågat. På Auto Shanghai visar de nu dock upp två stycken eldrivna versionen av modellen C-HR som kommer att lanseras på marknaden 2020. Men, ni gissade rätt, endast i Kina. Batteripacket sitter i golvet och under huven sitter en elmotor som driver framhjulen. Mer information än så får vi inte nu tyvärr. En annan bil tillverkaren hade med sig till mässan är konceptet Rhombus som ni kan se här nedan. Den ser riktigt hungrig ut och det handlar också om en ren elbil. Fyra stycken personer får plats på insidan och föraren sitter i mitten. Även här är det dock knapphändigt med mer information än så. Toyotas plan är att fler än tio stycken eldrivna modeller ska lanseras 2020. Vid 2030 hoppas man kunna sälja fler än 5,5 miljoner elektrifierade bilar om året. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Aiways visar eldriven MPV för framtiden
Kommer den här också till Europa?

Den kinesiska biltillverkaren Aiways ställer självklart ut på Auto Shanghai och en av modellerna är den här - U7 Ion Concept. Det är en helt eldriven MPV som breddar utbudet jämte suven U5 som vi skrev om i början av året. Bilen har vad man kallar för FRM (family and roomy mobility) vilket innebär en modulär interiör som kan anpassas efter behov. Antingen sitter man som vanligt eller så vänder man på de främre stolarna så att man för en "loungeavdelning" som exempelvis passar för möten eller ett parti Fia med knuff. Inte mindre än tolv stycken skärmar ska finnas - både för att titta på och för att styra olika funktioner med. En av dem sitter i ratten. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället, inte heller om den här som U5 kommer att säljas i Europa i framtiden. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Karmas andra nyheter - Pininfarina GT och SC1 Vision Concept
En som kanske kommer snart och en vision

Karma hade inte bara med sig nya Revero GT till Auto Shanghai utan även de båda konceptbilarna Karma Pininfarina GT och SC1 Vision Concept. Den förstnämnda är som väntat samarbetet med Pininfarina som vi har skrivit om tidigare och en bil som inte ska vara allt för långt bort i tiden. SC1 är dock mer hur man ser på framtiden och en vision av vad som skulle kunna komma. Pininfarina-konceptet är baserat på Revero GT och det finns likheter mellan dessa i front, bak och interiör. Vi får inte veta vad som finns under skalet i form av drivlina, men troligtvis är det samma upplägg där som i Revero GT med en räckviddsförlängare och elmotorer. SC1 är helt eldriven och får bland annat fräsiga dörrar alá Mercedes SLR. Den ska ha nästa generations infotainment-system med stöd för 5G men det är i princip allt vi får veta just nu. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Eldriven crossover från Honda
Baseras på XR-V

Med sig till Auto Shanghai har Honda bland annat X-NV Concept som är en förhandsvisning på en kommande helt eldriven crossover. Den baseras på modellen XR-V och när den väl är här på riktigt kommer den tyvärr endast att säljas i Kina. Bilen är ett samarbete mellan Honda Motor China Technology och Dongfeng Honda och planen är att dra igång med lanseringen under andra halvan av året. Tyvärr får vi inga uppgifter kring vad som döljer sig under skalet eller hur insidan ser ut. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nio visar nya eldrivna konceptbilen ET Preview
Ska lanseras innan 2021

Efter en teaserbild i början av månaden är nu Nios nya elbil uppvisad på Auto Shangai i Kina. Den kallas för ET Preview och det är en hyfsat slimmad sedan med coupé-linjer. Det här blir tillverkarens första i kategorin och man säger att den "represents Niox27s exploration of an all-new car body, whose sleek new contours combine elegant proportions with power and beauty through minimalist design". Innan 2021 hoppas man att den ska ha övergått i en produktionsmodell. Det finns elmotorer på både fram- och bakaxeln och den kombinerade effekten ska ligga på 295 hästar. På en laddning ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig upp till 51 mil. Mer information än detta får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar nya Revero GT
Nu med BMW-motor

Efter ett gäng med teasers har nu Karma Automotive presenterat nya Revero GT på Auto Shanghai. Den största nyheten är som vi tidigare har skrivit att man bytt ut GM-motorn mot en BMW-motor istället. Det är en rakställd trecylindrig turbomaskin på 1,5 liter och samma du även hittar i BMW i8. Motorn fungerar som räckviddsförlängare till ett helt nytt batteripack på 28 kWh och nya elmotorer som tillsammans med förbränningsmotorn levererar 544 hästar. En klar förbättring mot föregångarens 403 hästar. Vridet är numera 746 newtonmeter. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 201 km/h. I framtiden kommer det även en mer prestandafokuserad version kallad Revero GTS och den ska bland annat göra sprinten 0-100 km/h på fyra sekunder blankt. På bara el ska man kunna ta sig 9,8 mil vilket är en förbättring med 5,9 mil jämfört med tidigare. I övrigt har bilen fått sig ett litet lyft utseendemässigt. Strålkastarna är nya medan man "bara" har sminkat bakljusen lite. "Mustasch"-grillen har även tonats ned lite och ser nu ut ungefär som den på första generationen av Tesla Model S. Insidan är sig hyfsat lik men ratten, mittkonsolen och grafiken på skärmarna är nytt. Bilen börjar säljas under andra halvan av året och tillverkningen sker i Kalifornien. Pris kommer att presenteras längre fram, den utgående Reveron kostar dock 135.000 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida