LIVE 01:00 SpaceX Inspiration4 landar
m
2020

Hyundais premiummärke Genesis ska komma till i Europa
Storbritannien är nyckelmarknad

Hyundai har precis som många andra tillverkare ett premiummärke under ett annat namn och detta är Genesis. Bilar under detta epitet har Hyundai sålt i Asien, Ryssland, Mellanöstern, Australien, USA och hemma i Sydkorea. Det har tidigare snackats om att Genesis ska lanseras här i Europa och att det skulle ske redan i år. Pandemin har dock satt stopp för detta och nu snackar man om nästa vår istället. En nyckelmarknad i Europa sägs vara Storbritannien och en modell som lär dyka upp då är G70 som är en utmanare till Audi A4 och BMW 3-serie. Vidare säljer Genesis modellen G80 som konkurrerar med BMW 5-serie och suvarna GV70 och GV80. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

BMW börjar med trådlös uppdatering av programvara
Funkar om du har bil från 2018

Nu presenterar BMW Remote Software Upgrade. Även känt som Over-The-Air (OTA) i folkmun. Alltså trådlös uppdatering av bilens programvara. Med detta slipper man åka in till återförsäljaren när det är dags för bilen att få sig en uppdatering och kan istället göra det hela exempelvis hemma på uppfarten. 2018 lanserades det modulära operativsystemet BMW Operating System 7 som idag finns i många av märkets nya modeller. Och de flesta av dessa kommer nu att kunna uppdateras trådlöst, men inte alla. Man kommer kunna uppdatera bilen på två vis - antingen genom direkt nedladdning via bilens integrerade SIM-kort eller genom appen BMW Connected. Uppdateringen tar runt 20 minuter varje gång. Den första uppdateringen ska finnas tillgänglig nu och den går att få till följande modeller ur senaste generation från 2018: BMW 1-serie BMW 2-serie Gran Coupé BMW 3-serie BMW 7-serie BMW 8-serie BMW X5 BMW X6 BMW X7 BMW Z4 BMW 5-serie: från ny årsmodell i juli 2020 BMW X3/X4: från ny årsmodell i juli 2021 Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2019

18-åring puttade ner BMW:n han fick av sina föräldrar i en flod
Ville ha en Jaguar istället

Ibland är livet bra hårt. En 18-årig man från Indien fick en helt ny BMW 3-serie av sina föräldrar i födelsedagspresent, men eftersom han hellre ville ha en Jaguar puttade han ner bilen i en flod. Bilen var enligt mannen för liten för honom och hans vänner, och därmed inget att ha. Myndigheterna säger att inga böter har utgått då det sägs att den otacksamma mannen har en mental störning och just nu är under behandling. Tumnagel
17.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serie som kombi
Kommer som laddhybrid

Förra hösten presenterade BMW nya 3-serien men då handlade det endast om sedan-versionen. Nu är det dags för kombin som på sedvanligt manér kallas för Touring. Den största nyheten här blir att modellen kommer att erbjudas som laddhybrid, men först nästa sommar. Dock går det att förhandsbeställa denna redan idag. Bilen är lite större än sin föregångare och mäter 4,7 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,47 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter - en ökning med 41 millimeter. Lastutrymmet där bak är 112 millimeter bredare än tidigare och där ryms nu 500 liter vilket är fem liter mer än förut. Fäller man stolsraden går det in upp till 1510 liter. Från start erbjuds tre stycken bensinare och tre stycken dieslar. Insteget på bensinsidan är 320i Touring som har en fyra som ger 184 hästar. Nästa steg är 330i Touring med 258 hästar. M340i xDrive Touring är vassast och den har istället en sexa som ger 374 hästar. 318d Touring och 320d Touring får båda två dieseldrivna fyror på 150 respektive 190 hästar. 330d xDrive Touring har en dieselsexa som ger 265 hästar. De fyrcylindriga dieslarna får sexpetad manuell låda som standard medan övriga har en åttastegad automatlåda. Laddhybriden kallas för 330e Touring och den har en fyra parad med en elmotor och en sammanlagd effekt på 292 hästar. Den ska klara 6,3 mil på bara el och har en blandad förbrukning på 0,18-0,23 liter per mil med ett utsläpp på 42-52 gram per kilometer. Nya 3-serie Touring lanseras den 28 september. Priser och mer information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serien med längre hjulbas
Bara för Kina

Kineserna gillar ju som ni säkert redan vet när det är gott om utrymme i baksätet på en bil. Tillverkarna vill ju såklart tillgodose sina kunders önskemål och det är därför många modeller erbjuds med en något förlängd hjulbas i landet. Nu har den lyckan kommit till den senaste versionen av BMW:s 3-serie och så här ser den ut. Kanske inget man ser med blotta ögat men bilen har faktiskt ökat med tolv centimeter på längden. Den mäter numera 4,83 meter totalt och har en hjulbas på 2,96 meter. Förlängningen ger tilläggsnamnet Li och bilen vi ser här är en 325 M Sport. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2018

Första provkörningarna av nya BMW 3-serien
Vad är bättre?

I början av oktober rullade BMW ut nya 3-serien och nu har ett gäng journalister fått tillfälle att provköra den nya bilen. Här ser ni vad Autocar, Auto Express och Autogefühl har att säga. Sistnämndas inslag är riktigt maffigt och klockar in på 1:16 minuter. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

BMW berättar mer om M340i
Lanseras nästa sommar

För ett par veckor sedan presenterade BMW nya 3-serien. Att det kommer en ny M3 är helt klart, men den är inte här riktigt än. Fram tills den presenteras får vi nöja oss med M340i som BMW nu berättar lite mer om. I slutet av den här månaden har versionen premiär på Los Angeles Auto Show. Under huven på denna sitter en turbomatad rak sexa på 3,0 liter som ska ge 387 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och det kommer inte att erbjudas något manuellt alternativ. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder för xDrive-versionen och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Precis som för 330i har man kapat 55 kilos vikt jämfört med föregående version samtidigt som att karossens vridstyvhet ökat med 25 procent totalt. M340i får även adaptiv M-fjädring, M-Sport-bromsar och en M-Sport-diff på bakaxeln. Frambromsarna mäter 348 millimeter och de greppas av fyrkolvsok. Bak sitter det skivor på 345 millimeter med enkolvsok. Som väntat får bilen även ett aggressivare kjolpaket runt om, fetare fälgar och en tydligare markerad grill med ett speciellt mönster i sig. Lanseringen drar igång nästa sommar och priser borde dyka upp när väl mässan är igång. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Patentritningar på nya BMW 3-serie Touring läcker ut
Läcker?

Att det ska komma en kombi - Touring på BMW-språk, av nya 3-serien är en självklarhet. Men det var inte tänkt att den skulle visas upp riktigt än. Nu har ett gäng patentritningar på modellen läckt ut vilket gör att vi i förtid får se hur bilen kommer att se ut. Tumnagel
24.8°
+
Bobby Green
0

BMW 3-serie GT är ett minne blott
Det är suvarnas fel!

2013 kom även BMW:s 3-serie som Gran Turismo efter att endast 5-serien erbjudit detta. Kombibaklucka, lite annan design och mer utrymme. 2016 fick modellen sig ett lyft. I tisdags presenterades helt nya 3-serien och i samband med detta kommer uppgifter om att den inte kommer att erbjudas i GT-utförande. Man har valt att inte låta modellen leva vidare och detta på grund av att suvarna har tagit över. Kunderna vill hellre ha en sådan istället för en något större 3-serie. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Den sjunde generationen av BMW 3-serie är här
Nyheter på alla fronter

Efter läckan är nu den sjunde generationen av BMW:s 3-serie officiellt presenterad. Förutom en uppdaterad design är bilen givetvis fylld med den senaste tekniken när det kommer till prylar och säkerhet samtidigt som den ska vara ännu roligare att köra. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serie läcker ut
Läcker?

Imorgon kommer BMW att officiellt presentera nya 3-serien. Men tack vare Internet kan vi redan idag ta del av hur bilen ser ut. Vad tycks? Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Under det här skynket står nya BMW 3-serie
Ser arg ut

På mässan i Paris kommer BMW troligtvis att visa upp helt nya 3-serien och nu får vi se hur den ser ut - under ett skynke. Det man kan skönja är de nya DRL-ljusen, den stora grillen och den allmänt kaxiga uppsynen bilen avger. Det här sägs vara versionen man kallar för M340i - sportversionen som kommer att vara värst innan en ny M3 dyker upp. Effekten tros ligga på mellan 360-370 hästar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2017

Snart får vanligt folk sina första Tesla Model 3
Men grundpriset ligger en bra bit över 500.000 kronor

När ett bilmärke börjar bygga en ny bilmodell är den första omgången bilar reserverade för återförsäljare, press och liknande. Tesla jobbar lite annorlunda, de har inga återförsäljare i samma utsträckning och skiter rätt hårt i pressen så deras första bilar har gått till anställda, deras familjer och folk nära företaget. Det har ju tagit tid för Tesla att komma igång på riktigt med tillverkningen, men nu ska i alla fall folk utanför Tesla ha fått bygga ihop sina bilar. Men för att få sin bil nu måste man välja en modell med lång räckvidd och premium-paketet, så har man drömt om en bil med rimlig prislapp får man snällt ställa sig i kön och vänta, likaså om man vill ha fyrhjulsdrift. De två paketen kostar ensamma 14.000 dollar, totalt utan några extrasaker ligger alltså grundprislappen på 48.000 dollar. Om man har råd är det bara att bygga vidare, välja färg och så. Autopilot kostar 5000 dollar och förberedelse för möjlig autonom körning i framtiden kostar 3000 dollar. Med lite större hjul och en annan färg hamnar exemplet ovan på 56.500 dollar. Detta är innan supermiljörabatter men också innan moms. En Model S 75D som kostar 74.500 dollar kontant i USA i dag kostar 892.300 kronor i Sverige. Om samma procentsats gäller för Model 3 kommer de första bilarna att gå på 576.000 kronor i grundpris och 678.000 kronor med autopilot och 19-tummare. På det kan man troligen dra av supermiljörabatt på 40.000 kronor. I början av nästa år kommer man enligt Tesla att kunna beställa en Model 3 i grundutförande med det mindre batteriet - om man har förbokat vill säga. Prislappen utan något extra ligger på 35.000 dollar vilket bör bli ungefär 420.000 kronor, med autopilot cirka 480.000 kronor. En BMW 3-serie pluginhybrid ligger som jämförelse på 434.000 kronor i grundutförande, men det är varken en riktig elbil eller något som är speciellt bra utrustat. Tumnagel
34.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida