10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda Ger sin syn på saken Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
0
2020
Henry Catchpole kör BMW M3 CSL med manuell låda Helt rätt växellåda för denna bil BMW M3 E46 är en trevlig bil som när den var ny gick att få antingen med manuell låda eller den robotiserade automatlådan SMG. Men när BMW släppte den lättade specialversionen CSL av M3 gick denna bara att få med SMG-lådan, till mångas förtret. En ägare i Storbritannien har dock löst biffen själv och slängt i manuell låda i sin CSL, och i januari visade vi ett klipp där Autocar testade denna bil. Nu har även Henry Catchpole från Carfection fått köra den, och eftersom han är så bra är det värt att även dela detta. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.2°
0
Är det här BMW:s bästa M-bil någonsin? M3 CSL med manuell låda från 2003 M3 CSL från 2003 anses av många att vara den absolut bästa M-bilen som BMW har byggt. Dock hade den en sak som drog ned betyget för vissa - en robotiserad växellåda. En ingenjör från Storbritannien har dock löst problemet genom att hänga i en manuell låda i ett exemplar och den har nu Autocar testat. Tumnagel
40.9°
0
2012
Besöksgaraget TVR Chimaera En något udda sportbil på svenska vägar Pontus har en inte helt vanlig bil som inte syns alltför ofta på våra svenska vägar, en TVR Chimaera från 1995. Den något udda bilen har en V8 på 4.0 liter från Rover på 250 hästar kopplad till bakhjulen genom en fempetad manuell låda. Bilen gör 0-100 km/h på bara 4.5 sekunder och toppar 245 km/h. Mycket tack vare den låga vikten på bara 1 080 kilo som bland annat karossen i glasfiber hjälpt till med. Vi bad Pontus svara på följande tre frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Valet av sportbil var ganska enkelt. Min släkt har för länge sedan haft en man som jobbat på TVR-fabriken och dessutom härstammar hela släkten (på fars sida) från samma by som TVR grundades i. Plus så är de lite annorlunda tänk i dessa bilar, de är "egna" på något sätt.. Motorn och ljudet. Det är ett sju*ävla v8-vrål som gömmer sig i denna maskin. Njae, drömbilen är väl en Ferrari f40 eller en BMW m3 CSL.. Men den gör det den ska och lite till! Sen är den utav sentimentalt värde för släkten." Tack för att du delade med dig Pontus! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.2°
0
2011
Det blev ingen BMW M3 CSL - utan en CRT 450 hästar och 70 kilo lättare BMW M3 sedan kommer i en mycket begränsad kallad CRT, där CRT står för (Carbon Racing Technology). Mycket kolfiber har använts med andra ord, och effekten är nu densamma som i M3 GTS. Låter ju helkul! V8:an på 450 hästar, 440 Nm tar dig från 0-100 km/h på 4,4 sekunder och det roliga tar slut först vid 290 km/h. Den sjustegade växellådan är av dubbelkopplingstyp och har systemet Drivelogic som utvecklats för just M3:an. Viktbesparingen uppgår till 70 kilo och vågen står nu på 1 580 kilo. Bland annat är framstolarna byggda av samma lättviktsmaterial man använt i karossdelarna till konceptbilarna i3 och i8 samtidigt som motorhuven har tappat hälften av vikten mot den vanliga M3 sedanen. Sportavgassystemet har ljuddämpare i titan. Vikt/effektförhållande ligger på 3,5 kilo per hästkraft. Chassiet har styvats upp och bromsarna har uppdaterats. Bilen byggs endast i 67 exemplar i lacken Frozen Polar Silver metallic med diverse röda inslag i färgen Melbourne Red. Pris och tillgänglighet är än så länge oklart. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.9°
0
2010
Impreza WRX STI lika snabb runt Ringen som Ferrari F430 Och snabbare än till exempel Audi RS4 och BMW M5 I april i år placerade Subaru Tommi Mäkinen bakom spakarna på nya Impreza WRX STI. Tommi vet vad han gör och när bilen gick över mållinjen stod klockan på 7,55. En tid som är lika låg som Ferrari F430:s, imponerande! Det var faktiskt även lite fuktigt på banan när Tommi körde, så tiden är minst sagt bra. Subaru vill med detta kalla nya Impreza för den snabbaste bilen med fyra dörrar någonsin runt Ringen, vilket inte stämmer helt då en BMW M3 CSL kört samma sträcka på fem sekunder mindre. Imprezan var vid tillfället även lite moddad med bland annat större turbo samt värre bromsar, så helt ok är väl ändå inte rekordet. Men snabbt gick det! Tumnagel
39.3°
0
Slut på artiklar...