m

Det här är nya BMW 4-serie Cabriolet
Har tygtak istället för hardtop

Nu har det blivit dags för BMW att visa upp nya 4-serien som Cabriolet och den ser väl antagligen ut som väntat. Modellen anammar den helt nya designen som släpptes i somras och till skillnad mot föregångaren har denna ett tygtak istället för en tredelad hardtop. Detta ger bland annat lägre vikt, en snyggare taklinje och lite mer plats i bagaget när taket är nedfällt. Där går det nu in 255 liter mot tidigare 221. Taket har en glasruta baktill, öppnas och stängs på 18 sekunder och det går att operera i hastigheter upp till 50 km/h. Modellen får samma motoralternativ som 4-serie Coupé och toppversionerna är M440i och M440i xDrive som bjuder på en rak sexa på 3,0 liter som ger 374 hästar. En M4-version lär dyka upp så småningom. Lansering sker i mars nästa år. 420i Cabriolet kostar från 526.000 kronor och det blir den billigaste. Sen har vi 420d MHEV för 542.000 kronor, 430i för 557.000 kronor och sist men inte minst M440i xDrive MHEV för 748.000 kronor. Tumnagel
25.5°
+
Bobby Green
0

Patentritningar visar nya BMW 4-serie som cab
Inga överraskningar

Nästa år kommer nya BMW M4 Cabriolet. Det borde innebära att vanliga 4-serie Cabriolet dyker upp innan det. Nu har patentritningar på denna version läckt ut och det ser väl ut som väntat misstänker jag. Tumnagel
13.5°
+
Bobby Green
0

Gör mörkt tema att nya BMW 4-serie ser trevligare ut?
Specialversion för Abu Dhabi

Det finns många åsikter kring nya BMW 4-serie och de flesta cirkulerar kring den enorma grillen. Här ser vi bilder på specialversionen Dark Edition som är framtagen för Abu Dhabi och eftersom det är så mycket svarta detaljer försvinner grillen en del, vilket kanske är en fördel? Bilen är lackerad i Sapphire Black, har svarta insatser i strålkastarna och i princip överallt annars också. Den här versionen är utrustad med M Sport-paketet och massa andra M-prylar som finns på tillvalslistan. Man har utgått från 430i vilket innebär att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 258 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Motorn driver bakhjulen och 0-100 km/h går på 5,8 sekunder medan toppfarten ligger på 250 km/h. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

BMW X5-designer tar en titt på nya BMW 4-serien
Saknar en del klassiska BMW-saker

Frank Stephenson har designat en del klassiker, bland annat 2000-talets första Mini och BMW X5 (kolla nedan för en video där han går igenom varför den bilen ser ut som den gör). I videon ovan går han igenom nya BMW 4-serien som ju har fått en hel del reaktioner tidigare, bland annat för de gigantiska njurarna i fronten. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Kolla in när nya BMW 4-serien tillverkas
Dat grill!

Här får vi kolla in lite hur det ser ut när BMW tillverkar deras nya 4-serie. Ni vet den nya, men de gigantiska grillen. Vi får även se när bilarna testas och kontrolleras. Tumnagel
24.3°
+
Roger Åberg
0

Nya BMW 4-serie med M Performance-delar
Här blir mustaschen under näsborrarna extra tydlig

Nya BMW 4-serie presenterades igår och precis som hos tidigare modeller kan man smycka ut den med godis från M Performance om man vill. Här ser vi hur bilen ser ut med grejerna på och det handlar bland annat om extra kolfiberdetaljer i fronten, baken, på sidokjolarna, backspegelkåporna och på bakluckan. Man kan även få rödmålade bromsok och svarta flerekrade fälgar. På insidan sitter en annan sportigare ratt, växelpaddlar i kolfiber och givetvis ett gäng M Performance-emblem. Vad de extra delarna kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
25.4°
+
Bobby Green
0

BMW kör ut nya 4-serien
Grillsäsongen är här på riktigt!

Precis som utlovat presenterar BMW idag nya 4-serien. Vi har tidigare fått teasers och sen så har även officiella pressbilder läckt ut, så hur bilen ser ut vet vi redan. Nu kommer dock all tillhörande information och ännu fler bilder att gotta ner sig i. Det här är alltså andra generationen av 4-serien och den har kodnamnet G22. Det finns massa nytt under skalet men givetvis är det utsidan i detta fall som väcker mest uppmärksamhet - i synnerhet grillen. Här visar BMW att stora grillar inte är något man kommer att sluta med utan snarare tvärtom, och nu växer de även på höjden. Här breder näsborrarna ut sig över hela fronten och det här lär bli en rejäl vattendelare. Insidan bjuder dock inte på lika många överraskningar utan ser i princip exakt ut som den man hittar i 3-serien (G20), som nya 4-serien även delar plattform med. Den som är van vid hur BMW:s senaste bilar ser ut kommer alltså att känna igen sig bra. Motorerna man inledningsvis kommer att kunna välja mellan är en fyrcylindrig diesel, två fyrcylindriga bensinare och toppversionen M440i xDrive. Den har en rak sexa som ger 374 hästar. I mars nästa år lanseras modellen även med två raka diesel-sexor. Dieslarna och den raka sexan har mildhybrid-teknik som består av en startgenerator på 48 volt som kan ge en extra boost på elva hästkrafter när det behövs. Oavsett val kopplas alltid en åttastegad Steptronic-växellåda till motorn. Åttastegad Steptronic Sport-låda finns som tillval. Lansering sker i oktober och priserna börjar på 441.000 kronor. M440i xDrive kostar från 663.000 kronor. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
25.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 4-serie läcker ut
Läcker?

Imorgon ska BMW avtäcka nya 4-serien men bilder från en broschyr har läckt ut så vi kan kika på hur bilen ser ut i förtid. I höstas visade man upp konceptet BMW Concept 4 och det var många som trodde att det var ett skämt med tanke på grillens storlek. Den bilen var en försmak på nya 4-serien och som vi kan se menade BMW allvar. Vad tycker ni? Tumnagel
12.6°
+
Bobby Green
0
2019

Det här ska vara en försmak på nästa BMW 4-serie
Dat grill

Om ni trodde att BMW:s grillar skulle minska i storlek trodde ni tyvärr helt fel. Nu visar man upp Concept 4 som är en försmak på hur nästa 4-serie kommer att se ut, och enligt uppgift kommer den här att överenstämma 85 procent med produktionsversionen. Domagoj Dukec som är chef för BMW Design säger följande: "Njurgrillen har alltid varit en signaturdetalj på BMW-bilar. BMW Concept 4 visar upp en självsäker och stilren variant av denna ikoniska detalj. Samtidigt erbjuder BMW Concept 4 en blick av den uttrycksfulla fronten på 4-serien. Det vertikalt orienterade gallret passar sömlöst in i såväl proportionerna av fronten som i BMW:s berömda förflutna. Faktum är att dess form och design hänvisar till legendariska klassiker som BMW 328 eller BMW 3.0 CSi och belyser på så vis BMW-märkets långa och framgångsrika historia som en tillverkare av fina coupéer. Njurgrillen innehåller också några genomarbetade detaljer. Själva gallret har horisontella dekorelement som är avfasade vilka skapar snygg kontrast gentemot frontens sportiga design och ger djup och exklusivitet till grillen. Titta närmare och en annan höjdare avslöjas: det invecklade gallret i njurarna och i luftintagen som består av en mängd små 4:or." Grillen dominerar ju hela bilen som i övrigt är en slank coupé som man troligtvis direkt känner igen som en BMW. Konceptet är lackat i färgen Forbidden Red. De smala laser-strålkastarna ser arga ut och bakljusen är av "flytande" LED-typ. Det här är som ni säkert förstår bara en showbil och man snackar inget om vad som finns under skalet, vi får heller inte se hur den ser ut på insidan. Vad tycks? Tumnagel
23.5°
+
Bobby Green
0
2018
2017

BMW lyfter 4-serien
Ny fjädring och LED som standard

Det kan vara svårt att se men framför er har ni en faceliftad version av BMW:s 4-serie. Nytt är ytterst små designförändringar och det som sticker ut mest är troligtvis att strålkastarna numera är av bi-LED-typ som standard. På tillvalslistan finns även adaptiva med full LED-teknik, dessa är dock standard på både M4 Coupé och Cabriolet. Baktill är det numera också full-LED-ljus som gäller, oavsett vilken modell du väljer. I övrigt ska chassiet och styrningen ha förbättrats och Coupé/Gran Coupé förses med något styvare och sportigare fjädring. På insidan hittar vi bland annat ett nytt mätarhus (tillval) som består av en skärm istället för traditionella klockor. Alla nyheter kan du läsa om på länken nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2014

BMW 4-serie Gran Coupé läcker ut
Läcker?

Precis innan 2013 slog över till 2014 läckte ett par patentskisser på BMW 4-serie Gran Coupé ut. Att bilen var på väg var alltså ett faktum och nu ett tag innan premiären läcker officiella pressbilder på den färdiga vagnen ut. Mercedes startade trenden med sin CLS och sedan dess har det bara brakat på med fyrdörrarscoupéer. BMW breddar sortimentet jämte 6-serie Gran Coupé och låter även 4-serien ta del av detta nya segment. På bilderna ser vi en M-kittad 435i och när bilen lanseras finns 420i, 420d, 428i och 435i att välja mellan. Vågar vi även hoppas på en M4 Gran Coupé? Vad tycker ni om den? Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2013

Patentskisser på BMW 4-serie Gran Coupé
Läcka visar vad som komma skall

BMW nöjer sig givetvis inte med bara en Gran Coupé-modell och näst på tur är nya 4-serien. Patentskisser på bilen har nu läckt ut, och som väntat är det inga överraskningar här inte. Bilen ser ut som en 3-serie sedan fast med något mjukare form baktill, och ett mer sluttande tak. 4-serie Gran Coupé presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
27.4°
+
Bobby Green
0

BMW 4-serie cabriolet här på riktigt
Nu officiell

Förra veckan läckte den ut och nu väljer BMW att släppa den officiellt, jag talar naturligtvis om BMW 4-serie cabriolet. Bilen begår sin premiär på Los Angeles Auto Show den 19 november. Cabben mäter 4.64 meter på längden och 183 på bredden. Vikten anges till 1 815 kilo, så det är ingen lätt pjäs det här. Under huven finns tre olika motoralternativ till en början, 435i, 428i och 420d. Senare kommer såklart även fler motoralternativ, fyrhjulsdrift och värstingen M4. Till motorerna kopplas det som standard en sexpetad manuell låda, som tillval en åttastegad automat. Taket som är av plåt är i tre delar och fälls undan på 20 sekunder. Manövrera kan man göra i hastigheter upp till 18 km/h. Den här typen av konstruktion tar ju såklart en hel del plats i bagageutrymmet, och med taket nere får man där in 220 liter. Fäller man upp det blir det något bättre, 370 liter. Som vi kan se på bilderna kan man precis som hos Mercedes välja till stolar med varmluftsblås i nacken, perfekt för frusna själar kalla dagar. Några svenska priser är inte klara än. De första bilarna väntas bli levererade i mars nästa år, lagom till våren alltså. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

BMW 4-serie cabriolet läcker ut
Bilder från broschyr hamnar på webben

BMW 4-serie cabriolet ska börja säljas nästa år och ännu har det inte skett någon officiell presentation av modellen. Men nu kanske BMW får eld i baken, bilder från en broschyr har nämligen läckt ut. Vi får inte se bilen med taket på men det står klart att det handlar om ett plåttak och inte ett tygtak som gömmer sig där bak i skuffen. På bilderna ser vi även ett tillbehör i form av en cykelhållare man monterar på dragkroken. Officiell premiär för pressen är på Los Angeles Auto Show som drar igång den 20 november. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vilken bil blir Årets Bil 2014?
30 kandidater gör upp om titeln

Det är dags igen att utse Årets Bil 2014. Förra året vann nya Golf men detta året finns det inte ens en Volkswagen med på listan. Inte heller någon Volvo. Däremot finns Tesla Model S med. Juryn består av 58 stycken motorjournalister från 22 europeiska länder som tillsammans ska samsas om vilken som är årets bil. Det här är kandidaterna: BMW 4-serie Coupé BMW i3 BMW X5 Citroen C4 Picasso Ford EcoSport Ford Kuga Hyundai i10 Jaguar F-Type Kia Carens Range Rover Sport Lexus IS Maserati Ghibli Mazda 3 Mercedes-Benz S-klass Mitsubishi Space Star Nissan Note Opel Cascada Peugeot 2008 Peugeot 308 Porsche Cayman Renault Captur Renault Zoe Seat Leon Skoda Octavia Subaru Forester Suzuki SX4 Tesla Model S Toyota Auris Toyota Corolla Toyota RAV4 Vilken bil får din röst? Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

BMW 4-serie Coupé
BMW's bästa?

Under de två dagar som jag har hängt med BMW 4-serie Coupé blir det tydligare och tydligare att anledningen till att denna bil har en 4:a i namnet istället för en 3:a beror på en bokstav och en siffra: A och 5. Audi har haft en succé med sin A5:a och i alla fall på Stockholms gator rullar det många exemplar. Jag trodde att fyrdörrarsversionen skulle bli en succé när den kom men även de praktiska svenskarna väljer oväntat många tvådörrars bilar. Vilket är rätt så självklart, en coupé är inte en coupé med fyra dörrar. A5:an är en helt annan bil än A4:an, frågan är om BMW 4-serie är tillräckligt annorlunda mot 3-serien för att sticka ut. När man ser den själv känns det inte som att det är någon större skillnad, men jag anar att skillnaden sida vid sida är desto större. I fronten är det inte mycket skillnad, motorerna är exakt samma som finns i tre-serien. Bakom motorn ska det dock vara en rejäl skillnad, enligt BMW är 70% av coupén annorlunda jämfört med sedanen. Tumnagel
181kg
+
Roger Åberg

BMW 4-serie trivs även på banan

Estoril-banan. Mellan 1984 och 1996 körde man F1 här och nu skulle jag få sätta mina två fötter och och framförallt fyra däck på denna bana. Att kalla mig van bankörare vore att ljuga grovt, framförallt har jag aldrig kört F1. Men nu var det inte F1 som skulle köras utan en helt "vanlig" bil. Bilen för dagen var en BMW 4-serie Coupé 435 med sina 306 hästar. Under en dag har jag kört denna på slingriga vägar runt Lissabon och där mådde denna fantastiskt - hur mår den på bana då? Räcker det med ett sportpaket och 306 hästar för att ha roligt? Oh ja. Vi smygstartar med ett varv bakom en pace-car för att se banan, ett varv till bakom ledarbilen fast med mer fart och sedan var det fri lek. Eller fri lek är och ta i, men egen körning i alla fall. Den fantastiska sexan smattrar på skönt och tar mig raskt upp i de hastigheter som jag och banan klarar av. Trycker på mot första kurvan, bromsar och ja det biter. Jag trycks ner i de sköna sportstolarna som håller mig och mitt fläsk på plats. Gasar genom kurvan och på väg ut släpper bilen lite, lite för att liksom bara säga "nu är du på gränsen men det ordnar jag". Däcken gnisslar en smula och sexan får jobba. Ljudet ur den är fantastiskt och när den snabba växlingen från tvåan till trean sker mullrar det extra gött. 435 är lite härligt lagom och konservativ i sin framtoning men på banan tycker jag att den slanka coupén blir extra snygg och skönheten finns även under ytan - under motorhuven och framförallt i den härliga chassiet. Nu kommer inte speciellt många av de 4-serier som når sina ägare någonsin vara i närheten av en bana, men jag tror att ägarna är nöjda bara med vetskapen att den faktiskt klarar sig riktigt hyggligt även där. Tumnagel
122kg
+
Roger Åberg

BMW 4-serie Coupe M Performance
En närmare titt

Jag befinner mig på Estoril-banan i Portugal och kör nya BMW 4-serie Coupé. Modellen vi kör är 435:an med Sportpaket men för den som vill ha mer kommer det så klart saker att lägga pengar på. Om du bara vill vara lite bättre än grannen kan du lägga på ett M-paket men vill du verkligen köra på är det feta paketet och riktigt tömma plånboken ska du ha M Performance. Under huven får du då en 435:a fast med 25 kw extra pulver och 50 Nm mer vrid. Diffspärr, andra stöddämpare, andra bromsar och diffuser i kolfiber. I kolfiber är också splittern i fronten, backspeglarna, spoilern, handbromsen och växelspaken. Plus 20-tummare och lite annat lull-lull. Här är hela listan: Pris? Inte en susning, men det lär inte vara gratis. Men tjockast i stan lär du bli. Tumnagel
228kg
+
Roger Åberg

Vi provkör BMW 4-serie coupé
Den sitter där den ska i kurvorna

BMW fortsätter leverera nya modeller på löpande band och nu har man börjat använda siffran fyra. Först ut är 4-serie coupé och BMW levererar verkligen. Bilen är vacker som få, inte lika fet och svulstig som 6-serien men det är ju inte meningen heller. Man har dock lånat lite av känslan i rumpan på bilen från sexan, men att den heter 4 är nog mest ett marknadsföringstrick. I dag har vi tryckt på runt Lissabon på smala, kurviga vägar och det är verkligen en fröjd att köra denna godbit. Modellen vi körde i dag är 435:an med sina 306 hästar som räcker gott och väl. Sexan låter mycket trevligt, som sig bör, men är du sugen så blir du fattig - coupén börjar på 473 500 kronor. Är du snål och väljer 420d kommer du undan med 380 000 kronor men det alternativet känns, utan att ha kört den, inte riktigt rätt i magen. I morgon blir det lite bana - mer om det senare! Tumnagel
209kg
+
Roger Åberg
2012

BMW 4-serie Coupé Concept officiell
Men så värst mycket får vi ändå inte reda på

Efter dagens "läcka" av BMW:s 4-serie coupé concept blir bilen nu officiell, trots att vi inte får så mycket uppgifter. 3-serie Coupé utgår alltså och det är 4-serie Coupé som gäller i framtiden när den här kärran tappar sitt koncept-namn. Bilen mäter 4.61 meter på längden, 1.82 på bredden och 1.36 på höjden. Den blir alltså längre, bredare och lägre än dagens 3-serie. Dessutom blir hjulbasen 50 millimeter längre och mäter totalt 2.85 meter. Tyvärr får vi inte reda på så mycket gällande motorer eller övriga specifikationer. Det sägs att alternativen blir en 2-liters dubbelturbofyra och en ny version av den dubbelturbomatade raka sexan. Till bägge kopplas antingen en manuell låda eller en åttastegad automat. Fyrhjulsdrift kommer att erbjudas. Fler motoralternativ lär komma. Bilen kommer att visas upp på Detroit Motor Show och antagligen kommer produktionsmodellen att göra sin debut på bilmässan i Frankfurt nästa höst. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida