m
2019

BMW rullar ut M2 CS
Firar av nuvarande 2-serien

Den som tycker att M2 Competition är för slö kan äntligen glädjas åt att det nu har presenterats en ännu hårigare version - M2 CS. Eller Club Sport som det står för. Med den här firar BMW av nuvarande 2-serien och man gör det med buller och bång. Redan mycket trevliga M2 har förfinats ytterligare och det här lilla krutpaketet bjuder på lägre vikt, mer effekt och förmodligen ännu mera bus än tidigare. Under huven hittar vi en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 450 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Det är alltså 40 extra hästar om man jämför med Competition och samma effekt som senaste M3 bjöd på när den lanserades. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, eller, en sexpetad manuell! En sån här bil ska helt klart ha manuell låda i mitt tycke. Kraften skickas till bakhjulen och har man automatlådan tar det 3,9 sekunder till 100, annars 4,1. CS får adaptiv M-fjädring, sportigare avgassystem, mängder av kolfiber på taket, diffusorn och runt om hela bilen som ser till att sänka vikten - med hur mycket får vi dock inte reda på just nu. Insidan går i läder och stolarna är klädda med Alcantara precis som ratten. Endast 2000 exemplar kommer att tillverkas men vad varje kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

BMW M2 CS på Hockenheim
Snabbare än Porsche Cayman GT4

I november på Los Angeles Auto Show kommer BMW att presentera en ännu hårdare version av modellen M2 som man kallar för CS = Club Sport. Det är ju ett tag kvar tills dess men redan nu får vi se bilen brumma omkring på Hockenheim, om än i ett maskerat utförande. På den välkända banan satte bilen tiden 1.55,8 vilket gör den bara 0,2 sekunder långsammare än M5 Competition och faktiskt snabbare än Porsche Cayman GT4. Under skalet på CS sitter S55-motorn som är en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter och som även sitter i M3, M4 och M2 Competition. Här väntas den ge 450 hästar vilket är 40 fler än i Competition. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och båda driver endast bakhjulen. CS kommer även att bli lättare då huven, taket, frontsplittern, bakvingen, backspeglarna och diffusor alla kommer att vara i kolfiber. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2017
2015
2014
2012