m

Nästa år fyller BMW M 50 år
Firas med specialemblem och nya färger

Den 24 maj 2022 firar BMW M GmbH 50 år och det ska givetvis inte få passera obemärkt. Redan nu presenterar man att det kommer att finnas ett specialemblem och nya lackalternativ inspirerade från förr att välja mellan, redan från och med januari nästa år. Det gäller dig som köper en ny M-bil eller en BMW med M Sport-paket där produktionsdatum är satt från mars och framåt. Emblemet är inspirerat av den klassiska BMW Motorsport-loggan och man kan få det på huven, bakluckan och i centrumen på hjulen. När det kommer till lacken kommer inte mindre än 50 stycken "ikoniska och historiskt viktiga" alternativ att erbjudas. Dakar Yellow, Fire Orange, Daytona Violet, Macao Blue, Imola Red och Frozen Marina Bay Blue är några av dem. Annat på M-fronten som kommer att hända nästa år är lanseringen av M3 Touring och en specialversion av M4 Coupé - antagligen M4 CSL. Förmodligen kommer även nya M2 att presenteras. Närmast är dock konceptbilen XM som visas nu den 29 november. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda
Ger sin syn på saken

Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2020

Henry Catchpole kör BMW M3 CSL med manuell låda
Helt rätt växellåda för denna bil

BMW M3 E46 är en trevlig bil som när den var ny gick att få antingen med manuell låda eller den robotiserade automatlådan SMG. Men när BMW släppte den lättade specialversionen CSL av M3 gick denna bara att få med SMG-lådan, till mångas förtret. En ägare i Storbritannien har dock löst biffen själv och slängt i manuell låda i sin CSL, och i januari visade vi ett klipp där Autocar testade denna bil. Nu har även Henry Catchpole från Carfection fått köra den, och eftersom han är så bra är det värt att även dela detta. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Är det här BMW:s bästa M-bil någonsin?
M3 CSL med manuell låda från 2003

M3 CSL från 2003 anses av många att vara den absolut bästa M-bilen som BMW har byggt. Dock hade den en sak som drog ned betyget för vissa - en robotiserad växellåda. En ingenjör från Storbritannien har dock löst problemet genom att hänga i en manuell låda i ett exemplar och den har nu Autocar testat. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Vilken är den bästa BMW M-bilen av dessa?
Autocar testar E30 M3, E46 M3 CSL och M2 Competition

BMW har byggt många mumsiga M-bilar och här har Autocar ställt upp tre stycken som de testar mot varandra. Deltagarna är klassikern E30 M3, lättade E46 M3 CSL och helt nya M2 Competition. Så vilken är bäst? Och vilken hade du valt? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2018

BMW trötta på att "alla" säger att deras bilar var bättre förr
Men det är ju sant, eller?

Är en ny bil bättre än en gammal? Ja, på många vis. Den är säkrare, mer effektiv, bekvämare och full med prylar du bara "måste" ha nu för tiden. Men betyder alla dessa saker att den är bättre, egentligen? Nya bilar har många fördelar men en del menar att det var bättre förr. Då hade bilarna mer själ, var roligare att köra och bjöd verkligen föraren på en upplevelse så fort man satte sig bakom ratten. Jag håller med, äldre bilar ger mer känsla än nya. BMW kör med sloganen "The Ultimate Driving Machine" och i och med introduceringen av nya 3-serie ville man återigen visa vem som kan bygga den bästa sportsedanen. Journalister verkar dock inte instämma, vilket har fått utvecklingschefen Klaus Fröhlich att ryta till. "All the Australian, UK and American journalists say ‘ooh the E46 CSL was the last real 3 Series. I do not want to hear that shit anymore." Upp till bevis för nya 3-serie om den kan leverera körglädje som förr alltså. Vilken är din favorit bland BMW:s modeller genom tiderna? Jag hade gärna haft en E30 M3, men en sån vill väl alla ha? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

Nya CSL-versioner från BMW är på väg
Låg vikt, mer kul

Om BMW:n du kör har tilläggsbokstäverna CSL (Coupe Sport Leichtbau) på sig innebär det att den lättats för att bli ännu sportigare. 1971 dök den första upp i form av 3.0 CSL och 2004 begåvade man E46 M3 med namnet. Det har dock ryktats länge om att det är nya bilar med epitetet på gång, och nu bekräftar äntligen M-chefen Frank Van Meel att ryktena stämmer. Namnet kommer att användas på modeller som är mer banfokuserade och "made on the track for the track". När och vilka modeller som kommer benämnas CSL i framtiden är oklart för tillfället. Troligtvis ligger M2 nära till att få behandlingen. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2014

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar. Tumnagel
241kg
+
Bobby Green

BMW M4 klarade Ringen på 7:52
13 sekunder snabbare än föregångaren

För en månad sedan bubblade det upp rykten om att nya BMW M3 och M4 hade klarat av Ringen på 7 minuter och 50 sekunder. Det innebar att bilarna var hela 15 sekunder snabbare än sina föregångare. Nu har Sport Auto plockat ut en M4 och ryktena stämde, nästan. 7:52 blev tiden och även om det är riktigt snabbt är det fortfarande två sekunder mer än gamla M3 CSL. Kan vi vänta oss att en ny M3/M4 CSL bräcker det? Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2012

Först i Sverige att testa nya BMW M6 Coupé
På racerbanan Ascari dessutom

Ja jag vet. Det är ibland ganska töntigt att säga att man är först med något, men denna gången så måste jag det. Jag älskar att köra bilar och att då som förste svensk få provköra nya BMW M6 Coupé på racerbanan Ascari i Malaga känns allt lite speciellt. Ungefär som när man hittar en parkeringsplats på en vad man trodde full gata, eller när kassapersonalen på ICA öppnar en ny kassa och man slipper vänta på den överfulla kundvagnen före. Typ så kändes det, fast cirka tusen gånger bättre. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida