m

Regeringen diskuterar högre hastighet för A-traktorer
Även bälteskrav och tuffare krav på förarprov

För att göra A-traktorer till ett något mindre störande inslag i trafiken ska nu Transportstyrelsen på uppdrag av Regeringen se över regelverket kring traktorerna. Bland annat snackas det om att man ska tillåta bilarna att köra lite snabbare än dagens 30 km/h så att de kan sluta korka upp vägarna. Vidare pratas det om tuffare krav på förarprov eller ett separat körkort, krav på konstruktionen, bälteskrav och att det inte ska gå att trimma. Uppdraget ska redovisas senast den 1 november 2022. I juli förra året förenklades de tekniska kraven för ombyggnation av en bil till A-traktor, något som gjorde att antalet registrerade traktorer ökade med 27 procent till över 36.000 stycken bilar. Det är också därför ni kanske någon gång har sett en ny BMW med långsamskylt där bak. Tyvärr ökade med detta även olycksstatistiken där antalet personskador gick från 96 till 147 stycken. På länken nedan finns ett kort inslag med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som berättar mer om förslaget. Tumnagel
54.8°
+
Bobby Green
0

Lite mer om kommande BMW M3 Touring Competition
Går endast att få med fyrhjulsdrift och automatlåda

2023 ska BMW börja sälja M3 Touring, en kombiversion av M3 alltså. Nu får vi reda på att den i Competition-utförande endast kommer att erbjudas med automatlåda och fyrhjulsdrift. Under motorhuven kommer samma S58-maskin att sitta vilket innebär en rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar och 650 newtonmeter i vrid. Competition tros även bli det enda alternativ man kan få modellen i. På vanligt M-manér får bilen även bredare skärmar, fläskigare utseende överlag, större bromsar och fyra stycken avgaspipor där bak. Tillverkningen väntas dra igång i november 2022. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av BMW M GmbH (@bmwm) Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

BMW: "Det räcker med 60 mils räckvidd för elbil"
Vad tycker ni?

Det snackas en del om räckviddsångest i elbilskretsar, kanske inte hos de som äger elbil men hos andra. Det bästa vore enligt många om elbilen hade obegränsad räckvidd och aldrig behövde laddas, men riktigt så ser det ju tyvärr inte ut. Nu börjar vi vara uppe och nosa på 80 mil innan det behöver tankas, och det borde ju räcka för de flesta. BMW menar dock att 60 mil är fullt tillräckligt och har inga direkta planer på att utöka detta. I samma veva säger David Ferrufino som är projektledare för den eldrivna modellen i4 att tio mil räcker för laddhybrider. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Specialbyggd BMW M3 Touring krossad
För att den var byggd av massa stulna delar

BMW bygger ingen M3 Touring (än) så en person i Storbritannien bestämde sig för att göra det själv. Dock med delar från flera olika stulna vanliga M3 vilket inte var så smart. När detta blev känt bestämde sig polisen i landet för att krossa bilen. Mark Wheaver från Central Motorway Police Group sa följande i ett uttalande: "This BMW looked great on the outside, you can’t fault the paint job, but scratch beneath the veneer and it was just tag welded and structurally unsafe. A coat of paint won’t save your life in a collision. Whoever had bodged this car together had gone to significant lengths to try and hide its true identity. Numbers had been ground off and stickers removed but we have expert vehicle examiners who use techniques to overcome these obstacles." Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

BMW släpper cross och mountainbike med el-drivning
Kör 25, 45 eller 60 km/h

Ibland fattar man allt direkt när man läser om nya produkter, men de två släpp som BMW gjorde i dag var helt klart lite förvirrande. Det handlar om en cross skapad av BMW Motorrad (alltså deras motorcykel-avdelning) och den heter Vision AMBY. Sedan har man släppt en cykel som man kallar för BMW i Vision AMBY. Båda två bygger på samma grundprincip, det är tvåhjuliga saker som går i antingen 25, 45 eller 60 km/h. Hur snabbt de går beror på lagar och regler och omgivning. Om man cyklar inne i stan och vill hålla sig på cykelvägar så är det 25 km/h som gäller. Vill man istället köra på vägbanan och låtsas att man rent tekniskt är en EU-moppe så är det 45 km/h som gäller. Om man har dragit ut från stan så är det 60 km/h som gäller. Den enda skillnaden är egentligen att man på cykeln hela tiden måste trampa för att den ska få fart. Fordonstillverkare är ibland steget efter lagen, som när de inte riktigt lyckas hålla utsläppen nere. Ibland är de dock steget före och hittar på saker innan det finns stöd för det i lagboken. Jag tror till exempel att de svenska konstaplarna inte är helt nöjda med en sak som har olika körlägen på det här sättet, hade jag kört denna på cykelbanan hade de nog tyckt att det var en EU-moppe och gett mig böter. Hur som helst så ställer man in vilka lägen som gäller och när de gäller i appen, där man till exempel kan använda geostängsel. Ändrar läge kan man dock göra manuellt på styret. Detta är än så länge bara koncept men hade ju varit extremt trevligt om de blev verklighet och lagliga. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida