m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Pininfarina berättar mer om Battista Anniversario
Specialversionen som bara kommer i fem stycken exemplar

I mars presenterade Automobili Pininfarina en specialversion av elbilen Battista som fått tilläggsnamnet Anniversario. I dessa tre klipp får vi lära oss lite mer om den och vad som gör den så speciell. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Per Svantesson intar rollen som vd för Automobili Pininfarina
Har tidigare jobbat på Volvo Cars

Per Svantesson som tidigare har jobbat på Volvo Cars, Volvo bussar, ESAB och Nevs tar nu över rollen som vd på Automobili Pininfarina efter Michael Perschke. Per har sedan 2018 varit operativ chef på företaget men kliver alltså nu upp i ledarposition. Pandemin har skakat om mycket såklart men Per lovar ändå att de första leveranserna av den eldrivna superbilen Battista ska dra igång i år. Produktionen går enligt plan och målet är att tillverka 150 stycken exemplar. Varje bil kostar runt 17 miljoner kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Pininfarinas SUV blir en blandning mellan Urus och DB11
Spännande

Även Automobili Pininfarina har en SUV på gång. Den går för tillfället under namnet Pura Vision och nu får vi reda på att den färdiga produkten kommer att vara en blandning mellan Lamborghini Urus och Aston Martin DB11. Tyvärr finns det inga bilder på konceptet än så ni får helt enkelt föreställa er dessa två bilmodeller sammanslagna och sedan lite Pininfarina-touch på det hela. Det vi vet är att suven kommer att gå på el och att den kommer att bli väldigt lyxig. Den publika debuten kommer att ske någon gång 2020 men om det då handlar om en produktionsklar bil eller bara ett koncept återstår att se. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilsplattform
Ett samarbete med Bosch och Benteler

Tillsammans med Bosch Engineering och Benteler presenterar nu Pininfarina en plattform framtagen specifikt för elbilar. Den kommer att ligga till grund för framtida modeller Automobili Pininfarina tar fram. De tre företagen ska diskutera om man ska erbjuda plattan även till andra företag för att på så vis "attain added synergies and enable a more rapid adoption". "While other EV platforms are being developed, this collaboration marks the first initiative among three world-class partners to develop a platform specifically tailored to the luxury and performance electric vehicle plans of Automobili Pininfarina and potentially other carmakers looking to make progress in this sector." Utvecklingen av den eldrivna superbilen Battista är på gång men den baseras istället till stor del på Rimac C Two. I framtiden finns planer på inte mindre än tre stycken suvar och ytterligare en modell som vi inte vet vad det är än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Så blev elbilstillverkaren Rimac till
Ny serie i fyra delar

I oktober 2010 skrev jag en artikel där vi fick se Mate Rimacs supersnabba gamla BMW E30 bränna omkring. Det som gjorde att den stack ut var att han hade bytt ut hela drivlinan mot elprylar, och mycket var egna lösningar. Resten är som det heter historia och idag säljer han en eldriven superbil under eget namn, har bra kontakt med både Porsche och Koenigsegg och skrev nyligen på ett avtal med Automobili Pininfarina om att leverera drivlinor till dem. I den här nya serien i fyra delar får vi hänga med och se hur allt började. Just nu finns del ett och två att kika på, de resterande två lär dyka upp på YouTube-kanalen så småningom. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Pininfarina visar teaser på PF0 Concept
Eldriven superbil med grym prestanda

Pininfarina visar nu en skiss på deras kommande eldrivna superbil. Den heter PF0 Concept och har inte mindre än 1.000 hästar under skalet. Målet är att den ska bli verklighet inom två års tid, och efter den är tanken att mer rimligt prissatta elbilar och suvar ska dyka upp. Michael Perschke som är vd för Automobili Pininfarina säger följande: "Automobili Pininfarina is a pioneering new business created to service the most discerning clients in the world. Our product portfolio will launch with an innovative, zero-emissions hypercar that represents the progression we aim to make at the pinnacle of the luxury and sports car market." PF0 Concept kommer att visas upp på Monterey Car Week i augusti. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Pininfarina börjar tillverka elbilar
Första modellen kommer 2020

Den italienska designfirman Pininfarina ägs sedan 2015 av indiska Mahindra och nu växlar de fokus. Förutom det nya namnet Automobili Pininfarina ska man börja tillverka sportiga elbilar. Operativ chef blir svensken Per Svantesson som tidigare jobbat på både Volvo Group och Nevs. Ledare blir Michael Perschke som jobbat för både Volkswagen och Audi. Den första modellen ska lanseras 2020 och den kommer att skilja sig från vad som kommer senare då det handlar om en hyperbil med en prislapp på omkring 2,5 miljoner dollar. Den kommer att ha teknik från Mahindras Formula E-team och kanske även Rimac. Bilen ska ha 1500 hästar, klara 0-100 km/h på runt två sekunder och ta sig till 300 km/h på under elva sekunder. Räckvidden på en laddning kommer att ligga på nästan 50 mil. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. I framtidsplanerna finns även eldrivna sedaner och suvar. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2011