m

Vilken tysk halvkombi är bäst?
Jämnt skägg!

Carwow har gjort ett rätt intressant test där VW Golf, BMW 1-serie, Mercedes A-klass och Audi A3 jämförs. VW Golf har med åren blivit dyrare, men har den blivit lyxigare är frågan? Klarar den fighten med de andra? TL;DW är att Mercan blir Mats egna favorit i slutändan, men att det är så jämnt mellan dem att det i princip mest beror på vad för funktioner som du tycker är viktigast och vilken du tycker är snyggast. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

BMW börjar med trådlös uppdatering av programvara
Funkar om du har bil från 2018

Nu presenterar BMW Remote Software Upgrade. Även känt som Over-The-Air (OTA) i folkmun. Alltså trådlös uppdatering av bilens programvara. Med detta slipper man åka in till återförsäljaren när det är dags för bilen att få sig en uppdatering och kan istället göra det hela exempelvis hemma på uppfarten. 2018 lanserades det modulära operativsystemet BMW Operating System 7 som idag finns i många av märkets nya modeller. Och de flesta av dessa kommer nu att kunna uppdateras trådlöst, men inte alla. Man kommer kunna uppdatera bilen på två vis - antingen genom direkt nedladdning via bilens integrerade SIM-kort eller genom appen BMW Connected. Uppdateringen tar runt 20 minuter varje gång. Den första uppdateringen ska finnas tillgänglig nu och den går att få till följande modeller ur senaste generation från 2018: BMW 1-serie BMW 2-serie Gran Coupé BMW 3-serie BMW 7-serie BMW 8-serie BMW X5 BMW X6 BMW X7 BMW Z4 BMW 5-serie: från ny årsmodell i juli 2020 BMW X3/X4: från ny årsmodell i juli 2021 Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2019

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M135i fullproppad med M Performance-prylar
Bra eller anus?

I slutet på maj rullade BMW ut nya 1-serien och förutom uppdaterat utseende är det numera framhjulsdrift som gäller för den här lilla krabaten. Köper man en M135i xDrive får man dock fyrhjulsdrift. Här får vi en genomgång av ett sådant exemplar proppat med M Performance-delar som förbättrar både prestanda och utseende en del. Ingen renodlad M-bil, men nära inpå. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Nya knubbiga BMW 1-serie är här
Nu är det framhjulsdrift som gäller

Idag är det den 27 maj och dagen då BMW lovade att presentera nya 1-serien, och de höll vad de lovade. Bilen är helt ny och går en något kontroversiell väg - den är nämligen för första gången framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift får man dock om man väljer "värstingen" M135i. Proportionerna är något skumma och modellen har flera likheter med mini-suven X2 av någon konstig anledning, men det kanske är det här folk vill ha? BMW:s senaste trend med monsterstor grill finns även här. Den nya designen ska ge bättre plats på insidan och i bagagen ska man få in 380 liter vilket är 20 fler än föregångaren. Fäller man baksätet sväljer utrymmet istället 1200 liter. De som sitter där bak får även 19 millimeter mer plats för huvud, 33 för benen och 13 för armbågarna. Insidan får även det senaste infotainment-systemet som består av en skärm på 10,25 tum. En lika stor skärm fungerar som instrumentkluster och kan man inte få nog av skärmar finns även en head-up-display på 9,2 tum. I Europa kommer bilen att säljas med fem stycken olika motoralternativ från start - tre dieslar och två stycken bensinare. Instegsversionen är 116d som bjuder på 116 hästar. M135i xDrive är i andra änden och den har numera en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 306 hästar och ett vrid på 450 newtonmeter. Denna version ska göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Till motorn kopplas här en åttastegad Steptronic-låda, något manuellt alternativ erbjuds inte. Försäljningen drar igång i september men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
15.6°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Är BMW 1-serie M Coupé den bästa M-bilen?
Doug DeMuro hävdar det

När BMW tryckte ur sig en prestandaversion av lilla 1-serie i slutet av 2010 kunde de inte döpa den till M1, eftersom det namnet är heligt och tillhör modellen som kom 1978. Så det fick bli BMW 1-serie M Coupé. Lite krångligt, men det glömde man snabbt när man började köra bilen. Den lilla knubbisen har en mycket trevlig rak dubbelturbomatad sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och till den kopplas en sexpetad manuell låda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Ett perfekt recept som visade sig fungera mycket bra och den limiterade upplagan av bilen sålde slut snabbt. Hittar du en på begagnatmarknaden i dag kostar den ungefär lika mycket som den gjorde när den var ny, ibland kanske även mer. Jag mötte en i går och habegäret sköt som vanligt i taket för att sedan kraschlanda eftersom det inte finns några till salu på Blocket och för att börsen är tom. Det är många som lovordar bilen och även går så långt som att säga att det är den bästa M-bilen BMW någonsin har tillverkat. En av dem är Doug DeMuro, som i det här klippet förklarar varför han tycker som han gör. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2016
2015

BMW M2 är äntligen här
Ett bakhjulsdrivet busfrö med 370 hästar

Det finns ingen bil som kan ersätta BMW 1-serie M Coupé, så är det bara. Dock såldes den bara i en begränsad upplaga och skulle du hitta en begagnad i dag är den i princip lika dyr som den var ny. Det var också en modell som firade av förra generationen 1-serie och vill man ha en sådan i coupé-utförande i dag heter den som ni kanske vet 2-serie Coupé. M2 är uppföljaren som kanske inte kommer att fylla skorna kaxiga 1-serie M Coupé hade men som ändå är ett hästkraftsspäckat litet busfrö för den som inte vill åka Audi RS3. BMW snackar om en spirituell uppföljare till E30 M3 och om syskonband med anrika 2002 Turbo, så förväntningarna är som väntat skyhöga. Hjärtat i bilen är så klart det som är det viktigaste i M2, och precis som det ryktades om tidigare är det samma spis som sitter i X4 M40i under huven, dock lite råare inställd. Receptet är en rak sexa på 3.0 liter som försetts med singelturbo. Den ger 370 hästar och har ett vrid på 465 Nm. En overboost-funktion kan för ett kort ögonblick höja vridet till hela 500 Nm. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell låda (tack för det!) eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder med manuell låda och på 4.3 med automatlådan. Launch control finns, och även en Smoky Burnout-funktion så att man kan stila och elda gummi utan att göra bort sig. Kraften skickas till bakhjulen, en fyrhjulsdriven version väntas presenteras längre fram. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vikten på bilen anges till 1 590 kilo med manuell låda, 1 565 med automatlådan. Som väntat är chassiet uppdaterat på många punkter jämfört med en vanlig 2-serie Coupé, det är ju en M vi snackar om. Den elektroniska servostyrningen har uppdaterats och en aktiv M-diff ser till att baken sköter sig som den ska när du pressar bilen. Bättre bromsar sitter också även på, fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram, tvåkolvsok med 370 millimeters skivor bak. Däcken mäter 245/35-19 fram, 265/35 19 bak. Utseendemässigt är det M-prylar så långt ögat kan nå, nästan. Var är M-speglarna?! Fronten är aggressivt framtonad och rakt framifrån ser man hur bred bilen verkligen är. Rumpan är något tamare men fortfarande fet, och självklart är de fyra mullrande avgaspiporna på plats. Insidan är på sedvanligt BMW-vis proper och funktionell och som sig bör försedd med stolar som ser ut att kunna hålla fläsket på plats hyfsat. Treekrad ratt med paddlar bakom om man åker automat såklart. M2 börjar säljas nästa vår och det svenska priset börjar på 509 000 kronor. Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0

BMW 1-serie - nu med ett helt okej ansikte
Faceliften är officiell

Den första generationen av BMW 1-serie kan väl kanske inte beskyllas för att ha varit den vackraste bilen som kommit från den tyska tillverkaren, men den fungerade i alla fall. Värre blev det när andra generationen dök upp och den lilla bilen hade fått ett på tok för stort och för lågt ansikte. Detta korrigerar man nu som tur är i och med en facelift, och 1-serien ser nu faktiskt ut som en BMW ska göra. Förutom uppdaterat utseende både fram och bak finns det nyheter både på insidan och under huven. I kupén får man nya sätesbeklädnader, nya reglage till radion och klimatanläggningen, lite kromdetaljer här och där och en ny M-ratt att hålla i. Skärmen på mittkonsolen som mäter 6.5 tum är också ny och som tillval finns det en större variant med nav på 8.8 tum. För första gången erbjuds nu 1-serien med BMWs nya trecylindriga turbosnurra på 1.5 liter. Den finns som diesel på 114 hästar i 116d och 116d EfficientDynamics och som bensin på 108 hästar i 116i. Serien med fyrcylindriga turbomatade dieslar och bensinare på 2.0 liter uppdateras också. Herre på täppan är M135i med sin 3-liters turbomatade sexa som nu ger 322 hästar. Denna motor går att få med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och ska ta bilen till 100 km/h på 4.7 sekunder med den åttastegade automatlådan Steptronic. Nya 1-serie börjar säljas senare i år, världspremiären äger rum först på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0

Faceliftade BMW 1-serie visar lite av sitt nya nylle
Officiell i morgon

I morgon är planen att BMW ska visa upp en faceliftad version av deras minsta modell 1-serien och inför detta bjuds vi på en dunkel snabbtitt av de nya strålkastarna. En läckt bild från den tyska tidningen Autobild har dock redan letat sig ut på nätet och detta sägs vara hur nyheten ser ut i sin helhet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2013

Så ser Infiniti Q30 ut
Småbilen nu officiell

Vi har tidigare bara sett en skiss på hur Infinitis nya småbil Q30 skulle se ut men nu får vi se en riktig bild på konceptet. Den här bilen är tänkt att utmana bilar som BMW 1-serie, Audi A3 och Mercedes A-klass. Och dess design ska försöka locka in yngre köpare till märket. Några uppgifter kring drivlina och liknande får vi inte för tillfället. Vad tycker ni om det ni ser så här långt? Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes CLA - fyrdörrarscoupé i mindre format
Lillebrorsan till CLS nu officiell

Mercedes fortsätter att pumpa ut nyheter och nu är det dags för mini-CLS:en CLA att göra entré. I grund och botten är det en A-klass men med en slankare coupékaross och fyra dörrar, en bil som alltså kommer att konkurrera med modeller som BMW 1-serie och Audi A3. Bilen mäter 4.63 meter på längden, 2.03 på bredden och 1.43 på höjden och bygger på MFA-plattformen från Mercedes. Den har till skillnad från A-klassen fått en moddad bakaxel som ska ge den en lite annan karaktär. Under locket sitter det lite olika motoralternativ och roligast blir CLA 45 AMG som driver på alla fyra hjul och som väntas få omkring 350 hästar ur en piffad 2-liters fyra som också delas med A 45 AMG. Instegsmodellen blir CLA 180 som innebär en fyra på 1.6 liter och 120 hästar. På dieselsidan får man nöja sig med CLA 220 CDI än så länge. Fyrhjulsdrift kan fås som tillval till vissa versioner. Bilen börjar säljas i slutet på året till ett ännu okänt pris. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2012

Citroën DS4 årets bil enligt gaycommunity
Fransos även detta år

Varje år utser den franska gaysajten Ledorga vilken som är årets bil. Förra året vann Peugeot RCZ och även detta år år det en fransos som kammar hem titeln, Citroën DS4. På andra plats kom Range Rover Evoque och på tredje Mini Coupé. Grattis Citroën! Topp tio har ni här: 1. Citroen DS4 - 396 poäng 2. Range Rover Evoque - 365 poäng 3. Mini Coupe - 347 poäng 4. Citroen DS5 - 295 poäng 5. Volkswagen Beetle - 222 poäng 6. Mercedes-Benz SLS AMG Roadster - 169 poäng 7. Audi Q3 - 146 poäng 8. Lamborghini Aventador - 134 poäng 9. Volkswagen Golf Cabriolet - 129 poäng 10. BMW 1-serie - 127 poäng Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

TUNINGWERK trimmar BMW 1-serie M Coupé till 520 hästar
Och klär på den race-kostym

TUNINGWERK senaste werk (höhö) är 1st M RS, eller rättare sagt en vråltrimmad BMW 1-serie M Coupé. Motorn har byggts om helt och hållet och lämnar nu hela 521 hästar och har ett vrid på 614 Nm. Toppfarten anges till 300 km/h. Vidare har en ny diffspärr, ett nytt kylsystem och ett nytt sportavgassystem monterats. I hjulhusen sitter det 19-tummare klädda med 245/35-däck fram, 285/30 bak. Bromsskivorna kommer från Movx27it och mäter 370 millimeter. Vill man ha keramiska går det också att beställa, dessa är på 380 millimeter. Utsidan ser ut som en racerbil och är smyckad med en läpp, ny motorhuv, baklucka och en stor vinge därpå. Stolarna har bytts ut mot kolfiberditon från Recaro och en bur har monterats. Hela rasket med bil och allt går loss på 119 000 Euro. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida