m

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i förarsätet och håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande Tesla i stadstrafik
På natten

Klipp där får åka med när en Tesla kör autonomt i vältrafikerad stadsmiljö på natten. Tumnagel
34.2°
+
Frode Wikesjö
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Consumer Reports har testat självkörande system
General Motors Super Cruise tog hem segern

Consumer Reports testar allt och en av de senaste grejerna är bilars självkörande system. De hade med 17 stycken olika system i testet och som vinnare stod General Motors teknik Super Cruise. De olika systemen fick genomgå 36 stycken olika tester och Super Cruise vann i tre av fem kategorier. På andra plats kom Tesla med sin Autopilot och på tredje plats Ford med Co-Pilot 360. Först på plats tio hittar vi Volvo och deras Pilot Assist. Läs hela testet och hur detta genomfördes på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan Teslas bilar se vilken hastighetsgräns som gäller
Tesla Autopilot uppdateras

Tesla har släppt en ny uppdatering till sitt hjälpsystem Autopilot så att detta nu kan se vad det står på hastighetsbegränsnings-skyltarna ut efter vägen. Tesla skriver om den nya funktionen till Autopilot: "Speed Assist now leverages your car’s cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning." I den nya uppdateringen till Autopilot har man även gjort en uppdatering i den funktion som håller koll på trafikljus. Denna kan nu spela upp ett ljud för föraren när ett trafikljus slår om till grönt: "A chime will play when the traffic light you are waiting for turns green. If you are waiting behind another car, the chime will play once the car advances unless Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is active When Traffic Light and Stop Sign Control is activated, a chime will play when you can confirm to proceed through a green traffic light. To enable, tap Controls > Autopilot > Green traffic Light Chime." Tesla Autopilots nya funktion som läser av vägskyltar kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Funktionen som spelar upp ett ljud när ett trafikljus slår om till grönt kommer att bli tillgänglig i USA, Kanada, Australien samt Nya Zeeland. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot på vägar den inte sett innan
Börjar bli ganska vass

I Teslas senaste mjukvaru-uppdatering 2020.28.5 förfinas Autopilot-funktionen ytterligare. YouTube-kanalen Tesla Driver bestämde sig för att testa och tog ut sin Model 3 på vägar han aldrig kört tidigare, för att se hur bra tekniken hängde med. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Teslas Autopilot ser ut att fallera ordentligt i Taiwan
Smackar rakt in i en lastbil som vält på motorväg

Teslas hjälpsystem Autopilot ser ut att ha varit inblandat i ännu en trafikolycka misstänker flera bedömare som tagit del av videoklippet ovan. I filmen syns hur en Tesla Model 3 förhållandevis obehindrat smackar rakt in i en lastbil som vält och ligger väl synlig på vägen. Det är fortfarande inte helt fastställt att föraren faktiskt använde Autopilot men i rapporteringen runt olyckan nämns det som troligt. De flesta bedömare anser även att det nästan skulle vara omöjligt för en mänsklig chaufför att vara så frånvarande att en olycka som den ovan skulle kunna ske. Ingen person ska ha skadats vid olyckan men Teslan ska ha blivit totaldemolerad. Tesla själva har än så länge inte kommenterat olyckan. Tumnagel
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du testa att docka Crew Dragon med ISS
SpaceX släpper rymdsimulator

Snart är det dags för SpaceX att börja skicka astronauter till den internationella rymdstationen ISS i deras farkost Crew Dragon. Inför det har SpaceX spikat ihop en webbaseras simulator där man kan testa på hur det skulle kunna vara att docka en Crew Dragon-kapsel med ISS manuellt. Simulatorn är försedd med ett gäng olika kontroller där reglagen på vänstersidan kontrollerar farkostens riktning medan de till höger ser till så att farkosten ligger i rätt position inför dockningen. Det är inte helt lätt att navigera farkosten rätt och det handlar om en rätt så långsam "parkering". Går allt som det ska när SpaceX väl skjuter upp den första bemannade Crew Dragon till ISS så kommer dock farkosten att docka med ISS automatiskt med hjälp av farkostens autopilot. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart börjar självkörande spårvagnar rulla i Shanghai
Systemet ska testas live

Snart kommer ett AI-baserat datorsystem i spårvagnar se till att dessa körs helt autonomt runt om i Shanghai. Systemet som initialt kommer att köras på test är framtaget av FITSCO (Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Co) och ryska Cognitive Pilot. Med det nya systemet hoppas man minska antalet olyckor och minimera incidenter som annars kanske skulle ha orsakats av den mänskliga faktorn. Olga Uskova som är vd på Cognitive Pilot säger följande: "In the absence of a proper reaction from the driver, the tram will automatically control its speed and will brake in front of the obstacles. During all the upcoming tests, the tram operator will still be in the cab, but he will act as a safety controller. The goal is to have a fully autonomous prototype in the nearest future by gradually increasing the AI level of the tram autopilot." Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tesla rullar ut autopilot för stoppljus
Men bara i USA

Tesla har äntligen börjat rulla ut sin uppdatering för sin autopilot som gör att den klarar av stoppljus och stoppskyltar. Electrek rapporterar nämligen att detta finns med i uppdateringen 2020.12.6 som rullas ut till flertalet användare i USA. Uppdateringen klargör att funktionen fortfarande är i betastadiet och en liten demonstration hur funktionen fungerar kan du hitta i klippet ovan. För att denna funktion ska släppas i resten av världen måste Tesla finsjustera inställningarna så de matchar hur saker och ting ser ut i andra länder. Så innan det händer får vi fortsätta bete oss som grottfolk och sakta ner våra bilar manuellt. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kommer Teslas Autopilot kunna upptäcka trafikljus
Körassistenten tar över ännu mer av förarens uppgifter?

Tesla verkar vara på gång med en uppdaterad version av sin körassistent Autopilot som kan upptäcka trafikljus. Bilarna ska även kunna stanna vid trafikljus när det är rött eller om de håller på att slå om till rött med den version av Autopilot som Tesla nu testar. I videon nedan kan ni kolla in när Autopilot cruisar fram mellan trafikljus-korsningar och stannar av sig själv när trafikljusen slår om till rött. Teslas Autopilot kan sedan tidigare bland annat känna igen koner och andra bilar och anpassa trafiken efter det. Lite mer "avancerad" körning har Tesla än så länge överlåtit till bilförarna själva. Men framöver kanske man även kan låta Teslor glida runt för sig själv vid stadskörning även om det antagligen inte är att rekommendera inom en överskådlig framtid. Det ryktas om att Autopilots trafikljus-igenkänning kommer att dyka upp i nästa version av Autopilot men det är inget som Tesla själva har bekräftat än så länge. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lätt att lura Teslas bilar att köra för snabbt
Det räcker med lite tejp

Säkerhetsforskare på säkerhetsföretaget McAfee har demonstrerar en simpel teknik med vilken man kan lura en del av Teslas bilar att köra i en annan hastighet än den som visas på vägskyltarna, något som demonstreras i klippet ovan. Genom att sätta lite tejp på en vägskylt som anger att vägens hastighetsbegränsning är 35 mph lurade forskarna Teslas Autopilot att hastighetsbegränsningen i själva verket var 85 mph, något som gjorde att bilens fartkontroll började accelerera mot detta. Sårbarheten ligger i kamerasystemet från MobilEye som läser av vägskyltar i äldre modeller av Tesla Model S and Model X vilka kör äldre versioner av MobilEyes system. Steve Povolny som är chef för McAfee Advanced Threat Research säger: "The vulnerable version of the camera continues to account for a sizeable installation base among Tesla vehicles. The newest models of Tesla vehicles do not implement MobilEye technology any longer, and do not currently appear to support traffic sign recognition at all." McAfee har även testat den senaste versionen av MobilEyes kamerasystem för att läsa av vägskyltar och det verkar inte ha den sårbarheten som deras äldre system nu har visat upp. Enligt McAfee så har det sålts runt 40 miljoner fordon som är försedda med den versionen av MobilEyes system som verkar gå att lura med en tejpbit. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla-ägare arresterad för tandhygien
Använde tandtråd medan bilen körde på autopilot

En 58-årig Tesla-förare arresterades i Kanada eftersom personen använde tandtråd för att rensa tänderna medan bilen körde, autonomt, i 135 km/h på motorvägen. Detta gillade inte den lokala polisen eftersom de ansåg att personen inte hade någon hand på ratten och inte heller hade fokus på vägen. Att hålla rent mellan tänderna är viktigt och tandtråd är bra skit. Men att vara säker i trafiken är ännu viktigare och bättre. Så även om om dagens bilar har väldigt bra koll på allt som händer runtomkring dem är det inte läge att helt släppa taget om ratten ännu. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Tesla stryper Autopilot-funktioner i Europa
För att möta lokala lagar och regler

Tesla har börjat skicka ut en mjukvaru-uppdatering till bilar i Europa som begränsar Autopilot-systemet en del. Anledningen är lokala regler och lagar som måste följas eftersom funktionerna inte får användas på samma vis överallt. Exempelvis påverkas Summon-funktionen där man kan köra bilen med sin telefon när man inte sitter i den. Efter uppdateringen måste man stå inom sex meter från bilen för att det hela ska fungera, tidigare fanns ingen sån restriktion. Även Auto-Lane Changing-funktionen ändras. Om man använder denna och det går mer än fem sekunder kommer bilen att avbryta filbytet och automatiskt återvända till filen den var i. Vidare kommer en påminnelse om att hålla händerna på ratten nu att ljuda var 15:e sekund, detta händer dock bara om ratten inte känner av att den har någon hand på sig. Uppdateringen ska redan ha rullat ut till Model 3-ägare och ska nu även vara på väg till Model S och Model X. Ni som kör omkring i en Cybertruck eller Roadster drabbas alltså inte, än. Under "Läs mer" kan ni läsa mailet Tesla ska ha skickat ut. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Här är Teslas Cybertruck!
Är väldigt annorlunda, på ett bra sätt?

Så släppte då äntligen Tesla sin pickup och det är verkligen ingenting alls som är "som vanligt" med den. Namnet är Cybertruck och designen är verkligen som hämtad ur en film eller ett spel. Men den konstiga formen har en poäng, det är nämligen hela basen av bilen som man kallar för exoskeleton. Bilen ska överlag vara byggd för att hålla. Man har utvecklad en ny metall baserad på aluminium som alla paneler är tillverkade av och de ska tåla att man tar fram släggan och dunkar till dem. Glaset ska vara armerat men det gick så där när man skulle visa det under presentationen, glaset gick helt enkelt sönder. Tre versioner kommer att finnas och alla får lägga nästan 1600 kilo på flaket. Den billigaste kommer att ha en motor som driver bakhjulen och en räckvidd på 40 mil, dragvikt på 3400 kilo, gör 0-100 på 6,5 sekunder och prislappen ligger på 40.000 dollar. För 50.000 dollar får man fyrhjulsdrift med dubbla motorer, dragvikt på 4500 kilo, en räckvidd på 48 mil och den gör 0-100 på 4,5 sekunder. Den fetaste versionen kostar 70.000 dollar, har fyrhjulsdrift men tre motorer, en räckvidd på 80 mil, dragvikt på 6350 kilo och 0-100 på 2,9 sekunder. Utöver grundpriset finns ett tillval för autopilot som kostar 7000 dollar. Bilen har så klart en massa ström med sig och har både 110 och 220v så att man kan driva verktyg och annat. Den har även luftfjädring vilket är smidigt av flera anledningar. Som bonus med den har man en inbyggd luftkompressor. Som en liten bonus visade man också en ATV som får plats på flaket. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Garmin Autoland kan landa ditt flygplan
Landar flygplan med hjälp av GPS

Garmin har visat upp ett nytt GPS-system som man kallar för Autoland vilket kan användas för att helt autonomt landa mindre flygplan i händelse av att piloten inte kan eller känner för att göra detta själv. Landningen sker via GPS och förutsätter att flygplatsen där flygplanet ska landa har stöd för GPS-landningssystem. Skulle så vara fallet så tar systemet över kontrollen av flygplanet och upplyser passagerarna om detta varpå landningen inledes. Skulle piloten vara utslagen men passagerarna fortfarande vara medvetna så kan dessa kommunicera med flygplatsledningen medan systemet sköter själva landningen. Vad Garmin Autolanding kostar finns det för tillfället inga uppgifter om. För att överhuvudtaget få användas måste systemet först godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA. Skulle så bli fallet så är systemet i nuläget anpassat för att installeras i de båda flygplansmodellerna Cirrus Vision Jet samt Piper M600, flygplansmodeller som kostar runt 2 och 3 miljoner dollar styck skriver Gizmodo. Här nedanför hittas ett klipp på hur Garmin Autoland fungerar. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Boring Company bygga vanliga biltunnlar?
Det är ju inte särskilt futuristiskt

Det har varit mycket snack om Elon Musks tunneföretag Boring Company de senaste två åren men en video de publicerade i slutet av förra veckan var inte särskilt imponerande och gjorde även att det uppstod en del frågetecken runt Borings framtidsplaner. När Musk först presenterade Borings planer för cirka två år sedan så uppgav man att tanken var att bilar, och människor, skulle transporteras hypersnabbt på en slags transportslädar i deras tunnlar. I videon ovan så handlar det om en Tesla som med hjälp av bilens Autopilot-system tar sig fram för egen maskin i Borings lilla tunnel. När Elon Musk fick frågan på Twitter om varför man verkar övergett idén med transportslädar i tunnlarna svarade han att "Det här är enkelt och fungerar". Givetvis fungerar det hela men det känns väl inte superfuturistiskt att bygga tunnlar där bara en bil i bredd får plats. Där fordonen dessutom ska ta sig fram för egen maskin i liknande hastigheter som på vanliga vägar. Då är det nog betydligt mycket mera effektivt och billigare att bara bygga en vanlig väg. Ni hittar ett klipp från förra veckan där en Tesla under jord tävlar mot en Tesla som kör på vanliga vägar. Här nedan hittas ett klipp från i slutet av förra året där en Tesla körs på en dragsläde i Borings testtunnel. Som synes i klippet ovan verkar man nu ha tagit bort spåret från tunneln som synes i videon nedan och istället ha asfalterat hela tunneln. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Tesla Autonomy Day
Idag fokuseras det på självkörande bilar

Idag arrangerar Tesla Autonomy Day vilket du kan kolla in här i kväll om du har lite tid över på påskhelgens sista dag. Tanken med Tesla Autonomy Day är att man ska presentera saker som rör Teslas program för självkörande bilar, till exempel deras mjukvara Autopilot. Tesla säger själva i ett uttalande: "Tesla is making significant progress in the development of its autonomous driving software and hardware, including our FSD (Full Self-Driving) computer, which is currently in production and which will enable full-self driving via future over-the-air software updates," Vill du kolla in livesändningen från Tesla Autonomy Day så drar den igång klockan 20:00. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model 3 nu från 540.880 kronor
Samtidigt börjar man med företagsleasing

Den "billiga" versionen av Tesla Model 3 är inte här än men nu lanseras en något billigare än de man har kunnat beställa tidigare i alla fall. Versionen som kallas för Standard Range Plus har en räckvidd på 42 mil enligt WLTP och för den får man betala 540.880 kronor. Det lägre priset beror på en något enklare interiör, annat ljudsystem och mindre lull-lull. De övriga versionerna som erbjuds är Long Range för 653.780 kronor och Performance för 759.480 kronor. Annat nytt är att man också börjar med företagsleasing. Den billigaste Model 3:an kostar då från 3 710 kronor i månaden. Den som leasar kommer inte att kunna köpa sin bil efter avslutad period utan istället kommer dessa bilar att användas i den egna samåkningstjänsten Tesla Network. Till slut blir även Autopilot standard i alla bilar. Priset för bilen har ökat något men totalen ska ändå bli lägre än om man hade lagt till Autopilot via tillvalslistan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Är Teslas AutoPilot värd 5.000 dollar extra?
Jason tycker till

Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har en Tesla Model 3 och i det här klippet snackar han om dess funktion Enhanced AutoPilot och om den är värd de extra 5.000 dollarna man får slanta upp om man vill ha den. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen stänger Tesla-utredningen
Ingen risk för olyckor

Transportstyrelsen har nu klargjort lite kring Tesla-ärendet som vi skrev om igår. De uppgifter som då fanns var att utredningen pågått, skulle stängas men återigen kunde öppnas. Nu går Transportstyrelsen ut och säger att ärendet är helt avslutat. – Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen. Man säger även att det inte är aktuellt att förbjuda en försäljning av Teslas modeller. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida