m

Nu är maskeringen på BMW 128ti borttagen
Röda detaljer = sportigt

För några veckor sedan fick vi se bilder och video på BMW:s nykomling 128ti. Nu har den extremt lätta maskeringen som var då tagits bort och under den fanns röda detaljer som ska få modellen att sticka ut lite extra. Det här är en bil som hamnar snäppet under M135i xDrive och i detta fall är det bara framhjulsdrift som gäller. Det gamla namnet ti (Turismo Internazionale) återupplivas och det är något BMW använt genom åren på sina lite sportigare modeller. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och som har 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder. Lansering sker i november och på prislappen står det 41.574 euro. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0