m
2019

Alpina har redan varit på uppdaterade BMW 7-serie
Får 600 hästar och toppfart på 330 km/h

För några veckor sedan presenterade BMW en faceliftad version av 7-serien och den har nu Alpina lagt sin hand på. I sedvanlig ordning får bilen ett nytt kjolpaket runt om, karaktäristiska Alpina-fälgar, sobert uppdaterad inredning och prestanda som passar Autobahn. Priset är 141.700 dollar och för det får du en modifierad 750i med 600 hästar under huven och en toppfart på rimliga 330 km/h. Allt detta kanske gör att man ser förbi njurarna och istället njuter av bilens lyx, flärd och uppumpade V8:a? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Förra BMW 7-seriens grill försvinner med Black Fire Edition
Kanske botemedlet för faceliften?

Förra veckan rullade BMW ut en facelift av 7-serien. Förutom massa nytt på teknikfronten hade bilens grill ökat i storlek med hela 40 procent. En sak som givetvis skapar diskussion. I samma veva presenterades en Black Fire-version av "gamla" 7-serien i Kina och då dess grill är svartare än svart tillsammans med resten av bilen försvinner den rätt mycket. Samma behandling på den faceliftade nyheten kanske skulle göra att de där enorma näsborrarna blev lite mer diskreta? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

7-seriens nya näsborrar är enorma
BMW presenterar faceliften

När en bil förnyas men inte är helt ny brukar det heta att den får sig en facelift, eller ansiktslyftning som man säger på svenska. Det har BMW verkligen tagit fasta på nu när de rullar ut en uppdaterad version av 7-serien, men om det är till det bättre eller sämre är oklart. Det går inte att missa att grillnjurarna ökat markant i storlek (40 procent) och nu är det som dominerar hela fronten, precis som hos många andra av modellens syskon den senaste tiden. Förutom det nya utseendet har bilen begåvats med mer teknik, det senaste inom självkörning och nya alternativ när det kommer till bensin- och hybrid-lösningar. På instegssidan finns 730d och i andra änden av skalan hittar vi monstret M60iL med dubbelturbomatad V12-motor på 580 hästar. Den här ska göra 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder vilket är riktigt bra för en bil i den här storleksklassen. Starkast på dieselfronten blir versionen som lånar motorn från X5 M50d. Den har en rak sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra stycken turboaggregat och en effekt på 400 hästar och ett vrid på hela 760 newtonmeter. Vill man köra hybrid är det 745e som gäller. Den ersätter tidigare 740e och är en laddhybrid som ska ta sig omkring 5,5 mil på en laddning tack vare ett större batteripack som nu är på 12 kWh. Den kombinerade effekten anges till 390 hästar. 730d och 745e har fyrhjulsdrift som tillval, övriga har det som standard. Oavsett motoralternativ är det den senaste versionen av ZF:s åttastegade automatlåda som gäller. Active integral steering och rear-wheel steering finns som tillval. Luftfjädring är standard och den jobbar tillsammans med ett nytt kamerabaserat chassi-system som ser vägen framför sig och förbereder fjädringen så att åkturen blir så behaglig som möjligt. Interiören har inte genomgått någon våldsam förändring men den senaste versionen av operativsystemet har givetvis hittat till infotainmentsystemet. De första leveranserna ska dra igång under första kvartalet. Någon prislista har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016
2015
2014
2012
2011
2010
Nästa sida