m

Nästa år fyller BMW M 50 år
Firas med specialemblem och nya färger

Den 24 maj 2022 firar BMW M GmbH 50 år och det ska givetvis inte få passera obemärkt. Redan nu presenterar man att det kommer att finnas ett specialemblem och nya lackalternativ inspirerade från förr att välja mellan, redan från och med januari nästa år. Det gäller dig som köper en ny M-bil eller en BMW med M Sport-paket där produktionsdatum är satt från mars och framåt. Emblemet är inspirerat av den klassiska BMW Motorsport-loggan och man kan få det på huven, bakluckan och i centrumen på hjulen. När det kommer till lacken kommer inte mindre än 50 stycken "ikoniska och historiskt viktiga" alternativ att erbjudas. Dakar Yellow, Fire Orange, Daytona Violet, Macao Blue, Imola Red och Frozen Marina Bay Blue är några av dem. Annat på M-fronten som kommer att hända nästa år är lanseringen av M3 Touring och en specialversion av M4 Coupé - antagligen M4 CSL. Förmodligen kommer även nya M2 att presenteras. Närmast är dock konceptbilen XM som visas nu den 29 november. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Toyota GR Yaris på Ringen
Kvick rackare

Här får vi hänga med en Toyota GR Yaris när den kör det kortare varvet på Nürburgrings nordslinga. Tiden blev 7 minuter och 56 sekunder vilket gör att bilen är lika kvick som Corvette C5 Z06 och Porsche 996 Turbo, och faktiskt snabbare än BMW M2 innan facelift. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan BMW E36 M3, E46 M3 och M2 Competition
Det gäller att få i rätt växel

Innan ni ens har klickat på den här videon vet ni ju att M2 Competition kommer gå segrande ur racet. Men hur mycket skiljer det sig mellan E36 och E46 egentligen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

BMW M235i xDrive Gran Coupé imponerar inte i älgtest
Än slank han hit, än slank han dit

KM77 har nu kört älgtest med BMW M235i xDrive Gran Coupé och den presterade inget vidare. Problemet var att man inte fick tillbaka bilen på rätt spår tillräckligt snabbt efter att ha gjort de snabba svängarna och resultatet blev att man hamnade i konerna istället. Först när man sänkte hastigheten till 68 km/h gick det utan att några koner fick sätta livet till. Mercedes-Benz CLA 200 var dock ännu sämre och där tvingades man sänka till 66 km/h för att det skulle gå vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

BMW sålde fler M-bilar än Mercedes sålde AMG-bilar förra året
Siffrorna väntas öka även i år

Siffrorna för 2019 är inne och de visar att BMW sålde 135.829 stycken M-bilar förra året. Försäljningen ökade med 32,2 procent och en bidragande orsak är modellerna X3 och X4 M och M8 Coupé och Cabriolet. Siffrorna innebär att BMW sålde fler M-bilar än vad Mercedes sålde AMG-bilar och noterar försäljningsrekordet med texten "most successful manufacturer in its segment for the first time". USA var den största marknaden och där lyckades man sälja 44.442 stycken bilar. På plats två hittar vi Tyskland med 26.110 exemplar och på plats tre Storbritannien med 17.688 bilar. BMW räknar med att siffrorna ska fortsätta öka under 2020 och i år kommer M8 Gran Coupé, M2 CS och nya X5 och X6 M att hitta ut till handlarna. En ny M3 Sedan och M4 Coupé kommer också att presenteras. De två sistnämnda förväntas använda sig av samma raka turbomatade sexa som sitter i X3 M och X4 M. I standardutförande ger den 480 hästar och i Competition-version 510. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota Supra klockar 7:52.17 på Ringen
Snabbare än BMW M2 Competition

Sport Auto har tagit ut nya Toyota Supra på Nürburgring för att se vad den går för och resultatet blev en tid på 7:52.17. Det gör bilen snabbare än bland annat BMW M2 Competition (7:52.36) och modellen den är kraftigt besläktad med - BMW Z4 M40i (7:55). Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida