m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

BMW börjar med trådlös uppdatering av programvara
Funkar om du har bil från 2018

Nu presenterar BMW Remote Software Upgrade. Även känt som Over-The-Air (OTA) i folkmun. Alltså trådlös uppdatering av bilens programvara. Med detta slipper man åka in till återförsäljaren när det är dags för bilen att få sig en uppdatering och kan istället göra det hela exempelvis hemma på uppfarten. 2018 lanserades det modulära operativsystemet BMW Operating System 7 som idag finns i många av märkets nya modeller. Och de flesta av dessa kommer nu att kunna uppdateras trådlöst, men inte alla. Man kommer kunna uppdatera bilen på två vis - antingen genom direkt nedladdning via bilens integrerade SIM-kort eller genom appen BMW Connected. Uppdateringen tar runt 20 minuter varje gång. Den första uppdateringen ska finnas tillgänglig nu och den går att få till följande modeller ur senaste generation från 2018: BMW 1-serie BMW 2-serie Gran Coupé BMW 3-serie BMW 7-serie BMW 8-serie BMW X5 BMW X6 BMW X7 BMW Z4 BMW 5-serie: från ny årsmodell i juli 2020 BMW X3/X4: från ny årsmodell i juli 2021 Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Nästa BMW 7-serie kommer som ren elbil
Blir starkast i gänget

BMW håller just nu på med nästa generation av 7-serien och nu får vi reda på att den starkaste versionen som kommer att erbjudas är en ren elbil. En M7 kommer alltså inte att dyka upp utan man kör all in på eldrift istället. Vid sidan av denna kommer även en laddhybrid att erbjudas, samt bensin- och dieselversioner. Om toppversionen kommer att döpas till i7 eller något liknande återstår att se. Den fetaste sjuan du kan få idag är M760i som har en dubbelturbomatad V12:a på 6,6 liter som ger 600 hästar och 850 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppar 250 km/h. Den kommande eldrivna versionen borde alltså bräcka alla dessa siffror. Rykten säger att det kommer att erbjudas två versioner av den eldrivna - en som får samma drivlina som kommande i4 och en vassare med över 650 hästar och ett batteripack på 120 kWh som ska ge 70 mils räckvidd. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2019

Alpina har redan varit på uppdaterade BMW 7-serie
Får 600 hästar och toppfart på 330 km/h

För några veckor sedan presenterade BMW en faceliftad version av 7-serien och den har nu Alpina lagt sin hand på. I sedvanlig ordning får bilen ett nytt kjolpaket runt om, karaktäristiska Alpina-fälgar, sobert uppdaterad inredning och prestanda som passar Autobahn. Priset är 141.700 dollar och för det får du en modifierad 750i med 600 hästar under huven och en toppfart på rimliga 330 km/h. Allt detta kanske gör att man ser förbi njurarna och istället njuter av bilens lyx, flärd och uppumpade V8:a? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Förra BMW 7-seriens grill försvinner med Black Fire Edition
Kanske botemedlet för faceliften?

Förra veckan rullade BMW ut en facelift av 7-serien. Förutom massa nytt på teknikfronten hade bilens grill ökat i storlek med hela 40 procent. En sak som givetvis skapar diskussion. I samma veva presenterades en Black Fire-version av "gamla" 7-serien i Kina och då dess grill är svartare än svart tillsammans med resten av bilen försvinner den rätt mycket. Samma behandling på den faceliftade nyheten kanske skulle göra att de där enorma näsborrarna blev lite mer diskreta? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

7-seriens nya näsborrar är enorma
BMW presenterar faceliften

När en bil förnyas men inte är helt ny brukar det heta att den får sig en facelift, eller ansiktslyftning som man säger på svenska. Det har BMW verkligen tagit fasta på nu när de rullar ut en uppdaterad version av 7-serien, men om det är till det bättre eller sämre är oklart. Det går inte att missa att grillnjurarna ökat markant i storlek (40 procent) och nu är det som dominerar hela fronten, precis som hos många andra av modellens syskon den senaste tiden. Förutom det nya utseendet har bilen begåvats med mer teknik, det senaste inom självkörning och nya alternativ när det kommer till bensin- och hybrid-lösningar. På instegssidan finns 730d och i andra änden av skalan hittar vi monstret M60iL med dubbelturbomatad V12-motor på 580 hästar. Den här ska göra 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder vilket är riktigt bra för en bil i den här storleksklassen. Starkast på dieselfronten blir versionen som lånar motorn från X5 M50d. Den har en rak sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra stycken turboaggregat och en effekt på 400 hästar och ett vrid på hela 760 newtonmeter. Vill man köra hybrid är det 745e som gäller. Den ersätter tidigare 740e och är en laddhybrid som ska ta sig omkring 5,5 mil på en laddning tack vare ett större batteripack som nu är på 12 kWh. Den kombinerade effekten anges till 390 hästar. 730d och 745e har fyrhjulsdrift som tillval, övriga har det som standard. Oavsett motoralternativ är det den senaste versionen av ZF:s åttastegade automatlåda som gäller. Active integral steering och rear-wheel steering finns som tillval. Luftfjädring är standard och den jobbar tillsammans med ett nytt kamerabaserat chassi-system som ser vägen framför sig och förbereder fjädringen så att åkturen blir så behaglig som möjligt. Interiören har inte genomgått någon våldsam förändring men den senaste versionen av operativsystemet har givetvis hittat till infotainmentsystemet. De första leveranserna ska dra igång under första kvartalet. Någon prislista har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0

Hela nya BMW 7-serie läcker ut
Läcker?

Häromdagen fick vi en liten förhandstitt på nya BMW 7-serie då bilder på fronten läckt ut. Nu har bilder på hur hela bilen ser ut läckt ut, och så här ser det alltså ut. Vad tycker ni? Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade BMW 7-serie läcker ut
Läcker?

Två bilder på hur uppdaterade 7-serien kommer att se ut har läckt ut och här ser vi alltså hur nosen är utformad. Designen påminner nu mer om nya X7 och det är stor grill och kisande strålkastarögon som gäller. Var och när BMW kommer att ha premiär för bilen är oklart för tillfället. Tumnagel
30.4°
+
Bobby Green
0
2018

BMW 7-serie från 2001 är världens bästa lyx-sedan
Det tycker i alla fall Doug DeMuro

Det är något speciellt med gamla lyxbilar, för en BMW 7-serie (E38) från 2001 är faktiskt rätt så gammal nu. Men den levererar fortfarande och det roligaste är att du kan köpa en för väldigt mycket mindre än vad den kostade ny, och ändå bada i lyx. Den dyraste 2001:an på Blocket just nu kostar 85.000 kronor. Doug DeMuro har nyligen spanat in en 750iL och enligt honom är det här den bästa lyx-sedanen någonsin. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Mazda MX-5 blir World Car Of The Year
Får även utmärkelsen World Car Design of the Year

Juryn har nu kommit överens om vinnare i fem prestigefyllda bilkategorier och överst på pallen hamnar Mazda med modellen MX-5 som i sitt senaste utförande lovordats på de allra flesta håll. Nu får den alltså denna fina utmärkelse att stoltsera med. Inte nog med det så korades även bilen till World Car Design of the Year. Övriga som fick pris ser ni nedan: World Luxury Car of the Year - BMW 7-Series World Performance Car of the Year - Audi R8 Coupé World Green Car of the Year - Toyota Mirai (FCV) Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Opel Astra är Årets Bil 2016
Volvo XC90 hamnade på en andraplats

Fler än 40 stycken bilar tävlade om att bli Årets Bil 2016 och nu är en vinnare korad - Opel Astra. 58 stycken motorjournalister från 22 stycken europeiska länder har sagt sitt och det är Astra som fått flest poäng och därmed den modell som tar hem priset. De övriga finalisterna innan allt avgjordes var Audi A4, BMW 7-serie, Jaguar XE, Mazda MX-5 (tredjeplats), Skoda Superb och Volvo XC90 (andraplats). Sedan priset instiftades 1964 har Opel vunnit det fem gånger, första gången med Kadett E 1985. Tumnagel
15.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida