m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Pekade finger åt fartkameran - fick 75 gånger högre böter
20 euro blev 1500 euro

Fartkamerorna finns där av en anledning och det är för att folk ska hålla hastigheten och på så vis minska risken för dödliga olyckor. Men vissa gillar inte dessa plåtskåp och är man inte den som vill sabotera dem men ändå visa sitt missnöje kan man ju alltid slänga upp det längsta fingret man har på handen i en obscen gest. Det var precis vad en herre i en BMW X5 gjorde och det visade sig att detta skulle stå honom dyrt. Det hela skedde på Autobahn på en sträcka som har hastighetsbegränsning och där var det 70 km/h som gällde. Föraren körde 81 km/h vilket alltså var 11 km/h och något som i vanliga fall skulle ha kostat 20 euro i böter. Men eftersom 26-åringen även delade med sig av sitt finger höjdes boten 75 gånger till 1500 euro istället. Föraren fick även en månads indraget körkort för sitt oförskämda beteende. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med Ferrari FF på Autobahn
Hej vad det går!

En Ferrari FF, den med V12:a såklart, står på min drömlista med bilar. Härlig motor, baksäte för kidsen och möjligheten att faktiskt få med sig lite prylar. Allt förpackat i ett ganska kul format som inte ser ut som allt annat på vägarna. Här får vi se när ett exemplar toppfartstestas på Autobahn och det roliga är slut först vid 320 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Fullt ös med Porsche Taycan Turbo S på Autobahn
Ljudlöst upp till 270 km/h

YouTube-kanalen Automann-TV som testar snabba bilar på delarna av Autobahn som fortfarande har fri fart har fått lägga vantarna på en Porsche Taycan Turbo S och det såg ut så här. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Köp dig en gammal Maybach trimmad av Brabus
Din för 199.900 euro

Det här med värdeminskning på lyxbilar är kul, om man inte är den första köparen utan den som tar över efter några år när det värsta tappet är över vill säga. Om du 2006 fick för dig att köpa en Brabus-kittad Maybach 57S fick du lasta upp den helt sjuka summan 504.804 euro. Nu finns det en sådan till salu - över 300.000 euro billigare än när den var ny. 199.900 euro står det på prislappen på bilen som bara har gått 1480 mil och det är ju såklart fortfarande helt sjukt mycket pengar, men smakar det så kostar det som det så fint heter. För slantarna får du 118 extra hästar och den dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter lämnar här 730 hästar. Vridet är maffiga 1320 newtonmeter vid låga 1750 varv. Men, för att inte växellådan ska explodera är vridet begränsat till 1100 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på raska 4,4 sekunder och toppfarten är Autobahn-vänliga 300 km/h. Förutom trim är bilen utrustad med 21 tum stora fälgar och sänkt luftfjädring. Bilen var redan fullsmetad från fabrik på insidan så det enda som Brabus ändrade här var hastighetsmätaren som nu toppar ut vid 320 km/h istället. Slå till nu! Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Tyska riksdagen har röstat för fortsatt fri fart på Autobahn
79 procent sa nej till hastighetsbegränsning

2013 ville det tyska socialdemokratiska partiet SPD införa en hastighetsbegränsning på 120 km/h på de tyska motorvägarna. Man ville göra detta för att sänka olycksriskerna. Det hela gick dock inte vägen, men frågan har verkligen inte lagts på is bara för det. Det tyska partiet "De Gröna" har flera gånger lyft frågan igen och sagt att en hastighetsbegränsning på 130 km/h vore bra, bland annat för miljöns skull. Förra torsdagen hade man omröstning kring detta i den tyska riksdagen Bundestag och där svarade 79 procent av rösterna nej till förslaget. Det kommer alltså fortsatt att vara fri fart på vissa delar av Autobahn. Tumnagel
59.6°
+
Bobby Green
0

Full fart med en Dodge Challenger Hellcat
På Autobahn

YouTube-kanalen AutoTopNL tar ut nya och snabba bilar på Autobahn där det inte är någon hastighetsbegränsning och kollar vad de går för. En av de senaste bilarna att gasa med är en Dodge Challenger Hellcat. Snabbt går det, men trafiken hindrar från att kunna maxa helt. Enligt Dodge själva ska toppfarten ligga på hela 320 km/h. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

I Spanien är det så varmt att bajs självantänder
Tros vara orsaken bakom jätteskogsbrand

Här i Sverige antar jag att de flesta är rätt så nöjda med dagens väder men längre söderut i Europa är det nog en del som hade önskat att det var lite svalare för tillfället. Stora delar av södra Europa har drabbats av en kraftig värmebölja och på flera platser har det rapporterats om temperaturer på över 40 grader. Detta har bland annat lett till att en stor skogsbrand startat i Spanien vilken igår hade bränt upp vegetationen på ett över 6000 hektar stort område i Tarragona. Spanska myndigheter uppger att man tror att skogsbranden startade när avföring från en kycklingfarm förvarats på fel sätt. Detta ledde till att avföringshögen blev så varm att den till slut självantände. Här ovan kan ni kolla in ett nyhetsinslag från branden. Värmeböljan har även lett till att Tyskland tvingats att sänka hastigheten på Autobahn på grund av att man är oroliga för att asfalten ska smälta, något som vi skrev om igår. Enligt väderprognoserna så ska värmeböljan vara på väg in även över Sverige så antagligen har även vi en supervarm helg att se fram emot. Det råder för tillfället eldningsförbud över i stort sett hela Sverige så ta det lugnt med grillandet! Tumnagel
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hastigheten på Autobahn sänks tillfälligt
Värmeböljan är anledningen

Det är ganska varmt i Sverige just nu, men betydligt varmare i andra länder. På flera ställen upp mot hela 40 grader. De höga temparna har nu fått de tyska myndigheterna att tillfälligt sänka hastigheten på Autobahn - på flera sträckor gäller därför nu max 100 eller 120 km/h. Värmen gör att asfalten kan spricka och då är det direkt obra om man dundrar fram över den i 300 blås. En annan nyhet relaterad till Tyskland och extrem värme är den här, där en man åkt naken på sin scooter bara för att han tyckte att det var för varmt för att ha kläder på sig. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Alpina har redan varit på uppdaterade BMW 7-serie
Får 600 hästar och toppfart på 330 km/h

För några veckor sedan presenterade BMW en faceliftad version av 7-serien och den har nu Alpina lagt sin hand på. I sedvanlig ordning får bilen ett nytt kjolpaket runt om, karaktäristiska Alpina-fälgar, sobert uppdaterad inredning och prestanda som passar Autobahn. Priset är 141.700 dollar och för det får du en modifierad 750i med 600 hästar under huven och en toppfart på rimliga 330 km/h. Allt detta kanske gör att man ser förbi njurarna och istället njuter av bilens lyx, flärd och uppumpade V8:a? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Fri fart blir kvar på Autobahn
Lagförslag dissades

Den fria farten blir kvar på Autobahn. Politikerna tycker helt enkelt inte att det finna anledning att införa en generell hastighetsbegränsning och att på de platser där det faktiskt finns en poäng att sänka hastigheten ur ett miljöperspektiv så har man redan gjort det. Anledningen till att sänkningen togs upp var just miljöaspekten. Tyskland som helhet behöver styra upp sitt nersmutsande och alla lösningar verkar vara intressanta. Tyskarna verkar vara delade i frågan om fri fart, enligt en undersökning är 51 procent för och 47 procent mot hastighetsbegränsningar. Tumnagel
54.1°
+
Roger Åberg
0

Fria farten på Autobahn kan försvinna
Miljön gillar inte fart

Att köra fort är fantastiskt härligt, men det är ju ingen hemlighet att en bil som körs snabbt drar mer bensin och därmed skiter ner miljön mer än en som körs i lite mer rimlig takt. Reuters har nu fått läsa ett förslag som diskuteras bland tyska myndigheter där man helt enkelt tänker sluta tillåta bilar att köra hur snabbt de vill på Autobahn. Ingenting är beslutat ännu, men detta har varit på förslag tidigare och ju hårdare kraven på att inte smutsa ner blir, desto hårdare kommer reglerna att bli. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0
2018

Fullt ös på Autobahn med Tesla Model 3
Toppar 228 km/h

Tesla anger att Model 3 ska ha en toppfart på 225 km/h men i den här videon får vi bevis för att det inte stämmer, utan att toppfarten istället är 228 km/h. Bara 3 km/h skillnad, men ändå åt rätt håll i alla fall. Farten är dock inget man vill hålla en längre tid om man ogillar att stå vid laddstolpen, för det suger bra med ström att köra fort med en elbil. Gällande produktionen av modellen så har man satt ett nytt mål och det är att man i juni ska kunna trycka ut 6 000 stycken exemplar från fabriken. För att lyckas med detta bygger man om och börjar jobba dygnet runt alla dagar i veckan. Annat nytt kring Model 3 är att Tesla kommer att öppna ett nytt servicecenter i Stockholm inför lanseringen i Sverige. Det kommer att ligga vid många andra bilställen i Smista Allé och kommer förutom servicedelen att ha ett showroom med plats för tre bilar. Stället blir det största för Tesla i Sverige. De första Model 3 väntas komma till oss någon gång under nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Häng med i en Porsche 911 GT2 RS från 0-356 km/h
Lägger i sista växeln i 325 km/h

På pappret ska nya Porsche 911 GT2 RS som presenterades i somras ha en toppfart på 339 km/h. Men tydligen går den snabbare än så, närmare bestämt hela 356 km/h. Det var i alla fall vad den tyska tidningen Sport Auto lyckades få upp bilen i när de testade på Autobahn. De hade dock även med sig en GPS och den visade 342 km/h så det verkar vara lite glädje i bilens mätare. Oavsett är det helt klart imponerande siffror. Körningen börjar efter en minut in i klippet. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen Arteon
Det är tydligen utsidan som räknas…

Det är insidan som räknas brukar det ju heta. Det har inte Volkswagen riktigt lyssnat på när man nu lanserar sin nya modell Arteon, för här har man mest fokuserat på utsidan och det som finns under skalet när man gjort en bil som man själva i alla fall kallar för premium. Och som är rätt så premium på prislappen. Men vi börjar med namnet. Arteon kan ju låta som att det är nummer arton och att nästa borde heta nitteon, men det är enligt Volkswagen en mix av art och eon. På bakluckan sitter också namnet på samma sätt som det ett tag gjorde på den klassiska bilen Phaeton. Det gillar vi. Precis som Phaeton så kommer nog nog också Arteon att lida av det där med att det egentligen är en folka. För hur läcker utsidan än må vara så är det en Passat när man kommer in. Tyvärr. Man hade verkligen kunnat tycka att de kunnat fixa till lite bättre material, lite bättre känsla. Men nä, det är Passat. Frågan är om det spelar någon roll. Jag blev missnöjd eftersom utsidan är så mycket bättre, men om man köper en Volkswagen kanske det snarare är precis rätt stil. Smaken är som baken, men så premium är det inte. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

I Singapore kan man köpa bilar från en automat
En gigantisk varuautomat

I Singapore har bilföretaget Autobahn Motors öppnat upp en gigantisk varuautomat där man säljer lyxbilar till intresserade kunder. För att köpa en bil måste man bege sig till den 15 våningar höga automaten som rymmer 60 stycken bilar och därefter köper man och betalar bilen via en app. Därefter kommer bilen levereras till köparen från automaten inom två minuter. Liknande lösningar används för övrigt som parkeringshus på en del platser runt om i världen. Här nedan hittas ett kort videoklipp på Autobahn Motors bilautomat i Singapore. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Avgift för att få köra på Autobahn 2019
Beslut taget i dag

Det har varit snack länge om att införa avgift på Autobahn och i dag beslutade det tyska förbundsrådet Bundesrat att det kommer att bli så. Avgiften kallas för Maut och från 2019 kommer den att tas ut för alla som kommer att köra på den världsberömda motorvägen. Avgiften gäller utlandsregistrerade bilar men även tyskar, dock kompenseras de genom en lägre bilskatt. Vad avgifterna kommer att ligga på är inte klart än men enligt tidningen Der Spiegel kan utländska bilister räkna med 2,5 till 25 euro för ett tiodagarspass, priset kommer att baseras på bilens utsläppsklass. Ett kort som gäller i två månader väntas kosta 7-15 euro. Pengarna kommer att gå till att rusta upp de tyska vägarna. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0
2016

Conan O'Brien hänger i Berlin
Kör runt lite på autobahn

Conan Ox27Brien var nyligen i Berlin där han hittade på en massa saker. Bland annat tog han en tur på stadens gator, gästade en nudiststrand, lärde sig dansa lederhosen-dans och en ta sväng på autobahnen. I klippet ovan kan man se honom vandra omkring på Berlins gator och nedan kan man spana in när han knallar runt på autobahn. Hela Conans reportage från Berlin kan beskådas i sin helhet via länken nedan. Tumnagel
51.2°
+
Frode Wikesjö
0

Jag längtar tills jag inte längre behöver köra bil
Kommer bilens betydelse att förändras?

I fredags bestämde jag mig för att drar till Köpenhamn. Enligt Google Maps tar det sex och en halv timme att åka dit med bil, en trip som bara för några år sedan ändå var rätt ansträngande för den som körde. Nu åkte jag från Stockholm efter lunch, kom fram till Köpenhamn lagom till middagen, drack lite öl på stan, sov gott, åt lite skön brunch och åkte sedan hem igen. Anledningen till att jag drog var att vi just nu har en Mercedes E-class kombi i garaget och det är ju en bra bil som behöver prövas lite. Och eftersom testbilen var fullsmetad med typ allt var det en fröjd. Visst, adaptiv farthållare är inget nytt men gud så skönt det är på långfärd. Att bilen sedan följer vägens linjer gör också att man kan slappna av en hel del, den är inte helt självkörande men det gör mycket. Ett helljus som man inte behöver bry sig om utan som bländar av på ett smart sätt gör dels att man slipper sitta och fippla med det, men också att man slipper sitta och kisa i mörkret. Och så vidare. Dessa saker gör det helt enkelt mycket behagligare att köra. Självkörande bilar är ju ingen utopi i dag, speciellt inte på motorväg. Tesla är så klart långt framme även om det man kallar för autopilot inte är autopilot. Audi är också långt framme, de har redan bilar rullandes på autobahn som inte bara håller hastigheten utan också kör om inklusive att byta fil och sånt. När den självkörande motorvägskryssaren är här är det mest uttråkningen som är problemet under långa färder. Men det är väl bara sätta på en TV-serie och luta sig tillbaka, en stor skärm finns ju redan. Lägger man till el istället för bensin så minskar ju kostnaderna rejält också. Visst, vi är inte riktigt där så att man kan köra Stockholm - Köpenhamn i ett svep utan att stanna för att ladda, men det är inte långt dit. Inom fem år så kommer varenda halvdyr bil att klara av den sträckan utan problem. Då kommer den enda kännbara kostnaden för den sträckan att vara broavgiften. Så om inte allt för många år kan vi alltså sätta oss fyra personer i en bil och åka sträckor som Stockholm - Köpenhamn för struntsummor. Vilket gör att man nog kommer att göra det oftare. För det blir ju som tåg, men tåg som fungerar, som åker från dörr till dörr, som man inte behöver passa och där man inte behöver umgås med andra människor. Lite längre fram i tiden ligger en annan vision. Tänk om de självkörande bilarna håller vad de lovar och på motorvägar faktiskt aldrig gör fel och aldrig är med och skapar olyckor! Med de system som finns i dag är det till exempel inga problem att upptäcka vilt längs vägarna, även i totalt mörker, men människan felar ju trots system. Tänk om de självkörande bilarna aldrig krockar, varför skulle de då inte få köra betydligt fortare än vad vi usla människor får göra i dag? Tänk om man på de fina sträckor som i dag har två filer och som man får köra 120 km/h på, tänk om man med självkörande bilar fick färdas i 160 km/h? Eller ännu fortare? Då hade man dessutom kunnat kapa restiden en hel del. När mina barn är lika gamla som jag är inbillar jag mig att det här är verklighet. Att man sätter sig i ett fordon och blir körd någonstans i en herrans fart för i princip inga pengar alls. Känslan av privatchaufför men för alla. Eller inte alla kanske, men för betydligt många fler. Om tjugo år kommer vi skratta åt att man behövde köra bil själv. Skratta åt att man var tvungen att äga en bil. Att de kostade pengar att köra. Att de skitade ner. Exakt hur framtiden kommer att se ut vet jag inte men vi kommer att skratta åt hur det är i dag. Är det dags för bilen att återigen bli en symbol för friheten? Jag inbillar mig faktiskt det. Jag längtar till det. Tumnagel
79.6°
+
Roger Åberg
0

Porsche får punka i 332 blås
Det här kunde slutat riktigt illa

Om man ska testa hur fort bilen går tar man sig till en racerbana, eller Autobahn. Här pressar en förare en Porsche 911 GT2 upp till 332 km/h på det sistnämnda stället när det som inte får hända händer - punktering på ett av däcken. Punkan inträffar vid 1:19. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0
2015

Mercedes börjar köra sin självkörande lastbil
Mercedes-Benz Actros rullar på tyska motorvägar nu

Den tyska biltillverkaren Daimler har meddelat att man har börjat testa sin självkörande lastbil Mercedes-Benz Actros på den tyska motorvägen Autobahn 8 nu. Det handlar om en semiautonom lastbil som fortfarande har en chaufför i hytten men som ska kunna navigera sig fram genom trafiken på egen hand. I det första testet körde Actros 14 kilometer på egen hand på A8 och Daimler kommenterar det hela med: "Todayx27s premiere is a further important step towards the market maturity of autonomously driving trucks -– and towards the safe, sustainable road freight transport of the future. Safe testing in real traffic is absolutely decisive for the development of this technology to market maturity. We are now able to proceed with this." I Actros så använder sig Daimler av ett system som man kallar för Highway Pilot som använder radar, stereokameror, gps samt farthållarsystem för att hålla lastbilen rätt på vägen. Än så länge har man förutom de 14 kilometerna på A8 även avverkat cirka 20.000 kilometer på olika testbanor med Highway Pilot. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida