m

Throttle House-killarna trycker in sig själva i en BMW Isetta
Finns det hjärterum finns det stjärterum

Det fanns en tid när BMW inte tänkte så mycket på innerutrymmen och säkerhet utan bara på ägandekostnad och enkelhet. Det var så modellen Isetta föddes på 50-talet, och eftersom man kunde tillverka den på licens hoppade den tyska tillverkaren på tåget så att de också kunde erbjuda en smart liten stadsbil. Här får vi se när Throttle House-killarna provkör ett exemplar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

En BMW Isetta i Lego-form
Skulle det vara något ni vill se bli verklighet?

En bil man inte kan köpa från Lego än är BMW:s urgulliga lilla Isetta. Därför har Jimmi-DK gjort ett gäng renderingar och lagt upp just detta som idé på länken nedan. Om tillräckligt många röstar för att det här är något man vill ha tittar Lego på projektet och gör verklighet av det. Just nu har projektet 1980 stycken som backar det, och det är 562 dagar kvar att rösta för att man vill se den här i butikshyllorna. 10.000 stycken röster krävs för att projektet ska bli av. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Micro presenterar Microlino 2.0
Och elscootern Microletta

I början av 2018 visade Micro upp BMW Isetta-kopian Microlino. En liten eldriven krabat gjord för två personer att susa omkring i stan med. Nu presenterar man Microlino 2.0 som inte helt oväntat är en uppdatering av samma modell. Förutom den har man även tagit fram Microletta - en trehjulig scooter som också bara går på el. Uppdateringen av Microlino har man gjort för att förbättra säkerheten. Den har fått en helt ny stabilare struktur och en bredare spårvidd bak för att ligga lite bättre på vägen. A-stolparna har även slimmats ned en aning för bättre sikt utåt. Insidan ska vara ny och rattstången är numera fixerad på plats men tyvärr får vi inga bilder på detta. I övrigt har elmotorn uppdaterats och ska nu vara starkare och mer effektiv, några siffror får vi dock inte. Priset på 12.000 euro står fortfarande kvar. Scootern Microletta ska toppa 80 km/h och ska få köras på vanligt bilkörkort. Så mycket mer än så säger man inte om den just nu, mer än att den ska tillverkas och att priset när den väl lanseras blir runt 4900 euro. Målet var att visa upp grejerna i Genève men eftersom mässan är inställd får det bli vid något annat tillfälle. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Lilla Isetta smugglade nio personer genom Berlinmuren
Nu berättar BMW om händelsen

Denna månad är det 30 år sedan Berlinmuren föll. När muren väl fanns på plats så var det många som ville ta sig från öst-sidan till väst-sidan då det var lite trevligare där. Att ta sig genom muren var dock inte helt enkelt, men några som lyckades var nio stycken personer i en liten BMW Isetta - dock bara en åt gången. Nu väljer BMW att berätta historien om händelsen och den är ganska imponerande. Klaus-Günter Jacobi byggde om sin bil så att en person kunde få plats bakom stolarna och gömma sig där även om det var riktigt tight, och det var ingen som upptäckte detta. Läs mer på länken och i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0
2018

Eldrivna Isetta-kopian börjar tillverkas i vår
4.500 personer har redan beställt en

Förra veckan skrev vi om kinesiska Eagle EG6330K som är en eldriven BMW 600-kopia. BMW 600 är i sin tur en förlängd version av den klassiska mikrobilen BMW Isetta. En sån har Micro Mobility byggt en eldriven kopia av och efter en hel del tester och prototyper meddelar man att tillverkningen ska dra igång nu i vår. Vikten anges till 450 kilo utan batteripack. Elmotorn är på 20 hästar och har ett vrid på 110 newtonmeter. Det räcker för en toppfart på 90 km/h. Batteriet är på 8 kWh och det ger dig en räckvidd på 12 mil. Det finns även ett större batteri på 14,4 kWh som ger en räckvidd på 21,5 mil. Två vuxna får plats där fram medan det går att knö in två barn där bak. Det ska även finnas plats för 300 liter bagage. Priset för ett exemplar väntas bli omkring 12.000 euro och man ska redan ha fått in inte mindre än 4.500 stycken reservationer. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Kinesisk elbil med BMW 600-vibbar
Smart format för den som inte har bråttom

BMW 600 var en mikrobil som tillverkades mellan 1957 och 1959. Den ser ut som en förlängd BMW Isetta och har förutom dörren framtill även en dörr där bak som man kunde öppna åt sidan. Om man vill ha något nytt som påminner om denna modell är det kinesiska Eagle EG6300K man ska snegla på. Den är helt eldriven och inspirationen har kommit från "the most lovely BMW in history". Tanken var att göra en hommage till Isettan, men den här liknar ju mer 600:an. Elbilen har dock fyra vanliga dörrar och på framaxeln sitter en liten elmotor på 5,3 hästar kopplad till ett lithiumbatteri på 100Ah. Räckvidden anges till tolv mil och toppfarten till 60 km/h. Vill du ha en får du betala omkring 4.000 dollar för ett exemplar. Fler bilder hittas på länken nedan. En bil som är bättre på att kopiera originalet Isetta är eldrivna Microlino som ni kan se i klippet här nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2013
2012

En BMW Isetta för tjugohundratalet
Eldriven dessutom

Om man någon gång känner sig riktigt riktigt arg ska man ta och kolla på en bild på en BMW Isetta. Det går helt enkelt inte att vara arg samtidigt som man gör det, och man kommer garanterat att bli jätteglad med en gång. Designern Tony Weichselbraun har precis tagit sin examen vid University of Applied Arts i Wien och han har skissat på hur en Isetta för tjugohundratalet skulle kunna se ut. Fast hans version heter inte Isetta utan eSetta. Just det, elbil. Allt är ju som sagt bara på ett konceptstadie och hela bilen i en designers huvud, men visst ser den ändå ganska så skön ut? Hade gärna sett denna puttrade fram utan puttrande på gatorna i framtiden. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2008